1-2-vuotiaalla laktoosi-intoleranssi??Kenenkään lapsella ollut??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja it
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

it

Vieras
Epäilen että vajaa 1,5v on laktoosi-intolerantikko. Olen laskenut yhteen erilaisia oireita ja epäilyni vahvistui, kun käytimme laktoositonta maitoa viikon. Annoin tänään tavallista maitoa ja lapsi kiljui kun syötävä mahakipua äsken :( . Lapsen isällä on laktoosi-intoleranssi, samoin molemmilla mummoilla, joten suvussa on. Riittääkö tämä "kotidiagnoosi", eli siirrytään nyt vain laktoosittomiin tuotteisiin? onko kenenkään lapsella ollut ko. vaivaa jo näin pienestä? muita allergioita tms. lapsella ei toistaiseksi ole.

Meidän tytöllä on.
Neuvolassakin väännöt piti siitä vääntää, kun jankkasivat, etteikö sittenkin olisi maitoallergia. No ei ole maitoallergia, kun laktoosittomat tuotteet käyvät, jopa hylatuotteet vetävät tytön pakin sekaisin.

Tottakai riittää kotidoiagnoosi, ei siihen mitään "lupia" tarvita. Itse sä pystyt sen parhaiten testaamaan. Itse en tiedä/tunne ketään noin pientä jolla ko. vaiva olisi, mutta onhan se toki mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Meidän tytöllä on.
Neuvolassakin väännöt piti siitä vääntää, kun jankkasivat, etteikö sittenkin olisi maitoallergia. No ei ole maitoallergia, kun laktoosittomat tuotteet käyvät, jopa hylatuotteet vetävät tytön pakin sekaisin.

Missä iässä alkoi oireet? Meillä ei ollut oireita vielä korvikkeella eikä imettäessä. Kun siirryttiin tavalliseen maitoon, alkoi oireitakin pikkuhiljaa tulla

Minulla on ja me epäiltiin kans pojalla.. vuoden iässä siis ekankerran kokeitiin. Annettiin muutama kk laktoositonta, nyt taas 1,5 -vuotiaana kokeiltiin tavallista ja aloitettiin se ihan 100ml laktoositonta + 10ml rasvatonta sekoituksella varovasti lisäten ja nyt menee ihan tavallinen.
Voi olla että meillä ei pojan vatsa vaan ollut vielä vuoden iässä valmis tai sitten jatkuva hampaiden tulo aiheutti ripulia / löysää ulostetta samoihin aikoihin.
Itse olen kuullut ettei oleisi vielä tässä iässä mahdollista mutta en tiedä sitten.
Kannattaa kokeilla vielä jossain vaiheessa uudestaan hitaasti lisäämällä.

Meillä kohta neljävuotiaalla on "kotidiagnoosi". Eli tavalliset maitotuotteet aiheuttivat alusta alkaen vatsanvääntöjä, löysää ulostetta, ilmavaivoja...Kokeilimme(myös myöhemmin neuvolantädin suosituksesta) laktoosittomia tuotteita, aluksi kaikki laktoosittomina(maitotuotteet, leivät,ruuat) ja pikkuhiljaa siirrytty kokeilemaan asteittain "tavallisia" tuotteita (ihan hyvällä tuloksella)paitsi maidossa käytetään edelleen lakstoositonta maitojuomaa. Lääkärintodistusta emme asiasta ole tarvinneet minnekkään.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Minulla on ja me epäiltiin kans pojalla.. vuoden iässä siis ekankerran kokeitiin. Annettiin muutama kk laktoositonta, nyt taas 1,5 -vuotiaana kokeiltiin tavallista ja aloitettiin se ihan 100ml laktoositonta + 10ml rasvatonta sekoituksella varovasti lisäten ja nyt menee ihan tavallinen.
Voi olla että meillä ei pojan vatsa vaan ollut vielä vuoden iässä valmis tai sitten jatkuva hampaiden tulo aiheutti ripulia / löysää ulostetta samoihin aikoihin.
Itse olen kuullut ettei oleisi vielä tässä iässä mahdollista mutta en tiedä sitten.
Kannattaa kokeilla vielä jossain vaiheessa uudestaan hitaasti lisäämällä.

Nyt siis 1v9kk ja juonut jonkin aikaa tavallista maitoa ongelmitta.

testailtiin kotona ja neuvolan tuella, siis sinne kerroin. Epäilys syntyi just tuossa iässä. Mulla on (todettiin lääkärissä 17-v) joten testattiin vähän käykö hylat. Sai neuvolasta päiväkotiin todistuksen 3-vuotiaana. Edelleen testaan joskus, mutta ei se oo loppunut.

Meille sairaalan lääkäri sanoi että pienellä lapsella ei voi olla laktoosi intoleranssia vaan syy on jossain muualla. Mutta jos laktoositon sopii niin anna ihmeessä, ei siitä mitään haittaa ole.

Nykyäänhän siihen on verestä tehtävä geenitesti - kiitos juuri kuolleen Leena Palotien - ja sitä voi kysäistä terveyskeskuksesta.

Kotidiagnoosi toki riittää kun hoitokin siihen on ihan kotihoito.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Meidän tytöllä on.

Missä iässä alkoi oireet? Meillä ei ollut oireita vielä korvikkeella eikä imettäessä. Kun siirryttiin tavalliseen maitoon, alkoi oireitakin pikkuhiljaa tulla

Vatsaoireita oli jo imetysaikana (ennen kiinteitä ) kun itse käytin maitotuotteita.

Yhteistyössä