Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
No, niinpä on. Muutaman kerran on tullut katsottua, ja töihinkin pitäisi pystyä keskittymään.
Se big boss -video on kyllä 🥵🔥

Bojanin instatarina voi hyvinkin olla höpsöttelyn lisäksi nyökkäys Balkanin suuntaan: alkuperäisiä faneja ei ole unohdettu tms.

Kiitos LadySLO'n, nyt mullekin valkeni, että B:n sukunimestä voi päätellä, että suku ei ole Sloveniasta. Suomalaiselle nuo c:n päälle laitettavan merkit ei kerro itsessään mitään, kun niitä ei meidän kielessä ole 😆
 
vierailija
Ennustajien pointtihan on nimenomaan uskomus siihen, että he voivat nähdä tulevaisuuteen, joidenkin mielestä mahdollista ja useimpien mielestä varmaan toki ei. Jos näkee vain asioita, joita ihminen jo tietää, niin mikä siinä olisi sitten pointtina? (Ja täällä käytettiin nähdäkseni termiä ennustaja/fortune teller, ei termiä näkijä, jonka merkitys on minulle paljon epäselvempi.)
Ennustajan on joo... en sitten tiedä koittavatko ne kaivaa henkilön mielestä sellaisia tämän ajatuksia, joista tämä ei ole vielä itse ns. saanut kiinni, vaikka ne siellä päässä jo ovatkin.
En itse usko mihinkään tyhjästä ennustamiseen. Kukaan vakavammin hommaa tehnyt, jonka olen tavannut luennan merkeissä ei ole väittänyt ennustavansa.
Sitä käytettäneen rahastamismielessä tai sitten kuten alkuun arvelin.
Jos tuntee hyvin itsensä tuollaisia yllätyksiä (jotka vaikuttavat ennustuksilta) ei oikein sieltä mielestä vain löydy. Tämä on oma näkemykseni :)
 
vierailija
Huomasitteko, että K on lupautunut kansallisen Välittämisen päivän suojelijaksi? Tavoite edistää välittämisen kulttuuria ja arjen pieniä tekoja. Perusteena pyynnölle se, että on yhdistänyt sukupolvia ja lisännyt yhteenkuuluvuuden tunnetta Suomessa.

Ihan just näin K on tehnyt.
 
  • Rakkaus
Reactions: LadySLO:)
Is your impression that since Bojan's parents are Bosnian Serbs(?) and his grandma lives in Bosnia (so she presumably speaks Bosnian?), he also knows Bosnian fairly fluently? I mean, it's pretty much the same language, yeah, but is he aware enough of the small differences that he "speaks Bosnian"? :)
Yeah, the 3 languages are very very similar, it's more like dialects to be fair. When someone speaks, I personally can't tell which language they are speaking unless there's a specific word mentioned that tells them apart. For example, bread, it's kruh in Croatian, but in Serbian it's hleb and I just happen to know this. But I know B is pretty good at telling them apart and switching from one to another, as he had been complimented on this during Croatian and Serbian interviews. In the interview he said he isn't good at switching but the interviewers said he's really good.
Yeah, his parents are Bosnian Serbs.
 
vierailija
Yeah, the 3 languages are very very similar, it's more like dialects to be fair. When someone speaks, I personally can't tell which language they are speaking unless there's a specific word mentioned that tells them apart. For example, bread, it's kruh in Croatian, but in Serbian it's hleb and I just happen to know this. But I know B is pretty good at telling them apart and switching from one to another, as he had been complimented on this during Croatian and Serbian interviews. In the interview he said he isn't good at switching but the interviewers said he's really good.
Yeah, his parents are Bosnian Serbs.
So you would say Bojan speaks all of them, Serbian, Bosnian and Croatian? Though presumably he would not know all the Croatian words that are different since he doesn't have Croatian family/connection that we are aware of. :)
 
Lovely video for B's highschool which celebrated 120th anniversary
 
vierailija
Huomasitteko, että K on lupautunut kansallisen Välittämisen päivän suojelijaksi? Tavoite edistää välittämisen kulttuuria ja arjen pieniä tekoja. Perusteena pyynnölle se, että on yhdistänyt sukupolvia ja lisännyt yhteenkuuluvuuden tunnetta Suomessa.

