Sähköauton lataus

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko sähköautoilijoita paikalla? Kun auto kytketään laturiin kotona, lataako se aina täyteen, jos asiaan ei puututa, vai voiko siihen säätää vaikkapa latauksen 80 prosenttiin asti? Kun joka paikassa sanotaan, että akun kesto on merkittävästi parempi, jos sitä ei käytetä ääripäissä, vaan ladataan vain 4/5 täyteen ja vältetään ajamista tyhjäksi. Onko autoissa omat softat, joista latausta voi säätää vai pitääkö se tehdä tolpasta tai sovelluksella? Puhun siis lähinnä kotilatureista. Jossain huoltoasematauolla tietenkin aloitetaan lataus heti ja ladataan tauon ajan ilman sen kummempia säätöjä.
 
Onko sähköautoilijoita paikalla? Kun auto kytketään laturiin kotona, lataako se aina täyteen, jos asiaan ei puututa, vai voiko siihen säätää vaikkapa latauksen 80 prosenttiin asti? Kun joka paikassa sanotaan, että akun kesto on merkittävästi parempi, jos sitä ei käytetä ääripäissä, vaan ladataan vain 4/5 täyteen ja vältetään ajamista tyhjäksi. Onko autoissa omat softat, joista latausta voi säätää vai pitääkö se tehdä tolpasta tai sovelluksella? Puhun siis lähinnä kotilatureista. Jossain huoltoasematauolla tietenkin aloitetaan lataus heti ja ladataan tauon ajan ilman sen kummempia säätöjä.
Auton ja latauspisteen softa kyllä huolehtivat asiasta, ei sinun tarvitse asiaa vieressä valvoa.
Tesla muuten laski taas hintoja. Teslasta on tulossa tämän päivän Corolla.
 
vierailija
Auton ja latauspisteen softa kyllä huolehtivat asiasta, ei sinun tarvitse asiaa vieressä valvoa.
Tesla muuten laski taas hintoja. Teslasta on tulossa tämän päivän Corolla.
Mutta jos vakioasetuksena on ladata aina täyteen ja auto ladataan kotona eli se aina myös ehtii latautua täyteen, niin kuulemma se alkaa esim. kymmenessä vuodessa jo näkyä toimintamatkassa. Siis enemmän kuin se normaali -20 prosenttia. Että olisi parempi, jos automatiikan saisi säädettyä omien tarpeiden mukaan ja lataisi täyteen vain kun on lähdössä sille vuosittaiselle pidemmälle matkalle.
 
vierailija
Mutta jos vakioasetuksena on ladata aina täyteen ja auto ladataan kotona eli se aina myös ehtii latautua täyteen, niin kuulemma se alkaa esim. kymmenessä vuodessa jo näkyä toimintamatkassa. Siis enemmän kuin se normaali -20 prosenttia. Että olisi parempi, jos automatiikan saisi säädettyä omien tarpeiden mukaan ja lataisi täyteen vain kun on lähdössä sille vuosittaiselle pidemmälle matkalle.
kävele aina kun pystyt
 
vierailija
Katselin tuossa käytettyjä sähköautoja ja siellä oli mm. Nissan Leaf, jota ei voi ostaa koska akku on niin huonossa kunnossa (Nissaneissa akun kunnon näkee kojetaulusta). Onhan se vähän surkeaa, jos auto menettää arvonsa kymmenessä vuodessa. Samaan aikaan vastaavia autoja on myynnissä, joiden akku on vielä 85-prosenttisessa kunnossa eli niillä voi edelleen ajatella pääsevänsä yli 100 kilometriä yhdellä latauksella ainakin kesällä. Kelpaa työmatka-ajoon. Mutta kuka ostaa täyssähköauton, jolla pääsee vain saman matkan kuin lataushybridin akulla?
 
