1,5kk vauva syö tunnin välein ja nukkuu max. 30min pätkissä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unddddo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unddddo

Vieras
Lisäksi joka syöttökerralla vauva saa rintaraivareita suihkutissieni takia (ei ole auttanut imetystuen ohjeet suihkutissisyyden vähentämiseksi). Vauvalla on myös ilmavaivoja. Onko muilla ollut tällaista? Meillä on ollut tällaista siitä asti kun vauva täytti 2 viikkoa. Neuvolassa painoa oli tullut n. 400gr/viikko, joten ruokaa se kuitenkin saa. Omassa sängyssä vauva ei viihdy minuuttiakaan, herää heti jos sinne yrittää nostaa. Päivällä vauva on tyytyväinen vain jos heijaa/hytkyttää vaikka sitterissä tai kantelee.

Itsellänikin oli alkuun (n. 3kk) suihkutissit, siinä vaiheessa kun tunsin että nyt lähtee herumaan, rinta pois vauvan suusta ja annoin surutta pahimpien paineiden suihkuta pyyhkeeseen. Vauva oppi nopeasti tämän eikä hänen tarvinnut kokea hukkuvansa siihen maitotulvaan kun loppuimetys sitten voitiin hoitaa ihan rauhassa ongelmitta.

Tuon ikäinen ei tajua aikuisten rytmistä yhtikäs mitään, jos ei ole mitään terveydellistä ongelmaa (kuten allergia), niin en murehtisi tuota rytmiä. Ensimmäiset kuukaudet vaan voi tuntua rankoilta.

Meillä oli tuollaista ja ihan normaali vauva oli ja on. Tyttö oli noin 1v2kk, kun ekaa kertaa nukkui yli tunnin putkeen. Siihen asti päikkärit oli sellaisia 20-40min pitkiä. Nykyään 1v6kk tyttö nukkuu jo 1½-2h päikkäreitä :) Se nyt vaan oli sellanen ominaisuus :D
Ja tyttö söi vauvana myös tosi usein, oikeastaan piti rintaa vaan tuttina. Sitten, kun otettiin oikea tutti käyttöön, tuo helpotti.

Meillä vauva nukkui 5 min- 45min pätkiä. Viihtyi parhaiten sitterissä tai sylissä, sai rintaraivareita, kieltäytyi jopa välillä kokonaan tissistä, huusi öisin paljon. Kaikki johtui allergioista ja refluksista. Tilanne raukesi lapsen ollessa n. 5kk ja siitä lähtien nukkui yönsä hyvin. Silloin saatiin oikea korvike. Pystyasento helpotti refluksin poltetta masussa.

Toivottavasti teillä ei ole mitään allergioita, mutta kannattaa pitää sekin vaihtoehto mielessä. Selvitykset ei aina ole helpoja. Itse jouduimme vaihtamaan lastenallergolgia ennen kuin saimme avun. Lääkärit sanoivat, että vauva unikouluun kun täytää 6 kk...

Ilmavaivat aika varmasti johtuvat suihkutisseistä, ja varmaan huutokin siitä. Tuleeko sulla koko imetyksen ajan kovalla paineella maito vai rauhoittuuko se loppua kohden? Huutaako lapsi ennen imetystä, sen aikana, jälkeen..?

Jos vauva haluaa olla lähellä, niin suosittelen kokeilemaan kantoliinaa, saat kädet vapaiksi ja vauva pääsee lähellesi rauhoittumaan.
Ja jos oma sänky ei esim. öisinkään kelpaa, kokeile perhepetiä.

