1,5 vuotiaan unentarve

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väskä äitiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väskä äitiliini

Vieras
Meidän kohta 1,5 vuotias tyttösemme on vastasyntyneestä lähtien nukkunut tosi huonosti jatkuvasti heräillen, mutta lääkkeeksi on lähes aina riittänyt tutti ja silittely.

Nyt tuo neitonen nukahtaa illalla normaalisti, mutta herää esim. vartin päästä ja saattaa olla hereillä kolmekin tuntia. Yrittää kyllä nukkua, eikä halua pois sängystä, mutta ei vaan nukahda. Tässä alkaa äidin huumorintaju olla kovilla, kun kaikki illat menevät tytön vieressä maatessa.

Yleensä tyttö nukahtaa ysin jälkeen illalla ja herää aamulla puoli yhdeksän aikoihin. Päivällä nukkuu 2,5 tunnin päikkärit. Unta tulee siis yhteensä n.13,5 tuntia. Vaikuttaako tuo sopivalta? Jonkinlainen unirytmin muutoskin tuntuu vaikealta, kun meillä on myös 3-vuotias poika, jonka aikataulut pitäisi huomioida (nyt mennään samassa rytmissä).

Toivoisinpa tosiaan, että tämä on joku ohimenevä vaihe. Oman mielenterveyteni takia tarvitsisin edes hetken sitä omaa aikaa, jolloin voisi katsoa telkkaria, lukea lehtiä tai vaikka tehdä käsitöitä...

Aika pitkät päikkärit minusta, jos nukkuu aamulla 9:ään. Meillä on kyllä jo 2-vuotias lapsi, mutta nukkuu joko noin 9:stä illalla 7:ään aamulla ja lisäksi tunnin päikkärit (aikaisempi rytmi) tai noin 11:sta illalla 9:ään aamulla jolloin päikkäreille on tosi vaikeaa enää saada nukahtamaan ja sitten illalla ei uni tule ennen klo 11:sta (nykyinen rytmi, nytkin huutelee tuolta sängystään samalla kun kirjoitan tätä...) Itse olen ajatellut, että joko pitää yrittää aikaistaa rytmiä herättämällä kesken unien tai sitten jättää päiväunet kokonaan pois.

Meillä 1,5-vuotias tyttö nukkuu pääsääntöisesti yöllä 20.30-06.30/07.00 ja päivällä noin tunnin päikkärit keskimäärin. Eli unta tulee vuorokaudessa vain n. 11 tuntia. On ollut koko ikänsä vähäuninen. Neuvolasta olen asiaa kysellyt ja tuon ikäinen tarvitsee keskimäärin unta 12 h vuorokaudessa. Mutta keskiarvo tulee tietysti siitä että toiset nukkuu 10 tuntia ja toiset 14 ;)

meillä 1v4kk poika ja menee illalla nukkumaan klo 21.30-22.00 ja herää 6.45-7.30. Päikkäreitä nukutaan yleensä 1.5h, mutta joskus saatetaan nukkua jopa 3h. Meillä poika meni ennen nukkumaan klo 19-20 ja yöt oli tosi rikkonaiset, unikoulun kautta nukkumaan meno siirtyi ja nyt herää aiemman n.10x yössä sijaan kerran.

Enpä muista noista unien määristä, mutta tuo nukutus pisti silmääni.
Meillä ei ole koskaan ns.nukutettu lapsia vaan he ovat oppineet nukahtamaan itsekseen ja aika pian sänkyynlaiton jälkeen.
Esikoinen kun alkoi nukkua pinnasängyssä, teimme niin että sänky tuotiin olohuoneen kulmaan siten ettei lapsi nähnyt tvtä mutta näki vanhemman. TV oli todella pienellä, mutta radiosta soi rauhallista musiikkia tms. Ja kun lapsi lepäsi sängyssä, välillä saattoi pieni pää kurkistaa, että onko äiti/isä edelleen siinä lähellä. Riitti kun sanoi laitahan pää tyynyyn ja silmät kiinni. Jonkin ajan kuluttua lapsi ei enää edes kurkannut onko kukaan lähellä.
Seuraavaksi sänky siirrettiin oman huoneen puolelle siten, että sieltä näki olohuoneeseen. Ja alkuun taas pieni pää kurkkasi näkyykö ketään, ja kun näkyi, asettui tyytyväisenä takaisin makuulle ja nukahti hyvin pian.
Pian saatiinkin laittaa huoneen ovi kiinni, ja lapsi nukahti ihan itse, ilman itkuja. Ja kun seuraava lapsi syntyi, ja siirtyi aikanaan pinnasänkyyn, nukuttaminen oli hyvin helppoa, kun lapset menivät yhtä aikaa nukkumaan (ikäeroa 1.5v). Ei tarvinnut tuntien nukuttamista.

Mutta kaikki lapset ovat yksilöitä, ja jotkut kai tarvitsevat aikuisen viereensä jotta pääsevät nukkumaan. Meillä on olleet helppoja nukutettavia, ja tällä hetkellä lapset nukkuvat 20-06/07, lasten iät 7v, 5.5v ja 4v. Nuorin nukkuu harvakseltaan päiväunia tarhassa tunnin verran, ei useinkaan.

