1,5v:n ruokamääristä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hupsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hupsis

Vieras
Siis syötättekö lapsillenne oikeasti niin paljon ruokaa kuin niihin ikinä uppoaa? Meillä kun on syntymästään asti erittäin hyvin syönyt lapsi, joka ei ole vielä mitään jättänyt syömättä.

Ruokamäärät on valtavat ja sitä en sinällään ihmettelekään koska vilkkaalla on liikettä ja kulutustakin niin paljon. Mutta samalla lapsi on myös sellainen että syö loputtomiin. Mummolassa olen antanut periksi että saavat antaa jälkiruokaa esim. marjoja tms. ja nehän syöttää sitä niin kauan kuin hän syö eivätkä suostu lopettamaan vaan katsovat minua kieroon kun kiellän ylensyöttämästä. Ja oikeasti viimeksikin normaaliruoka-annoksen + leivän jälkeen söi vielä kokonaisen litran pakasterasian mustikoita. Ja meillä siis normaaliruoka-annos on n.3dl!

Osaa pyytää ruokaa jo itse, eli tiedän ettei hänellä kotonakaan nälkä ole. Mutta itse kyllä olen miettinyt että eikö valtavista ruokamääristä jo tuon ikäisen vatsalaukku veny niin että ruokamäärät vaan kasvaa kasvamistaan? Ihan sopusuhtainen on vaikka iso pallomaha aina illalla onkin niinkuin ton ikäisillä kai yleensäkin.

Mua itseäni hirvittää määrät kun itse syön puolet siitä mitä lapsi. Ja myös siksi että tiedän että itsellänikin nälkä on todellakin suhteellinen käsite ja se että osaako syödä oikean verran ettei tule ähky olo. Millään en haluaisi että lapsellani olisi ähky olo aina vaan sen takia että tykkää niin innokkaasti syödä ruokaa ja äiti, saati mummi ei osaa lopettaa ajoissa =(

Ja lapsi siis tyttö ja meillä syödään aamu ja iltapalan lisäksi kaksi lämmintä ateriaa ja yksi välipala.

Blaah, olen aina antanut syödä niin paljon kuin tahtovat. Mitä vaarallista on mustikoissa, vaikka niitä vetäisi litrankin? Ja kyllä meilläkin lapset syövät isompia annoksia kuin minä. Ovat ennemmin alipainoisia kuin ylipainoisia. Anna ihmeessä lapsen syödä!

Kyllä lapsikin voi ylensyödä. Jos susta tuntuu, että lapsi syö hirveästi liikaa, säännöstele ihmeessä. Mutta tietty muistaen, että lapsen energian tarve myös vaihtelee kovasti eri aikoina. Eli kasvupyrähdysten aikaan lapsi todella kyllä syö valtavasti ja myös tarvitsee sitä ravintoa... Jos tuon ikäinen esim. kakkaa useita kertoja päivässä vaipan täyteen, on minusta syytä epäillä ylensyöntiä...

"Mutta itse kyllä olen miettinyt että eikö valtavista ruokamääristä jo tuon ikäisen vatsalaukku veny niin että ruokamäärät vaan kasvaa kasvamistaan?"

"Millään en haluaisi että lapsellani olisi ähky olo aina vaan sen takia että tykkää niin innokkaasti syödä ruokaa ja äiti, saati mummi ei osaa lopettaa ajoissa =( "

Niin minun huolet oli siis tuossa. Kyllä minusta tuntuu aika hurjalta jos laittaa esim. 3dl ruokaa, 1 litran marjoja ja ruispalaparin pöydälle keoksi ja miettii että se kaikki on puolessa tunnissa uponnut lapseen. Keko on yhtä iso kuin tuon 78 senttiä pitkän tytön koko keskiruumis.

Pääosin huolettaa tuo ähky. Ja kyllä noiden mummolakeikkojen jälkeen yleensä kakkaakin sitten joka vaipan seuraavana päivänä.

