”Kissojen vapaana pitäminen kiellettävä” -kansalaisaloitteella nyt 41 630 allekirjoitusta. Kaikki mukaan jotta tuon vieraspedon valtavat vahingot

vierailija
Nimenomaan - täällä paistaa suuri tietämättömyys, kun ei edes eroteta, mikä on villikissan ja lemmikkikissan ero. Sinä puhut viillikissoista (täysin luonnossa eläviä ja lisääntyviä) tai viilliintyneistä (esim karanneet ja pitkään eksyksissä olleet) kissoista, jotka toki voivat myös lisääntyä luontoon, mutta ne eivät alunperin ole syntyneet siellä lunnossa.

Lemmikkikissa hyvin harvoin elää ja lisääntyy "holtittomasti luontoon". Lemmikkikissalla yleensäkin on koti, jossa se ei tunne nälkää, eikä kipua, eikä palellu kuoliaaksi, jos sitä ruokitaan ja se pääsee sisälle, kuten lemmikkikissat yleensä. Ne myös synnyttävät lähes poikkeuksetta sisälle, jos astuminen on päässyt tapahtumaan. Näin ollen lemmikkikissan pennuista vain harva joutuu luonnon armoille, sillä yleensä ne sitten myydään tai annetaan uusiin koteihin...

Eli ei kannata vouhkata mitään, jos ei erota edes "puuroa vellistä".
Hah, onkos se oikein kun tämä "hyvää huolta pidetty" lemmikki kissa päätyy auton alle, joutuu pedon syömäksi, saa tappavan taudin mitä muut vapaana olevat kissat levittävät ym? Jokainen joka oikeasti lemmikistään välittää ei ota sitä riskiä.

Tässä selkokielellä BirdLifeltä ääliöille jotka avaavat oven ja jättävät heitteille ”lemmikkinsä”. Sellainen ä-perhe oli minulla. Kissansa katosivat usein ja sitten ajellaan huolestuneina ympäriinsä ja naapureiden ovia kolkutellen ja julisteita levitellen

”Onko kukaan nähnyt meidän kissaa”

Hyviä syitä olla päästämättä lemmikkikissaa kulkemaan vapaana
  • kissa ei häviä
  • kissa ei palele talvella
  • kissan tautiriski on pieni
  • kissa ei voi jäädä auton alle
  • kissa ei päädy kissatappeluihin
  • kissa ei heikennä naapurisopua
  • kissa ei voi jäädä pedon saaliiksi
  • kissa ei aiheuta haittaa luonnossa
  • kissa ei voi päätyä ihmisen väkivallan kohteeksi
-kissat eivät täällä heikennä naapurisopua, vaan parantavat sitä, koska vähentävät hiiriä kissattomistakin naapuritaloista
-väkivallan kohteeksi joutuminen johtuu kissavihan lietsomisesta.
-auton alle jäämisen voi ehkäistä ottamalla kissa vain rauhallisille seuduille

Wanha kansa myös ei hetkahtanut heti, jos kissa oli kadoksissa. Jotkut kissat vaan tykkäävät olla kesäaikaan muutamia päiviä teillä tietymättömillä, seKIN kuuluu kissan lajityypilliseen elämään.

Hah, onkos se oikein kun tämä "hyvää huolta pidetty" lemmikki kissa päätyy auton alle, joutuu pedon syömäksi, saa tappavan taudin mitä muut vapaana olevat kissat levittävät ym? Jokainen joka oikeasti lemmikistään välittää ei ota sitä riskiä.
Kissan kohdalla pätee sanonta: mieluummin päivä leijonana kuin vuosi lampaana.
Kissan pitäminen 4 seinän sisällä lähentelee eläinrääkkäystä.

Kissa eikä mikään eläin ei ole yhtä arvokas kuin ihminen, vaan eläimelle mieluummin onnellinen elämä vaikka se jäisi lyhyemmäksi, kuin pitkä ja tylsä elämä jossain tornitalossa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Yksi mikä ei ole lajityypillisyyttä, mutta pitäisi laissa säätää pakolliseksi: naaraskissan kanstrointi viimeistään 1-2 pesueen jälkeen.

