1. Neuvolalääkäri

• Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
Olemme mitä luultavimmin tosi hölmöjä, mutta kertoisittekos...

Mitä täällä tapahtuu?
Ovatko miehenne tulleet mukaan?
Meillä mies lääkäri ja mieheni ei varmaan hurraa vierellä jos lääkäri setä kopeloi...
Haluaa kyllä mielellään muuten mukaan.

Miten siis olette toimineet?

rutiinijuttu
Puhut nyt todennäköisesti äitiysneuvolan lääkärinvastaanottokäynnistä, eikö niin? Lääkäri tekee sinulle todennäköisesti sisätutkimuksen, jossa varmistuu, että kohdussa olevalla vaavilla on kaikki hyvin ja raskaus sujuu viikkojen mukaisesti. Tämä on lääkärille ammatillista rutiinia. Miehesi voi sen aikaa odotella käytävällä ja voi sitten halutessaan osallistua yhteiseen, lääkärin kanssa käymäänne keskusteluun, jossa voit esim. esittää mahdollisesti mieleesi tulleita kysymyksiä raskauden osalta. Älä suotta jännitä - hyvin se menee.

Mii83
Meillä normaalien neuvolatarkastusten lisäksi tehtiin sisätutkimus. Ekassa raskaudessa mies oli kerran tai kaksi lääkärissäkin mukana, silloin istui periaatteessa verhon takana tutkimusten ajan.

Tässä tokassa raskaudessa ei ole ollut kertaakaan lääkärikäynneillä mukana, kun ei ole neuvoiloissa kuin kahdesti muutenkaan nyt.

odottelija
Tällainen oli minun ensimmäinen lääkärineuvolakäyntini:

Pissanäytteen antamisen jälkeen terveydenhoitajalle, otettiin tavalliset paino ja verenpaine ja juteltiin voinnista. Terveydenhoitaja vei paperit lääkärille.

Lääkärin kanssa juteltiin voinnista ja mahdollisista vaivoista. Sisätutkimus oli nopea ja sujuva, ensin lääkäri tarkasti pikaisesti ulkosynnyttimet ja kurkisti sitten kohdunsuuta. Sain kuulla että kaikki oli kohdallaan. Lääkäri näytti vatsan päältä kohdun pohjan korkeuden. Sitten kuunneltiin sydänääniä mukavan kiireettömästi ja lääkäri jutteli miehelle siinä missä minullekin. Kertoi mm. milloin minä voin odottaa tuntevani lapsen ensimmäisiä liikkeitä, ja milloin miehen on mahdollista tuntea niitä vatsan päältä, eli paljon myöhemmin.

Tuosta miehen läsnäolosta tutkimustilanteissa; odotuksen ja varsinkin synnytyksen ajan tutkimukset kun kohdistuvat luonnostaan tuonne alapäähän, me juteltiin miehen kanssa asia niin, että hän on tutkimuksissa siellä mun pääpuolella tai sivulla, enhän itsekään näe alapäätäni tutkimuksen aikana.

ei huolta
Tietysti mies mukaan, jos hänellä itsellään on kiinnostusta tulla. Turha stressata etukäteen kuka "kopeloi", se on tosiaan niinkuin joku jo kirjoittikin, lääkärille rutiinia ja muutenkin se kopelointivaihe varsin lyhyt. Sieltä alapäästähän se vauva sitä paitsi todennäköisesti putkahtaa ja sitä kautta on alulle saatettukin, joten ei se ole mitenkään maata mullistavaa, jos sinne jalkoväliin siinä välissäkin vähän kurkataan.

Jos mies haluaa myöhemmin olla läsnä synnytyksessä on se paljon hurjempi juttu. Ihan hyvä, jos on sitä ennen vähän edes vierestä vilkaissut, kun lääkäri "kopeloi".