Meillä 1,5-v neiti, joka menee nukkumaan 21.30-22.15 välisenä aikana. Herää aamulla 8.30-9.00 aikoihin. Päikkäreitä nukkuu n.1,5 h, toisinaan nukkuisi pitempäänkin mutten ole antanut, koska yöunille meno viivästyisi, muutenkin on niin myöhäinen...Unta siis kertyy päivässä n.12-12,5 h.

Meidän 1v 7 kk nukkuu vuorokaudessa n. 11 tuntia. Päiväunet ovat 45 min - 1 h. Sitten nousee ihan puoli nukuksissa pinniksessä seisomaan. Menen sitten itse viereen vanhempien sängylle jolloin saattaa nukahtaa vielä pieneksi toviksi. Harvemmin nukutaan 2 h päikkäreitä. Illalla laitetaan nukkumaan klo 21. Viedään sänkyyn ja toivotetaan hyvää yötä. Jää sitten yksin huoneeseen ja nukahtaa itsekseen. Aivan vauvana meidän päiväunet oli vain 30 min.

Meillä tyttö 1v 7 kk nukkuu seuraavasti:
yöunet n. klo 21.30 - 22 --> n. klo 9.00 - 9.30 päiväunet klo 13.30 - 15.00. Unta siis yhteensä n. 12,5 h. Tyttö täytyy pääsääntöisesti herättää päiväuniltaan, sillä muutoin nukkuisi paljon pidempään ja nukkamaanmeno illalla venyisi liikaa. Yleensä aamuisinkin olen joutunut tyttöä herättelemään, mutta en enää viime aikoina. Unentarve tuntuisi olemaan vähenemään päin.

Meidän typy on 1v8kk:tta. Illalla nukahtaa siinä 21.30 ja aamulla herää n. 7. Eli yönunet on n. 9,5h:n luokkaa. Päikkärit kestää sit n. 1,5h. Eli yhteensä tulee n. 11 h:n unet vuorokaudessa. Nykyään herää kerran yössä, pahimmillaan ennen unikoulua jopa kuusi kertaa. Itse kuulun noihin typeryksiin, jotka ovat opettaneet lapsensa nukahtamaan vanhemman seuraan. Aikaisemmin piti laulaa ja silitellä pinniksen vieressä n. kolme varttia. Nyt on muutama viikko sitten siirtynyt omaan huoneeseen ja sänkyyn pikkukakkosen tieltä. Mutta äitipä onkin siirtynyt typyn viereen nukuttamaan. Nukahtaa kyllä hieman nopeammin, mutta hullua hommaa tuokin on. Pitäisi koittaa pikasesti vierottaa tuostakin, kun pikkukakkonen syntyy muutaman kuukauden päästä. Nykyään ei edes isänsä käy nukuttajaksi. Tulevaisuudessa on typyn pakko oppia nukkumaan ilman äitin pitkäkestoista seuraa. Mutta omaan sänkyyn ja huoneeseen siirtyminen kyllä onnistui tuolla menetelmällä kerrasta.

Niin, unen tarve on tietty yksilöllistä, kaverillani on 2-vuotias joka nukkuu vieläkin 3 tunnin päiväunet. Mutta ap:n kysymykseen koska tai miten saisi omaa aikaa, kysyisin että jos 3-vuotiaalla on sama rytmi kuin pienemmällä, niin nukkuuko hänkin päiväunet? Jos nukkuu, niin eikö sillä aikaa ole äidillä omaa aikaa? Jos 3-vuotias ei enää nuku päikkäreitä, varmaan lähtisin itse ainakin ensin lyhentämään pienemmän päiväunia, jolloin menisi tosiaan illalla samaan aikaan isomman kanssa nukkumaan ja silloin äiti saisi omia hommiaan tehtyä.
Nukuttamisesta vielä: ei se ole niin yksinkertaista, että kaikki lapset vain nukahtaisivat yksikseen, jos ei ole toisin opetettu. Meillä ainakin on usein vaihtoehdot joko nukuttaminen tai sitten vaan valvotaan.

Meiän nuorin poika on tottunu nukahtamaan itekseen pinnasänkyyn.Tutti suuhun ja jää sinne makoilemaan.Toiseksi nuorinta taas sai nukuttaa.Ja on edelleenkin(vajaa 3-v.)huonoin meiän lapsista nukahtamaan.Lapset on yksilöitä.
Tuo puolitoistavuotias alkaa yöunille n.22.n aikaan illalla ja herää myös aamulla 10:n aikaan.Nukkuu yhet päiväunet,n.1,5h-2h...Että ihan hyväuninen kaveri on meillä.
Myöhäistäisin tyttönne nukkumaanmenoaikaa,jos herää vartin päästä kuitenkin valvomaan.