Katselin tuossa käytettyjä sähköautoja ja siellä oli mm. Nissan Leaf, jota ei voi ostaa koska akku on niin huonossa kunnossa (Nissaneissa akun kunnon näkee kojetaulusta). Onhan se vähän surkeaa, jos auto menettää arvonsa kymmenessä vuodessa. Samaan aikaan vastaavia autoja on myynnissä, joiden akku on vielä 85-prosenttisessa kunnossa eli niillä voi edelleen ajatella pääsevänsä yli 100 kilometriä yhdellä latauksella ainakin kesällä. Kelpaa työmatka-ajoon. Mutta kuka ostaa täyssähköauton, jolla pääsee vain saman matkan kuin lataushybridin akulla?
Niin onhan sillä heikko-akkuisellakin autolla joku arvo. Ja meinasitko, että polttiksissa arvo ei ns. katoa kymmenessä vuodessa? Jos vaikka katsotaan mainitsemaasi Nissania ja Qashqai mallina. Uutena 35 350€ ja kymmenen vuotta vanha näyttää maksavan 6400€. Eli 82% arvosta on sulanut maanteille. Kyllähän 10v vanha auto on jo vanha. Suomessa on vain totuttu, että porukka ajaa täällä ikälopuilla ritsoilla ja se on rakkaan ylikorkean autoverotuksemme syytä. Täällä autot on niin hemmetin kalliita. Ehkäpä jonain kauniina päivänä autoista tulee enemmän kulutuselektroniikkaa. Eli auto on tarkoituskin ajaa paaliin, no ihan viimeistään 10v vanhana. Mieluusti ennen sitä. Onhan se jokseenkin surullista, että porukka ajaa autoilla joiden uusinta ja kuuminta hottia on tyyliin led-ajovalot ja ilmastointi vakiona.
 
Polttomoottoriautolla on käyttöarvo. Sähköautolla, jolla pääsee 60 km täydellä akulla ei ole kuin romuarvo. Silti niitä myydään alkaen 10 000 euroa.
Nää range-asiat kehittyy koko ajan. Nyt nää Leaffit on aivan ensimmäisiä sähköautoja mitä tyyllin tuli. En minäkään sitä käytettynä ostaisi. Mutta ei tilanne käytettyjen sähköautojen suhteen tällaisena tule pysymään, kun uusissa ranget kasvaa. Mutta kuten sanoin, toivon trendin menevän muuten toiseen suuntaan. Ei 10v vanhalla pitäisi kenenkään ajaa siksi, ettei uudempaan ole varaa v
 
Niinkö? Mikä sitten on ratkaisusi?

No jos lahjoitat 50K€ minulle niin ostan sitten uuden sähköauton bensakäyttöisen tilalle

Lämpimät kiitokset etukäteen.
Kuten jo yllä sanoin: autoista pitäisi tulla kulutuselektroniikkaa. Verotusta pitäisi keventää. Mitä vähemmän auto maksaa uutena, sitä vähemmän se maksaa käytettynä.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Riippuu käyttäjän tarpeista. Jos auto on työmatkoihin ja kaupassa käyntiin käytettävä kakkosauto, saattaa alle 100 km/latauskerta riittää hyvin, mikäli kotona on kunnon latauspiste.
Joo, mutta ei kukaan osta sellaista autoa. Ainakaan toivottavasti. Sellaisesta voisi maksaa enintään tuhat euroa ihan niin kuin 20+ vuotiaasta Ford Fiestasta, mutta ei sellaisia tonnin sähköautoja ole myynnissä. Asia korjaantunee aikanaan, mutta nyt on näin.

