Hakutulokset

  1. I

    Huhtitaaperot 2009 *Huhtikuussa*

    Jos lapsi ei ole sairas, esim. korvatulehduksessa, niin kysessä on ns. parasomnia. Parasomnialla tarkoitetaan unen aikana esiintyvää ilmiötä, joka usein liittyy lapsen normaaliin kehitykseen eikä yleensä häiritse unen laatua tai päiväaikaista toimintaa. Yöllisiä kauhukohtauksia alkaa...
  2. I

    Olisitko huolissasi 8kk vauvan kehityksestä...?

    Toivottavasti Pauzi on saanut mieleensä huojennusta tästä ketjusta! Asiattomuuksista huolimatta. Näin tekstien avulla, kun ei voi kenenkään lapsesta diagnoosia antaa. Neuvolassa ei ole asiaan puututtu, jos vauva on aktiivinen ja jäntevä lapsi eikä muuta kehitysviivästymää ole havaittu. Vauvaa...
  3. I

    Olisitko huolissasi 8kk vauvan kehityksestä...?

    Kiva, että kolahti! Luuletko, että nämä istuttamis- ja seisottamis"säännöt" on tehty sinun kiusaksi? Ja yksilöllisyyttä olen kovasti koittanut kirjoituksissani painottaa... Näemmä huonosti olen onnistunut. Tai sitten mainitsemasi selkäsärky ja hermojen meneminen lapsen kitisemisessä näkee...
  4. I

    Olisitko huolissasi 8kk vauvan kehityksestä...?

    Niinkuin kirjoitin tuo 5kk ikä on yleinen raja kääntymisessä, jonka jälkeen lääkäri ja th tietää erityisseurata lapsen kehitystä. On paljon lapsia, jotka kääntyvät myöhemmin ja ovat vammattomia. Asiaan vaikuttaa monet asiat. Kaikkia lapsia ei esim. pidetä pienestä pitäen lattialla...
  5. I

    Olisitko huolissasi 8kk vauvan kehityksestä...?

    Lisäisin vielä. Jos lapsi ei osaa itse nousta istumaan tai seisomaan, pitäisi välttää lapsen istuttamista ja varsinkin seisottamista. Kävelyttää ei saa, ennenkuin lapsi itse kävelee tukea vasten. Lapsen pitää oppia itse nousemaan istumaan ja seisomaan. Toki lyhyitä aikoja syödessä ja leikkiessä...
  6. I

    Olisitko huolissasi 8kk vauvan kehityksestä...?

    Niinkuin ed. vastauksessani totesin, että kehitysvaiheista on tehty mittarit, minkä ikäisenä keskivertolapsi mitäkin oppii. Neuvolassa seurataan iänmukaista kehitysarviota ja lapsen yksilöllistä kehitystä. Kääntyminen on yksi tärkeimmistä tavotteista, minkä jälkeen voidaan sulkea mahdollinen...
  7. I

    Olisitko huolissasi 8kk vauvan kehityksestä...?

    Kaikki ovat yksilöitä vauvasta lähtien ja siksi kehittyvätkin omaan tahtiinsa. Se on vaikeaa, mutta lapsia ei saisi verrata sisaruksiinsa eikä varsinkaan muiden lapsiin. Toki kehitysvaiheista on tehty jonkinsortin mittarit, minkä ikäisenä keskivertolapsi mitäkin oppii. Neuvolassa seurataan...
  8. I

    11kk vanhan ruoka

    Se on hyvä alkaa pikkuhiljaa maistella samaa ruokaa kuin muut. Välttää tulisia mausteita ja suolaisia ruokia. Eihän se 1v ole mikään maaginen raja, että nyt siirrytään tavalliseen maitoon ja ruokaan. Pikkuhiljaa. Bon Appetit
  9. I

    8kk siirtyymisestä tavalliseen maitoon

    Nykyajan suositukset ovat kuetn edellä onkin mainittu, että n. 10kk iässä aletaan maistattaa hapanmaitotuotteita ja lähentyessä 1 vuoden ikää maistellaan tavallista rasvatonta maitoa ja 1 vuoden jälkeen voidaan siirtyä kokonaan siihen. Harva enää nooudatta suosituksia esim. täysimetyksestä 4-6kk...
  10. I

    imetys

    Imetys ja oikean imuotteen löytyminen on todella vaikea opeteltava asia (suuremmalle osalle) naisia. Todella harvalla se onnistuu heti synnytyssalissa. Asiaan vaikuttaa mm. rinnan muoto ja äidin psyykkinen tila synnytyksen jälkeen (hormonit) sekä tukiverkosto. Myös vauvan temperamentti ja koko...
  11. I

