Cipralex ja aloitusoireet

• Viestiketjun aloittaja Apuja pian
  • Ensimmäinen viesti
Apuja pian
Onkohan asiaan kuuluvaa..Määrätty mulle siis ahdistuneisuushäiriöön jossa paniikkia ym.
6 päivää söin 2,5 mg, siiten nostin 5mg jota nyt 7 päivä menossa.
Viimeset 3 päivää ahdistus on ollut ihan kamalaa!!
Aikasemmin en ole näin voimakasta ahdistusta ja pelkoa kokenut( vaikka pahoja onkin ollut)

Voiko nämä kuulua aloitusoireisiin????
Lääkäri mietti ensin että määrä on liian pieni, että pitäs nostaa 10 mg, mutta itse emmin todella paljon, ja sanoikin siiten että jatkaa tuolla 5mg.

Onko muilla ollut vastaavaa?

vieras
Masennuslääkkeet alkavat vaikuttaa vasta 2-4 vikkoa aloituksesta, kun lääkkeen pitoisuus veressä on saavuttanut oikean tasonsa. Eli kyllä se saattaa kuulua asiaan. Jos sulla on paniikkihäiriöön määrättyjä rauhoittavia, niin kannattaisi konsultoida lähintä tk:ta josko saisit luvan ottaa niitä tarvittaessa.

vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Apuja pian:
Opamoxia menee säännöllisesti, tässä rinnalla.
Hmm.. no kannattaa olla yhteydessä lääkkeen aloittaneeseen lääkäriin. Mutta kuten jo aikaisemmin sanoin. Masennuslääkkeiden vaikutus alkaa ikävän pitkällä viiveellä... Siihen asti mennään toivolla ja läheisten tuella... Voimia sulle :)

yhdyn samperiin :D
:saint:
joo siis tosiaan saattavat alussa vahvistaa paniikki-oireita ja muitakin haittavaikutuksia voi tulla.. pahoinvointia, ahdistusta, oksentelua, suun kuivumista jne. lukee käyttöohjeissa!
aika pieni tuo määrä, tehoaakohan kahdenkaan viikon jälkeen? oletko noin minkäpainoinen/kokoinen?

Apuja pian
160cm/70kg

Mutta kun siis nyt 3 päivää ollut ihan hirveää ahdistusta ja ois ihan kiva tietää, että onko kyse vaan lääkkeen sisäänajo oireesta ( muuta ei ole ollut) vai siitä ettei lääke riitä.

Apuja pian

Mutta mistä nämä hillittömät ahdistukset tulee...?
lääkkeen aloituksesta, liian pienestä määrästä vai väärästä lääkkeestä.
Sitä tässä nyt pohdisekelen.
Kun lääkärikin eka meinas että on aktivoinut liikaa, no sitten sanoikin että voi olla ettei vaikuta tarpeekis ja käski nostaa 10 mg, itse sitä emmin kun olo niin kehno, että jos tästä vielä huononee tuon noston takia niin sitten käski jatkaa 5 mg.

En ole käyttäjä, mutta sairaanhoitajan kokemuksesta tiedän, että jotkut noista lääkkeistä alkaa tepsiä vasta useamman viikon käytön jälkeen.. Suosittelen toimimaan kuten lääkärisi on määrännyt ja mikäli tuntuu mahdottomalle, niin ota häneen uudelleen yhteyttä. :heart:

Apuja pian
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
En ole käyttäjä, mutta sairaanhoitajan kokemuksesta tiedän, että jotkut noista lääkkeistä alkaa tepsiä vasta useamman viikon käytön jälkeen.. Suosittelen toimimaan kuten lääkärisi on määrännyt ja mikäli tuntuu mahdottomalle, niin ota häneen uudelleen yhteyttä. :heart:

Onkos sulla tietoa, voisko kyseessä mulla sitten olla ne aloitusoireet?

hellu
itse syön sepramia, masennukseen. Alussa oli kauhee ahistus ja sydämen tykytys vaikken siitä ole ennen kärsinyt. Meni muutamassa viikossa ohi. Sehän näissä lääkkeissä on kun ne ei heti vaikuta niinkuin on tarkoitus, että niiden käyttöön pitää sitoutua.

pöppiäinen
Olen syönyt Cipralexia noin 2 vuotta, annos vaihdellen 5-20mg välillä ja välillä ilman. Itselläni ei tullut mitään oireita aluksi, mutta ne on aika yksilöllisiä nuo sivuoireet. Sivuoireet pitäs kyllä hävitä noin viikossa. Jos olo on todella karmea, voi olla, että lääke ei sinulle sovi ja kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Cipralexin vaikutuksen alkaa huomata 2 viikon käytön jälkeen ja 4 viikon jälkeen pitäs olla selvästi helpompi olo.

