1,5-vuotias ei osaa pureskella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pehmeän ruuan muusaa suussa. Hiukankaan kovempi syljetään pihalle (hetken aikaa mutusteltuaan). Aina ollut jonkin asteinen "sihtikurkku" eli pienestä pitäen yökkäs helposti kovemmat palaset pihalle. Eli ei ole osannutkaan pureskella. Hampaita on 8. Poskihampaita tehdään paraikaa.

Samoja ongelmia täällä päin, 1,5v tyttö ja kun nuita hampaita on alhaalla kaks ja ylhäällä kaks niin yritäppä siinä tarjota karkeaa ruokaa. Siis ne piltin 1-3v ruoat kyllä menee mutta vaikka omatekemä makaroonilaatikko niin sylkee ulos.

Kannattaa varmaan rauhassa odotella että ne poskihampaat puhkeavat, nyt voi olla niin arka suu että siksikään ei tee mieli pureskella pelkillä ikenillä. Höyryttele kasvikset pehmeiksi ja anna leipää joka pehmenee kivasti suussa, esim. näkkäri on yllättävän toimiva ollut meillä kun ei ole sitkeää pureskeltavaa. Meilläkin oli tärkka röpelöistä vauvana ja hampaita tehty hi-taas-ti. Nyt pureskelee reippaasti kun on joka reunalla yhdet hampaat, välillä tunkee suun liiankin täyteen.

Kiitos Myry vaan. Mäkin oon aatellut, että ne ikenet voi olla tosi arat. Miten maailma avautuukaan, kun saa poskihampaat :))
Jenni, mä sekoittelen omatekemään ruokaan kastikkeita tai pienten lasten soseita, niin menevät helpommin. Yksittäiset makaroonit kun on välillä vähän haasteellisia.

[QUOTE="Äippä";26540540]Kiitos Myry vaan. Mäkin oon aatellut, että ne ikenet voi olla tosi arat. Miten maailma avautuukaan, kun saa poskihampaat :))
Jenni, mä sekoittelen omatekemään ruokaan kastikkeita tai pienten lasten soseita, niin menevät helpommin. Yksittäiset makaroonit kun on välillä vähän haasteellisia.[/QUOTE]

Hei kiitti vinkistä, en oo tuota aatellutkaan :)
Nimeomaan tuommoiset "irralliset" ruoat tuottaa vaikeuksia syömisessä, kun taas kaikki paakkuiset kastikkeet kyllä menevät alas, siis esim jauhelihakastike.

Ollaanhan me aikuisetkin yksilöllisiä yökkäysrefleksinkin kanssa, ja toiset ovat herkempiä suustaan kuin toiset. Pikkuhiljaa erilaisia ruokia kokeilemalla sitä tottuu, ei kannata pelkillä soseilla kuitenkaan mennä, vaan joka päivä laittaa maisteltavaksi edes vähän kokkareisempaa kamaa.

Muuten, apteekista saa sellaista Gengi-geliä jota on suihkeena ja voiteena, se tuntuu auttavan aristaviin ikeniin aika kivasti. Näin sivuhuomautuksena poskihampaiden tekijöille :) Sitä voi aikuisetkin käyttää esim. aftoihin.

Yhteistyössä