Ihan just näin K on tehnyt.
Ei olisi kyllä parempaa suojelijaa kyseiselle päivälle voitu löytää. ❤
 
So you would say Bojan speaks all of them, Serbian, Bosnian and Croatian? Though presumably he would not know all the Croatian words that are different since he doesn't have Croatian family/connection that we are aware of.
Yeah, I think you could say that. At one interview I think he said that Serbian is his mother tongue. But since he was born in Slovenia and went to kindergarten and all schooling in Slovenia, I think we can say he basically grew up bilingual. Which might be one of the reasons why he's so good picking up languages. Billingual children are often like "sponges" for other languages as well.
 
vierailija
Olenko se vain minä, vai välittyykö Jokereista jonkinlainen lievä varovaisuus hehkuttaa Suomea tai Suomi-yhteyttä? Oma tulkintani on, että Bojan ei koe sitä sen takia mukavaksi, että on saanut niin paljon Käärijä-kuittia. Enkä siis tarkoita, että nyt mustiksena haluaisin, että bändi olisi meihin lääpällään ja kertoisi sen kaikille 😁 en, vaan minulla vain on se tunne, kuin he olisivat aina ulospäin vähän että "no nääh, se nyt on Suomi..." (ja oikeasti sisimmässään ihan pähkinöinä miestä ;) )
 
vierailija
Olenko se vain minä, vai välittyykö Jokereista jonkinlainen lievä varovaisuus hehkuttaa Suomea tai Suomi-yhteyttä? Oma tulkintani on, että Bojan ei koe sitä sen takia mukavaksi, että on saanut niin paljon Käärijä-kuittia. Enkä siis tarkoita, että nyt mustiksena haluaisin, että bändi olisi meihin lääpällään ja kertoisi sen kaikille en, vaan minulla vain on se tunne, kuin he olisivat aina ulospäin vähän että "no nääh, se nyt on Suomi..." (ja oikeasti sisimmässään ihan pähkinöinä miestä )
Onhan se jännä miten he reagoivat suomalaisiin esim. keikoilla, miten nyt tuli itsekin huomattua. Se että Bojan pyysi minulle aplodeja, kun itse olin ajatellut, että hän ennemmin kysyy jotain "Onko täällä ketään muita jotka ovat tulleet kaukaa?" tms. Myöhemmin se saksalainen sai sen pick-vitsin ja kukaan muu mahdollinen ulkkari ei saanut mitään kommenttia. Ja se että Bojan sanoo suomalaisille kiitos, mutta ei saksalaiselle, että Danke schön tai Deutschland. En valitettavasti kyennyt seuraamaan Kris-reaktioita kun Bojan puhui minulle, että olisiko sieltä tullut jotain Käärijä-virnuilua . :)
 
vierailija
Olenko se vain minä, vai välittyykö Jokereista jonkinlainen lievä varovaisuus hehkuttaa Suomea tai Suomi-yhteyttä? Oma tulkintani on, että Bojan ei koe sitä sen takia mukavaksi, että on saanut niin paljon Käärijä-kuittia. Enkä siis tarkoita, että nyt mustiksena haluaisin, että bändi olisi meihin lääpällään ja kertoisi sen kaikille en, vaan minulla vain on se tunne, kuin he olisivat aina ulospäin vähän että "no nääh, se nyt on Suomi..." (ja oikeasti sisimmässään ihan pähkinöinä miestä )
Omiin korviini ei ole kantautunut, mutta jodelissa sanottiin NT:n jälkeen, että muun maalaiset fanit ovat vähän ärsyyntyneitä, kun JO huomioi Suomea niin paljon. En tosin tiedä, onko tieto päätynyt bändille asti, mutta varmasti haluavat kohdella kaikkia faneja tasapuolisesti. Olisi ollut vähän outoa hehkuttaa Suomea ihan yltiöpaljon, kun olivat kuitenkin Serbiassa. Kyllähän jokainen Jokeri postasi kultalevystä stooreihin.
 
vierailija
Omiin korviini ei ole kantautunut, mutta jodelissa sanottiin NT:n jälkeen, että muun maalaiset fanit ovat vähän ärsyyntyneitä, kun JO huomioi Suomea niin paljon. En tosin tiedä, onko tieto päätynyt bändille asti, mutta varmasti haluavat kohdella kaikkia faneja tasapuolisesti. Olisi ollut vähän outoa hehkuttaa Suomea ihan yltiöpaljon, kun olivat kuitenkin Serbiassa. Kyllähän jokainen Jokeri postasi kultalevystä stooreihin.
Tuli vielä mieleen, että näkyy se Suomi-innostus välillä vahingossa. Siinä yhdessä haastattelussa Jan sanoi, että NT:llä suomalaiset lauloivat tosi hienosti mukana. Ja B sitten äkkiä paikkasi, että niin, lauloivat ne norjalaiset ja ruotsalaiset myös. Ja toisessa haastattelussa kun kysyttiin, mikä oli paras keikka NT:llä, niin Nace hehkutti Tamperetta, ja Kris sanoi, että kaikki keikat olivat tosi hyviä.
 
