Onko lapsellasi synnynnäinen kuopparinta tai tiedätkö kenellä olisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuisku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuisku77

Aktiivinen jäsen
16.01.2005
7 497
0
36
Pienellä tytöllämme saattaa tämä olla, tiistaina on neuvolalääkäri.

Kaipaisin jo etukäteen kokemuksia tästä, esim. miten huomattiin, johtiko toimenpiteisiin, pystyykö sen kanssa elämään normaalia elämää ym ym?

Kiitos jo etukäteen :hug: kiittelee eräs hyvin huolestunut äiti :'( Ja huomenna pitäisi jaksaa hymyillä tyttäremme ristiäisissä...

No yhdellä mun MIESPUOLISELLA YSTÄVÄLLÄ on joku sellainen. Tosin en ole itse nähnyt, kun ei se ole koskaan ilman paitaa. Se on semmonen älykkö, joten se pärjää oikein hyvin, kunhan ei tarvitse urheillä, kai kun keuhkojen kapasiteetti ei ole ihan täysi. Sai armeijasta vapautuksen. On naimisissa kauniin tytön kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
No sittenhän se selviää. Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin. :hug:

Toivottavasti mitään ei olisikaan, poruttaa vaan koko ajan...

Mutta jos onkin, niin kyllä siihen varmaan on apua saatavissa. Voi kun kurja juttu. :(

Kurjaa on juu... :'( :'(

Mun hyvän ystävän pojalla on ja hän on käynyt säännökllisesti tarkastuksissa.Sydän mahtuu tällä hetkellä ainakin hyvin kasvamaan:Poika on nyt 9v.

Pienenä rinnan olisi saanut kuulemma oikaistua,joku rautatanko olisi laitettu sitä vääntämään,mutta kun kyseessä ei ollut kuin kosmeettinen haitta ei vanhemmat siihen ruvenneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Mun hyvän ystävän pojalla on ja hän on käynyt säännökllisesti tarkastuksissa.Sydän mahtuu tällä hetkellä ainakin hyvin kasvamaan:Poika on nyt 9v.

Pienenä rinnan olisi saanut kuulemma oikaistua,joku rautatanko olisi laitettu sitä vääntämään,mutta kun kyseessä ei ollut kuin kosmeettinen haitta ei vanhemmat siihen ruvenneet.

Ihana kuulla, ettei se välttämättä tarvitse toimenpiteitä ja kaikki voi silti olla hyvin! Mutta jos painaa sydäntä tai keuhkoja.. kun mitään en tiedä, epäilyjä vasta kaikki..

Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Kahdella lapsellani ollut syntymästään aika pahastikkin kuopalla.Ei mitään toimenpiteitä,neuvolassa seurailtu aina tarkastuksissa.Aikaa myöten kuoppa pienentynyt.Flunssassa saattaa korostua,kun hengitys erilaista.

Onko se loppuelämän vaiva, onko siitä ollut heille itselleen haittaa? Mistä se johtuu? Saako lasta nukuttaa masullaan? Nukkuisi nimittäin niin paremmin. Voisiko tuo kova itkuisuus ja pulauttelu johtua siitä? Vai onkohan "vaan" koliikkia... paljon olisi kysymyksiä...

Kahdella lapsellani ollut syntymästään aika pahastikkin kuopalla.Ei mitään toimenpiteitä,neuvolassa seurailtu aina tarkastuksissa.Aikaa myöten kuoppa pienentynyt.Flunssassa saattaa korostua,kun hengitys erilaista.

Onko se loppuelämän vaiva, onko siitä ollut heille itselleen haittaa? Mistä se johtuu? Saako lasta nukuttaa masullaan? Nukkuisi nimittäin niin paremmin. Voisiko tuo kova itkuisuus ja pulauttelu johtua siitä? Vai onkohan "vaan" koliikkia... paljon olisi kysymyksiä...

Eräällä sukulaisella on. Ei se näy kuitenkaan paidan kanssa mitenkään. Lapsena tehtiin kuulemma tutkimuksia että ei rajoita keuhkotilavuutta mitenkään ja että kaikki elimet pääsevät kasvaan normaalisti, muttei tarvinnut sitten mitään jatkotoimenpiteitä.

Jostain oon muistaakseni lukenut että kuopparinta johtuis kylkiluiden liian nopeasta tai liiallisesta kasvusta (tais olla wikipediassa), mutta sitä miksi ne kasvavat liikaa, ei tiedetä.

Koeta jaksaa! Pidä mielessä että aika monesti tuo haitta on lähinnä kosmeettinen!

Alkuperäinen kirjoittaja Niini harmailee:

Eräällä sukulaisella on. Ei se näy kuitenkaan paidan kanssa mitenkään. Lapsena tehtiin kuulemma tutkimuksia että ei rajoita keuhkotilavuutta mitenkään ja että kaikki elimet pääsevät kasvaan normaalisti, muttei tarvinnut sitten mitään jatkotoimenpiteitä.

Jostain oon muistaakseni lukenut että kuopparinta johtuis kylkiluiden liian nopeasta tai liiallisesta kasvusta (tais olla wikipediassa), mutta sitä miksi ne kasvavat liikaa, ei tiedetä.

Koeta jaksaa! Pidä mielessä että aika monesti tuo haitta on lähinnä kosmeettinen!