No mulla on ollut tähän saakka naiset lääkärinä ja kätilöinä, mutta en sitä kyllä etukäteen tiennyt. Ei puhuttu miehen kanssa mitään etukäteen, että mitä katselee ja mistä. Jotenkin tuntui itsestään selvältä, että sinne mennään katselemaan ja kuuntelemaan vauvan kuulumisia, kaikki muu jäi sen varjoon.

sisätutkimuksesta
Mä en oikein ymmärrä että miks miehen pitäis mennä johonkin käytävälle tai piiloon sisätutkimuksen ajaksi. Lääkäri tutkii kohdunsuun tilanteen ja se on sen työtä eikä siinä sen kummempaa. Ja mies nyt on ennenkin nähnyt tuon alapään, noh ei ehkä niin kirkkaassa valaistuksessa, mutta kuitenkin joten ei kai siinä mitään kummallista ole. Oli mies sitten lääkäri tai putkimies. En mä ainakaan siinä tilanteessa miestäni ujostellut vaan ennemmin sitä lääkäriä. Mies oli mun tukena eikä aiheuttamassa lisää stressiä. Mutta mukavaa neuvolakäyntiä nyt kuitenkin!

Viimeisillään
Minunkin mielestä on potuoa että joku ujostelee tai jopa jännittää miehen läsnäoloa sisätutkimuksessa. Tulee jopa sellainen olo, että onko mies sairaalloisen mustasukkainen jos ei kestä olla läsnä? Täysin luonnollista toimintaa, ja lääkäri tekee sitä työkseen. Naurettavaa tuollainen, että mies menisi pois siksi aikaa!

Jos taas naisena jännittää miehen läsnäoloa, niin kehottaisin mietimään miten se vauva on alkunsa saanut. Tai miten alastomia naisvartaloita on TV:t pullollaan. Tai ihan vaan kehittämään omaa itsetuntoa. Nimittäin kuulostaa huonolta itsetunnolta, jos ei kestä itse miehen läsnäoloa siinä maailman luonnollisimmassa tilanteessa.

Jeps vanhempi...
Kaikkea sitä miettii uusissa tilanteissa. Rohkeasti mies mukaan vain. Ja todella mies siihen pääpuolelle/sivulle. En itsekkään haluaisi nähdä yksityiskohtaisesti "alakerran" tapahtumia, etenkään synnytyksessä.

Siinä mieskin huomaa, kuinka kliininen ruutiinitapahtuma tuo sisätutkimus on. Ettei siinä ole sen kummalisempaa kuin muidenkaan aukkojen tutkimisessa. Lääkäri tutkii nopeasti ja rutiinilla alapään, samoin kuin tutkisi suussa hampaat tai korvat. Turhaa stressiä tuo. Mukaan vain niin mieskin tietää missä mennään..

Rv22
Juu, kyllä minustakin mies voi olla läsnä. Miksei muka vois?
Mutta, kertokaas millä viikoilla teillä on ollut neuvolalääkäri ja sisätutkimukset? Onko outoa, että olen rv 21+2 ja mulle ei ole tehty vielä yhtään tutkimusta. olen ensisynnyttäjä. Säästöäkö?

Jeps vanhempi..
On mielestäni hyvin outoa. En kyllä muista milloin itsellä oli ensimmäinen, mutta kyllä niitä oli useampia raskauden aikana, mielestäni oli alkauraskaudessakin. Muut voivat muistaa paremmin.

sussu75
Kuulostaa joo oudolta, että raskauden puoliväliin mennessä ei ole vielä ollut lääkärikäyntiä! Ultrissa olet toki käynyt?
Mulla oli eka lääkäri rv 11, toinen rv 28 ja kolmas sitten loppusuoralla. Älytöntä säästöä, sanon minä, vai onko kyseessä joku unohdus tai laiminlyönti?

rv22
Ei liene unohdus, kun yhdellä tutulla sama tilanne... Mulla oli neuvolat: rv7+6, rv15+2 ja rv19+0. NP-ultrassa kävin rv11+6 ja rakenneultrassa juuri toissapäivänä rv21+0. Seuraava neuvola rv22+1. Tuntuu vaan niin oudolta, kun täälllä elleissä ympäri Suomea on niin eri käytäntöjä...

agf
Usein jos on käynyt alkuraskauden ultrassa, siis rv 6-8 omalla kustannuksella yksityisellä, ja menee möläyttämään sen neuvolassa, jätetään se eka lääkärikäynti pois. (tulipa muuten hirveä lause...)