Koska naaraskissan operointi on kalliimpaa kuin uroskissan leikkaaminen, ei kaikki wt-perheet tee sitä. Ja sen takia kissapopulaatiot pääsevät räjähtämään.

vierailija
Eihän se oikein ole, enkä ole missään niin väittänytkään. Mutta sinulle tekis hyvää opetella ymmärtämään lukemaansa. Kommentoin vain siihen, kun väitettiin tai vähintäänkin annettiin ymmärtää virheellisesti, että KAIKKI ulkoilevat kissat on villikissoja, jotka lisääntyy holtittomasti ja kärsii luonnossa. Mulla on koko elämäni ollut kissoja (tosin nyt ei enää ole, kun on pari koiraa), joten väitän tietäväni eron kotikissan ja villikissan välillä. Olen nähnyt siis myös niitä villikissoja. Samoin olen hoitanut myös yhden kissan pennut, kun yksi narttu onnistui saamaan itsensä tiineeksi ennen sterilointia. Nekin syntyi ihan sisälle lämpimään ja ne hoidettiin siihen 12 viikon ikään asianmukaisesti ennen, kun luovutettiin uusiin koteihin. Sen jälkeen narttu kyllä sterkattiin heti, kun sai sterkata. Ja jos vielä vanhoilla päivilläni koirien jälkeen otan kissan, niin se tulee olemaan sisäkissa, kuten viimeisimmät oli. Joten huoli pois. Mutta silti se ei estä sitä, että vahinko voi sattua ja kissa päästä livahtamaan ulos. Se ei kuitenkaan silloinkaan ole villikissa, joten sitä ei tule tappaa, vaan ottaa kiinni ja toimittaa jonnekin, missä on sirunlukumahdollisuus ja josta voin se noutaa takaisin kotiin. Karannut sisäkissa kyllä voi muistuttaa villikissa, koska se yleensä on arka ollessaan ulkona, vieraassa ympäristössä ja vältellä vieraita ihmisiä. Mutta kissaa katsomalla melkein kyllä erottaa sen ulkoisestakin habituksesta, mikä on villikissa ja mikä taas esim. em. karannut sisäkissa.

vierailija
Yksi mikä ei ole lajityypillisyyttä, mutta pitäisi laissa säätää pakolliseksi: naaraskissan kanstrointi viimeistään 1-2 pesueen jälkeen.

Koska naaraskissan operointi on kalliimpaa kuin uroskissan leikkaaminen, ei kaikki wt-perheet tee sitä. Ja sen takia kissapopulaatiot pääsevät räjähtämään.
No mä kyllä olen sitä mieltä, että se narttu steriloidaan viimeistään sen yhden pesueen jälkeen. Mielummin jo ennen, sillä tavallisen kotikissan ei ole mikään pakko lisääntyä. Rotukissat on erikseen, jos niitä käytetään jalostukseen. Tosin ei niitäkään tarvitsisi niin paljon tänne pallolle suoltaa, kun mitä niitä jalostetaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Eihän se oikein ole, enkä ole missään niin väittänytkään. Mutta sinulle tekis hyvää opetella ymmärtämään lukemaansa. Kommentoin vain siihen, kun väitettiin tai vähintäänkin annettiin ymmärtää virheellisesti, että KAIKKI ulkoilevat kissat on villikissoja, jotka lisääntyy holtittomasti ja kärsii luonnossa. Mulla on koko elämäni ollut kissoja (tosin nyt ei enää ole, kun on pari koiraa), joten väitän tietäväni eron kotikissan ja villikissan välillä. Olen nähnyt siis myös niitä villikissoja. Samoin olen hoitanut myös yhden kissan pennut, kun yksi narttu onnistui saamaan itsensä tiineeksi ennen sterilointia. Nekin syntyi ihan sisälle lämpimään ja ne hoidettiin siihen 12 viikon ikään asianmukaisesti ennen, kun luovutettiin uusiin koteihin. Sen jälkeen narttu kyllä sterkattiin heti, kun sai sterkata. Ja jos vielä vanhoilla päivilläni koirien jälkeen otan kissan, niin se tulee olemaan sisäkissa, kuten viimeisimmät oli. Joten huoli pois. Mutta silti se ei estä sitä, että vahinko voi sattua ja kissa päästä livahtamaan ulos. Se ei kuitenkaan silloinkaan ole villikissa, joten sitä ei tule tappaa, vaan ottaa kiinni ja toimittaa jonnekin, missä on sirunlukumahdollisuus ja josta voin se noutaa takaisin kotiin. Karannut sisäkissa kyllä voi muistuttaa villikissa, koska se yleensä on arka ollessaan ulkona, vieraassa ympäristössä ja vältellä vieraita ihmisiä. Mutta kissaa katsomalla melkein kyllä erottaa sen ulkoisestakin habituksesta, mikä on villikissa ja mikä taas esim. em. karannut sisäkissa.
Oikea luonnonystävä inhoaa sitä kun sinun kissasi tulee tappamaan minun lintuja ruokinnalta
Ja et voi vaatia että ihmiset lähtee kuskaamaan jonnekin 100 km reissulle löytöeläinkotiin kuten kilttiksen tapauksessa
Ja minunkin
Helpoin tapa on hoidella se itse ja villi luonto kiittää

