Pyörrytystä, huimausta, mitä vittua?

Pikkukaupunkilainen

Aktiivinen jäsen
28.06.2011
9 370
16
38
Kertokaapas nyt arvoisat palstalaiset että mikä mua oikein vaivaa?
Tänä aamuna kun heräsin huimasi ja pyörrytti päässä niin maan perkeleesti, kuin olisi joku 3 promillen känni päällä vaikka viikkoihin en ole mitään alkoholipitoista kurkustani kaatanut. Myöskään mitään pillereitä en käytä.
Töihin ei voinut mennä, auton ratista puhumattakaan ja tuli sairaspäivä.
Ja tätä ei huomaa sängystä noustessa, vaan vasta kun lähtee kävelemään. Ja oire tulee nimenomaan nukkumisen jälkeen.
Liittyykö tämä korvan tasapainoaistiin tms?
Osaisko joku sanoo?
Kiitos!

Verenpaine, kilpirauhanen, korvan aistielinten ongelmat, Menieren tauti? Onhan noita. Myös sellainen kohtalaisen viaton kuin korvatulehdus "oikeassa kohdassa" korvaa voi aiheuttaa tuollaista. Se olisikin aika todennäköinen, jos kovin akuutisti ja pahasti tuollainen tulee.

En osaa sanoa mikä siulla mahtaa olla, mut itellä oli joku aika sitten niska-hartialihakset niin jumissa että pyörrytti..ja nimenomaan eniten tuntui kävellessä että menee päin seiniä vaikka yritin suoraan kävellä. Kävin lääkärilläkin ja magneettikuvaan pääsin mutta ei mitään selitystä asialle siellä. Mut tokihan voi olla noita tasapainohäiriö juttujakin, niistä en tiedä.

Verenpaine, kilpirauhanen, korvan aistielinten ongelmat, Menieren tauti? Onhan noita. Myös sellainen kohtalaisen viaton kuin korvatulehdus "oikeassa kohdassa" korvaa voi aiheuttaa tuollaista. Se olisikin aika todennäköinen, jos kovin akuutisti ja pahasti tuollainen tulee.

Täytynee käydä lääkärissä.
Toivotaan nyt, että olisi korvatulehdus, eikä sentään Meniere - tiedän yhden, jolla sellainen on ja ei ole kyllä kiva tauti.
Kiitos vastauksesta!

Kertokaapas nyt arvoisat palstalaiset että mikä mua oikein vaivaa?
Tänä aamuna kun heräsin huimasi ja pyörrytti päässä niin maan perkeleesti, kuin olisi joku 3 promillen känni päällä vaikka viikkoihin en ole mitään alkoholipitoista kurkustani kaatanut. Myöskään mitään pillereitä en käytä.
Töihin ei voinut mennä, auton ratista puhumattakaan ja tuli sairaspäivä.
Ja tätä ei huomaa sängystä noustessa, vaan vasta kun lähtee kävelemään. Ja oire tulee nimenomaan nukkumisen jälkeen.
Liittyykö tämä korvan tasapainoaistiin tms?
Osaisko joku sanoo?
Kiitos!
Nukkunut samassa asennossa koko yön ja nestehukka kuivattu ne tasapainoelimien kaaret?

Huimauksesta itsehoito-ohjeet.
"Hyvänlaatuinen asentohuimaus
paranee yleensä itsestään, mutta oireiden poistumista voi nopeuttaa harjoituksilla, joiden tarkoituksena on tarkan liikesarjan (Epleyn manööveri) avulla saada kaarikäytävään kertynyt sakka poistetuksi.
Sisäkorvaperäisen ns. vestibulaarineuroniitin (tasapainoelimen nopeasti alkanut lama) hankala huimaus menee yleensä itsestään ohi 1–2 viikossa, joskin lieviä tasapaino-oireita voi olla pidempään.
Ortostaattista huimausta voi vähentää harjoittamalla verenkiertoelimistöään. Yksinkertainen hoito on liikunta kaikissa muodoissaan. Samoin tasapainoharjoittelusta on hyötyä kaikentyyppisen huimauksen hoidossa."

Minua huimasi lähiaikoina rajusti. Katselin välkkyvää näyteikkunaa, ja minua alkoi huimata. Menin kumaraan odottaen, että kohtaus menee ohi. Joku tuli kysymään tarvitsenko apua. Sain aiemmin lääkäriltä uudet verenpainelääkkeet, jotka ovat entisiä puolta vahvemmat. Ei tulisi mieleeni enää uusia ajokorttia.
Olen huomannut verenpaineita mitatessani, että tämä palsta on minulle myrkkyä. Eipä ihme, että palsta on hiljentynyt, ja trollien valtaama kuin hylätty ja töhritty autiotalo.

Minua huimasi lähiaikoina rajusti. Katselin välkkyvää näyteikkunaa, ja minua alkoi huimata. Menin kumaraan odottaen, että kohtaus menee ohi. Joku tuli kysymään tarvitsenko apua. Sain aiemmin lääkäriltä uudet verenpainelääkkeet, jotka ovat entisiä puolta vahvemmat. Ei tulisi mieleeni enää uusia ajokorttia.
Olen huomannut verenpaineita mitatessani, että tämä palsta on minulle myrkkyä. Eipä ihme, että palsta on hiljentynyt, ja trollien valtaama kuin hylätty ja töhritty autiotalo.
No onpa hienoa, että sait vahvemmat lääkkeet. ;)

Olen jo hyvin kauan elänyt lähes suolattomalla ruokavaliolla.
Harvinaista, että tällä palstalla on asiallisiakin viestejä.
Äitini 87 elää suolaisella ruokavaliolla ja voi hyvin. Hänellä ei ole mitään lääkkeitä koska ei ole verenpainetta, korkeaa kolesterolia, dementiaa... ainoastaan polyneuropatia, johonka ei ole lääkkeitä. Pohjanmaalla on aina syöty suolattua ruokaa ja suvun jäsenet ovat eläneet pääsääntöisesti yli 85 vuotiaiksi.
Suolapurkki on aina ruokaillessa mukana ja voi on merisuolattua.

Yhteistyössä