1 v 8 kk kolmeksi vuorokaudeksi isovanhemmille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mua ahdistaa... Ensi kuussa olisi pakko lähteä kolmen päivän (!) kaukomatkalle miehen kanssa, miehen siskon häihin. Pidempään emme voi matkalla olla, koska emme voi olla töistä pois :( Kuusivuotiaani jätän ihan ilomielin ja surutta tuoksi ajaksi hoitoon, mutta hirvittää ajatella, että joudumme olemaan myös 1 v 8 kk ikäisemme kanssa kolme vuorokautta erossa. Minun mielestäni olisi järjen köyhyyttä ottaa noin pieni mukaan tuollaiselle matkalle, joka on melkeinpä pelkkää hirveää lentokoneessa istumista. Isovanhemmat ovat lapselle todella rakkaita ja hän on normaalistikin heillä hoidossa, kun itse olen töissä. Pari kertaa hän on jo ehtinyt olla heillä yökylässäkin, mutta vain yhden yön kerrallaan. Mitään ongelmia hoidossa ei ole ollut, ja lapsi tosiaan tykkää isovanhemmista hirveästi - kun vanhempani tulevat kylään, pieni on heti etsimässä haalariaan kun luulee pääsevänsä heidän mukaansa :) Silti hirvittää "hylätä" lapsi niin pitkäksi ajaksi. Sanokaa mulle, voinko mä lähteä vai pitääkö mun pakottaa mies lähtemään yksin...?

No mitään hirveää ei olisi jättää edes 8kk ikäistä isovanhemmille (tietty niin että lapsi tuntee ne hyvin ja viihtyy siellä), saati sitten tuon ikäistä.
Reippaasti vaan huilaamaan arjesta!

Esikoinen oli ekan kerran noin kauan meistä erossa vasta 4-vuotiaana. Ja mä vielä imetänkin tuota nuorempaa, joten siksikin vähän arveluttaa. Haluaisin kuitenkin jatkaa imetystä vielä muutaman kuukauden. Mutta tuskinpa se tähän reissuun tyssää.

Kiitos tuesta!

Nyrkkisääntö on, että 1v voi olla vanhemmistaan erossa 1 yön, 2v 2 yötä. Mutta tarkoittaako sitten ehkä sitä, että olisi useammin tuo tilanne. Kerrasta nyt tuskin saa traumoja?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nyrkkisääntö on, että 1v voi olla vanhemmistaan erossa 1 yön, 2v 2 yötä. Mutta tarkoittaako sitten ehkä sitä, että olisi useammin tuo tilanne. Kerrasta nyt tuskin saa traumoja?

Tätä samaa sääntöä olen itsekin ajatellut :(

3 päivää pakottavasta syystä ei nyt kenellekään traumoja aiheuta, varsinkin kun on tutut hoitajat ja vielä isompi sisarus samassa paikassa. Viikko olisi jo eri asia! Ja ajattelepa, jos vaikka joutuisit sairaalaan 3 päiväksi, umpilisäke vaikka puhkeaisi, silloinkin lapsi joutuisi olemaan erossa. parempi hoidossa kuin lentokoneessa & aikaerot ym rasitukset mukana.

En mä usko, että siitä traumoja jää. Itse jouduin jättämään yhdeksi yöksi, eli kahdeksi kokonaiseksi päiväksi oman 3kk ikäisen isovanhemmille. Ja siitä 2 seuraavaa viikkoa olin kyllä paikalla, mutta mummo ja pappa pääasiassa hoiti vauvaa kun en itse voinut... Että yritä sinä nauttia, kun saat olla miehesi kanssa kahden :)

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
3 päivää pakottavasta syystä ei nyt kenellekään traumoja aiheuta, varsinkin kun on tutut hoitajat ja vielä isompi sisarus samassa paikassa. Viikko olisi jo eri asia! Ja ajattelepa, jos vaikka joutuisit sairaalaan 3 päiväksi, umpilisäke vaikka puhkeaisi, silloinkin lapsi joutuisi olemaan erossa. parempi hoidossa kuin lentokoneessa & aikaerot ym rasitukset mukana.

Jos joutuisin sairaalaan, lapsi saisi olla isänsä ja veljensä kanssa :) Mutta melkeinpä mukavampaa sillä taitaa isovanhempien kanssa olla :)

Ja isoveli ei mene hoitoon samaan paikkaan. Hän menee siskolleni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sen nyrkin voi työntää hanuriin siinä vaiheessa kun alkaa ajattelemaan maalaisjärjellä ja niitä toisia vaihtoehtoja;
eli tässä tapauksessa lapsi säästyy rasittavalta reissulta, vanhemmat säästyy näkemästä lapsen mahd. "kärsimystä/rasitusta" ja lapsi pääsee muutamaksi päiväksi rakastamiensa ja tuttujen ihmisten seuraan saaden vaihtelua.

Meidän esikoinen oli 1v4kk kun kakkonen syntyi. Sairaalassa käytiin useamman kerran ja välissä ei tyttö kotiin otettu, mummon pyynnostä. Vietettiin välissä kyllä päivä mummon luona. yhteensä tyttö oli mummolla 3pvää ennen synnytystä ja vielä 1,5päivää kunnes kotiuduttiin sairaalasta. Pahalta tuntui pitää tyttö mummolla kun tise oli kotona, mutta senv erran supisteli että näyttäytymässä käytiin pariinkin kertaan, joten tyttö olisi vaan joutunut vaihtamaan paikasta toiseen päivittäin. Parenmpi oli siis olla yhdesäs paikassa kaikki 5 päivää.

Kyllä te voitte muutamaksi päiväksi lapsenne jättää! Nopeasti se aika kuitenkin menee.

No me ollaan miehen kanssa lähdössä 6 vrk reissuun ens kesänä ja lapsi silloin 1,5v. On ollut yhtä tai kahta yötä isovanhemmilla aikaisemminkin ja hyvin pärjännyt. Joten en minäkään mitään turhia paineita ota. Ihan rauhassa vaan..

Yhteistyössä