Me siis nukutaan yöt perhepedissä, koska vauva ei yksinkertaisesti suostu olemaan omassa sängyssä. On yöt tississä kiinni ja nännit on todella arat koska vauva käyttää minua ilmeisesti myös tuttina (oikea tutti ei kelpaa). Siis maitoa suihkuaa koko imetyksen ajan. Välillä suihku laantuu mutta alkaa uudestaan (suihkuamista on siis muulloinkin kuin heti imetyksen alussa). Vauva raivostuu suihkuamisesta, päästää irti, rimpuilee ja huutaa ja ottaa kohta taas uudestaan kiinni rinnasta, mutta kohta taas raivoaa... yleensä joudun pitämään vauvaa pystyasennossa hetken ja sitten jatketaan taas. Pierua tulee paljon ja vauvalla selvästi kipristää mahaa. Kun imetän niin oikein kuuluu kun se ilma "menee mahaan", eli kun vauva joutuu hotkimaan paineella tulevaa maitoa niin varmaan siitä johtuu ilmavaivat.

Minä tekisin (siis MINÄ, en sano, että olisi oikein tai edes hyvin) niin, että jättäisin maidon ja munan kokonaan ruokavaliosta pois ja lypsäisin tissit tyhjemmiksi ennen syöttöä. Näin parin viikon ajan ja katsoisin, josko tilanne paranisi. Jos paranee, niin sitten vähentää pikkuhiljaa lypsämistä ja kokeilla sopivalla aikavälillä munaa ja maitoa takaisin.

Viimeksi muokattu:
Suostuuko juomaan pullosta? Jos vaikka pumppaisit maitoa ja antaisit ensin osan pullosta että saa kovimman nälän pois niin sitten ei ois niin hengenhätä sen loppu imetyksen kanssa..Voisitte vaan rauhassa koittaa nauttia imetyksestä..?

Mulla on täällä 2,5kk ikäinen poika ja suihkutissit on mullakin ongelmana. Teen myös samallalailla kun joku tossa sanokin että ylimääräiset "ruutat" annan suihkuta harsoon ja puristan itekin samalla liikoja pois, tämäkään ei aina auta mutta oon pikkasen huomannu helpotusta tehdessäni noin. Samallaisia raivareita tuo meijänki ukkeli tuntuu hetkittäin saavan. Mahavaivojakin oli mutta loppui siihen kun vaihdoin gefilustipat relaan :o) Jaksuja sinne, kyllä se ajan kanssa alkaa helpottamaan!!!!

vielä sanoa tuosta tutista että meillä jouduin vähän väkisin opettamaan tutille koska muuten jouduin ite toimimaan tuttina ja se ei oikein onnistu kun on muitakin lapsia, on mennyt useampi viikko kun vauva on hokassu tutin merkityksen ja nyt ottaa sen mielellään eikä pidä mua tuttina...

Minä tekisin (siis MINÄ, en sano, että olisi oikein tai edes hyvin) niin, että jättäisin maidon ja munan kokonaan ruokavaliosta pois ja lypsäisin tissit tyhjemmiksi ennen syöttöä. Näin parin viikon ajan ja katsoisin, josko tilanne paranisi. Jos paranee, niin sitten vähentää pikkuhiljaa lypsämistä ja kokeilla sopivalla aikavälillä munaa ja maitoa takaisin.

Minäkin kokeilisin tätä. Muista kuitenkin huolehtia kalsiumin tarpeesta! Yosa-merkillä on kaurajogurtteja yms., en ehkä soijaakaan uskaltais heti kokeilla kun sekin on helposti allergisoiva.

Mulla oli kans kauheat suihkutissit ja maitoa tuli ihan älyttömästi. Vauvalle riitti aina vaan yhden tissin maidot, ja siitäkin tissistä lypsin aina ennen imetystä pahimmat paineet pois. Toisesta tissistä täytyi puristaa nänniä koko imetyksen ajan, ei tepsiny meinaan mitkään maidonkerääjät kun niitä olis pitänyt tyhjentää ainakin pari kertaa imetyksen aikana...

Auttaisko muuten rintakumi? Mä pidin jossain vaiheessa rintakumia, niin laps ei niin helposti meinannut tukehtua siihen maidonrunsauteen. Kumin alla oli räsy, jonne valui ne maidot jotka ei kumissa pysyneet.

Tsemppiä teille, kyllä se siitä suttaantuu! Nauti vauva-ajasta, se menee ohi aivan liian nopeasti!

Yhteistyössä