Miksi duact:ia ja nenäsumutetta ei saa käyttää yhtäaikaa?

• Viestiketjun aloittaja nuhanenä
  • Ensimmäinen viesti
Riippuu kumman lääkeaineen pakkauksesta olet tämän ohjeen lukenut ja mistä nenäsumutteesta on kyse. Luulisin kuitenkin, että siksi, ettei tule päällekkäisiä vaikutuksia. Duactissahan on ainetta, joka vähentää limakalvojen turvotusta, ja samaa ainetta voi löytyä siitä nenäsumutteestakin.

sympatomimeetti
Molemmissa pieniä verisuonia esim. nenän limakalvolta supistava vaikutus ja näin ollen potensoivat toistensa vaikutukset, myös haittavaikutukset. Todennäköisesti saat yhtä aikaisesta käytöstä päänsäryn. (=pientä verenpaineen nousua)

ai
viimeksi kun olin kaameassa nuhassa ja piti mennä erääseen tilaisuuteen otin kyllä duactia ja nenäsumutetta yhtäaikaa. Ei se duacti aukase nenää kun hitusen jos kunnon räkätauti. Mutta allergiseen nuhaan jos olen ottanut duactin, en kyllä sumutetta käyttäisikkään samaan aikaan.

nuhanenä
ei tuo duact ainakaan tukkoista nenää aukaise, joka on todella epämiellyttävää..hengittämistä se vähän helpottaa, mutta nenä on kyllä tukossa..siksi haluaisin nasolinia myös käyttää koska toinen sierain on niin tukossa kuin olla ja voi ja nukkumisesta tulee vaikeaa kun on nenä tukossa.
duactin sivuvaikutuksista mulle tulee väsynyt ja hieman höntti olo.
aamulla otin kumpaakin kun en vielä tiennyt että ei saisi..silloin sai kyllä nukuttua todella hyvin kun happi kulki kumpaakin kautta.

harmailee
sairastin joulukuussa ärhäkän korvatulehduksen, räkätaudin ja angiinan. kaikki siis yhdessä ;)
lääkkeinä oli mm. duact ja nenäsumute. aamuin illoin piti ottaa molempia.

nuhanenä
Alkuperäinen kirjoittaja harmailee:
sairastin joulukuussa ärhäkän korvatulehduksen, räkätaudin ja angiinan. kaikki siis yhdessä ;)
lääkkeinä oli mm. duact ja nenäsumute. aamuin illoin piti ottaa molempia.
käytitkö mitä sumutetta?ja mainistiko lääkäri mitään niiden yhtä aikaisesta käytöstä?

durr
Minulle lääkäri määräsi Duactin ja sumutteen koska minulla on kuulemma tukossa ne korvasta nieluun menevät putket... Käytän yhtäaikaisesti vaikka Duactin ohjelapussa lukeekin ettei limakalvoja supistavia sumutteita saisi käyttää samaan aikaan :00

Pakko kommentoida
Mullekin lääkäri on määrännyt Duactia 2 x päivässä sekä samaan aikaan käytettäväksi Nasonexiä (nenäsumute, kortisoonipohjainen) aamuin illoin. Eli lääkärin määrämänä varmaan ok.Voisko tarkoittaa esim. jotain Nasolinia, Otrivinia tms. samaan aikaan EI duactin kanssa(?) Kantsii kysyy vaikka apteekista jos tuntuu että tarvii käyttää, mä aina soitan apteekkiin siellä ne kyllä tietää!

katsos
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=efedriini&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0

Noissa mainitaan efeddriini ja yhtenä on tietysti Duact. Kai se siellä lukee?

tiskiina
No mitäs helvettiä, mulle on lääkäri jopa määrännyt päällekkäin duactia ja nenäsumutetta :D että saa vissiin lääkärin luvalla kuiten käyttää, eli ei se kovin vaarallista ole. Nämä kaks + alkoholi oliki sitte juttu erikseen, valkonen seinä rupes sillee 'kihelmöimään' tai tärisemään :D

vierailija
No mitäs helvettiä, mulle on lääkäri jopa määrännyt päällekkäin duactia ja nenäsumutetta että saa vissiin lääkärin luvalla kuiten käyttää, eli ei se kovin vaarallista ole. Nämä kaks + alkoholi oliki sitte juttu erikseen, valkonen seinä rupes sillee 'kihelmöimään' tai tärisemään
Kortisonipohjaista nenäsumutetta määrätään yhtäaikaisesti kytettäväksi, mutta ne apteekin avaavat ei kuulemma sovi duactin kanssa.

Yhteistyössä