Mulla eka lääkärineuvola tulossa rv 12+. Esikoista odotan.

pikkukakkosen odottaja
Ihmettelin tuota samaa lääkärikäynnin väliin jäämistä, kun katselin sitä neuvolan aikataulua lääkäri- ja neuvolakäynneille. Kyllä siinä on kaikille synnyttäjille laitettu lääkäri sinne viikoille 12, vaan ei meillä kyllä sitä pikkukakkosen odotuksessa ole... Nyt mennään jo viikoilla 20. Tuli vaan sellainen epäilys, että olisko se eka ultraaja ollutkin lääkäri, joka olisi samalla katsonut että kaikki on ok? Miten sitä vaan touhottaa käynneistä toiseen oikeastaan edes katsomatta...

Vaan alkuperäiseen kysymykseen: kyllähän se tuntuu ekaksi oudolta, että mies on mukana kaikissa tutkimuksissa, mutta jos hän aikoo synnytykseen mukaan, on pehmeä lasku varmasti ihan paikallaan. Tutkimushuoneessa kyllä karisee kaikki "kopelointiin" liittyvät ajatukset, kun miettii että kyseessä on sinun ja vauvan hyvinvoinnin varmistaminen. Mieheni ainakin on niin kiinnostunut erilaisista laitteista ja muista, että kohdistaa mielenkiintonsa joko niihin tai puhelee minulle. Eihän hänen tarvitse siellä jalkopäässä istua :). Sorry pieni virnistys, asia on ihan todellinen ja kysymys hyvä!

AP?
:)

Kiitos kaikille vastanneille!
Hävetti tosiaan kysyä edes tuota... En tiedä miksi oikein tuli edes moinen kompastuskivi. Mieheni kun ei ole edes ollut lainkaan mustasukkainen - päinvastoin, saisi ihan pikkaisen ollakin. Minulta on tutkinut joka reiän, joten keskenämme ei ole mitään estoja. Jokaiseen käyntiin hän tosiaankin haluaa mukaan ja jättää mitä vain väliin että pääsee.

Asia alkoi vähän sitten vaivaamaan, kun kerroin mitä toimenpiteitä gynellä normaalisti tehdään ja että meillä on mies-lääkäri. En edes ajatellut hänen sen kummemmin reagoivan, vähän ehkä leikitellen kerroin kun ei mitään mustasukkaisuutta ole ikinä esiintynyt. En sitten tiedä josko vastasi takaisin hieman samalla tyylillä, että miksei nais-lääkäriä kun ei halua että toinen mies kopeloi. Haluasi mieluummin naislääkärin, mutta tulee kyllä vaikka on mieskin. Itsekin olen käynyt miesgynellä aiemmin mutta todennut naiset paremmiksi. Ongelma ei siis kuitenkaan ole siinäkään, ettenkö kestä mieslääkäriä.

Hieman asiaa pohdittuani, asia varmaan vaivaa senki takia, että oma isäni on sairaalloisen mustasukkainen. Hän ei olisi ikinä kestänyt moista toimenpidetta äitini kanssa, puhumattakaan että olisi ollut lainkaan kiinnostusta mennä synnytykseen... Noihin aikoihin ei muutenkaan tosin menty. Mielessä sitten varmaa pyöri että nyt tilaanteesta tulee epämukava jommallekummalle, joko miehelle tai lääkärille, mikäli lääkäri kokisi mieheni vaivautuneeksi, olisi hänkin varmaan vaivautunut...

NO NIIN! SE SIITÄ! YHDESSÄ OLLAAN MENOSSA! (rv:llä 13)

KIITOS KAIKILLE! :)

Raskausviikkoja kohta 21
Alkuperäinen kirjoittaja rv22:
Ei liene unohdus, kun yhdellä tutulla sama tilanne... Mulla oli neuvolat: rv7+6, rv15+2 ja rv19+0. NP-ultrassa kävin rv11+6 ja rakenneultrassa juuri toissapäivänä rv21+0. Seuraava neuvola rv22+1. Tuntuu vaan niin oudolta, kun täälllä elleissä ympäri Suomea on niin eri käytäntöjä...
Odotan nyt toista lastamme ja minulla ei ole ollut yhtään lääkärissä käyntiä tämän raskauden aikana! Ihmettelin sitä kovasti tässä itsekin.. 2 neuvolakäyntiä ollut ja kaksi ultraa, jotka teki kätilö. Itä-Suomesta olen.

