1.5 vierastaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Meillä tyttö nyt 1.5 vuotta ja vierastaminen tullut takaisin. Kaupassa jos joku katsoo häntä niin alkaa huuto. Missään ei huvittaisi käydä kun tuntuu että hän pelkää muita ihmsiä. Onkohan tämä merkki arasta tai ujosta lapsesta vai kuuluuko ikään?

Miun tyttö on samanikäinen ja vierastaa myös... riippuu niin paljon ihmisestäkin, ketä vierastaa ja ketä ei.. itse kun olen paikalla ei oikein mene vieraiden syliin, mutta sitten kun hän jää hoitoon, ei vierasta yhtään niin paljon... kai se ikään kuuluu ja luulen, että vähän ujouttakin on miunun tytössä.. on suht rauhallinenkin tapaus. Hoidossa esim. on tosi kiltti aina, mutta kotona tietysti välillä kiukku yllättää niin kuin kaikilla lapsilla :)

Luulen, että tuo on merkki ujosta temperamentista. Meillä 2,5-vuotias on tosi ujo, kaupassa ei tosin vierasta. Ei kannata kuitenkaan jäädä kotiin, vaan rohkeesti mennä yhdessä lapsen kanssa niin kuin ennekin. Lapsen turvana on kuitenkin tärkeää olla ja selittää hänelle esimerkiksi kaupassa seuraavaan tapaan: "Nyt sinua ujostuttaa tuo vieras setä eikä se haittaa mitään. Tulehan äitin syliin! Ollaan yhdessä ja tästä voit katsella ympärillesi." Jos lapsen huuto jatkuu, niin sitten kannattaa yrittää suunnata lapsen huomio toisaalle.

Lapsesi on ihana ja ainutlaatuinen! Kannattaa vanhempana muistaa, että ujo temperamentti on yhtä tärkeä ja arvostettava ominaisuus kuin rohkeuskin. Tämä on hyvä lapsellekin sanoin ja teoin kertoa. Lapsen ehdoilla kannattaa mennä kaikissa tilanteissa, ja jutella lapsen kanssa jännittävistä asioista niin etu- kuin jälkikäteenkin. Ei muuta kuin yhdessä lapsen kanssa tutustumaan maailmaan. :)

Kyllä olenkin tyhmä ja en osaa edes hymiötä käyttää. Kiitos paljon muille vastauksista. Yritän viedä lasta rohkeasti ihmisten ilmoille ja pitää häntä sylissä jos sitä kaipaa. Onneksi olemme kaikki erinlaisia...

Yhteistyössä