1,5v syömiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enviirah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enviirah

Vieras
Tervehdys,
Olen miettinyt esikoisen syöntikaavaa, on nyt 1v 5kk vanha. Tuntuu että saa ehkä liikaa hedelmiä/makeaa ja turhan vähän sitä "suolaista".

Aamupala: Jugurtti ja leipä
Välipala: Hedelmää
Tähän väliin päiväunet
Lounas: Normi ruoka, mitä nyt sattuu olemaan
Välipala: Leipä, hedelmiä
Illallinen: Normi ruoka
Iltapala: Jugurttia ja leipää

Mainittakoon että puuro ei enää maistu, rupes kieltäytymään 1v 2kk ikäisenä eikä ole sen jälkeen enää lusikallistakaan huolinut. :( Aiemmin meni sekä aamulla että illalla.
Onko tuo liian sokerista...? Välillä saa myös jälkkäriks jonkun suklaavanukkaan tms.... *häpeää jo valmiiksi*

Mulla taas on sellainen ongelma 1 v 7 kk kanssa, ettei suostu syömään hedelmiä. Banaani menee, mutta omena, päärynä, mandariini ym. ei käy. C-vitamiinin saamiseksi me syödään toisella välipalalla sellainen Piltin c-vitaminoitu rukiinen hedelmämysli tai omena-mango kauraherkku ja käytetään aamu- ja iltapuuron kanssa c-vitaminoituja soseita.

Soseutettuna kyllä menee omena-päärynät, mutta en viitsisi enää mitään vauvanmössöjä tehdä tuon ikäiselle lapselle. Saa vinkata jos on joku keino saada lapsi syömään hedelmiä...

Tervehdys,
Olen miettinyt esikoisen syöntikaavaa, on nyt 1v 5kk vanha. Tuntuu että saa ehkä liikaa hedelmiä/makeaa ja turhan vähän sitä "suolaista".

Aamupala: Jugurtti ja leipä
Välipala: Hedelmää
Tähän väliin päiväunet
Lounas: Normi ruoka, mitä nyt sattuu olemaan
Välipala: Leipä, hedelmiä
Illallinen: Normi ruoka
Iltapala: Jugurttia ja leipää

Mainittakoon että puuro ei enää maistu, rupes kieltäytymään 1v 2kk ikäisenä eikä ole sen jälkeen enää lusikallistakaan huolinut. :( Aiemmin meni sekä aamulla että illalla.
Onko tuo liian sokerista...? Välillä saa myös jälkkäriks jonkun suklaavanukkaan tms.... *häpeää jo valmiiksi*

Jätä ne suklaavanukkaat pois, ei tuon ikäinen sellaisia osaa kaivata. En usko että muuten on mitenkään liian "makeaa" tuo lapsesi ruokavalio, jos lämpimät ruuat ovat terveellisiä ja leipänä moniviljaa/kokojyvää jne. :)

Jos jugurtti on noita valmiiksi maustettuja sokerijugurtteja vaihtaisin maustamattomaan jonka tarjoaisin vauvojen hedelmä ja marjasoseiden kera. Suklaavanukkaat jättäisin myös pois.

Jaksaako syödä normiruokaa hyvin kun on 2 välipalaa? Meillä söi maksimissaan yhden välipala ja vähän sitäkään jos oli lounaalla hyvin syönyt.

Missä kohtaa makeaa ja sokeria?

tai siis jos noi jugurtit on valmiiks maustettuja niin sitten kyllä. itte teen jugurtin maustamattomaan, muussaan pohjalle banaania tai marjoja ja välil sokeroimatonta mysliä ja sit jogurttia.

ei hedelmistä voi tulla liikaa makeaa.

mut unohda ne vanukkaat. aivan turhaa. anna mieluummin vaikka kaurakeksi. yksi.

meillä laps 1v3kk ja aika samanlainen ruokavalio. usein syö kyllä puuron aamuin illoin marjoilla. tai sit teen suoraan omenamehuun ja lisään hiukan kanelia.

Meillä samanikäisen ruokavalio

-aamupala puuroa n. 1,5dl kera marjojen, hedelmäraasteen, mehukeiton, hunajalorauksen tai ihan vain maidon kanssa.
-lounas samaa mitä nyt teenkin, tänään esim. kanaa ja riisiä +kurkkua
-välipalalla maustamaton viili ja pala hedelmää tai ruisleipää. Joskus herkkupäivänä esim. lettuja. Joskus teen myös esim. puuron jämistä sämpylää tai perunamuusin jämistä rieskoja.
-päivällinen taas sitä mitä satunkin tekemään tai joskus samaa kuin lounaalla
-iltapala samoin kuin aamupala, joskus syö lisäksi vielä maustamatonta rahkaa hedelmäsoseella tai mustikkakeitolla.

Meillä ei siis syödä ollenkaan maustettuja jogurtteja tai viilejä tms. saati vanukkaita, eivätkä ne mielestäni kuulu arkiruokiin, vaan esim. karkkipäivän herkuksi isompana.

Meillä samanikäisen ruokavalio

-aamupala puuroa n. 1,5dl kera marjojen, hedelmäraasteen, mehukeiton, hunajalorauksen tai ihan vain maidon kanssa.
-lounas samaa mitä nyt teenkin, tänään esim. kanaa ja riisiä +kurkkua
-välipalalla maustamaton viili ja pala hedelmää tai ruisleipää. Joskus herkkupäivänä esim. lettuja. Joskus teen myös esim. puuron jämistä sämpylää tai perunamuusin jämistä rieskoja.
-päivällinen taas sitä mitä satunkin tekemään tai joskus samaa kuin lounaalla
-iltapala samoin kuin aamupala, joskus syö lisäksi vielä maustamatonta rahkaa hedelmäsoseella tai mustikkakeitolla.