Sehän tässä jännää onkin että palstalla päivitellään ylipainoisia 5 vuotiaita mutta 0-2 veet saa syödä ihan kuinka paljon vaan. Herkut ja ruoka lihottaa tasan yhtä paljon, ruuassa on ihan yhtälailla rasvaa ja sokeria, yleensä vaan vähän vähemmän eli sitä pitää syödä enemmän. En mieti lihomista vaan nimenomaan sitä mahalaukun venymistä koska jos sellainen tapahtuu tai se että lapsi tottuu ylisuuriin ruokamääriin nin sehän tarkoittaa että sitä pitää isompana leikki-ikäisenä pitää nälässä jotta estää lihomasta.

Vielä piti lisätä tuohon kommenttiin että "normaalipainoisen ruokamäärin ei pidä puuttua", että itse en usko yhtään mihinkään laihdutuskuureihin vaan ennaltaehkäisyyn. Eli sinällään tuo lause on perseestä. Mitä iloa on puuttua sitten kun lapsi on jo lihava. Siinähän on jo sitten aloitettu se kierre missä nykyajan nuoret vanhemmat itse näkyy elävän.

Joo, siis minun kirjoittamani sotii vastaan neuvolan neuvoja ja nykypäivän yleistä tietämystä asiassa. Mutta omasta kokemuksestani vaan voin sanoa, että on myös sellaisia lapsia ja vauvoja, jotka ylensyövät (saman olen jo todennut tuolla HopLop-ketjussakin). Omani siis todellakin vauvana eli imetyksellä ja kasvoi ihannoitavalla tavalla korkealla pluskäyrillä. Mutta myöskin puklaili jatkuvasti aivan tolkuttomia määriä ja kakkasi jatkuvalla syötöllä... Normaalia? Nyt 3,5-vuotiaana en anna lämmintä ruokaa yli kahta tai kolmea lautasellista yhdellä aterialla. Yleensä söisi kyllä.

Meillä myös tyttö 1 v 7 kk joka söisi todella valtavia määriä, ja niinpä olemme joutuneet jo rajoittamaan ruoassa. Etenkin päiväkodissa hoitajat antoivat tytölle useampia santsiannoksia, ja sitten tyttö puklaili ruokaa ja oli muutenkin mahapuruinen. Kun pyysin, etteivät antaisi liikaa, niin huomasivat itsekin asian, ja nyt tyttö voi selvästikin paremmin.

Painossa tyttö on +1 -käyrällä, mikä ei siis vielä huolestuttavaa, mutta haluan varjella tyttöäni, ettei hänelle sitten myöhemmin kehittyisi paino-ongelmaa. Olin itse pienenä pyöreä ja sairastuinkin nuoruudessani bulimiaan, joten pelkään tytölläni olevan samat riskit, mikäli joskus joku hänelle painosta pääsee huomauttamaan. Siksipä ruoka-annosten rajoittaminen on ollut jo aikamoista taiteiluakin, koska se on päätetty tehdä niin, ettei asiasta tehdä tytön silmissä isoa numeroa.

Tyttömme syö myös aina terveellistä ruokaa, pullat, karkit ja jäätelöt ovat vielä tämän ikäiseltä pannassa. Olemme itsekin hoikkia ja syömme terveellisesti, joten uskon, että tulevaisuudessa tytön ruokavalio pysyy hyvänä. Mutta arvannette, että joskus kun tyttö ojentaa lautasen ja sanoo "lisää", niin siinä on todella vaikeita hetkiä??? :( Tässä vaiheessa tarjoamme yleensä keitettyjä kasviksia tai näkkileipää, mutta silloin tyttö yleensä suuttuu ja itkuksi menee...

Olen miettinyt monesti, että teenkö itse tästä asiasta liian ison numeron nimenomaan syömishäiriötaustani vuoksi. Tarkkailenko nyt oman painoni lisäksi myös tyttäreni painoa? Itse olen toipinut sairaudestani, syön normaalisti ja liikun paljon. Mutta viestitänkö ruokamäärien kyttäämisellä jotakin mitä minun ei pitäisi tehdä???

Uusimmat

Yhteistyössä