Meillä 1v 5kk nukkuu yöunet 20.00-06.15 ja päikkärit 11.30-14.00 Eli unta tulee sellainen 12,5h vuorokaudessa. Hyvin tyytyväinen olen tähän rytmiin. Tulee itsekin herättyä ajoissa ja käytyä aikaisin nukkumaan

Meillä viedään nukkumaan 20.30-21.00 ja jos saa itsekseen herätä niin joskus 8.30 alkaa höpinät. Arkena joudun herättämään 7.00 tai 8.00 ja on monesti väsynyt. Eli semmonen 10-12 tuntia yössä.

Päivällä nukkuu 1,5-3 tuntia. Riippuu vähän onko joutunut heräämään aikaisin..

Tota meillä ollut tämmönen tilanne.

0-12kk nukkui äitinsä vieressä yöt ja tissiä sai 7kk ikäiseksi.heräili 3h välein syömään öisin.
12-14kk pinnasängyssä heräten n. 2-8kertaa.
14-16kk äidin viekussa ja nukkui alkuun hyvin koko yön mutta taas rupesi heräilemään öisin.
16kk siirsin omaan lastensänkyyn omaan huoneeseen jonne sitten nukutin hyssyttämällä. (pinnasängystä tyttö tuli ite pois joten oli pakko hankkia lastensänky.)
18kk en enään jaksanut hyssyttää uneen tyttöä jä päätin että saa luvan nukahtaa itekseen. nyt olen tätä unikoulua käynyt jo 1kk ajan ja on aika sitkeä tyttö kun vielä jaksaa "pistää vastaan" joka ilta n. 1/2h-1h ajan.
eli vien selvien iltarutiinijen jälkeen tytön omaan sänkyyn, toivotan hyvät yöt ja suukotellaan ja halitaan ja poistun huoneesta jolloin juokseminen alkaa. tyttö tulee sängystä pois about 20 kertaa ja komennan joka kerta takaisin sänkyyn, useimmiten hermostumatta. en koskaan huuda vaan peittelen joka kerta uudelleen sanomalla että on yö ja että tyttären tulisi nukkua nyt. ennen omaan sänkyyn nukuttamista olen aina nukuttanut tytön syliini tai vierelleni.
en tiiä mutta rupee taas jo vähän veetätyttää tää rumba. onko 1,5v uhmaiässä että vaan kokeilee vanhempaansa vai mikä on? allergiaa ei oo, ei sairastumisia, hampaita tulee koko ajan mikä ketuttaa tyttöä.

nukkumaan mennään klo 21, tyttö nukahtaa klo 21.30-22 ja tyttö tulee aamuyöstä klo. 04-07 aikaan vierelleni nukkumaan ja herätään aamulla n. klo8.00-08.30 ja joskus saattaa herätä keskellä yötä(tuttia etsii unissaan) päikkäreitä nukkuu ulkona klo. 12-15 välillä n. 2h- 2.5h. eli onko tämä liikaa lapselleni?
eli unta tulee vuorokaudessa n. 13h.

lapsi on 1v8kk ja kehittynyt todella aikasin sekä motorisesti että puheessa.

Kaksoset 1v ja 4 kk, yöunet klo 20-6.30-7.00 ja päiväunet 12-14.30/15.00. Vaikka nämä lapset on ajoissa nuijittu samaan unirytmiin, on heillä selvästi yksilöllisiä eroja. Poika nukkuu pidemmät päiväunet ja nukahtaa illalla nopeammin. Hän on myös kukkunut viime aikoina öisin jonkin verran. Onneksi ei joka yö kuitenkaan. Tyttö taas nukahtaa yöunille hitaammin, touhuilee sängyssään kaikenlaista, kun uni ei tule. Aamuisin nukkuu veljeään pidempään eikä herää yöllä kuin joskus ihan harvoin.

Ap:lle: oletko ehtinut poistua huoneesta silloin, kun lapsi herää 15 minuutin jälkeen? Hän saattaa havahtua siihen, että nukahtamishetkellä läsnä ollut ihiminen on kadonnut ja herätä sen vuoksi. Asiaa voisi auttaa se, että lapsi nukahtaisi itsekseen.

Jaa enpäs ole ennen tämän lukemista edes ajatellut että lapsi nukkuisi liikaa.. Minun 1v6kk lapsi laittaa nukkumaan klo 20.30-21.00 viimeistään ja nukkuu yhtenäisesti ainakin klo 9.00 saakka, yleensä herää 9.30. Ja päikkärit nukkuu 2-3 tuntia, usein miten kolme..

Mä oikeastaan tulin etsimään tietoa vähän toiseen suuntaan, eli mun 1v6kk tyttö on aina ollut hyvä nukkumaan mutta nykyään vähän huolestuttaa kun kaikki ihmettelee neidin unia. Lotta nukkuu öisin 18-08 ja päivällä 2-4 tunnin päiväunet. saattaa olla että toisinaan neiti on yöllä itsekseen hereillä sängyssä mutta ei pidä mitään ääntä, tai näin olen ajatellut kun tuntuu nukkuvan niin paljon

Yhteistyössä