1,5 vuotias huutaa öisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "irmeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"irmeli"

Vieras
Vieroitimme muutama viikko sitten puolitoistavuotiaan poikamme tutista. Ensimmäiset yöt menivät kohtalaisesti mutta nykyään n.23-01 välillä poika herää huutamaan. Joinain öinä hän ikäänkuin huutaa silmät kiinni, mutta viime yönäkin pinniksessään nousi seisomaan ja huusi ihan hysteerisenä. Syli ei kelpaa, pahentaa vain tilannetta. Aika samanlainen kiukkukohtaus, mitä joskus päivälläkin nykyään tulee. Potkii, vääntelehtii, huutaa...

Olemme molemmat vanhemmat työelämässä ja itselläni alkaa olemaan vakava uniongelma, kun näiden yöhuutojen jälkeen en saa unta. Yöunet jää tosi vähäisiksi kun aamukuudelta on kuitenkin noustava ylös. Lääkkeillä olen saanut välillä unta, mutta sitten heräilen ihan tokkurassa raivokasta poikaa toppuuttelemaan.

Poika siirtyi myös omaan huoneeseen nukkumaan n.kk sitten. Yövalo on jne. iltarutiinit on ja nukahtaa kyllä ihan nätisti illalla kun jättää rauhaan omaan huoneeseen.

Pitäiskö antaa tutti takaisin, vai ottaa pinnis takaisin makuuhuoneeseen? Raivokohtauksen vallitessa hän ei suostu nukahtamaan vanhempien väliinkään (on yritetty).

t.todella väsynyt äiti ja isä

niin ja on ollut pientä nuhaa koko ajan, mut paljon parempi kun syksyllä - hoitoon mentyään oli koko ajan sairaana... auttasko jos illlalla antas särkylääkettä?

jos kokoajan nuhaa ja oisin huutaa tulee minulle mieleen korvatulehdus. käytä lapsi lääkärissä.
sit toisena tuli mielee yöllinen kauhukohtaus, googlaa siitä lisää. :)

Poskihampaat on puhjenneet ja näyttäis nyt kaikki kulmahampaatkin tulleet. Korvatulehdus toki vois olla, mut poika on aika hyvin selvinnyt ilman niitä (1 ainut ollut aikasemmin vaikka oli koko syksyn flunssassa).

Voiko tää liittyä tohon tutista vierottamiseen, vielä usean viikon jälkeen? Yks päivä näki tutin ja sujuvasti nappas sen suuhun...

Meillä saman ikäinen poitsu ja korvatulehdusta epäilen aina, jos tuolla tavoin huutaa. Tähän saakka joka kerta (5 krt) olen osunut oikeaan. Korvatulehduksia voi tulla myös vasta yli vuoden iässä, eikä välttämättä montaa kertaa, eli ihan hyvin voi sunkin lapsella olla nyt. Mun tytöllä (nyt 4 v) on ollut vain yksi korvatulehdus elämänsä aikana ja se tuli reilun vuoden iässä.

Voihan se tutistakin johtua, en tiedä kun meillä otettiin jo 9kk ikäiseltä pois ja ihan ilman itkuja...
kun meidän lapsella korvatulehdus päällä hän on päivisin ihan normaali ja iloinen, yöllä huuta kuin mikäkin. ikinä ei ole ollut edes nuhaa vaikka tulehduksia ollut yli 20....

kyllä me melkein veikkaisin kans sitä kauhukohtausta, kuuklaileppa siitä. Siis jos huutaa mutta on samalla tavallaan poissaoleva. Meillä on noita aina välillä, suunnilleen saman ikäinen muksu. Ei korvatulehduksia, hampaat tullut jo aikoja sitten.

Noissa ei auta tutti, ei maito, ei vesi, syliin ei todellakaan kannata ottaa. Istutaan vieressä vaan ja silitellään ja katsotaan ettei satuta itseään. Sitten nukahtaa jonkin aikaa huudettuaan.
Siis meillä näin.

Kiitos vinkeistä! Olen lukenut noista kauhukohtauksista, mutta minusta esim. viime yönä poika kyllä oli ihan hereillä. Kun isänsä lähti huoneesta takas makuuhuoneeseen, niin poika säntäs perään. Ja vuoronperään istui/seisoi lattialla jne. Enemmän se muistutti semmosta kamalaa uhmakohtausta, mitä aina välillä päiväsaikaan saa.

Lueskelin kauhukohtauksista aika paljon toissapäivänä, mutta jäi mieleen lähinnä, että ne on yleisempiä vanhemmilla lapsilla.

Menee nyt isänsä kanssa lääkäriin tarkastamaan korvat. Muuten olen kyllä ihan loppu, en mä töissäkään pysty keskittymään mihinkään kun yöunet on mitä on...

Onko noi kamalan yleisiä noi kohtaukset? Vai onko tää alkua vaan jostain pahemmasta? Eli täytyykö mun ruveta vetään jotain kunnon unitabuja ja nukkuun korvatulpissa, et saan edes joskus nukuttua? Pitääkö sinne huutavan huoneeseen mennä? Viime yönä meinaan istuin puolisen tuntia siellä eikä siitä ollut mitään apua. Vasta kun tulin makkariin takasin niin poika huus vielä 5-10 min ja sit nukahti. Et pärjäiskö se jos sen antais vaan huutaa?

Meillä huusi esikoinen tuossa iässä muutaman viikon verran yöt ja nyt näköjään myös kuopus.

Korvissa ei mitään ole ollut eikä kipulääkkeen ottaminen tee mitään eroa, eli tuskin koskee hampaisiinkaan tai minnekään muuallekaan. Lisäksi välillä menee yö tai kaksi ihan rauhallisesti ja sitten huutelu alkaa taas, joten tuskin mistään jatkuvasta kivusta voi muutenkaan olla kyse. Viereen ottaminen auttaa lähes poikkeuksetta, mutta silloin nukkuu huonosti kolme ihmistä... se kuitenkin on ainut tepsivä keino, mikäli ei halua ravata sängyn vieressä rauhoittelemassa lasta vajaan tunnin välein. Mitään muutoksia ei olla tehty, joten mitään ei voi "palauttaa" takaisin entiselleen, joten pistän jonkun ohimenevän kehitysvaiheen piikkiin tämänkin lapsen huutelut :)

Noita kauhukohtauksiakin meillä on myös ollut kummallakin lapsella jo 1,5 vuoden iässä, joten kyllä niitä tulee nuoremmillekin, vaikka tosiaan taitavat olla yleisempiä kolmevuotiaasta eteenpäin.

Voi, kiitos vinkeistä. Vein pojan sitten lääkäriin ja tulehdushan sieltä korvista löytyi. Pientä nuhaa sillä on vaan ollut, mut en osannut arvata tulehdusta kun edellisellä/ensimmäisellä kerralla tulehdukseen liittyi korkea kuume ja nyt ei ollut mitään + muuten poika oli päivät oikein tyytyväinen.

Yhteistyössä