Mulla oli ekat lääkärin tutkimukset ja ultrat jo ihan alkuviikoilla, ehkä joskus rv8 tai 9 ja olikohan toinen rv10.. Mut se johtui ihan siitä, että olin noilla viikoilla synnytysosastolla tiputuksessa vaarallisen rankan pahoinvoinnin takia. Molemmilla kerroilla tehtiin pieni sisätutkimus ja ultrattiin (noin alussahan se tehdään aina sisäkautta). Oli helpottavaa nähdä, että kaikki on hyvin kamalasta olosta huolimatta.
Neuvolakäyntejä on ollut mielestäni ihan sopivasti, muutaman viikon välein, siis hoitajan luona. Siellä on aina mm. kuunneltu sydänäänet ja kokeiltu kohtua tuosta masun päältä. Viime kerralla, pari päivää sitten, rv 29+0, hoitaja kysyi haluanko kävästä pikasesti ultrassa kun se sattuu olemaan vapaana juuri. No tokihan halusin ja oli kiva nähdä pikkuinen köllimässä ja sydämen sytkytys ja hengityksen liikkeet.. Yleensä tuollaista ultraamista ei kyllä tuolla tehdä, taisi olla hetken mielijohde hoitajalta kun kyselin, tunteeko hän mahan päältä missä asennossa (miten päin) pikkuinen siellä köllii. Poikittain hän nyt siellä tällä hetkellä on, mutta kääntyy luultavasti kohtapuoliin odottelemaan syntymistään.
Eli me ollaan siis menossa jo kolmattakymmentä viikkoa, eikä vielä ole ollut lääkärivastaanottoa neuvolassa. Ultratutkimuksissa ollaan kuitenkin käyty, siis näitten varhaisultrien jälkeen myös rv 12+1 ja 20+1. Molemmat niistä teki hoitaja, ei lääkäri.
En tiedä johtuuko lääkärin tutkimuksen venyminen näin pitkälle siitä, että alussa tosiaan olin useampaan kertaan tutkittavana. Vai onko tää ihan yleinen käytäntö täällä. En kuitenkaan ole osannut huolestua. Seuraava neuvolakäynti onkin sitten lääkärin vastaanotto. Eli se on raskausviikolla 32+0. Aika myöhään jos vertaa näihin täällä puhuttuihin!
Jos tällaiset asiat huolestuttaa tai ihmetyttää, kannattaa jutella neuvolassa hoitajan kanssa. Puhumalla ja kysymällä asiat yleensä selviää ja sittenpä ei tarvii pohtia ja vatvoa että miten tää nyt näin menee.. Ite oon soitellu hoitajalleni useampaan otteeseen, kysynyt milloin mitäkin asiaa.
Lycka till for everyone!