Itse en synnyttäisi perätilaista esikoista (enkä varmaan kakkosta tai kolmostakaan..). Mulla on molemmat lapset olleet perätilassa raskauden loppuvaiheessa. Onneksi molemmat saatiin käännettyä. Molemmista myös sanoin, että en aio perätilassa synnyttää elleivät käänny.
Sektio luvattiinkin alustavasti kun ensimmäinen kääntöyritys epäonnistui kakkosesta. TAYS:ssa on kai linja, ettei kukaan joudu perätilaista synnyttämään vasten tahtoaan. Kyllä se kuitenkin ylimääräisen tsempin vaatii äidiltäkin. Ja on se eri, tuleeko se vauva sieltä kaksikerroin vain pää edellä yksinkerroin, vaikka lääkäri mulle kerran sanoi, että sama se on miten päin se sieltä tulee..
Esikoinen syntyi kääntämisestä huolimatta kiireellisellä sektiolla, koska oli kietoutunut napanuoraansa niin pahasti että synnytyksen edistyminen pysähtyi kun olin 7cm auki. Lieneekö sitten kääntämisen seurausta, sitä ei tietenkään kukaan osaa sanoa..
Painoarvioita myös minun vauvoille tehtiin. Niistä voi sanoa, että ne arviot voivat olla mitä tahansa. Mulla esim viikon sisällä saatiin painoarviot, joissa oli 700g eroa. Tuskin vauva oli sen verran painoa kerryttänyt viikossa. Ihan viimeisinä päivinä vielä tehtiin arvio ja syntyessään vauva oli yli puoli kiloa painavampia. Eli ne ovat vain arvioita, todellakin.
Kakkosen synnytin normaalisti ("vahinkoluomuna!") alateitse ja se oli upea kokemus. Kaiken kaikkiaan synnytän mieluummin alakautta kuin sektiolla molemmat kokeneena. Ellei siis vauva ole perätilassa..
Perätilasynnytyksessä saa kuitenkin normaalia synnytystä enemmän tukea henkilökunnalta, että se hyvä siinä on. Lääkäri on kai koko ajan paikalla ja synnytyksen etenemistä seurataan muutenkin tosi tarkkaan. Se lohdutuksen sanaksi