1 lämminruoka per päivä 5v:lle?

• Viestiketjun aloittaja kokki3
  • Ensimmäinen viesti
kokki3
Hitto soikoon, mä oon ihan pulassa ton meidän 5 v pojan kanssa kun mä en saa sitä syömään... Yks lämmin ruoka menee päivässä alas ja sitten tyyliin aamupala,iltapala ja ehkä välipala...

Neukussa käytiin vasta ja nyt oli ensimmäisen kerran tullut painokäyrä plussa puolelle, mutta ei todellakaan oo painava mies..

Mikähän auttaisi? Neuvolassa olivat sitä mieltä ettei tuo ole kamalan vaarallista, mutta mielestäni ois jotain tehtävä...

Onko se ruoan aina oltava lämmin? Jos lapsesi ei kertakaikkiaan syö kuin yhden lämpimän aterian päivässä niin sitten ei syö. Jos saisit sitten aamu- ja iltapaloista mahdollisimaan ravitsevia. Ja voihan välipalastakin koettaa rakentaa mahdollisimman ruokaisan.

Kyllä meillä joskus kun on sellainen päivä, ettemme yksinkertaisesti ehdi lounasajaksi kotiin syömään lämmintä ruokaa voi lounaan korvata mahdollisimman ruokaisilla leivillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Onko se ruoan aina oltava lämmin? Jos lapsesi ei kertakaikkiaan syö kuin yhden lämpimän aterian päivässä niin sitten ei syö. Jos saisit sitten aamu- ja iltapaloista mahdollisimaan ravitsevia. Ja voihan välipalastakin koettaa rakentaa mahdollisimman ruokaisan.

Kyllä meillä joskus kun on sellainen päivä, ettemme yksinkertaisesti ehdi lounasajaksi kotiin syömään lämmintä ruokaa voi lounaan korvata mahdollisimman ruokaisilla leivillä.
tätä peesaten

Meillä on todella vinhaa vauhtia kasvava poika, joka todellakin tarvitsee ne 2 lämmintä ateriaa päivässä, muuten nousis meteli. Mutta eräs tuttavaperhe ei edes tee arkisin ruokaa. Heillä lapset syövät päiväkodissa ja kotona sitten ehkä pienen välipalan. Ja iltapala on sitten tuhdimpaa sorttia.

Äippä
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Olen antanut muksulle vain 1 lämpimän aterian päivässä.Lisäksi aamu,väli- ja iltapala.Hyvin riittää ja kasvaa.
Sama täällä. Ja ei todella ole mitenkään pienintä sorttia toi poika. Hyvää ja ravitsevaa ruokaa voi tarjota muutenkin kuin vain "lämpimänä ruokana".
Esim. ruokaisa voileipä, jogurtti tai viiliä ja mysliä, maitoa lasi, hedelmää.

suvi-tuuli
minä taas olen niin vanhanaikainen että uskon vakaasti siihen ateriamalliin jossa on aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja että molemmat pääruuat ovat lämpimiä...se on malli lapselle aikuisuutta varten ettei lapsi opi hotkaisemaan voileipää jossain nurkassa ja palaamaan töihin...
mutta siis, kokeile pienentää annoskokoja, esim. pari lusikallista voi riittää lämmintäkin ruokaa. tai tee ruuasta eri tyyppistä, esim. keittoa, pataa, tortillaa vaikka siten että lapsesi saa jotenkin osallistua tai vaikka päättää sen ruuan? tai jos ei vielä iltaruuan aikaan ole oikeasti nälkä niin siirtäkää iltaruokaa vähän myöhemmäksi?

