1,5v:n raivokohtaus aina kun yrittää viedä nukkumaan! Apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen ja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen ja väsynyt

Vieras
Miten saisi nukkumaan menot rauhallisemmiksi? Tuntuu, että meillä on jo melkein kaikki keinot käytössä. Voiko tuo olla vain uhmaiän alkua?

Nukkumaan käydessä siis lapsi aloitta hirveän rääkymisen ei ole normaalia itkua vaan kamalaa kovaa rääkymistä ja samalla rimpuilee niin paljon kuin vain pystyy. Joskus tuntuu lähes mahdottomalta pitää lasta sängyssään tai saada edes rauhoittumaan. Ei edes vaikka rauhoittavasti hiukan puhuisi tai silittelisi tai antaisi iltamaidon. Yleensä iltamaito vain lentää seinille ja hakkaa minua pullolla naamaan tai minne vain ylettää. Nukkuu nuorisosängyssä jo. Häntä joutuu pitämään kaikin omin voimin kiinni sängyssä (kuitenkin niin ettei häneen satu) jottei pääse karkaamaan. Joskus kun antaa hetken myllätä ilman että pitää kiinni niin ei mene kauaakaan kun lähtee kovaa vauhtia karkuun ja samanlainen kamala rääkymis/rimpuilu kohtaus päällä kun ottaa kiinni ja vie takaisin sänkyyn. Yleensä siis pelkästään lapsen nukuttamiseen kuluu se 1-3h. Sama hirveä tappelu on päiväunien kanssa. lapsi käy viedään nukkumaan yleensä 20-21 aikaan. Olen myös yrittänyt aikaistaa -> ei mitään vaikutusta. Ja myöhäistää nukkumaan menoa --> ei minkäänlaista vaikutusta silläkään.

Olen jo ihan loppu. Kun tuo rääkyminen ja kiemurtelu ei rajoitu pelkästään tuohon nukkumaan menoon vaan vähintään kerran yössä herää huutamaan. Normaalisti siis herättää meidät vieläkin n. 1-4 kertaa yössä. Ja kun yölläkin tuntuu ettei huudostaa tule loppua vaan kestää sen 10min - puoli tuntia eikä rauhoitu millään vaikka kuinka rauhoittelisi.

Olo on todella epätoivoinen ja väsynyt kun koskaan ei pääse ihmisten aikaan nukkumaan ja sitten herää monesti yössä. Onko se joku ikä kausi vai mitä? Lapsi tosin ei ole koskaan nukkunut vielä yötään huutamatta. Näin siis jo syntymästä asti että on ollut huono ja levoton nukkuja.

Onko ennen nukkumaan menoa mitää rutiineja? Esim. aina ennen unia syötte, teette pesut ja luette jotain kirjaa? Pidä telkkari ja radio kiinni ainaki tunti ennen unia, seki rauhottaa menoa. Juttelet, että kohta meet nukkumaan, nyt oot jo väsyny jne. Ja, jos vaihtaisit takaisin pinnikseen, oisko se vaihtoehto? Nimittäin sillon voisit antaa lapsen nukahtaa yksin. Laulaisit vaikka tuutulaulun, kun toinen on sängyssä. Silittäisit ja sanoisit öitä. Sit menet huoneesta pois. Jos alkaa huutamaan, odotat, että huuto rauhottuu ja voit käydä silittään. Mutta vain hetken. Ja taas huoneesta pois. Teet tota kunnes lapsi nukahtaa. Neljäntenä yönä pitäs, jo jotain tulosta tulla.

Parempi opettaa jo nyt nukahtaan yksin.

Kuulostaa siltä kuin sängystä olisi tullut "jokin kauhea paikka" pikkukaverille. Ekana pitää varmaankin saada tuo suhtautuminen nukkumispaikkaan muuttumaan. Jos ymmärtäisi jo niin voisi luvata päikkäreiden jälkeen jonkin ihanan välipalan -mutta kovin on vielä pieni tuo teidän kaveri..
Yritäpä nollata jotenkin tuo teidän tilanne. Aloitatte ikään kuin aivan alusta. Jos menette kesälomalle niin se nollaa tilanteen. Sitten kun palaatte kotiin niin eri sänky (pinnis?) tai ainaski eri paikassa ja sitten aivan eri nukkumisrituaalit..

Pinniksessä on se paha kun osaa kiivetä sieltä hyvin nopeasti ja näppäristi pois. Sen takia vaihdettiin nuorisosänky et on pienempi matka pudota, jos luiskahtaa.

Rutiineja on ensin kylpy, sitten iltapala ja vaatteet päälle. Sen jälkeen nukkumaan. Telkkaria ei jostain syystä oo koskaan juurikaan tykännyt katsoa kun on niin kova touhuamaan.

Meille on tosiaan pian syntymässä toinen lapsi ja kun ei tämä ensimmäinenkään nuku vielä kunnolla ja nukahtaminen vaikeaa niin ihan hirvittää todella kovasti. Nukkumaan ollaan jo useampi kuukausi yritetty opettaa.

Pitääkin kokeilla tuota sängyn paikan vaihtoa ja muuten makuuhuoneen sisustusta uusiksi, jos se hiukan nollaisi.