Kiitos, mä jo pelästyin että tässä olisi aina jotain muutakin kuin kosmeettista haittaa.. onko lisää kokemuksia jollain?

minulla itselläni on toisella puolella tuollainen iso kuoppa (tai siis sekeä), ja sille ei koskaan mitään ole tehty.. lähinnä tarkastuksissa katsottu.. se ei ole millään tavalla rajoittanut elämää ja tekemisiäni, ainoastaan ollut kosmeettinen haitta.. lähinnä siinä mielessä kun itse sen tiedostaa, niin justiin murrosiässä ei ois kehdannu käydä toisten kanssa uimahallissa jne. Veljelläni on myös, ja hän on hyvin urheilullinen, eikä mitään haittaa ole ollut hänelläkään.

Loppuelämästä vaikea sanoa,kun nuo kaksi nuorinta on 6v ja 2v.Jollain poliklinikkakäynnillä flunssassa ovat jotkut lääkärit kysyneet onko synnynnäisesti kuopalla ja jättäneet asian siihen!Neuvolassa ei asiaan ole kummemmin puututtu,kun kaikki on kuitenkin ok!Tolla 6v:lla oli vieläpä niin jännästi,että rintakehä oli syntyessään oudosti koholla ja sitten kolmen viikon iässä meni kuopalle ja olin tosi huolissaniMutta ei siihen kukaan puuttunut.
Minkä ikäinen lapsi sulla?onko syntymästä asti ollut kuopparinta?
Mää ainakin käsittelin ihan tavallisesti lasta eli nukutin myös makuulteen(vaikka nykyään muut suositukset,mutta mun vanhin lapsi jo täysikänen ja sillon piti nimenomaan nukuttaa mahalteen,ja jokasen lapsen kohdalla noi suositukset nukuttamisesta muuttuneet!..millon kylellään,millon selälteen jne.)
Kokeile ihmeessä masullaan nukkumista,nimittäin toi itkuisuus ja pulauttelu kuulostaa juurikin masuvaivoilta.Mulla vauvat nukkuneet masuvaivoilla paremmin mahalteen...kamala rutkutus alkaa vähän päästä kuulua sieltä pepusta,mutta meinaa sitä,että ilma kulkee eikä jää pikkasen masuun kiertään!
=)
älä ole huolissas tosta kuopparinnasta!Vaikka ainakin pikkasella se välillä näyttääkin aika kammottavalta esim.vaipanvaihdossa,jollon vauva selälteen!!oikeen korostuu!mutta älä huoli! =) Ja ota seuraavalla neuvolakäynnillä puheeksi huolesi! =)

Loppuelämästä vaikea sanoa,kun nuo kaksi nuorinta on 6v ja 2v.Jollain poliklinikkakäynnillä flunssassa ovat jotkut lääkärit kysyneet onko synnynnäisesti kuopalla ja jättäneet asian siihen!Neuvolassa ei asiaan ole kummemmin puututtu,kun kaikki on kuitenkin ok!Tolla 6v:lla oli vieläpä niin jännästi,että rintakehä oli syntyessään oudosti koholla ja sitten kolmen viikon iässä meni kuopalle ja olin tosi huolissaniMutta ei siihen kukaan puuttunut.
Mää ainakin käsittelin ihan tavallisesti lasta eli nukutin myös makuulteen(vaikka nykyään muut suositukset,mutta mun vanhin lapsi jo täysikänen ja sillon piti nimenomaan nukuttaa mahalteen,ja jokasen lapsen kohdalla noi suositukset nukuttamisesta muuttuneet!..millon kylellään,millon selälteen jne.)
Kokeile ihmeessä masullaan nukkumista,nimittäin toi itkuisuus ja pulauttelu kuulostaa juurikin masuvaivoilta.Mulla vauvat nukkuneet masuvaivoilla paremmin mahalteen...kamala rutkutus alkaa vähän päästä kuulua sieltä pepusta,mutta meinaa sitä,että ilma kulkee eikä jää pikkasen masuun kiertään!
=)
älä ole huolissas tosta kuopparinnasta!Vaikka ainakin pikkasella se välillä näyttääkin aika kammottavalta esim.vaipanvaihdossa,jollon vauva selälteen!!oikeen korostuu!mutta älä huoli! =) Ja ota seuraavalla neuvolakäynnillä puheeksi huolesi! =)

Vauvani on syntynyt 1.10. eli pieni on. Juuri vaipanvaihdon yhteydessä sen huomasin alkuviikosta, kun aivasti näytti siltä kuin kuoppa olisi ulottunut hoitopöydän tasoon asti (jos ymmärrät mitä tuolla tarkoitan). Netissä kun luki jotain leikkauksista niin pelästyin hirveästi..

=)

Vauvani on syntynyt 1.10. eli pieni on. Juuri vaipanvaihdon yhteydessä sen huomasin alkuviikosta, kun aivasti näytti siltä kuin kuoppa olisi ulottunut hoitopöydän tasoon asti (jos ymmärrät mitä tuolla tarkoitan). Netissä kun luki jotain leikkauksista niin pelästyin hirveästi..

Joo, tiedän ton kammotuksen ja hädän tunteen! :(
Mutta älä huoli,nuo vauvat kehittyy niin mielettömästi alku kuukausina ja jopa korjaantuu monta vikaakin,kun kehittyvät!Ainoa mitä he tarvittee on rakkaus! =)
Voimia sulle ja pidä pientä hyvänä ja kuuntele vaistollas hänen tarpeitaan! :hug:

meidän kahdella lapsella ja isällään on kuopparinta. jos sydänäänet on normaalit, niin ei leikata tarvi. meillä ei oo ollut mitään vaivaa kuopasta, ei edes flunssassa. meille lääkäri sanoi, että kuopparinta on periytyvää ja niitä kuulemma näkee tosi paljon armeijantarkastuksissa. toivottavasti ei teilläkään oo tarvetta leikkauksiin =)

Yhteistyössä