A shadieeyah
meillä on toi eskalainen 6v kasvanut ihan hyvin vaikka on saanut vain 1lämpimän aterian per päivä.
Terve,notkea poika...
Ei se maailma siihen kaadu jos saa vain yhden..pääasia kun syö sen

poitsuli
te ketkä annatte lapsil vaa 1 aterian(lämmin)per/pvä ni voin sanoo et kostautuu murrosiässä tai hiukan enne!siis ei ehkä kaikilla,mut tunnen tapauksen poika 13v ja ei söis mitää muuta ku makeeta(mitä ei tod.o pienenä saanu)...kesälomallaki oli jonku pakko olla kotona pakottaas poika syömää ku muuten ei tosiaa syö mitää!siispä meillä tästä viisastuneena minä(en rakasta kokkausta)teen 2 ateriaa per/pvä ja leipää saa syödä pitkin päivää jos siltä tuntuu!

meillä
syödään
viikolla tarhassa aamupala, lounas, välipala kotona päivällinen ja iltapala!
viikonloppuna klo 9-10 aamupala, klo n.12 aikaan välipalaa( lauantaisin yleensä ollaan kaupassa jossa käydään kahvila), lounas n.klo 13-15, sitten välipalaa ja iltapala jotenkin rytmi on erinlainen ja tulee syötyä yksi lämmin ateria (toisinaa haemme su iltasin pitzaa, hampurilaisia iltavälipalaksi taikka iltapalaksi)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja leipuri:
meilläkin syödään vain yks lämmin ruoka päivässä ja lapset on kyl isoja
Tarkoitatko että ovat lihavia? Syövät sitten varmaan pitkin iltaa niitä "ruokaisia välipaloja". Lämmintä ateriaa ei korvaa mikään välipala! se on vaan laiskuutta jos ei viitsi tehdä ruokaa! Liikaa luotetaan siihen että lapsihan syö koulussa tai päiväkodilla sen yhden lämpimän aterian, MUTTA syökö lapsi todella siellä kunnolla? Veikkaanpa että ei!

A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:
te ketkä annatte lapsil vaa 1 aterian(lämmin)per/pvä ni voin sanoo et kostautuu murrosiässä tai hiukan enne!siis ei ehkä kaikilla,mut tunnen tapauksen poika 13v ja ei söis mitää muuta ku makeeta(mitä ei tod.o pienenä saanu)...kesälomallaki oli jonku pakko olla kotona pakottaas poika syömää ku muuten ei tosiaa syö mitää!siispä meillä tästä viisastuneena minä(en rakasta kokkausta)teen 2 ateriaa per/pvä ja leipää saa syödä pitkin päivää jos siltä tuntuu!
Kostautuu miten??ylisyömisellä? makeen ylisyönnillä? alisyömisellä?
kyllä meillä poika syö ihan terveellisesti kesällä sen aamupalan,ruuan,välipala ja iltapala. Ja se riittää varsin hyvin ja kasvaa erittäin hyvin(sopivan hoikka)
Ja nuokin on aika tuhteja mutta terveellisiä(leipää tms,jogurttia ja paljon vihanneksia ja marjoja/hedelmiä ).
ja toi esimerkkitapauksesi poika..oletko varma ettei hänellä ole ollut muuta

tunnepuolen ongelmia tai puutostiloja jos on hirveästi syönyt karamelliä?tai ettei se syömättömyys liity tunnepuolen kehitykseen ja kasvamiseen(murrosikään)?

vieras
Meillä vähän sama juttu paitsi että poika on 7v.Ei meinaa päivällinen maistua vielä viiden aikoihin,mut sitten taas illalla söis vaikka kuinka monta leipää enkä oikein tykkää siitäkään....säännölliset ruoka-ajat on melko hankala "järjestää" vuorotyön takia.

