1.5v lyö!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään

Vieras
Mun tytär 1.5v, on alkanut muksia ja töniä kesken leikkien muita lapsia, myös vanhempiaan. Ihan tosi noloa... Harmittaa... Kiellän toki, ja vien pois tilanteesta. Yritän keksiä muuta puuhaa.

Onko muilla tällaista? Kuulostaako mun toiminta ihan järkevältä?

Poikamme yritti läpsiä minua naamaan, kesti muutaman viikon, aina kiellettiin ja nyt on taas alkanut pussailemaan ja tullut kova halipula. Ei mielestäni ollut kotioloissa mitään kummallista silloin kun poika yritti lyödä, yhtä paljon on halittu(tai äiti on yrittänyt päästä lähelle) ja leikitty yms. kuin muulloinkin.
Olenkin kauhulla odottanut milloin poitsu alkaa lyödä muitakin vai alkaako ollenkaan... saapa nähdä.

Meidän kuopus on nyt 1v5kk. Meillä on myös isosiskot pian 5v ja 2,5v. Lapset on kotihoidossa. Meillä kyllä jokainen muksu läpsii, tönii ja muksii toisiaan, vaikka asiaa ei koskaan olla suopein silmin katsottu tai hyväksytty. En tiedä johtuuko meidän perheessä tuo pienimmän neidin lyömiskäytös siitä, että isosiskot "näyttävät mallia" vai tuleeko se ihan itsestään jostain luontaisesta käyttäytymismallista :/ . Kuopus saattaa tulla ja läpsästä esim. naamaan, mutta heti kun huomaa toisen surun, ottaa kaulasta ja rutistaa tiukasti. Että kyllä se anteeksipyytäminenkin onnistuu... :)

Minä en oikein ole keksinyt järkevää tapaa miten lyömisen ja tönimisen saisi kokonaan loppumaan. Kyllä kai puhe ennenpitkää alkaa tehoamaan... ja sitä ennen on vain itse mentävä väliin ja toruttava.

Puolitoistavuotiaan lyöminen on saatava loppumaan alkuunsa tiukalla EI! :llä. Melkein jokainen mukula yrittää jossain välissä muksia kaveria tai äitiä, kun sattuu harmittamaan sopivasti. Pieni ei edes vuolaista perusteluista "kun tulee paha mieli ja sattuu jne" välitä, mun mielestäni selkeä ja ehdoton kielto on paras rajoitus epätoivotulle käyttäytymiselle. Toistamaanhan sitä todennäköisesti joutuu monet kerrat, joku uskoo vähemmälläkin, mutta itsekseen harva lapsi lyömistä lopettaa tai "voisitkos nyt lopettaa tuon, hei, älä kulta viitti" -lepertely harvemmin auttaa.

Meillä oli tuossa iässä ihan sama juttu. Muutaman viikon lyömisputki. Ja ihan itse ipana sen keksi, kun ei ole koskaan kenenkään nähnyt lyövän ketään. Aika jännä juttu, että ihan sisäsyntyistä tuollainen väkivaltaisuus kai ihmislapsella tavallaan on!

Kuten yllä kirjoittaneet, me sanoimme tiukan ein, estettiin lyömästä (ja toistettiin tarvittaessa sata kertaa). Ja johdettiin sitten huomio toisaalle. Aika pian ne lyömiset loppuivat. Nyt vähän yli parivuotias saattaa tosi suutuspäissään kohottaa kätensä kuin aikoisi lyödä, mutta tiukka katse riittää pysäyttämään aikeet ja lyömistä ei enää esiinny. Se tuntui kuuluvan vain tuohon 1,5v vaiheeseen.

Onpa "kiva" kuulla, ettei meidän lapsi ole ainoa.... Välillä lyöminen liittyy riidantapaiseen esim. leluista, mutta joskus saattaa käydä vetäisemässä hiuksista ihan "huvikseen". :/ Täytyy jatkaa tuolla tiukalla kieltolinjalla. :)

Yhteistyössä