Tuskin tietävät ehdokkaat köyhän elämästä sitäkään että...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meinaatko että aina tuen saatua syödään pihvi ateria ja loppukuukausi kärvistellään makaronilla? Tuen saajan on varmistettava itse että saatu tuki riittää koko kuukaudeksi. Excel on esim aika hyvä hahmottamaan omaa taloutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Erlaisten hahmotusongelmien omaavien joukossa köyhiä on paljon enemmän. Ei se nyt oo kauheen hauskaa heitä siitä pilkata. Osalla juuri tällaiset syyt ovat osittain johtamassa köyhyyteen.
Tällä palstalla pilkkakirves heiluu viuhuen. Olen saanut vakiokirjoittajilta itselleni kaksi diagnoosia. Joku lukija saattaa ottaa ilkeät kirjoitukset tosissaan.
Aika heppoiset tiedot terveysasioista vaikuttaa olevan palstan vakiokänisijöillä. Suurin mielenkiinnon aihe tänään näyttää olevan ex-pressan hieromasauva.
 
Erlaisten hahmotusongelmien omaavien joukossa köyhiä on paljon enemmän. Ei se nyt oo kauheen hauskaa heitä siitä pilkata. Osalla juuri tällaiset syyt ovat osittain johtamassa köyhyyteen.
On varmaan jokunen sellainenkin, joka oikeasti ei ymmärrä viikonpäiviä tai kuukausia. Mutta suurin osa "köyhistä" ymmärtää kyllä oikein hyvin - mutta ei välitä, koska on tottunut käyttämään kaikki ilmaantuvat rahat heti. Olen joskus olut todistamassa "ihmeparantumista" sairaalassa - potilas repi itsensä irti tiputusletkuista ja karkasi kaupungille, kun muisti sossurahojen ilmaantuvan tilille.
 
vierailija
On varmaan jokunen sellainenkin, joka oikeasti ei ymmärrä viikonpäiviä tai kuukausia. Mutta suurin osa "köyhistä" ymmärtää kyllä oikein hyvin - mutta ei välitä, koska on tottunut käyttämään kaikki ilmaantuvat rahat heti. Olen joskus olut todistamassa "ihmeparantumista" sairaalassa - potilas repi itsensä irti tiputusletkuista ja karkasi kaupungille, kun muisti sossurahojen ilmaantuvan tilille.
Kuitenkin varmaan tajuat sen, että suurin osa toimeentulon asiakkaista on keskimääräistä vähemmän kyvykkäitä. Jos suht. normaali työssäkäyvä ihminen testaisi elämää toimeentulotuella, pärjäisi varmaan aika hyvin. Osaisi juuri sen verran organisoida, ennakoida etc.
 
vierailija
toimeentulotuki maksetaan kuun 1. päivä ja jos se on lauantai saa toimeentulotuen vasta 3. päivä, monta päivää syödään sen takia pelkästään kaurapuuroa
Ihanko oikeasti kaikki rahat on kuun loppuun mennessä kulutettu eikä mitään ruokaa ole varastoon ostettu? Ymmärrän toki, että toimeentulotuki ei ole suuri, mutta pienellä budjetoinnilla pääsisi pitkälle.
 
vierailija
Täs varmaan se kuuluisa ilmiö, kun keskiluokkaiset pullamössöt selittää köyhemmälle, kuinka tulis toimia. Ite he miettii vaan maksimissaan sitä, et onks pihviin varaa tässä kuussa, vai pitäiskö laittaa enemmän säästöön. Mut se varmaan johtuu siitä, jos ei ole ollu siinä tilanteessa tai jos siitä on pitkä aika.

Itel oli myös tilanne vuosia sitten, et joutui miettimään menoja tosi tarkkaan. Ne kuukaudet, kun tuli sähkölasku, oli ihan hirveet. Vaikka olis jääny pari ekee jemmaan edellisessä kuussa. Sen mä muistan, et se oli selviytymistä kuukaudesta toiseen, eikä huomio saanut herpaantua hetkeksikään. Mul se tilanne oli muutaman kuukauden, en tiedä sit, jos joutuis vuosia oleen silleen, et miten vaikuttaisi.
 
vierailija
Täs varmaan se kuuluisa ilmiö, kun keskiluokkaiset pullamössöt selittää köyhemmälle, kuinka tulis toimia. Ite he miettii vaan maksimissaan sitä, et onks pihviin varaa tässä kuussa, vai pitäiskö laittaa enemmän säästöön. Mut se varmaan johtuu siitä, jos ei ole ollu siinä tilanteessa tai jos siitä on pitkä aika.