vierailija
Oikea luonnonystävä inhoaa sitä kun sinun kissasi tulee tappamaan minun lintuja ruokinnalta
Ja et voi vaatia että ihmiset lähtee kuskaamaan jonnekin 100 km reissulle löytöeläinkotiin kuten kilttiksen tapauksessa
Ja minunkin
Helpoin tapa on hoidella se itse ja villi luonto kiittää
Niin, mitenkäs oli sen luetun ymmärtämisen kanssa? Oletko sinä näitä "oikeita luntoystäviä", jotka aikoinaan vapautti tarhaminkkejä luontoon? Mitenkäs siinä kävikään? Nii-i. Ei tainnu mennä ihan putkeen.... Että sellasta luontoystävien luonnon suojelemista sitten. Ei tainnut sillon tulla ne linnut mieleen...

Ja kyllä, minä voin vaatia, että sinä et tapa lemmikkikissaa, vaan se toimitetaan sinne löytölään. Vai unohtuuko se juuri kissan kohdalla, että silläkin on oikeus elää, kuten vouhkaat niiden pikkulintujen kohdalla? Jos pikkulintuja ei saa tappaa, niin sama oikeus on myös kissalla. Sekin on yhtä arvokas eläin siinä missä lintukin. Jos puhutaan jokaisen elävän olennon oikeudesta elämään, niin silloin sitä kissaakaan ei voi jättää laskuista pois.

vierailija
Ja by the way, sitä kissaa ei välttämättä edes tarvitse viedä minnekään pitkälle. Riittää, että viet se lähimmälle eläinlääkärille tarkistettavaksi. Jos sillä on siru, eläinlääkäri tai löytölän väki voi varmaankin antaa omistajan yhteystiedot tai soittaa omistajalle, että haepas kissasi sieltä ja sieltä. Mulla on itselläkin sirunlukulaite, joten voin vaikka ihan itse katsoa sen sirun ja kysyä sieltä löytölästä tai eläinlääkäriltä, että löytyykö sirulle omistajan yhteystietoja, jos haluan jonkun kissan kodin selvittää - sikäli mikäli sen kissan kiinni saan.

vierailija
Niin, mitenkäs oli sen luetun ymmärtämisen kanssa? Oletko sinä näitä "oikeita luntoystäviä", jotka aikoinaan vapautti tarhaminkkejä luontoon? Mitenkäs siinä kävikään? Nii-i. Ei tainnu mennä ihan putkeen.... Että sellasta luontoystävien luonnon suojelemista sitten. Ei tainnut sillon tulla ne linnut mieleen...

Ja kyllä, minä voin vaatia, että sinä et tapa lemmikkikissaa, vaan se toimitetaan sinne löytölään. Vai unohtuuko se juuri kissan kohdalla, että silläkin on oikeus elää, kuten vouhkaat niiden pikkulintujen kohdalla? Jos pikkulintuja ei saa tappaa, niin sama oikeus on myös kissalla. Sekin on yhtä arvokas eläin siinä missä lintukin. Jos puhutaan jokaisen elävän olennon oikeudesta elämään, niin silloin sitä kissaakaan ei voi jättää laskuista pois.
No ne tytöt oli yhtä tyhmiä kuin kissanomistajat! Mennä nyt vapauttamaan VIERASLAJI SUOMEN LUONTOON!

Ainahan voit vaatia. Maksa sinä matkakulut ja menetetty aika

Linnut kuuluu valtion omistukseen ja melkein kaikille on määritelty arvo jonka kissanomistaja tai hupitappajaihminen joutuu maksamaan kiinni jäädessään

Kissan tappaminen on ilmaista. Joten se on arvoton rauhottamaton vieraslaji valtionkin mielestä

vierailija
Kissa ei ole luonnonvarainen eläin vaan yhtä lailla arvokas kuin koirakin. Eihän koiratkaan juokse vapaana ja lisäänny ja kuole tuonne luontoon. Olisiko siinä oikein sanoa että kyllä ne sudet korjaa tuolta koirat pois ei niistä huolta tarvitse pitää. Koiran ja kissan eriarvoisuus ihmisten silmissä on ihan käsittämätöntä.
Ei siitä nyt niin kauaa ole kun maalla koirat pidettiin irti kaikki talvet. Kävivät sisällä nukkumassa ja syömässä. Päivät hilluivat porukalla kylillä.

