Lapsiveden tihkuminen

• Viestiketjun aloittaja RV 38+4
  • Ensimmäinen viesti
sandoval harmaana
...mutta ystävällä tihkui semmoisina pieninä lorauksina (luuli pissan karkaavan) rv 38+5 ja se tuli lääkärin mukaan jostain ylempää. Siis vauvan ympärillä oleva kalvo oli hieman revennyt. Samana iltana synnytti tytön.

vieras mamma
mulla kans tihkui vettä... itsekkin luulin että oli pissaa... mutta ei supistellut eikä muutenkaan ollut "outo"olo mutta koko ajan rupesi enemmän tiputteleen. neuvoksi antaisin että haista "nestettä" jos ei tuoksu miltään tai vähän imelältä soita sairaalaan.

joanna
mulla tiputteli ja sen kyllä huomas. tuli aina kunnolla kerralla,ehkä muutama rkl. eihän sitä kovasti jäljellä ookkaan enää. jos luulet että sitä se on mene vaikka tarkastuttaan jos supparit ei ala. kun on aina se tulehdusriski,mutta suppareita voit odotella kyllä montatuntia ihan kotona. itselläni meni 3 tuntia tihkumisesta kun supparit alkoivat.

vieras mamma
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
mulla tiputteli ja sen kyllä huomas. tuli aina kunnolla kerralla,ehkä muutama rkl. eihän sitä kovasti jäljellä ookkaan enää. jos luulet että sitä se on mene vaikka tarkastuttaan jos supparit ei ala. kun on aina se tulehdusriski,mutta suppareita voit odotella kyllä montatuntia ihan kotona. itselläni meni 3 tuntia tihkumisesta kun supparit alkoivat.
mul ei alannut supparit ollenkaan vaan joudittiin käynnistään...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RV 38+5:
Kun runsasta valkovuotoa piisannut pitkään ja nyt ei oikein enää tiedä, mitä tuo on...
kannattaa käydä tarkistuttamassa.voi jostain ylempää tihkua.mulla lorahti aina pikkarit märäksi ja ei ollut mitään valkovuotoa.lapsivesi tuoksuu ehkä hieman spermalle.mulla terveydenhoitaja sanoi kun tutki kohdunsuuta että lapsivesi tuoksuu ihan selvästi ja oli sellanen vetinen alapää

Suosittelen että suoraan synnärille tarkistukseen. Neuvolantäti luultavasti ei ota kuuleviin korviinsa...luulee vaan että hössö ensisynnyttäjä. Ja lähe vaan heti kun epäilet tihkumista tapahtuvan. Ja käytetyt siteet mukaan...koska testaavat siitä myös.

todellakaan ei ole aina helppo huomata jos ylempää tihuuttaa...ja VOI olla vaarallistakin vauvalle. nimim.kokemusta on :/

muoks***vaarana tulehdus...ja tulehdus voi olla myös se mikä kalvot on puhkonu...eli ripirapi vaan synnärille tarkistukseen jos sellaista epäilette.

Vieras
Mulla molemmat synnytykset alkoi lapsiveden tihkumisella.Laita side ja jos se kastuu kunnolla niin todennäköisesti on lapsivettä.
Soita suoraan laitokselle, ne pyytävät sua testeihin.Lapsiveden tippuminen voi aiheuttaa tulehduskierteen josta voi olla haittaa sulle sekä vauvalle.
Mulla tippui vettä reilu päivä ja tulehdusarvot nousi taivaisiin,jouduin lääkekuurille yli viikoksi eikä meinannut talttua.Onneksi ei tarttunut vauvaan! :heart:

Jos lapsivettä tihkuu niin kanavat on silloin auki ja tulehdusriski moninkertainen.
Supistuksia ei välttämättä tule,mutta synnytys yleensä käynnistetään.

Esikoisen aikaan (RV40+1) alkoi tulla tihkumalla kun kyykistelin. Ihan kuin olis pissaa tullu housuun, mutta ei haissut pissalle. Siitä meni sitten 3-4 tuntia kun supistelut alkoi. (Ja 28 niin lapsi oli syntynyt.)

RV 38+5
No nyt ei ole taas ollut mitään ylimääräistä "kosteutta" housuissa.
Varsinaisesti tuo ilmiö ei kyllä ole liittynyt mitenkään ponnisteluihin, ennemminkin yöllä tullut makuuasennossa.

Mulla kuopuksen synnytys alkoi niin että tuli ihan kamalista kamalin supistus ja sen jälkeen tuli vähän lapsivettä. Heräsin siihen. Sitä tuli aina välillä vähän kerralla. Oikein kunnolla sitä tuli matkalla vähän ennen sairaalaa. Silloin tuli oikein paljon, että housut oli ihan märät.

mulla lorahti kaupassa lapsivedet eka lorahdus tuli niin tuli mieleen et pissasinko mä kaupassa alleni no sitten kun kävelin niin joka askelmalla tuli lorahtelemalla eli siitä tiesin että lapsivettä on. kävin vielä äippäpolilla näytillä mutta koska supistuksia ei ollut passittivat kotiin. seuraavana aamuna käynnistys kun supistuksia ei ollut tullut. kun menin äippäpolille samana iltana näytille ja mukava jono siellä eli jouduin odottaan niin ei tullut juurikaan mitään yökin meni ettei juurikaan tullut. ja kun käynnistys aloitettiin niin toisessa sivussa oli ollut reikä mistä se tihkui. mutta vaikka sitä lorahtelemalla tuli vessan pytylläkin istuin ja sitä vaan tuli niin kyllä kun kalvot puhkastiin niin kyllä sitä vaan vieläkin tuli =)
niin ja mulla viikkoja 38+1 ja käynnistettiin 38+2

vieras
Ei sitä välttämättä itse erota, onko lapsivedestä, virtsankarkailusta tai vetisestä valkovuodosta kyse. Neuvolasta voi kysellä testausta sen aukioloaikoina, muulloin synnäriltä. Ei siihen tarvitse muuta kuin pieni reikä kalvoissa, niin vuotaa. Tuossa vuodossa on aina se tulehdusvaara, jota pitäisi seurailla eli mittailevat tulehdusarvoja. Vuorokausi on sellainen aika, jonka jälkeen on viimeistään hyvä testata. Jos se reikä on jossain ylhäällä, voi olla, että se vuotaa vain tietyissä asennoissa.

Yhteistyössä