Wilpuri
Juu, kyllä minustakin mies voi olla läsnä. Miksei muka vois?
Mutta, kertokaas millä viikoilla teillä on ollut neuvolalääkäri ja sisätutkimukset? Onko outoa, että olen rv 21+2 ja mulle ei ole tehty vielä yhtään tutkimusta. olen ensisynnyttäjä. Säästöäkö?
Mulla oli ekat lääkärin tutkimukset ja ultrat jo ihan alkuviikoilla, ehkä joskus rv8 tai 9 ja olikohan toinen rv10.. Mut se johtui ihan siitä, että olin noilla viikoilla synnytysosastolla tiputuksessa vaarallisen rankan pahoinvoinnin takia. Molemmilla kerroilla tehtiin pieni sisätutkimus ja ultrattiin (noin alussahan se tehdään aina sisäkautta). Oli helpottavaa nähdä, että kaikki on hyvin kamalasta olosta huolimatta.

Neuvolakäyntejä on ollut mielestäni ihan sopivasti, muutaman viikon välein, siis hoitajan luona. Siellä on aina mm. kuunneltu sydänäänet ja kokeiltu kohtua tuosta masun päältä. Viime kerralla, pari päivää sitten, rv 29+0, hoitaja kysyi haluanko kävästä pikasesti ultrassa kun se sattuu olemaan vapaana juuri. No tokihan halusin ja oli kiva nähdä pikkuinen köllimässä ja sydämen sytkytys ja hengityksen liikkeet.. Yleensä tuollaista ultraamista ei kyllä tuolla tehdä, taisi olla hetken mielijohde hoitajalta kun kyselin, tunteeko hän mahan päältä missä asennossa (miten päin) pikkuinen siellä köllii. Poikittain hän nyt siellä tällä hetkellä on, mutta kääntyy luultavasti kohtapuoliin odottelemaan syntymistään.

Eli me ollaan siis menossa jo kolmattakymmentä viikkoa, eikä vielä ole ollut lääkärivastaanottoa neuvolassa. Ultratutkimuksissa ollaan kuitenkin käyty, siis näitten varhaisultrien jälkeen myös rv 12+1 ja 20+1. Molemmat niistä teki hoitaja, ei lääkäri.

En tiedä johtuuko lääkärin tutkimuksen venyminen näin pitkälle siitä, että alussa tosiaan olin useampaan kertaan tutkittavana. Vai onko tää ihan yleinen käytäntö täällä. En kuitenkaan ole osannut huolestua. Seuraava neuvolakäynti onkin sitten lääkärin vastaanotto. Eli se on raskausviikolla 32+0. Aika myöhään jos vertaa näihin täällä puhuttuihin!

Jos tällaiset asiat huolestuttaa tai ihmetyttää, kannattaa jutella neuvolassa hoitajan kanssa. Puhumalla ja kysymällä asiat yleensä selviää ja sittenpä ei tarvii pohtia ja vatvoa että miten tää nyt näin menee.. Ite oon soitellu hoitajalleni useampaan otteeseen, kysynyt milloin mitäkin asiaa.

Lycka till for everyone! :)

Viimeksi muokattu:
tsrst
Mulla oli ekat lääkärin tutkimukset ja ultrat jo ihan alkuviikoilla, ehkä joskus rv8 tai 9 ja olikohan toinen rv10.. Mut se johtui ihan siitä, että olin noilla viikoilla synnytysosastolla tiputuksessa vaarallisen rankan pahoinvoinnin takia. Molemmilla kerroilla tehtiin pieni sisätutkimus ja ultrattiin (noin alussahan se tehdään aina sisäkautta). Oli helpottavaa nähdä, että kaikki on hyvin kamalasta olosta huolimatta.