Linnut kuuluu valtion omistukseen ja melkein kaikille on määritelty arvo jonka kissanomistaja tai hupitappajaihminen joutuu maksamaan kiinni jäädessään
Kuinka monta kertaa olet nähnyt jonkun Missen poliisikamarilla "västäräkin tappo, sakkoa 50 e?"
Tai keltasirkun murhasta syytettyjen rivissä on 7 kulmakunnan kattia.

Viimeksi muokattu:
Eihän luonnon kannalta ole väliä, onko joku laji erikseen rahdattu vieraslaji vai onko se lampsinut tänne Pohjolaan itse - loppujen lopuksi hyvin moni juttu täällä on vieraslajia.

Kissoja on ollut Suomessa Wikipedian mukaan 1000-1200 vuotta.
Lintujakin popsivia (muutoin kasvissyöjiä) supikoiria tuotiin vain 100 vuotta sitten - miksei ap ole hurjassa supikoirajahdissa parhaillaan? Voisin antaa sulle pari supikoiraa tästä kilsan säteeltä, ärisevät iltaisin.

Mikset ole huolissasi käestä? Se järjestään poistaa munat pikkulintujen pesistä. Onko käen kukunta sun mielestä "oi, suloinen ääni suvi-iltana kun linnunpoikasten murhaaja kukkuu, kun mä viipotan kellohame päällä fiftari-bileissä?"

Viimeksi muokattu:
Aahh, mä uudistan listaani.
Kissoja ja lemmikkieläimiä pitäisi karsia kovalla kädellä. Lemmikkiruokateollisuus kuluttaa luontoa, vaikka niitä ruokia tehdäänkin teurasjätteistä.

-ei pelkästään sisällä olevia lemmikkejä muuta kuin yhden hengen talouksiin tai öööö joillekin diagnosoiduille nepsylapsille, ja silloinkin lemmikkien lukumäärä max 2. Ei koiria lapsettomille & työssäkäyville pareille, jotka viettää 8 h pois kotoa
-ei kissoja kaupunkeihin ja maaseudullakaan vilkasliikenteisten teiden varsilla oleviin taloihin. Poikkeuksena tällöinkin maatilat.
-tyttökissan pakkosterilointi

Viimeksi muokattu:
Ja vaikka ekoihmisen ei tarvitse olla täydellinen kaikessa ekoilussa, niin sinä sisäkissoja puolustava:
Oletko lentänyt lentokoneella vaikka 5 vuoden sisään? Jos olet, niin mikset mennyt autolla?

Syötkö riisiä ja avokadoja, jotka kuluttavat vesivarantoja?
Ap voi vaikka vastata. Vaikka ei randomin kirjoittajan rehellisyyttä pysty arvioimaan.

vierailija
Kuinka monta kertaa olet nähnyt jonkun Missen poliisikamarilla "västäräkin tappo, sakkoa 50 e?"
Tai keltasirkun murhasta syytettyjen rivissä on 7 kulmakunnan kattia.
Valitettavasti en vielä yhtään kissan omistajaa. Tyhmät metsästäjä-äijät on esitelleet ”sorsasaaliitaan ja sepelkyyhkyn” ja joukossa on ollut rauhotettuja lähisukulaisia.
Reppanat kun ei tunne lajeja, sakot rapsahtaneet aina 😅

vierailija
Ja vaikka ekoihmisen ei tarvitse olla täydellinen kaikessa ekoilussa, niin sinä sisäkissoja puolustava:
Oletko lentänyt lentokoneella vaikka 5 vuoden sisään? Jos olet, niin mikset mennyt autolla?

Syötkö riisiä ja avokadoja, jotka kuluttavat vesivarantoja?
Ap voi vaikka vastata. Vaikka ei randomin kirjoittajan rehellisyyttä pysty arvioimaan.
En ole lentänyt. Riisiä ja avokadoja en osta kotiin. Työpaikkalounailla joskus syön.

ap

ps voit rauhoittua

”Veden määrä maapallolla on vakio.