    9+kk vauvalla pikkuvauvan rytmi

    Kuka sinulle on sanonut, että 9,5kk ikäinen tarvitsee vain yhdet päiväunet? Ei ole olemassa mitään sääntöjä, paljonko minkäkin ikäinen tarvitsee päivällä unta. Hyvin yksilöllisesti vauvat muuttavat rytmiään. Osa vielä 1 vuotiaista nukkuu kahdet päiväunet ja 10kk ikäiset hyvinkin kolmet...
  12. I

    Levottomat yöt.

    Suurin osa vauvoista heräilee öisin, toiset kerran ja toiset sitten useammin. Yöheräilyt ovat myös kausiluontoisia, toisilla välillä hampaat vaivaa, uudet opitut asiat sekä päivän tapahtumat tulevat usein yöuniin. Jos lapsi nukahtaa huutamalla, siitä on voinut tulla tapa. Aina kun yöllä havahtuu...
  13. I

    koska potalle opettelu??

    Omat lapseni ovat osanneet ilmaista hätänsä jo ennen 1vtä. Tyttö jo 8kk:iässä. Jos kyläpaikassa ei ollut pottaa, hätä tehtiin pönttöön. Lasteni päiväkodissa ainakin vessassa saa käydä silloin kun on hätä. Auttavatkin pienempiä, koska helpommalla näin pääsee, kuin pestä 2-3veen p..kat...
  14. I

    koska potalle opettelu??

    suosittelen aloittamaan heti, kun lapsi osaa istua. Näin oppii potan tarkoituksen ja lapsi huomaa, että kuivana on hyvä olla. Kolme lastani tyttö ja pojat oppivat kuiviksi 1,6kk-1,8kk iässä. Nuorimmainen kohta 6kk alottelee juuri pottaan tutustumista. Tuttuni on päiväkodissa ja sanoo, että...
  15. I

    Lapsen kehityksestä

    vauvasta lähtien ja siksi kehittyvätkin omaan tahtiinsa. Se on vaikeaa, mutta lapsia ei saisi verrata sisaruksiinsa eikä varsinkaan muiden lapsiin. Toki kehitysvaiheista on tehty jonkinsortin mittarit, minkä ikäisenä keskivertolapsi mitäkin oppii. Neuvolassa seurataan lapsen yksilöllistä...
  16. I

    Enpä taida päteä nykykriteereillä

    ja olen surffannut näitä keskustelupalstoja pitkään. Itselläni on neljä lasta; 6v kaksospojat, 3v tyttö ja juuri konttaamaan oppinut kohta 6kk poika. Olen uraäiti (josta kärsin syyllisyyttä), kuitenkin olen parhaani tehnyt lasteni eteen omien valintojeni mukaan. Eikä minulla ole oikeutta...
  17. I

    Enpä taida päteä nykykriteereillä

    ja suurin osa vanhemmista on parhaimmat omille lapsillensa. Vähän asian vierestä... Huvittaa vain, kun eräänkin nimimerkkin/profiilin takaa katsoo vanhoja viestiketjuja; Vaativa vauva, iltanukahtaminen ja itkuisuus, lääkärissä rampattu, miten saisi nukkumaan paremmin... ja nyt...
  18. I

    maidon säilöntä

    http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/pumppaaminen.html suosittelen!
  19. I

    Kuuluuko neuvolaan kertoa ?

    mutta pakko kommentoida. Possuköhä on tauti muiden influenssatautien joukossa. Samalla tavalla riskiryhmille vaarallisempi kuin muut influenssat. Se on saanut "liian pahan taudin" kuvan. Normaalia elämää voi elää, kunhan muistaa pestä kädet tarpeeksi usein (niinkuin aina). Ulkomailla hygienista...
  20. I

    vauvan 5kk nukkumisesta

    Jotkut lahjat tietty nukkuu alusta asti täysin öitä, mutta suurin osa heräilee öisin kertaax. 4,5kk on vielä aika pieni. Eikä ne kiinteät aina apua yöheräilyihin tuo. Turvattomuus on yksi syy. Vauva herää tsekkaan, onko äiti tallessa. Vauva vaistoaa, jos äiti stressaa... Läheisyys ja...

Yhteistyössä