Neuvolakäyntejä on ollut mielestäni ihan sopivasti, muutaman viikon välein, siis hoitajan luona. Siellä on aina mm. kuunneltu sydänäänet ja kokeiltu kohtua tuosta masun päältä. Viime kerralla, pari päivää sitten, rv 29+0, hoitaja kysyi haluanko kävästä pikasesti ultrassa kun se sattuu olemaan vapaana juuri. No tokihan halusin ja oli kiva nähdä pikkuinen köllimässä ja sydämen sytkytys ja hengityksen liikkeet.. Yleensä tuollaista ultraamista ei kyllä tuolla tehdä, taisi olla hetken mielijohde hoitajalta kun kyselin, tunteeko hän mahan päältä missä asennossa (miten päin) pikkuinen siellä köllii. Poikittain hän nyt siellä tällä hetkellä on, mutta kääntyy luultavasti kohtapuoliin odottelemaan syntymistään.

Eli me ollaan siis menossa jo kolmattakymmentä viikkoa, eikä vielä ole ollut lääkärivastaanottoa neuvolassa. Ultratutkimuksissa ollaan kuitenkin käyty, siis näitten varhaisultrien jälkeen myös rv 12+1 ja 20+1. Molemmat niistä teki hoitaja, ei lääkäri.

En tiedä johtuuko lääkärin tutkimuksen venyminen näin pitkälle siitä, että alussa tosiaan olin useampaan kertaan tutkittavana. Vai onko tää ihan yleinen käytäntö täällä. En kuitenkaan ole osannut huolestua. Seuraava neuvolakäynti onkin sitten lääkärin vastaanotto. Eli se on raskausviikolla 32+0. Aika myöhään jos vertaa näihin täällä puhuttuihin!

Jos tällaiset asiat huolestuttaa tai ihmetyttää, kannattaa jutella neuvolassa hoitajan kanssa. Puhumalla ja kysymällä asiat yleensä selviää ja sittenpä ei tarvii pohtia ja vatvoa että miten tää nyt näin menee.. Ite oon soitellu hoitajalleni useampaan otteeseen, kysynyt milloin mitäkin asiaa.

Lycka till for everyone! :)

Meillä päin ei ole ollenkaan lääkärin tutkimuksia, ellei sitten ole jotain erityisiä ongelmia kuten joku perussairaus tms. Ultraan pääsee kolme kertaa. Sisätutkimus tehdään kerran n. rv 25 perusneuvolakäynnillä, ellei sitten ole ollut paljon kipeitä supistuksia tms. Myös jälkitarkastuksen hoitaa terveydenhoitaja. Että ihan hyvältä kuulostaa mun korvaan toi lääkärin vastaanotto rv 32! :)

Viimeksi muokattu:
Hamma
Helsingissä, tai ainakin meidän terveysasemalla käytäntöjä on muutettu. Lääkärikäyntejä ei ole ultrien lisäksi käsittääkseni ollenkaan jos ei tule erityistä tarvetta. Vielä muutama vuosi sitten oli kyllä muutama käynti ihan oletusarvona.

papu
Meillä eka lääkärineuvola on nt-ultra. Eli rv10-12. Terkka ottaa ensin painon, pituuden ja hb:n jos se on ollut matala jo ekalla käynnillä. Sitten otetaan seeruminäyte, jos sen haluaa.

Istutaan odottamaan ja lääkäri kutsuu sisään. Tehdään sisätutkimus ja vatsanpeitteiden päältä ultra joka toki voidaan tehdä myös vaginaalisesti. Mitataan nt jos niin halutaan ja katsotaan, että vaavilla on kaikki hyvin ja vastaa viikkoja.

Seerumiseulan ja nt:n yhteislukua= riskilukua voi tiedustelle viikon kuluttua neuvolasta.

Aika paikkakuntakohtaista siis mitä ekalla lääkärineuvolakäynnillä tapahtuu. Meillä ei terkkarit ultraa vaan aina lääkäri. Siksi ei ole erikseen lääkärikäyntiä ja terkkarin ultraa.

Yhteistyössä