1-1.5 vuotiaan ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sini

Vieras
Kiinnostaisi tietää mitä teidän muiden tämän ikäiset syövät? Olen itse ihan loppu ruoanlaiton kanssa - lähestulkoon mikään itsetehty ei maistu enkä todellakaan haluaisi antaa purkkiruokia enää tämän ikäiselle lapselle. Mikään ei turhauta niin paljon kun se että on kovalla työllä väkertänyt aamulla tai iltamyöhään seuraavan päivän ruokia ja sitten tulee vaan tiukka ei ja kiukuttelu päälle. En yksinkertaisesti osaa tehdä sellaista ruokaa jossa olisi purkkiruokien tapainen "tekstuuri". Toisaalta en myöskään jaksaisi valmistaa erillistä ruokaa lapselle vaan haluaisin kaikkien syövän samoja ruokia...

Meillä syödään nyt seuraavanlaisesti:

aamiainen: puuro maitoon, hedelmä
lounas: lämmin ruoka, leipä, maito
välipala: jugurtti / viili + marjat/hedelmä
päivällinen: kuten lounas
iltapala: puuro maitoon

Jos olet tähän asti syöttänyt purkkiruokaa, niin ei kannata yhtäkkiä vaihtaa kotitekoseen. Voit kokeilla sekoittaa purkkiruuan sekaan kotiruokaa ja siten totuttaa uuteen.

Meillä syötiin aluksi molempia, mutta jostain syystä poika tykkäsi enemmän purkkiruuasta. Sitten ei suostunut omatekoista syömään. Hoksasin laittaa kotiruokaa purkkiin ja se kelpasi! Ronkeli...

Tuonkin ikäinen osaa jo pompottaa vanhempiaan :)

Osaa kyllä tosiaan pompottaa!

Tämä meidän tapaus syö kyllä kotitekoista sosetta mutta ei juurikaan mitään joka on ruokamuotoista vaikkakin purkkiruokana kaikki menee, palat ja knöölit.
Tunnen itseni huonoksi ihmiseksi syöttäessäni lapselle riitä purkkeja tässä iässä, haluaisin valmistaa itse kunnon ruoat mutta....
Huoh!

Syökö jo itse? Mitä jos antaisit haarukan? Sillä voisi olla mukava itse pyydystää perunan paloja, pastaa, kanan paloja, lihapullia.. tai jos söisi palat lautaselta sormin?
Meillä meinasi esikoisen kanssa käydä vähän samalla tavalla, 1v 4kk ikäisenä söi vasta samaa ruokaa, kun me aikuiset. Toisen kohdalla oltiin viisaampia ja alettiin 9kk ikäisenä syöttämään samaa ruokaa kuin me muutkin, 1-vuotissynttäreillä söi jo ihan itse omalla lusikalla ja nyt on 1,5 vuotias ja syönyt jo monta kuukautta haarukalla ja kaikki ruoka kelpaa. Niin luksusta, kun esikoinen on nirsoillut ikänsä!

Yhteistyössä