vieras
Sillä, onko ruoka lämmintä vai kylmää, ei ole mitään ravitsemuksellista merkitystä.Ihmiset vaan ovat tottuneet siihen lämpimään ruokaan (kiitos jo kivikautisten pihvinpuriijoiden - jotka tosin söivät pähkinät, marjat, useimmat juuret yms. niitä sen kummemmin mikrossa tai muussakaan lämmityslaitteessa käyttämättä).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leipuri:
meilläkin syödään vain yks lämmin ruoka päivässä ja lapset on kyl isoja
Tarkoitatko että ovat lihavia? Syövät sitten varmaan pitkin iltaa niitä "ruokaisia välipaloja". Lämmintä ateriaa ei korvaa mikään välipala! se on vaan laiskuutta jos ei viitsi tehdä ruokaa! Liikaa luotetaan siihen että lapsihan syö koulussa tai päiväkodilla sen yhden lämpimän aterian, MUTTA syökö lapsi todella siellä kunnolla? Veikkaanpa että ei!
entäs jos lapsi on kotihoidossa ja äiti voi kontolloida sen kuinka paljon lapsi syö?

Edelleen peräänkuulutan sitä, miksi sen aterian olisi oltava lämmin?
(meillä se useimmiten on, mutta ei aina, kuten jo yllä sanoin)

Jos lounalla on vaikka ruokaisaa salaattia, jossa perunaa , tonnikalaa, kananmunaa, kurkkua, tomaattia,jne. pitäsikö minun lämmittää se mikrossa tai kenties vesihauteessa tehdäkseni siitä ravitsevamman :xmas:

Ei meilläkään 5v suostu syömään kahta lämmintä ateriaa päivässä. Tuo syö aamulla puuron, lounaalla kunnon ruuan, välipalaks yleensä sämpylää, hedelmää ja maitoa, ja taas illalla puuron. Hyvin kasvaa ja on ilonen ja reipas poika.

vieras
Jos lounalla on vaikka ruokaisaa salaattia, jossa perunaa , tonnikalaa, kananmunaa, kurkkua, tomaattia,jne. pitäsikö minun lämmittää se mikrossa tai kenties vesihauteessa tehdäkseni siitä ravitsevamman :xmas:
Tietenkin pitäisi! Etkö sä pälli tiedä, että mitä kauemmin ruokaa kypsentää, sitä enemmän siinä on vitamiineja. :)

tipsukka
meillä on tyttö (5v) samanlainen. kyllä saatan tehdä kaksi ruokaa, mutta ei ne kovin helposti alas mee. niinkun ei mee aamu- eikä iltapalakaan. minusta se vaan kuuluu tuohon ikään. monilla tutuilla sama homma. ja jos poika on pirteä ja touhukas ja voi hyvin eikä neuvolassa ollut huolissaan niin empä olis minäkään.

Se miten ruoka maistuu on yksilöllistä ja vaihtelee kausittain. Sillä onko ateria lämmin vai ei, ei sinällään taida olla suurempaa merkitystä, kunhan vain syö. Minusta ateriarytmillä on suurempi merkitys jaksamisen kannalta.

Mun lapset ei ole lihavia, mutta eivät laihoja riukujakaan, vaan just sopivan painoisia niin lääkärin kuin neuvolankin mielestä. Sellaisia sporttisia ;)
He syövät hoitopäivinä päiväkodissa, ja hyvin syövätkin. Kysyn sitä kyllä joka hoitopäivän jälkeen.
Meillä ei syödä pitkin iltaa välipaloja. Paitsi ehkä minä :whistle:.
Olen mä joskus tehnyt toisen lämpimän ruoan. Joko se jää syömättä, tai sitten jää iltapala syömättä kun ei ole nälkä, ja molemmat mukelot herää aamuviideltä nälkäisinä kuin sudet. Ei kivaa. Joten meillä on välipala, ja kunnon iltapala.

s
Tietenkin pitäisi! Etkö sä pälli tiedä, että mitä kauemmin ruokaa kypsentää, sitä enemmän siinä on vitamiineja. :)
Erimieltä. Oletkokuullu, että jos esim. peruna keitetään ns.tuppipottuna, eli kuorien kanssa, niin vitamiinit säilyy paljon paremmin tallessa, kuin siten, että peruna kuorittaisiin, ja sitten keitettäisiin. Tämä sun väite ei kyllä ravistsemuksen kannalta pidä paikkaansa. Sori!

Yhteistyössä