Itel oli myös tilanne vuosia sitten, et joutui miettimään menoja tosi tarkkaan. Ne kuukaudet, kun tuli sähkölasku, oli ihan hirveet. Vaikka olis jääny pari ekee jemmaan edellisessä kuussa. Sen mä muistan, et se oli selviytymistä kuukaudesta toiseen, eikä huomio saanut herpaantua hetkeksikään. Mul se tilanne oli muutaman kuukauden, en tiedä sit, jos joutuis vuosia oleen silleen, et miten vaikuttaisi.
Eikö sähkölasku kuulu ennakoiviin menoihin?
Köyhällä on se hyvä puoli että tietää tasan tarkkaan mihin ne rahat menee kun ylimääräsiä menoja ei voi oikein olla. Itse koittaisin nipistää alkukuusta enkä heti ryntäis rahapäivänä kauppaan. Kuinka paljon onkaat niitä jotka tuhlaavat kaikki heti ensimmäisenä päivänä.
Kyllä sillä summalla oikeasti elää.
 
vierailija
Eikö sähkölasku kuulu ennakoiviin menoihin?
Köyhällä on se hyvä puoli että tietää tasan tarkkaan mihin ne rahat menee kun ylimääräsiä menoja ei voi oikein olla. Itse koittaisin nipistää alkukuusta enkä heti ryntäis rahapäivänä kauppaan. Kuinka paljon onkaat niitä jotka tuhlaavat kaikki heti ensimmäisenä päivänä.
Kyllä sillä summalla oikeasti elää.
Kuuluuhan se, mut kuten sanoin, vaikka olisi onnistunut laitetaan jemmaan sähkölaskun varten edellisinä kuukausina, niin ei toi säätäminen helppoa ollut. Oikeassa elämässä on ja tulee aina olemaan yllättäviä menoja. Vaikka särkylääkepaketti tms. Vaate menee rikki ja joutuu ostamaan lankaa. You name it.

Paljon se summa oikein on? Kävin Kelan sivuilla kattoon, niin siellä oli erilaisia summia. En tosin tiedä, onko perustoimeentulotuki sama kuin toimeentulotuki.
 
vierailija
Se nyt on ihan omia valintoja. Itsekin aikanaan toimeentulolla elänyt juuri samaantyyliin, kun on ollut hauskempaa elää hetkessä ja tuhlata rahat kun sitä on ja sitten itkeä loppukuu.

Ja kyllä, ymmärsin asian, kuten hyvin moni tt elävä ymmärtää, mutta tarve hetkisille nautinnoille on suurempi kuin tylsä budjetoiminen ja tasainen elo. Vuoristorata oli hauskempaa.

15v sitten jörki kuitenkin iskeytyi tähänkin päähän ja niin tylsää kuin se olikin, aloin budjetoimaan ja pian olinkin sen myötä työelämässä ja olen edelleen.
 
vierailija
Se nyt on ihan omia valintoja. Itsekin aikanaan toimeentulolla elänyt juuri samaantyyliin, kun on ollut hauskempaa elää hetkessä ja tuhlata rahat kun sitä on ja sitten itkeä loppukuu.

Ja kyllä, ymmärsin asian, kuten hyvin moni tt elävä ymmärtää, mutta tarve hetkisille nautinnoille on suurempi kuin tylsä budjetoiminen ja tasainen elo. Vuoristorata oli hauskempaa.

15v sitten jörki kuitenkin iskeytyi tähänkin päähän ja niin tylsää kuin se olikin, aloin budjetoimaan ja pian olinkin sen myötä työelämässä ja olen edelleen.
Kerro vinkki, kuinka pääsee työelämään budjetoimalla omat menonsa?
 
vierailija
Kerro vinkki, kuinka pääsee työelämään budjetoimalla omat menonsa?
Budjetoimalla omat menonsa ottaa vastuun omasta elämästään ja se vaikuttaa positiivisesti muilla elämän osa-alueilla elämän hallinnan taitoihin. Tulee väkisin totuteltua astumista epämukavuus alueille ja huomaa, että kun ei aina tee vain sitä mikä on kliffaa, niin elämä on kokonaisuudessaan helpompaa pitkällä aikavälillä.

Omalla kohdallani se tarkoitti sitä, ettei myöskään nukuttu enää puolille päivin vaikka mieli olisi tehnyt ja rupesin ihan oikeasti keskittymään töiden hakuun käyttäen siihen runsaasti aikaa ja miettien ajan kanssa, miten saisin työnantajan palkkaamaan juuri minut. Hyväksyin myös sen, etten voi heti vaatia pääsyä kivoimpaan työpaikkaan, vaan on alkuun tyydyttävä "huonompaan".
 
  • Tykkää
Reactions: m1es

Yhteistyössä