1,5 vuotiaan paha allergiakohtaus ja oireilun jatkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli pienestä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoli pienestä!

Vieras
Meidän poika altistui siis "hevospölylle" viikko sitten. Kyseessä hevostarvikkeita jotka olleet käytössä, lapsi ei niihin koskenut mutta sattuneista syistä kääntelin ja pakkailin niitä parissa asuntomme huoneessa aamulla klo 6. Lapsi heräsi klo 7, jolloin tavarat oli jo pakattu, toisessa suljetussa huoneessa. 10 minuutissa lapsella alkoi vuotaa nenä ja silmät. Sitten silmät alkoivat punoittaa, turvota ja lapsi hinkkasi niitä käsillään todella paljon.
Ei leikannut minulla ihan heti että niistä hevostavaroista olisi tuo tullut, kun niin pienessä ajassa nämä oireet tuli. Sitten alkoi hengitys rohista ja pihistä, siinä vaiheessa iski tajuntaan se, että kyse on jostain vakavammasta. Yhtäkkiä vain tajusin että kohtaus tulee niistä heppakamoista, äitini kovasti myös allerginen ja muistui mieleen hänen allergiareaktionsa kun tallipölyisenä hetkuttelin kotona.

Tuuletin asunnon ja nakattiin sieltä huoneestakin tavarat suljettuun pussiin ja parvekkeelle. Istutin lasta avoinaisen ikkunan luona ja pestiin kädet ja kasvot, ja turvotus silmistä laski ja hengitys normalisoitui.

Silti oireilu jatkui lievänä, ja toisena päivänä mies käytti lasta päivystyksessä. Oli päässyt heti lääkärin katsottavaksi. Sai antihistamiini liuosta jota annetaan oireisiin.

Lapsi meni yöksi hoitoon, ja imuroin, luutusin lattiat ja SEINÄT, pyyhin kaikki ovenkahvat ja pöydät yms kostealla, että se heppapöly lähtis. Silti pojalla on YHÄ ajoittain silmien turvotusta, välissä yksii ja kakoo todella pahasti lääkkeestä huolimatta, yöt on risaisia.

Mitä voin vielä tehdä?? Lääkärissä sanottiin että on voinut puhjeta allregia altistuksen myötä useampaankin eläimeen. Voiko noin pienelle tehdä allergiatestejä? Miten lapsen oloa vois helpottaa? Ostin oman käden oikeudella Lomudal silmätippoja lapselle, jotka on auttaneet kyllä siihen ajoittaiseen kutinaan.

Varaanko lääkärille ajan, ei kai ne voi vain tyrkyttää sitä antihistamiinia jos yhä oireilee? Koska ei se näytä kauhean hyvin auttavan... Neuvolantäti koulutuksessa eilisen ja tämän päivän, yritin soittaa, maanantaina vasta on puhelimen päässä.

Huoli on kova, toivottavasti joku saa selvää tästä... :(

niinkin hassulta tuntevaa mutta jos sitä on kuitenkin huone"ilmassa" mutta listojen välissä?
Kun tähän kämppään muutimme ja tuli juttua isännöitsijän kanssa niin sanoi joidenkin olevan niin allergisia että imuroivat listojen välit kun sinnekkin voi eksyä niitä allergeenejä.

Mutta on toki mahdollista että olisi muillekkin ehkä allergisoitunut(mutta onko ollut muiden eläinten kanssa kosketuksissa)

Veisin kyllä uudelleen lääkäriin. Lapsi on kuitenkin noin pieni ja jos lääke ei auta niin täytyy miettiä uudelleen. Nyt on paljon muutakin pölyä/siitepölyä ilmassa, sekin voi vaikuttaa.

tuli hyvin samankaltaisia oireita viikko sitten ulkoillessani ja hain sitten apteekista lääkettä (testeissä en ole vielä käynyt eikä aiemmin ole ikinä ollut mitään!) ja ilmeisesti koivu allergiaa. Farmaseutti sanoi, että koivu on nyt pahana eli ei välttämättä ole niistä hepoista... Siis vinkkinä vain :)

Koiran kanssa on ollut tekemisissä pitkiäkin aikoja, mutta siitä ei koskaan ole tullut mitään reaktiota. Mies oli tämän maininnu päivystyksessä, lääkäri sanonut että nyt saattaa olla sillekin allerginen. Meillä kotona ei kumminkaan ole minkään sortin elukkaa eikä taida tullakaan kun tällänen juttu kehkeytyi :( Myös kanien kanssa on ollut tekemisissä eikä niistäkään ole tullut mitään.

Pitänee sitten varata se aika lääkärille, pelottaa vaan että taputtelevat päätä siellä ja sanovat että ei noin pienestä voi vielä sanoa mille oikeasti allerginen, eikä testata tms... :(

Ei ne allergiatestit kyllä muutenkaan mitään totuutta kerro, suuntaa vain antavat. Mua on testattu monta kertaa elämäni aikana, ja jotkut tulokset on osuneet, jotkut ei, ja joskus on samassa testissä tullut ihan vastakkaiset tulokset jollekin aineelle.

Nyt tiedät että pikkuinen on allerginen hevoselle. Välttämättä ne reaktiot muihin elämiin eivät ole niin voimakkaita.

Itse olen aivan hirvittävän allerginen hevoselle, siis todella kauhea olo tulee jo ihan pienestäkin määrästä. Mutta ihan listojen takaisista pölyistä en ehkä huolehtisi. Rajansa kaikella - ihmisten allergiat menevät välillä ihan taikauskon puolelle.

Mutta toisaalta koiran ja kissan kanssa reaktiot vaihtelevat. Jos altistun enemmän jommalle kummalle, reaktio lievenee. Voisin varmasti ottaa jonkun kissan tai koiran lemmikiksikin, uskon että pärjäisin ja tottuisin ajan myötä - mutta hevosta en ikinä!

