S
Surullinen äiti
Vieras
Voiko olla kyseessä uhmaikä vai mikä, sillä 1,5 vuotias poikani on ruvennut saamaan kamalia raivokohtauksia. Hoidan poikaa kotona, ja raivarit ilmaantuvat aina pahimmillaan, kun olemme kaksin. Poika saattaa suuttua esim. siitä, että tulemme ulkoa sisälle vaikka hän ei vielä tahtoisi, vaatteenvaihtotilanteessa jne. Raivarit ilmaantuvat "kirkuvana" itkuna, poika saattaa lisäksi yrittää heittäytyä lattialle (itsensä satuttamisen vaara!) ja purra minua. Olen yrittänyt näiden kohtausten ilmaantuessa vaikka mitä eri keinoja, pitää väkisin sylissä (poika rimpuilee kahta kauheammin), silitellä, ohjata mielenkiintoa muualle, jättää itkemään vähän matkan päähän huomioimatta poikaa lainkaan (kuitenkin niin että olen pojan näköetäisyydellä). Raivokohtaus saattaa kestää pahimillaan yli puoli tuntia joka on muuten aika pitkä aika kuunnella ihan "järjetöntä" itkuhuutoa, ja nyt on pari kertaa käynyt niin että poika nukahtaa viimein nyyhkyttäen lattialle omaan itkuunsa; mikään rauhoittamiskonsti kun ei auta.
On jotenkin niin voimia vievää ja pahaa mieltä tuottavaa katsella toisen raivoamista ja itkemistä kun mitään ei voi tehdä, ja en voi kieltää etteikö pari kertaa olisi itsellänikin pinna palanut ja olen sortunut huutamaan pojalle -> hyödytöntä!
Mutta onko teillä muilla vastaavia kokemuksia, miten olette tilanteista luovineet eteenpäin ja miten pitkään tällaiset raivarit ovat kestäneet, ts. onko ohimenevää vai onko kyse jostain luonteeseen liittyvästä jutusta? Kovasti kaipaisin mielipiteitä ja kommentteja!
Kiitos vastanneille!
On jotenkin niin voimia vievää ja pahaa mieltä tuottavaa katsella toisen raivoamista ja itkemistä kun mitään ei voi tehdä, ja en voi kieltää etteikö pari kertaa olisi itsellänikin pinna palanut ja olen sortunut huutamaan pojalle -> hyödytöntä!
Mutta onko teillä muilla vastaavia kokemuksia, miten olette tilanteista luovineet eteenpäin ja miten pitkään tällaiset raivarit ovat kestäneet, ts. onko ohimenevää vai onko kyse jostain luonteeseen liittyvästä jutusta? Kovasti kaipaisin mielipiteitä ja kommentteja!
Kiitos vastanneille!