Joskus pahimpina iltoina rääkyminen ja rimpuilu alkaa jo pelkästään siitä, että sammuttaa valot makuuhuoneesta. Meillä on kokeiltu myös yövaloa muttei ole tehonnut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joskus pahimpina iltoina rääkyminen ja rimpuilu alkaa jo pelkästään siitä, että sammuttaa valot makuuhuoneesta. Meillä on kokeiltu myös yövaloa muttei ole tehonnut.

no valot pois tietysti - selitä että äiskällä ja iskälläkin sammutetaan valot. sitte ovi raolleen kunnolla jotta tulee valon kajastus huoneeseen. sitten pikkuhiljaa viikkojen myötä laitat ovea aina vain vähemmän raolleen... kyllä se siitä suttaantuu ;)

tosin jos olisin itse tuossa tilanteessa niin ottaisin viereemme nukkumaan ,) mun mielestä ihan sama missä nukkuu ja kenen kanssa kunhan nukkuu!!

no valot pois tietysti - selitä että äiskällä ja iskälläkin sammutetaan valot. sitte ovi raolleen kunnolla jotta tulee valon kajastus huoneeseen. sitten pikkuhiljaa viikkojen myötä laitat ovea aina vain vähemmän raolleen... kyllä se siitä suttaantuu ;)

tosin jos olisin itse tuossa tilanteessa niin ottaisin viereemme nukkumaan ,) mun mielestä ihan sama missä nukkuu ja kenen kanssa kunhan nukkuu!!

Sitäkin on kokeiltu. Lapsi pyörii ja potkii välissä aikansa ja lopulta kiipeää omaan sänkyyn huutamaan ja potkimaan seiniä.

Sitäkin on kokeiltu. Lapsi pyörii ja potkii välissä aikansa ja lopulta kiipeää omaan sänkyyn huutamaan ja potkimaan seiniä.

Siis onko lapselle selvää mitä saa tehdä ja mitä ei? Kehutko ja palkitsetko lasta päiväsaikaan hyvistä asioista ja torutko huonosta käytöksestä? Ei seinään potkimista pidä sallia.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Siis onko lapselle selvää mitä saa tehdä ja mitä ei? Kehutko ja palkitsetko lasta päiväsaikaan hyvistä asioista ja torutko huonosta käytöksestä? Ei seinään potkimista pidä sallia.

Joo, meillä on selkeät säännöt mikä on kiellettyä ja mikä ei. Ja kehujakin saa. Hankala tilanne. :/

[Sitäkin on kokeiltu. Lapsi pyörii ja potkii välissä aikansa ja lopulta kiipeää omaan sänkyyn huutamaan ja potkimaan seiniä.

Joo, meillä on selkeät säännöt mikä on kiellettyä ja mikä ei. Ja kehujakin saa. Hankala tilanne. :/

Kehulla se koirakin elää. Eli lisää ylenmääräistä kehumista, pusuja,haleja aina kun käyttäytyy tai toimii oikein. Ja selitä se muksulle samalla; "annappa kun äiskä halaa kun teit niin hienosti.." ;)

meillä on samanlaista touhua 1v4kk tytön kanssa ollu nyt noin kk ennen nukahti helpommin,mutta nykyään kauheaa raivoomista, meillä tosin on vielä pinnis käytössä joten ei pääse pois sieltä ja sillä nukuttamiseen ei mene noin kauaa aikaa, antaa periks huudettuaan ja hyörittyään 30min-1h oon kans miettiny että olisko joku ikä juttu nyt meneillään.... Tai tuota mitä joku tuolla kirjoitti,että jos sägystä on tullut ikävä paikka,en kyllä osaa sanoa miksi olisi tullut mutta joku ilta sekin kävi mielessä, että jos esim tuo kauhea itkeminen siellä tms on saanut lapsen ajatteleen että paikka on epämieluisa..tiedä sitä, noh ei tästä paljon apua ollut,mutta ite lohduttaudun sillä että olis ikään liittyvä juttu ja menis PIAN ohi :)

En tiedä onko ikään liittyvä juttu, vaiko enemmän ikään+tempperamenttiin. Meillä ei ole kummatkaan lapset harrastaneet tuota nukkumaan mennessä raivoomista. Kuopus on just 1v5kk eikä ole toistaiseksi ilmaantunut, enkä usko että tuleekaan. (hän on aikalailla rauhallinen tyyppi niinkuin veljensäkin, siksi näin ajattelen)

Kaverin poika taas, huomattavasti aktiivisempi ja tempperamenttisempi harrasti taaperosta jonnekkin 3v paikkeille tuota nukkumaanmeno raivoamista.

Mulla ei nyt ollut tähän mitään hyviä vinkkejä, valitettavasti! Tuli vain mieleen tuo ylläoleva.

Osta unipussi ja pistä matkasänkyyn nukkumaan niin ei pääse karkaamaan. Onko jotain unilelua mikä toisi turvaa? Kuulostaa kierteeltä kun yrittää karata sängystä ja villiintyy vaan lisää. Saako tarpeeksi esim. ulkoilua?

Osta unipussi ja pistä matkasänkyyn nukkumaan niin ei pääse karkaamaan. Onko jotain unilelua mikä toisi turvaa? Kuulostaa kierteeltä kun yrittää karata sängystä ja villiintyy vaan lisää. Saako tarpeeksi esim. ulkoilua?

Viettää suuren osan päivästä tuolla takapihalla hiekkalaatikolla. Ja unileluja on kaksi, nalle ja herra hakkarainen.

Yhteistyössä