1,5- vuotiaan syömisongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siiri

Vieras
Meidän melkein puolitoistavuotiaan ruokailut on menneet ihan hulinaksi. Aiemmin söi tosi reippaasti, hyvällä ruokahalulla ja hienosti ihan itse. Nyt viikon verran syöminen on ollut aivan riehumista. Lapsi saattaa syödä pari lusikallista ja viimeistään sen jälkeen alkaa ruuan taputus niin että räiskyy, lusikan heittely, mukin heittely ja tänään meni jopa lautanen lattialle. Hirmu huuto jos kielletään tai yritetään syöttää. Vaaikeudet alkoivat kun lapsi oli sairaana eikä ruoka oikein maistunut ja ongelmaa taitaa phentaa se ,että sairastumisen jälkeen lapsi aloitti päiväkodissa ja on iltaisin aika loukkaantuneen oloinen (2 päivää siis takana). Nyt olen nostanut pois pöydästä kun riehuminen alkaa ja antanut kerran tulla takaisin pöytään. Tämä johtaa siihen ettei lapsi syö juuri ollenkaan ja kun hän on jo valmiiksi kovin alipainoinen. Kieltäminen ja keskustelut eivät auta kun lapsi ei vain ymmärrä, joten olisiko teillä vinkkejä miten saada ruokailuhetket taas sujumaan rauhallisesti ja lapsi taas syömään.

kannattaa unohtaa hetkeksi hyvät ruokailutavat. Anna reilusti sellaista syötävää, joka lapselle yleensä maistuu tai on maistunut. esim.meidän neiti sai banaania ja omenaa ja kohta kelpasi leipä, sitten jauheliha sormilla syöden jne. Siten meillä onnistui. Valitettavasti vauva-vaiheen vellit ja tuttipullo tuli takaisin käyttöön.

En kyllä ihan tuohon haluaisi lähteä. Päiväkodissa on kuitenkin syönyt ihan normaalisti, tosin aika pitkälle syötettynä, joten ihan heti en kotonakaan lipsuisi.

Meillä kans ongelmaa syömisenkans ..tietenki tämä on vaan tapa mikä meillä auttaa, mutta yritän saada lapsen keskittymään johonki muuhun kun siihen ruokaan jota yritän latoa sen suuhun. Eli jotain lelua tai kirjaa tai sitte ihan vaan jotain muka keskustelua vaikka prinsessoista/spidermaneista, tai otan jonku ..vaikka kirjekuoren ..jotain mistä lapsi innostuu edes sen muutaman lusikallisen ajaks. Näin se avaa suunsa "huomaamattaan". Jossain vaiheessa se kyllä ilmottaa ku masu on täynnä.

Mä olen muutama kuukausi sitte kertonu täällä palstalla tästä meidän syömistavasta ja sain kyllä monet haukutki siitä että syötän lastani väkisin tai kyllä lapsi tietää millon nälkä on, mut mä itse tiedän meidän tilanteen kaikista parhaiten ja jos saan lapseni tällä tavoin syömään paremmin niin tämä tapa on ja pysyy!
Meidän likka on alipainoinen reilusti, ikää on 1v3kk ja viikko sitten vaaka näytti vaivaset 8500g. Aina menty alakäyrällä.

Jaa-a, en tiedä. Meillä alkoi tuossa iässä ihan mahdoton uhma, ja tosiaan kaikki heitellään jne. Syöttämisestä on turha haaveillakaan. Sama juttu tuoleille seisomaan kiipeämisessä jne. Tässä on nyt viimeinen kuukausi kokeiltu tiukkaa kieltämislinjaa, ja pahemmaksi vaan menee. Selkeästi tyttö provosoi meitä tahallaan, näkisittepä sen ilmeen.

No, nyt sitten kokeillaan EVVK-linjaa, eli heitelköön minkä jaksaa, minä en sitä edes huomaa, juttelen muista asioista pehmoisia ja jatketaan. Jos kiipeää tuolille seisomaan niin haen sen tyynesti pois ja jatketaan muita juttuja. Huomiota se tuolla käyttäytymisellään hakee, niin yritän etten anna siitä huomiota.

Niin ja eipä tää taida alipainoisuuteen auttaa, kunhan juttelen kun just oon tänään miettinyt tota ruokailuasiaa paljon.

noin jo iso lapsi, siis ei mikään vauva ja syö päivähoidossa, niin en kyllä maanittelis leluilla javauvasoseilla. Ruoka-aikana tarjoilua ja jos ei maistu, niin sit seuraavalla kerralla uusi yritys. Kerran syö hoidossa, niiin ei se nälkiinny. Voi liittyä tähän hoidon aloitukseen ja mennee ohi. Pitkää pinnaa!

Niin ja tytöllä on lähes joka päivä samat vaatteet pk:sta haettaessa kuin sinne vietäessä. Tarkoittaa sitä, että ilmeisesti pk:ssa onnistuu syömään nätisti, kotona on 1 m:n säteellä kaikki likaista. Jotain me tehdään väärin, lord knows what.

kiitos kannustuksesta. Ei kai siis auta kuin jatkaa samalla linjalla ja yrittää olla kärsivällinen. Täytyy toivoa että menee itsekseen ohi kunhan tottuu päiväkotiin.

Yhteistyössä