Isompia lapsia ja aikuisia voidaan kuitenkin ilmeisesti siedätyshoitaa aika hyvin tuloksin hevospölylle.

Joko sitä pölyä on vielä ilmassa ja oireet helpottavat vähitellen, tai sitten lisäoireita aiheuttaa esim. siitepölyallergia. Allergiatestit on valitettavan epäluotettavia mutta niitä voi tehdä verestäkin minkä pitäisi olla luotettavampi tapa kuin prick-testit.

Niin siis vielä noista oireiden jatkumisesta.

Mulla usein allergiakohtaus jatkuu tavallisena flunssana (jotenkin ne limakalvot vaan herkistyy) ja iho-oireistakin voi olla hidas päästä eroon. Eli älä liikoja vielä huolestu.

En oikein osaa sanoa muuta kuin että siivota kannattaa, ja tuulettaa. Ja leikata kynnet ja pestä hiukset ja ehkä laittaa patja kokeeksi muovipussiin ja sensellaista.

Voisi myös kokeilla kylään lähtemistä tai ainakin nukkumista kokeeksi jossain toisessa paikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minulla:
Farmaseutti sanoi, että koivu on nyt pahana eli ei välttämättä ole niistä hepoista... Siis vinkkinä vain :)

Näin on...

Poika 4 v, siitepölylle ilmeisesti allerginen, oli maanantaina syönyt päiväkodissa omenaa. Kun hain hänet hoidosta, huomasin niskassa hyttysenpuremia. Kun poika riisui kotona vaatteet niin hupskeikkaa, hänpä olikin päästä varpaisiin nokkosrokon peitossa. Sitten hengitys alkoi pihistä ja tulla "virkayskää ", poika valitti että kurkussa on roskia eikä pysty hengittämään & raapi itseään hullun lailla. Eikun päivystykseen nopeasti. Adrenaliinia, Ataraxia ja kortisonia, sitten rauhoittui.

Koivu & omenahan on "ristiin reagoivia".

Pitänee hommata se Epipen... :/ . Nyt menee Atarax, Ventoline, laitan kortisonirasvaa iholle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tosiaan semmosta virkayskää on.
Uskaltas muutaman päivän kattoa, kun ei kumminkaan niitä hengitysvaikeuksia nyt ole ollut - vain lieviä silmäoireita ja yskää.
Niin, ne silmäoireet voi mun mielestä jatkua ihan sellaisena tapanakin, kierteenä. Että kun silmiä hieroo niin niitä alkaa kutittaa, ja sitten kun on vielä vähän likaiset kädet niin vielä enemmän kutittaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Uskaltas muutaman päivän kattoa, kun ei kumminkaan niitä hengitysvaikeuksia nyt ole ollut - vain lieviä silmäoireita ja yskää.
Niin, ne silmäoireet voi mun mielestä jatkua ihan sellaisena tapanakin, kierteenä. Että kun silmiä hieroo niin niitä alkaa kutittaa, ja sitten kun on vielä vähän likaiset kädet niin vielä enemmän kutittaa jne.

Käsien pesu on kyllä hillinny kutinaa myös. Tuon ikänen kun yhtään osaa kattoa millä kakkakäsillä hieroo silmiään, olen yrittäny skarpata nyt pesuissa. Kasvot olen kanssa useammin huuhdellu ja poskia sitten voidellu. Vähän parantunu senkin myötä, muttei kokonaan vaikka lääkekin on.

Koiralle jos allergisoituu, voi mennä hyvinkin 5 vuotta siihen.

Allergiatestit eivät tuon ikäisellä ole luotettavia, mutta kannattee pyytää astmalääkettä ja antihistamiinia lääkäriltä. Samoin silmätippoja.

Käsien pesu on kyllä hillinny kutinaa myös. Tuon ikänen kun yhtään osaa kattoa millä kakkakäsillä hieroo silmiään, olen yrittäny skarpata nyt pesuissa. Kasvot olen kanssa useammin huuhdellu ja poskia sitten voidellu. Vähän parantunu senkin myötä, muttei kokonaan vaikka lääkekin on.
Joo noinhan se pitää tehdä.

Ja tosiaan tuo yskä vaan voi jatkua. Olin yksissä juhlissa kodissa jossa oli monta kissaa ja kyllä mä vaan pitkään sen jälkeen kröhin, ja nenä vuosi varmaan kaksi viikkoa sen jälkeen (luulen että jatkui flunssana).

Tosin nyt aikuisena voi tajuta että kannattaa taistella sitä allergiayskimisrefleksiä vastaan niin pitkään kuin mahdollista, koska sitten kun se yskä alkaa niin se vaan pahenee, henki alkaa vinkua, eikä meinaa sitten loppua ikinä.

Joo noinhan se pitää tehdä.

Ja tosiaan tuo yskä vaan voi jatkua. Olin yksissä juhlissa kodissa jossa oli monta kissaa ja kyllä mä vaan pitkään sen jälkeen kröhin, ja nenä vuosi varmaan kaksi viikkoa sen jälkeen (luulen että jatkui flunssana).

Tosin nyt aikuisena voi tajuta että kannattaa taistella sitä allergiayskimisrefleksiä vastaan niin pitkään kuin mahdollista, koska sitten kun se yskä alkaa niin se vaan pahenee, henki alkaa vinkua, eikä meinaa sitten loppua ikinä.

No toivotaan että pojalla alkas helpottaa sitten ajan kanssa. Tuolla se edelleen yskii, ja välissä suuttuu kun yskittää. :( Mielummin itelle ottas sen pahanolon kun ymmärtäs mistä se tulee.

Yhteistyössä