Sitä on noin 1386 miljoonaa kuutiometriä, ja se on jatkuvassa liikkeessä. Auringon energia muuttaa nestemäisen veden maanpinnasta ja vedenpinnoista haihtuvaksi vesihöyryksi.”

En ole lentänyt. Riisiä ja avokadoja en osta kotiin. Työpaikkalounailla joskus syön.

ap

ps voit rauhoittua

”Veden määrä maapallolla on vakio.

Sitä on noin 1386 miljoonaa kuutiometriä, ja se on jatkuvassa liikkeessä. Auringon energia muuttaa nestemäisen veden maanpinnasta ja vedenpinnoista haihtuvaksi vesihöyryksi.”
Sano tuo kuivuudesta kärsivien alueiden asukeille.

vierailija
Eihän luonnon kannalta ole väliä, onko joku laji erikseen rahdattu vieraslaji vai onko se lampsinut tänne Pohjolaan itse - loppujen lopuksi hyvin moni juttu täällä on vieraslajia.

Kissoja on ollut Suomessa Wikipedian mukaan 1000-1200 vuotta.
Lintujakin popsivia (muutoin kasvissyöjiä) supikoiria tuotiin vain 100 vuotta sitten - miksei ap ole hurjassa supikoirajahdissa parhaillaan? Voisin antaa sulle pari supikoiraa tästä kilsan säteeltä, ärisevät iltaisin.

Mikset ole huolissasi käestä? Se järjestään poistaa munat pikkulintujen pesistä. Onko käen kukunta sun mielestä "oi, suloinen ääni suvi-iltana kun linnunpoikasten murhaaja kukkuu, kun mä viipotan kellohame päällä fiftari-bileissä?"
Nyt on yllä lajipuhtaan umpimaallikon tekstiä 😳

Et siis tiedä yhtään mitään maahan/uudellemantereelle tuotujen vieraslajien haitoista! Lista on pitkä, voit googlettaa.

Ja käki. Se on evoluution kehittämä upea laji. Näyttää haukalta jolla se saa muut linnut paniikkiin ja paljastamaan pesänsä. Kun sen ei itse tarvitse hautoa ja ruokkia omia poikasiaan niin se voi saada jopa 20 poikasta maailmalle kesässä.

Isäntäparille nyt tulee yksi välivuosi mutta seuraavana pystyvät kasvattamaan omansa kun ei ne käet jokapaikkaan ehdi.

Arvosta evoluution tuloksia, ei pidä inhimillistää eläinten toimintaa. Käen kukunta on aina sykähdyttävän hieno kesän merkki ❤

Nyt on yllä lajipuhtaan umpimaallikon tekstiä

Et siis tiedä yhtään mitään maahan/uudellemantereelle tuotujen vieraslajien haitoista! Lista on pitkä, voit googlettaa.

Ja käki. Se on evoluution kehittämä upea laji. Näyttää haukalta jolla se saa muut linnut paniikkiin ja paljastamaan pesänsä. Kun sen ei itse tarvitse hautoa ja ruokkia omia poikasiaan niin se voi saada jopa 20 poikasta maailmalle kesässä.

Isäntäparille nyt tulee yksi välivuosi mutta seuraavana pystyvät kasvattamaan omansa kun ei ne käet jokapaikkaan ehdi.

Arvosta evoluution tuloksia, ei pidä inhimillistää eläinten toimintaa. Käen kukunta on aina sykähdyttävän hieno kesän merkki
Ihanaa. 20 uutta käkeä vuodessa pöllimään muiden lintujen pesiä, ja ne parin vuoden päästä tekevät 20 poikasta.

Eli uu la laa, 400 käkeä parissa vuodessa, jos ei osa kuole. Montako munaa on muiden lintujen pesissä? 3-5?

Niin mikset ap oo huolissasi vaikkapa supikoirista? Täysin turha laji, ja ollut 1000 vuotta vähemmän aikaa Suomessa, kuin kissat. Meillä oli marjapuskassa linnun pesä - eipä ole enää.

Mitä haittaa supikoirista on?

”Merkittävin haitta niistä on metsälinnuille ja erityisesti metsäkanalinnuille, jotka tekevät pesänsä maahan. Supikoirat ovat taitavia löytämään nämä pesät, ja ne syövät lintujen munat ja poikaset. Ne ovat myös raatojen syöjiä, ja levittävät sitä kautta tauteja. Supikoirat viihtyvät muun muassa pihapiirin ulkorakennusten alla. Tätä kautta taudit, kuten kapi, leviävät helposti myös lemmikkieläimiin.”

Yhteistyössä