Apuja pian
Tässä nyt on sitten vaikeeta, kun ei tiedä tuosta annoksen nostostakaan, että uskaltaisko jo kokeilla nostaa vai jatkasko tällä pienellä.

Tänään ollut mieli ihan maassa, itkettää ja mikään ei huvita, sellainen ihan sama kaikelle olo.

Mulla alkaa usko jo loppumaan.

pöppiäinen
Alkuperäinen kirjoittaja Apuja pian:
Tässä nyt on sitten vaikeeta, kun ei tiedä tuosta annoksen nostostakaan, että uskaltaisko jo kokeilla nostaa vai jatkasko tällä pienellä.

Tänään ollut mieli ihan maassa, itkettää ja mikään ei huvita, sellainen ihan sama kaikelle olo.

Mulla alkaa usko jo loppumaan.
Sulla voi aika paljon tuo paha olo johtua ahdistuksesta. Mulla ainakin toi ahdistus toi todella pahan olon. Mä siis menin lääkäriin ahdistuksen takia ja sain kuullakin olevani masentunut.
Mulla lääke aloitettiin 5mg, ensin viikko sitä ja sitten nostettiin annos 10mg. Söin aika pitkään tota 10mg ja pärjäsin hyvin sillä.

Apuja pian
Mullakin pitäisi nostaa, mutta kun pelottaa että jos tämä olo tästä vielä pahenee!
Sain parina päivänä ihan kamalia ahdistuskohtauksia ja oletin että oisko lääke niitä aiheuttanut.
Nyt arveluttaa siis tuo annoksen nostaminen..

masentunut minäkin
mulle on keskivaikeaan masennukseen määrätty tuota cipralexia. se oli ensimmäinen lääke mitä kokeilin. sain päivystyksestä sen viikonloppupakkauksen, ja seuraavana päivänä apteekista sitten reseptillä. söin 2 päivää ja sitten olo tuli ihan kamalaksi. kaikki ne masennusoireet moninkertaistuivat ja tuntui ettei jaksa, edes elää koska se oleminen oli niin vaikeaa. joka hetki ahdisti, itketti ja tuntui ettei jaksa mitään. varsinaisesti mikään asia ei ahdistanut, vaan se olo oli tasaisesti paha. soitin apteekkin ja päivystykseen ja sanoivat että voi kestää kolmekin viikkoa se paha olo. mutta en jaksanut sitä pahaa oloa, ja kahden päivän päästä lopetin. vein apteekkiin sen avaamattoman pakkauksen. olotila tasoittui 3 päivän päästä. ja hetken tuntui että sen masennuksenkin kanssa jaksoi pahemmin, kun se olo oli masentunut mutta ei sellainen moninkertainen mitä lääkityksellä.

mitään muuta lääkettä en sitten aloittanut kuin sairaalahoidossa, koska mun mielestä ihmistä ei saa jättää yksin kun ei tiedä kuinka voimakasta se ahdistus on ku se tulee lääkityksellä.

monta lääkettä olen syönyt. pisimmillään puoli vuotta. tuli ne aloitusoireet ja sivuoireet jotka oli koko lääkityksen ajan. vieroitusoireita ei ole tullut lopettamisen jälkeen.

mä haluaisin sellaisen lääkityksen jota otetaan vain kun tuntuu pahalta. vanha diapam (nykyään uusi nimi) oli sellainen joka sopi ahdistukseen ja unilääkkeeksi.

Apuja pian
Mulle annettiin nyt ohjeeksi että pitäs nostaa lääkettä 7,5 mg.
Mutta voi taivas, että minua pelottaa.
Siis se että olo tästä pahenee.
Tänään ahdistus ollut lievempää, mutta mieliala nollassa siis tosi nollassa.
Voiko tämä aiheuttaa sen?
Siis lääke, että vaikkei aiemmin selkeää masennusta oo ollutkaan niin lääkkeen aloittamisen myötä tulee?
Oli silloin kun aloitin 2,5 mg niin yks tälläinen tosi matala päivä ja nyt tänään taas.

Yhteistyössä