vierailija
Tuli vielä mieleen, että näkyy se Suomi-innostus välillä vahingossa. Siinä yhdessä haastattelussa Jan sanoi, että NT:llä suomalaiset lauloivat tosi hienosti mukana. Ja B sitten äkkiä paikkasi, että niin, lauloivat ne norjalaiset ja ruotsalaiset myös. Ja toisessa haastattelussa kun kysyttiin, mikä oli paras keikka NT:llä, niin Nace hehkutti Tamperetta, ja Kris sanoi, että kaikki keikat olivat tosi hyviä.
Suomi-fanipoikia, kaikki tynni, vaikka pitää vähän peitellä ettei loukkaisi muita faneja. :D
 
vierailija
Oikeastaan hauska myös se miten nimi Käärijä myös tavallaan paljastaa että kyse on suomalaisesta nimestä. Ensinnäkin kirjain Ä, joka löytyy suomen lisäksi myös ruotsin ja viron kielistä. Suomalaiseksi erottaa kuitenkin kaksoisvokaali ää ja vokaalisointu, jonka vuoksi Ä ja A eivät voi esiintyä samassa sanassa (paitsi jos kyse on yhdyssanasta). Siksi Käärijää ei voi kirjoittaa Käärija tai Kaarijä. Ruotsissa ja virossa vokaalisointua ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Suomi-fanipoikia, kaikki tynni, vaikka pitää vähän peitellä ettei loukkaisi muita faneja.
Uskon että heidän parhaat ulkomaan keikat oli tänä vuonna nimenomaan Suomessa. Täällä paljon faneja, hyvä fiilis ja mahtava tour wife/manager Jere pitämässä huolen hauskanpidosta. Bändin laulaja suorastaan säteili ✨ Kriskin myönsi haastattelussa että Käärijän kanssa olisi hauskaa tehdä uusi kiertue. Olivat myös oikeasti hämillään Logomon koosta ja ihmisten määrästä torstai-iltana Turussa!
🇫🇮❤🇫🇮❤
 
vierailija
Olenko se vain minä, vai välittyykö Jokereista jonkinlainen lievä varovaisuus hehkuttaa Suomea tai Suomi-yhteyttä? Oma tulkintani on, että Bojan ei koe sitä sen takia mukavaksi, että on saanut niin paljon Käärijä-kuittia. Enkä siis tarkoita, että nyt mustiksena haluaisin, että bändi olisi meihin lääpällään ja kertoisi sen kaikille en, vaan minulla vain on se tunne, kuin he olisivat aina ulospäin vähän että "no nääh, se nyt on Suomi..." (ja oikeasti sisimmässään ihan pähkinöinä miestä )
Kyllä minustakin välittyy, mutta en usko johtuvan K yhteydestä. Fanit on helposti mustasukkaisia, niin ehkä oppivat SSOL nimestä, kun oli niin selkeästi suunnattu UK:n ja joutuivat sitä paljon selittämään. Toisaalta, jos vastaava uutinen olisi UK:sta, niin luulen, että hehkuttaisivat sitä saavutuksena paljon enemmän kun on heidän tärkein kohdemaansa jatkossa.
 
vierailija
Jaa, mä en olekaan ikinä tiennyt, että "vokaalisointu" on noin suomalainen ilmiö. Onko sitä siis muissa kielissä ollenkaan?
Suomalaisugrilaisissa kielissä yleensä on (paitsi virossa). Esim unkarissa on niin että o ja ö tai u ja ü eivät voi esiintyä samassa sanassa, mutta unkarin kielessä ei ole ä-kirjainta, muuten unkarissa on lähes samanlainen erottelu kuin tämä suomen jako etu- ja takavokaaleihin https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Finnish_vowel_harmony_Venn_diagram.svg
 
vierailija
Kyllä minustakin välittyy, mutta en usko johtuvan K yhteydestä. Fanit on helposti mustasukkaisia, niin ehkä oppivat SSOL nimestä, kun oli niin selkeästi suunnattu UK:n ja joutuivat sitä paljon selittämään. Toisaalta, jos vastaava uutinen olisi UK:sta, niin luulen, että hehkuttaisivat sitä saavutuksena paljon enemmän kun on heidän tärkein kohdemaansa jatkossa.
Ymmärrän ja todistin itse teorian jo oikeaksi, kun tulin mustasukkaiseksi ajatuksestakin, että jos Briteissä tulisi heille kultalevy, olisi se saanut sentään oman postauksen eikä olisi tullut lykättyä keikkakiitosten yhteyteen. :'D
 

Yhteistyössä