Heitetäänpäs asia toisinpäin. Mikä tekee linnuista ja jyrsijöistä niin merkittäviä ihmisille tai tälle ekosysteemille, että niitä ei saisi harventaa? Ja mitä tuossa nytkin lintulautaa katselen, niin ihan siellä kyllä riittää samoja lintuja syömässä, kun on riittänyt jo viimeiset yli 30 vuotta, mitä ole omillani asunut ja pihaani tarkkaillut. Itse olen kyllä sisäkissojen kannalla, mutta en myöskään ala lahtaamaan noita naapurin kissoja, koska ne ilmeisesti pitävät nurkat sen verran hiiripuhtaina, ettei meillä ole muutamaan vuoteen enää hiiriä välikatolla rapistellut. Ikinä hiiret ei ole vielä pirttiin asti kuitenkaan tulleet, joten sisäkissasta (joita minullakin on ollut) ei hiirien hävittämisessä ole mitään hyötyä. Siksi en myöskään allekirjoita tuota aloitetta, koska sen jälkeen tässäkin huushollissa alkaa ongelmat jyrsijöiden suhteen lisääntyä, jota pidän paljon isompana ongelmana (taudit, materiaalivahingot jne), kuin noita naapurin kissoja. Joo, ei ole kiva sekään, että ne käy kuseksimassa nurkissa, mutta siltikin se on pienempi ongelma, kuin hiiret ja muut tuholaiset, mitä kissa saalistaa. Ja tarkennuksena, että asutaan maalaiskaupungissa, jossa kissoilla perinteisesti on ollut oma tärkeä tehtävänsä maatalojen jyrsijätuhojen vähentäjänä.
Toinen puoli on toki vapaana liikkuvan kissan vaaranpaikat mm. muiden eläinten, liikenteen tai kissanvihaajien suhteen, mikä on surullista ja kamalaa, mutta jokainen joka päästää kissansa ilman hihnaa ulos, varmaan asian tiedostaa ja siitä on sitten turha itkeä, kun kissa häviää ikuisiksi ajoiksi... Mutta tosiaan itse olen noille naapurin LEMMIKKIkissoille kiitollinen taloni hiiripuhtaana pitämisestä.
Ja kolmantena, villikissat on toki oma lukunsa, jotka tuleekin hävittää. Niin kauan kuitenkin, kun sulla ei ole pätevyyttä arvioimaan tai et muuten erota villikissa lemmikistä, ei sinun tule myöskään niitä tappaa. Anna ammattilaisena hoitaa se ja jatkot sen mukaan.
Tämä aloite on vähän kaksipiippuinen juttu minulle henk. koht., eli toisaalta olen ehdottomasti sen kannalla, mutta toisaalta taas en. Päädyn kuitenkin olemaan allekirjoittamatta.