Mutta siis itse aiheeseen eli ilmeisesti lataustyylillä on iso merkitys ainakin vanhempien sähköautojen kohdalla siihen miten hyvin akku pitää kapasiteettinsa. Ja kun niissä vanhemmissa autoissa on jo lähtökohtaisesti pienemmät toimintamatkat, on sillä todellakin merkitystä onko siitä jäljellä 80 prosenttia vai 60 prosenttia.
 
vierailija
Ja talvella se toimintamatka vielä tippuu niin, että 60 prosentista tuleekin 40 prosenttia. Eli alkuperäinen 130 kilometrin toimintamatka onkin vain 50 kilometriä. Miten muuten sen käytetyn sähkön kanssa? Viekö sellainen 50 kilometrin akku latauksessa kuitenkin edelleen saman määrän sähköä kuin uutena? Siinähän menee kannattavuuslaskelmat uusiksi.
 
vierailija
Löysin tämän Facebookista, miksi tämä kuvio ei sopisi myös hiljaisesti thetyihin poliittisiin surmiin joita Satalinistit tekevät vaikka Helsingissä.

kommarit voisivat aivan hyvin pääkaupunkiseudun sairaaloissa myös ajaa vastaavaa ohjelmaa. Sielläkin on ihmisiä yritetty pakottaa väkipakolla sairaalan tutkimukseen ja jopa potilaalle itselleen valehdeltu hänen väkivaltataustastaan...


Sivuutan politiikan tällä kertaa. Otan esiin vakuutusyhtiöt ja lääkärit. vaikka politiikan aihepiirissäkin tätä voinee Suomessa tapahtua.
Moni psyykkisiä vammoja saanut potilas on ulkomailla saanut valtavia korvauksia, ehkä summia jotka vastaavat kymmeniäkin miljoonia eurovaluutassa...
No vakuutusyhtiö on ilman muuta sitä tyytyväisempi mitä nopeammin saa rahansa takaisin.
Vastineeksi korvauksista uhri on voitu velvoittaa osallistumaan hoito-ohjelmaan jossa hänelle räätälöidään ruokavalio ja liikuntaohjelma sekä lääkitys. Alkuun ruokavalio on vaikka keitettyjä vihanneksia ja hedelmiä kaikkea keitetyssä, paistetussa ja kuumakäsitellyssä muodossa.
Tämä heikentää ajattelukykyä siinämäärin, että älyllisesti tylsytetty uhri ei ymmärrä mitä hänelle tehdään.
Lääkitys vaihdetaan älyn tylsyttyä johonkin, joka lihottaa nopeasti vaikka psykoosilääke Olantsapiiniin tai Risperidoniin, joka voi nostaa samalla veren rasva-arvoja. Tämä voidaan tehdä viimeistään siinä vaiheessa, kun uhrin äly on ruovaliolla tylsytetty siihen pisteeseen, että hän ei ymmärrä mitä hänelle tehdään.
Nyt jatketaan liikuntakiellolla ja mahdollisesti velvoitteella elää sosiaalisesti rajoittunutta elämää, samalla uhrin sosiaalista verkkoa voidaan pilkkoa vähitellen ja hänestä voidaan tehdä vihattu henkilö...Psykiatri voi käyttää tähän potilasverkostoaan mustamaalaaja joukkona. Potilaat eivät tietenkään ymmärrä miksi he saavat kohteesta iljettävääkin tietoa vaan luonnollisesti uskovat sen.
Masennuspotilaalle on helppo tarjota yhteenkuuluvuutta verkoston kautta ja vihattu kohde tietenkin voi yhdistää, kun psykiatri häntä demonisoi istunnoissaan ja tietenkin psykiatri on saanut siinä määrin potilaan luottamusta, että hän uskoo lääkäriään...Suomessa ei ehkä välttämättä näy tämä toiminta, Suomessahan vakuutusyhtiöt perinteisesti kompeilevat sillä, että korvaukset pyritään epäämään mitä pienimmälläkin syyllä sen sijaan, että niiden saaja murhattaisiin ja yleensä vakuutuskorvaukset kattavatkin vain hoitokulut eikä potilas saa mitää valtavaa pesämunaa.
Suomikin kansainvälistyy varsinkin Helsinki, joten tänne on voinut ulkomailta muutta ihmisiä jotka ovat sisällä tällaisessa murha- ohjelmassa. tai jopa tietoisesti pakenevat siltä, onhan Suomen pääkaupunkiseutu pitkään olut kooltaan sopivan suuri mutta samalla suurelta maailmalta sopivasti syrjässä, että joku tuollaisen ohjelman uhri on voinut yrittää piiloutua tänne. Murhaajalääkäreitä voi tulla perässä, vai onko ehkä tullutkin, Suomihan kärsii läääripulasta joten voi tuollainen lääkärikin tänne rantautua...Oletko tavannut ulkomailta tulleen ihmisen, joka kertoo, että lääkäri on määrännyt hänelle liikuntakiellon ja epäterveellisen ruokavalion, häntä ahdistaa sosiaalisessa tilatneessa, kenties lääkehypnoosilla hänestä on tehty estoinen ja jopa pelokas ja lääkäriään kohtaan epätavallisen lojaali...Kohteena voivat olla varsinkin psyykkisiä vammoja saaneet henkilöt joille on maksettu valtavia korvauksia ulkomailla ja muut henkilöt jotka jostain syystä ovat saaneet vakuutusyhtiöiltä jättikorvauksia...
Tämä ei tässä muodossa ole vielä täysin arkipäivää mutte ei mahdotontakaan...enää edes Suomessa...
 
