1,5v:n tutista luopuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Henkistä tukea täällä kaipailen arkiseen asiaan :) esikoinen 1,5-vuotias ja tutista pitäisi luopua! Kokeilimme jo kesällä 1v. synttäreitä ennen mutta viikon taistelun ja ulkomaan vieraiden takia petti pokka kun ei tilanne edennyt ja tyttöä oli mahdoton saada nukkumaan! Meillä ei käytetä tuttia muuta kuin nukkumaan mennessä mutta juurikin varmaan siitä syystä tutti assosioituu niin vahvasti nukahtamiseen. Kaikenlaisia vinkkejä asiaan löytyy mutta oravavauvat tuntuu toimivan isommilla, onko kokemusta tämänikäisten kanssa? Mitkä on olleet hyviä keinoja? Kiitos etukäteen!

Minä annoin syödä nukahtaessa, se maksimissaan viisi minuuttia oli lyhyt aika. Ehkä olisi pitänyt syöttää enemmänkin, kun tuolla on juuri päinvastainen puremavika kuin tutin suurkäyttäjillä.

Vieläkin kaduttaa, että pakotin lapseni 2v iässä luopumaan tutista, Päiväunet loppui kokonaan ja koko prosessi oli ihan hirveän vaikea. Ja aivan turhaa, mitään vahinkoa ei olisi tullut jos olisin antanut nukahtaa tutin kanssa vaikka vuoden pidempään. :oops:

Anna pienen vielä pitää tuttinsa, jos tosiaan tarpeen vain nukkumaan mennessä. Ei haittaa vaikka tarvitsisi sitä 3-vuotiaaksi. Harmittaa, että itse menin kuuntelemaan ohjeita ja neuvolan sääntöjä, lapseni kaipasi tuttia todella kauan.

Niin ja tämä jonka väkisin vieroitin tutista, on nyt 8-vuotias ja edelleen joskus tuntuu että aiheutinko jonkun trauman sillä tutin viemisellä, kun se oli niin äärettömän tärkeä hänelle rauhoittumiseen :unsure: esikoisen kanssa tekee välillä tyhmiä juttuja. Olin paljon vaativampi monissa asioissa esikoisen kanssa.

Kuopus ei onneksi koskaan huolinutkaan tuttia, niin ei tullut luojan kiitos samaa ongelmaa eteen.

Kiitos vastauksista! Samankaltaisia mietteitä itselläkin ollut että onko vielä niin vaarallista kun tosiaan ei sitä mitenkään jatkuvasti syö. Jahka nyt vielä mietitään :)

-ap

Niin ja tämä jonka väkisin vieroitin tutista, on nyt 8-vuotias ja edelleen joskus tuntuu että aiheutinko jonkun trauman sillä tutin viemisellä, kun se oli niin äärettömän tärkeä hänelle rauhoittumiseen :unsure: esikoisen kanssa tekee välillä tyhmiä juttuja. Olin paljon vaativampi monissa asioissa esikoisen kanssa.

Kuopus ei onneksi koskaan huolinutkaan tuttia, niin ei tullut luojan kiitos samaa ongelmaa eteen.

En nyt jaksa uskoa että mitään traumoja kuitenkaan :) itse koitan myös itselleni perustella että ei hän sitä episodia enää vanhempana muista kuitenkaan. Ole onnellinen että onnistuit eikä ainakaan sen takia tule mitään purentaongelmia!

-ap

Tutti on tissin korvike. Tissistä on varmaan jo luovuttu niin miksei myös tutista?
Samat ihmiset kammoksuu pitkään imettäjiä ja samalla sanoo että on ok lutkuttaa tuttia kolmevuotiaaksi asti

Ajattelehan, jos et sille esikoisellekaan olisi sitä tunkenut suuhun, niin ei olisi moista typerää tapaa ikinä oppinut. Ja sitten ei tarvitsisi jälkikäteen harmitella, kun oli niin älyttömän vaikea päästä huonosta tavasta eroon :confused:

No jaa, esikoisella oli myös koliikki ja kun oli niin itkuinen, niin imetin liikaa ja raukka puklasi valtavasti. Tutti oli erittäin tarpeellinen lohduke vauvan kipuun tai mistä lienee se itku johtunutkin. Ei ole allergioita tms että en tiedä mistä johtui. Jos vauva ei ole hirveän itkuinen ja vaikea saada rauhoittumaan, niin ei sitä tuttiakaan niin paöjon tarvitse. Toisaalta osa alkaa sitten imeä peukaloaan tms.

Toisaalta osa alkaa sitten imeä peukaloaan tms.
Tämä on yksi syy, miksi tutti on parempi paha. Tutti lähtee aikanaan, mutta sormen tai peitonkulman mussuttajat jatkavat vetäen samalla hampaita vinoon.
1,5 vuotias ei ole vielä liian iso tutin imeskelijä.

Meillä lapset (reilu 2v) itse veivät roskiin viimeiset tuttinsa. Tutti auttoi loppuaikana vain nukahtamaan. Eli muutama minuutti ja taisivat jopa unissaan itse heittää sivuun.
Kaupasta emme ostaneet enää uusia tutteja ja lapset sen jopa ymmärsi.
Vähitellen rispaanutin tuttien pintaa saksilla ja juttelimme, että josko he pärjäisivät ilman "häjyjä tutteja" jotka oli hampaat ikävästi rikkoneet :whistle:
Tästä urheasta luopumisesta saivat tietysti palkkion :)

Äideistä on kiva, kun saa lapsen helposti tukittua tutilla hiljaiseksi.
Kyllä. Jotenkin se on luontainen ihan tarvekin saada se lapsen itku loppumaan mahdollisimman pian. Niin äidit on rakennettu. Lapsen itku tuntuu äidissä fyysisenä kipuna, se vielä tehostaa itkun vaikutusta ja halua saada lapsi rauhoittumaan mahd pian. Semmosia me vanhemmat ollaan. Mutta ymmärrän kyllä ettei sulla ole tätä tarvetta.

Yhteistyössä