1,5v päiväuniongelmat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt taaperon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt taaperon äiti

Vieras
Mitä ihmettä teen tuon lapsen kanssa? Olen iha poikki :( Nukkumaanmeno yhtä sirkusta. Sitten, kun vihdoin (jopa 1,5h) riekkumisen jälkeen nukahtaa niiin vetelee 2h unet eli tarvetta unille kuitenkin ilmeisesti on. Juoksuttaa minua huoneessaan. Nukkuu siis vielä onneksi(?) pinnasängyssä. Heittää tutin ja rätin pois ja ilman niitä ei varmastikaan nukahda. Pitäisikö olla menemättä antamaan niitä? Joko nauraa ja leikkii tai sitten vain karjuu pääpunaisena. . Mikään ei auta, alkaa olla hermot kireällä. Parantaako lastensänkyyn siirtäminen asiaa ollenkaan? Aamulla ollaan ulkona reilusti ja virikettä on, siitä ei ole kiinni. Yöllä heräilee edelleen pari kertaa ja vaatii tutin tai muuten silittelyä. Pelkään, että ilta on yhtä huutoa, jos ei nuku ja toisaalta jos menee jo klo 18 jo nukkumaan ei ehdi isän kanssa pahemmin olla. Nykyään yöunet n. 19.30- 6.00 / 6.30 ja välissä ne muutamat heräilyt. Neuvoja!?

Päiväunille olen kokeillut laittaa niin klo11 ja klo 12:kin ja siltä väliltä, joskus ylikin mutta aina sama homma.

ekaksi ehdottaisin luopumaan tutista. se sotkee monesti pidemmän päälle unet ja sen putoaminen havahduttaa yöllä unilta. toiseksi uskon että tämä on vaan joku vaihe. aika aikaisin käy yöunille. mitä jos ihan siiräisi aikoja. meillä käy 1,5v unille noin 20 jälkeen yleensä enne klo 2030 ja nukahtaa aika helposti itsekseen. herää aamulla 7-8 aikaan ja ukkuu päikkärit 1-2 h noin klo 12.30 eteenpäin klo 14 ai 14.30.

mikäli heittää tavaraa pois, älä anna enää, leikkiä. monesti lastensänkyyn siirto hankaloittaa elämää. meillä odottaa lasten jatkettava muta mietin sopivaa hetkeä siirtoon.... tutin otimme pois 1v3kk ja ynohtui suht helposti vajaa viikossa. parempi niin ennenkuin siitä tulee tapa. esikoisella pidettiin tutti pitempään ja tiukassa oli, siksi haluasin toisella hoitaa asian aikaisemmin pois...

Menee illalla nukkumaan ajoissa koska on todella väsynyt. Joskus harvoin menee vasta kahdeksalta, sitten jo itkee yliväsyneisyyttä ja nukahtaminen entistä hankalempaa.

Tutin pois otto voisi toimia. Itse olen sitä arkaillut, koska tutti on ollut lapselle äärettömän rakas ja olen ajatellut, että miten jaksan jos tilanne vaan pahenee entisestään.

Kuulostaa tutulta. Mä sanoisin että tutti pois jo. Mutta tuo ikä on myös se kun eniten taisteltiin meilläkin.Iän myötä laimeni.
Onko tapanasi nukttaa lapsi yksin omaan huoneeseen?Niin mekin teimme kun joka paikassa niin kehoitettiin. Siirryttiin sitten noihin nukutusrumbiin kyllästyneinä istumaan viereen kunnes nukahtaa, ja kappas nukahti paljon nopeampaa.Ei huutamista enää, ei stressiä, vaan istuttiin ihan hiljaa vieressä, ihan sama mitä taikatemppuja toinen teki sängyssä.

Olen myös itse ollut äärettömän väsynyt ja tutti on edes vähän laannuttanut kiukkua. Erittäin vaativa ja omapäinen tyttö ollut vauvasta lähtien. Omaa laiskuutta toki. Moni on myös sanonut, että tutti on helpompi ottaa melkein 2v lapselta, jolle voi jo selittää tarinan siitä miksi tutti katosi tms. En sitten tiedä mikä on toimivin tapa. Mutta meillä ystäväpiirissä vielä vanhemmillakin lapsilla tutti niin en ole ajatellut sitä niin pahana mutta se alkaa varmaan olemaan se ratkaisu tähän ongelmaan.

Istun vieressä ja silitän mutta usein menee silloin vielä enemmän leikkimiseksi ja sitten, kun lähden niin itkee. En tiedä onko parempi huudattaa yksin vai katsoa vieressä sitä järjetöntä pelleilyä. Välillä toimii silittely ja välillä ei.

Meidän 1 v 8 kk nukutetaan viereen ja siirretään unessa pinnikseen. Nukkuu hyvin n. klo 21.30-7.30. Jos yöllä herää, silittelen tai otan viereen. Tuttia ei ole ollut ikinä. Puolitoistavuotias on kovin pieni vielä nukkumaan yksin, enkä edes yritä nukuttaa vielä omaan sänkyyn. Ehtii sitä myöhemminkin kun älliä on jo päässä ja voi suostutella.

