1,5 vuotiaan kanssa touhuaminen ulkona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kitty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kitty

Vieras
Kertoisitteko millaisia teidän päivät on 1,5 vuotiaan lapsen kanssa, siis mitä touhuatte ruokailujen ja unien välillä? Tänään alkoi itsellä hiukka tympiä ulkona seisoskelu kuralätäköiden välissä, kun yritin miettiä mikä vois olla mukavaa tekemistä omalla pihalla.. Meillä on pihalla paljon lunta, autoja ja nyt kuraa, ei oikein leikkipaikkaa. Ollaan leikitty hippaa ja kanneltu lumipalloja. (Niin ja väistelty tupakalle meneviä oppilaita - yäks) Ei aina viitsisi lähteä muualle ulkoilemaan.

No me kyllä kärrytellään paljon, juuri siksi kun kumpikaan ei jaksa nöksöttää "lätäkön reunalla". Lähdetään rattailla vaikka seuraavaan leikkipuistoon tai sorsia /junia katsomaan. Mutta omalla pihallakin riittää puuhaa, hiekkaleikkejä, potkuautopotkuttelua, kävelyharjoittelua yms. Me ollaan myös ulkoistettu iso osa leluista, joten leikitään ulkona palloilla, autoilla, nukeilla :). Jos teillä on vielä lunta pihalla, olisiko hiekkaleikkien sijaan lumi- ja kuraleikit paikallaan, meidän napero ainakin rakastaa siirtää lapparilla lunta/kuraa/lehtiä/hiekkaa paikasta toiseen. Vaatii tietysti "hyvät" vaatteet molemmille.

Iso (lasten) lumilapio on kuran lapiontiin ehdoton. Plaston kuorma-autoa työnnetään pitkin pihaa ja mäkiä alas. Palloa potkitaan. Kuralammikoissa hypitään (kunnon kuravaatteet vaan päälle). Useimpina päivinä mennään rattailla leikkipuistoon laskemaan liukumäkeä ja keinumaan, siellä näkee muita lapsia ja äitejä, niin ei ole niin tylsää. Välillä käydään perhekerhossa tai kirjastossa tai kaupungilla, näin saadaan vähän vaihtelua. Jos teillä on lähellä (kärryttelyetäisyydellä) metsää, siellä riittää tutkimista vaikka kuinka. Omassa pihassa ei kyllä millään jakseta joka päivä olla.

Olen 1,5 v. pojan äiti. Käyn osapäivätyössä, joten poika viettää päivästä hoitopaikassa suuren osan. Ulkoilemme kuitenkin melko paljon. Olen pannut merkille, että ulkotouhuista ylivoimaisen suosituinta on lätäköissä hyppiminen, viemäriin valuvan veden seuraaminen ja ylipäänsä kaikki toiminta, josta seuraa vaatteiden mieletön kuraantuminen... Olen tuumannut tämän jutun niin, että lapseni on juuri nyt siinä iässä, että hänen tehtävänään on selvittää, miten tämä maailma oikein toimii, ja miten siihen voi itse vaikuttaa. Luulen, että siihen liittyy olennaisesti tuo lätäköissä hyppiminen, plus että se on oikeasti mielettömän hauskaa! Muistan myös omasta lapsuudestani sen, että useimmiten juuri kaikki veteen liittyvät leikit olivat kaikkein hauskimpia.. Luulen että tämä lätäkkövaihekin (ainakin tässä mittakaavassa) on ohimenevä vaihe, joten toivotan ap:lle paljon kärsivällisyyttä, tätä kevättä ei kestä loputtomiin!

Yhteistyössä