Meillä ei siis syödä ollenkaan maustettuja jogurtteja tai viilejä tms. saati vanukkaita, eivätkä ne mielestäni kuulu arkiruokiin, vaan esim. karkkipäivän herkuksi isompana.

Olisinpa itsekin noin aikaansaava... Remontti vie kaikki mehut ja toinen vauva syntyy hetkenä minä hyvänsä. HUOH. Ihailen sun tapaisia äitejä jotka ennättää nähdä vaivaa lapsiensa eteen ja jopa leipoa välillä.... :/
Välillä on vaan niin helppoa laittaa vähän suklaavanukasta nassuun - taas mentiin ja lujaa.... :/ Nimim. Mamma joka yrittää päästä helpolla... :)

[QUOTE="viima";25828630]Missä kohtaa makeaa ja sokeria?

tai siis jos noi jugurtit on valmiiks maustettuja niin sitten kyllä. itte teen jugurtin maustamattomaan, muussaan pohjalle banaania tai marjoja ja välil sokeroimatonta mysliä ja sit jogurttia.

ei hedelmistä voi tulla liikaa makeaa.

mut unohda ne vanukkaat. aivan turhaa. anna mieluummin vaikka kaurakeksi. yksi.

meillä laps 1v3kk ja aika samanlainen ruokavalio. usein syö kyllä puuron aamuin illoin marjoilla. tai sit teen suoraan omenamehuun ja lisään hiukan kanelia.[/QUOTE]

Juu siis ihan niitä valmiiks maustettuja jugurtteja, sieltä vauvanruokaosastolta. Ei lisättyä sokeria, lisätty vain c-vitamiinia. Vai onko sittenkään... :/

Oot varmaan kokeillu tehdä eri laatuisia puuroja, ei aina sitä samaa? Meniskö manna-tai riisipuuro joskus, tai kaupasta saa sellasia helmi-perunasuurimoita, joista tulee kans helposti hyvä puuro. Et toki kaivannu neuvoja puuronsyöntiin, mut sikäli kun noi jugurtit on niitä maustettuja, ja kaipaat niille jotain vaihtelua. Noita puuroja joko sellaisenaan tai sit voisilmällä, ei minkään makean kanssa.

Vai söiskö lapsi maustamatonta jugurttia ihan sellaisenaan? Me syötettiin vauvana soijajugurttia ihan pelkästään, ja nyt tuo vetelee vielä 2,5-vuotiaanakin tavallista maustamatonta jugurttia ihan sellaisenaan. Tai joskus murojen tai myslin kanssa (niissähän tietty on sit sitä sokeria). Mut oon kyllä samaa mieltä, että noista hedelmistä tai vaikka marjoista on varmaan vaikee saada liikaa sokeria.Voithan koittaa välillä söiskö vaihtelun vuoks esim raakaa porkkanaa tai lanttua.

meillä yksivuotias :

aamupala: täysjyväpaahtoleipä voilla ja kinkulla, maitoa, keksi

luonas: tavallista ruokaa plus salaattia/kurkkua/

välipala. päärynä/paprikaa ja keksi

päivällinen. tavallista ruokaa plus salaattia/kurkkua/

iltapala. sama kuin aamulla, ilman keksiä

meil 1v 8kk
aamul: puuro (1dl hiutaleita+2dl vettä), hillosilmä/marjoja/voisilmä/kaneli ja maitoa
lounas: 2dl kotiruokaa ja maitoa, joskus pala hedelmää
välipala: viili, hedelmää, maitoa
päivällinen: kotiruokaa, maitoa, ehkä leipäpala
iltapala: puuro kuten aamulla ja maitoa

minusta valmisjugurtit pois (kamalasti sokeria), keksit pois tuonikäisiltä (herkut juhliin).

Mua kummastuttaa kun palstalla ei kukaan syötä mukuloillee valmis jugurtteja mut silti niitä melkein jokaisen äiti ihmisen kärryissä tuolla kaupassa on..?

Kyllä mä voin tunnustaa et meillä syödää niitä kamalia sokerijuguja, mut se sit onkin melkein ainoa tuollainen makee mitä meillä syödään.

Mua kummastuttaa kun palstalla ei kukaan syötä mukuloillee valmis jugurtteja mut silti niitä melkein jokaisen äiti ihmisen kärryissä tuolla kaupassa on..?

Kyllä mä voin tunnustaa et meillä syödää niitä kamalia sokerijuguja, mut se sit onkin melkein ainoa tuollainen makee mitä meillä syödään.

Mä syön ITE niitä sokerijugurtteja. Joskus. Mies ja lapsi vetää vaan sitä maustamatonta.

Meilläkin syödään. Purkki maustamatonta maksaa 68 senttiä, valmiiksi maustettu rainbow merkkinen 20-25 senttiä...

meil mies syö niitä. mä ja lapsi maustamatonta banaanilla ja myslillä(sokeroimaton), tai hedelmäsoseella.

Meilläkin lapsi syö maustamatonta jugurttia, johon lisätään vähän jotain vauvojen marja/hedelmäsosetta. On huomattavasti terveellisempää kuin valmiiksi maustetut sokeripommit.

Yhteistyössä