Kuulostaa meidän elämältä aiemmin. Totta, väsyneenä annat tutin herkemmin.Mutta jos sinnittelisit nyt vielä vähän aikaa väsyneenä ja tekisit lapsesi parhaaksi.
Ei kun vieressä istuminen on meillä sitä, että istun näköetäisyydellä n. 1,5m tuolissa silmät kiinni.Silittelyä meidän lapsi ei ole koskaan sietänyt, vaan tullut aina levottomammaksi. Istun siis tuolilla ja en tee mitään, en sano mitään, odotan vaan että nukahtaa. Alussa sain istua siinä 2 tuntia ennen kun nukahti, mutta nykyisin nukahtaa jopa 10min. Pitää vaan olla tiukkana, ja olla tekemättä mitään, vaikka sieltä sängystä huudellaan, ja viskotaan tavaroita.

Ilman tuttia varmasti parempi mutta kokeile sellaista paitaan/yöpukuun kiinnitettävää tutinpidikettä. Lapsi ei saa sitä ihan helposti irti ja tutti löytyy tarvittaessa heti suuhun.

Olen myös itse ollut äärettömän väsynyt ja tutti on edes vähän laannuttanut kiukkua. Erittäin vaativa ja omapäinen tyttö ollut vauvasta lähtien. Omaa laiskuutta toki. Moni on myös sanonut, että tutti on helpompi ottaa melkein 2v lapselta, jolle voi jo selittää tarinan siitä miksi tutti katosi tms. En sitten tiedä mikä on toimivin tapa. Mutta meillä ystäväpiirissä vielä vanhemmillakin lapsilla tutti niin en ole ajatellut sitä niin pahana mutta se alkaa varmaan olemaan se ratkaisu tähän ongelmaan.

Istun vieressä ja silitän mutta usein menee silloin vielä enemmän leikkimiseksi ja sitten, kun lähden niin itkee. En tiedä onko parempi huudattaa yksin vai katsoa vieressä sitä järjetöntä pelleilyä. Välillä toimii silittely ja välillä ei.

Siis ei kai tutti mitään kiukkua laannuta, vaan sitä tutin halua. Tutti pois nyt niin parissa päivässä homma ohi. Nyt kaikki tutit roskiin. Käytte ulkona olemassa usemman tunnin vaikka retkellä ja koko päivä touhua. sitten sammuu toivottavasti itsekseen yöunille. Huomenna samaa touhua heti aamusta, jotta päikkäreille tosi väsynyt.

Onhan se sinulle raskasta tietysti, mutta sitten tuttishow ohi jo viikon lopulla.

nukkuisko päikkärit vaunulenkillä? Meillä esikoinen 1v 9kk ja kuopus 3kk ja pakko nukuttaa aina vaunuilla päikkäreile isompi koska menee muuten niin pelleilyksi koko homma ja siirtyy sitten ne ilta unetkin, tutti lähti 1v 5kk vanhana, ei itkenyt perään :) Ja se että kaksi vuotias osaa jo vaatia tuttia ;)

nukkuisko päikkärit vaunulenkillä? Meillä esikoinen 1v 9kk ja kuopus 3kk ja pakko nukuttaa aina vaunuilla päikkäreile isompi koska menee muuten niin pelleilyksi koko homma ja siirtyy sitten ne ilta unetkin, tutti lähti 1v 5kk vanhana, ei itkenyt perään :) Ja se että kaksi vuotias osaa jo vaatia tuttia ;)

Nyt pakko sanoa, että kyllä meillä 1v5kk osaa myöskin jo vaatia tuttia. Oppi muutamia kuukausia sitten sanomaan sen ja sen jälkeen on kyllä osannut sitä vaatiakin.

[QUOTE="Vieras";27008391]Kuulostaa meidän elämältä aiemmin. Totta, väsyneenä annat tutin herkemmin.Mutta jos sinnittelisit nyt vielä vähän aikaa väsyneenä ja tekisit lapsesi parhaaksi.
Ei kun vieressä istuminen on meillä sitä, että istun näköetäisyydellä n. 1,5m tuolissa silmät kiinni.Silittelyä meidän lapsi ei ole koskaan sietänyt, vaan tullut aina levottomammaksi. Istun siis tuolilla ja en tee mitään, en sano mitään, odotan vaan että nukahtaa. Alussa sain istua siinä 2 tuntia ennen kun nukahti, mutta nykyisin nukahtaa jopa 10min. Pitää vaan olla tiukkana, ja olla tekemättä mitään, vaikka sieltä sängystä huudellaan, ja viskotaan tavaroita.[/QUOTE]

Aivan tismalleen samaa mieltä ja samat kokemukset saman ikäisen lapsen kanssa. Tuota kannattaa kokeilla sillä se maksaa itsensä takaisin. Tosin nykyisin meillä niin että isi saa istua lähellä ja olla huomioimatta lasta ja sinne nukahtaa itsekseen. Äitin on nykyään paras vain lähteä huoneesta pois jolloin nukahtaa nopeasti itsekseen.

Yhteistyössä