Lähihoitajaksi oppisopimuksella aikuispuolella, kiire!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neea"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neea"

Vieras
Olen työharjoittelussa vanhainkodissa ja tiistaina allekirjoitetaan oppisopimus. Näin ammattiopiston sivuilta, että maanantaina on soveltuvuustesti lähihoitajaksi opiskeleville. Voinkohan aloittaa oppisopimusta ennen kuin käyn niissä? Kukaan ei ole informoinut minua työkkärissä eikä oppisopimustoimistossa ja testi olisi jo ensi maananaina. Mitä teen? Siis jotka ovat oppisopimuksella opiskelemassa suorititteko soveltuvuustestin ennen sitä?

Olen nyt ollut tulevassa oppisopimuspaikassa harjoittelussa 2 kuukautta ja ovat olleet tyytyväisiä minuun. Ala tuntuu oikealta ja harmittaa vaan kun en aikaisemmin ole hakenut sosiaali-ja terveysalalle. Tuntuu vaan oudolta kun selailin netistä ja näin, että suuren osan ammattioppilaitosten aikuispuolen lähihoitaja oppisopimusopiskelijoiden pääsyvaatimuksena on soveltuvuustesti, mutta voiko tosiaan olla mahdollista, että voi saada koulupaikan ilman testejä jos työnantaja ei halua niitä teetättää uudelle oppisopimusopiskelijalle? Onko muita joiden ei ole tarvinnut mennä testeihin ennen lähihoitajan opintoja oppisopimuksella aikuispuolella?

Sinut olisi kutsuttu kokeisiin, jos sinun sellaiseen pitäisi mennä. Kokeisiin ei niin vain kävellä ja niihin valitaan vain tietty porukka, jotka sinne pääsee. Onhan se hiukan kummallista, mutta työnantaja ottaa omalla kustannuksellaan riskin, jos ei testeihin laita. Työpaikka kouluttaa kuitenkin opiskelijasta omaan tarpeeseen työntekijän, ei muille. Olethan huomioinut tämän tulevaisuutta ajatellen? Itselläni on hoiva-alan yritys enkä koskaan ottaisi töihin oppisopimuksella hoitajaksi opiskellutta, siinä perustieto kaikilta suuntauksilta on niin heikko, lähes olematon.

Uusimmat

Yhteistyössä