vierailija
Ja talvella se toimintamatka vielä tippuu niin, että 60 prosentista tuleekin 40 prosenttia. Eli alkuperäinen 130 kilometrin toimintamatka onkin vain 50 kilometriä. Miten muuten sen käytetyn sähkön kanssa? Viekö sellainen 50 kilometrin akku latauksessa kuitenkin edelleen saman määrän sähköä kuin uutena? Siinähän menee kannattavuuslaskelmat uusiksi.
kuten ydinvoimaloiden käytössä?
 
vierailija
Joo, mutta ei kukaan osta sellaista autoa. Ainakaan toivottavasti. Sellaisesta voisi maksaa enintään tuhat euroa ihan niin kuin 20+ vuotiaasta Ford Fiestasta, mutta ei sellaisia tonnin sähköautoja ole myynnissä. Asia korjaantunee aikanaan, mutta nyt on näin.

Mutta siis itse aiheeseen eli ilmeisesti lataustyylillä on iso merkitys ainakin vanhempien sähköautojen kohdalla siihen miten hyvin akku pitää kapasiteettinsa. Ja kun niissä vanhemmissa autoissa on jo lähtökohtaisesti pienemmät toimintamatkat, on sillä todellakin merkitystä onko siitä jäljellä 80 prosenttia vai 60 prosenttia.
En hanki sähköautoa
 
En hanki sähköautoa
Itsehän olen sitä mieltä, että jokaisella tulee olla sekä oikeus että mahdollisuus ajaa juuri sillä voimalla millä haluaa. Se lienee yleisesti myös ainakin persujen kanta. Mutta periaatteellista vastustusta sähköautoille en tajua. Siihen ei pidä ketään pakottaa, mutta jos se elementti jätetäänkin nyt pois, niin miksi pitää periaatteesta niitä vastustaa? Itseltäni löytyy sekä bensavehje, että sähköauto. Vaimolla pelkkä bensa. Molemmissa autoissa on puolensa ja bensassa on se klassikko: ajaa kusematta lappiin peräkärry perässä. Itsehän tykkään lentää lappiin ja peräkärryä en vedä. Mutta ymmärrän silti, että jollekin se on pointti. Silti uskallan väittää, että todella moni joka kertoo/väittää käyvänsä peräkärryn kanssa mökillä joka viikonloppu Helsingistä Kuopioon, ei kyllä ole rehellinen itselleen, saati muille. Suurin osa suhaa sitä samaa mitä minäkin: töihin, kauppaan, salille ja niin edelleen. Se muodostaa 95% kaikista ajoista.
 

Yhteistyössä