"Yhdeksäsluokkalaisten ruotsin taidot saavat arvosanan 6, arvioi viranomainen – ja suurin syy on asenteessa"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ruotsia ei tarvita Suomessakaan.

En edelleenkään ymmörrä, miksi pitöö pakottaa opiskelemaan mahdollsisimman turhaa ja tarpeetonta kieltä. Lässytys jostain kaksikielisyydesta ei mene läpi, koska pikkuruinen muutaman prosentin vähemmistö ei oikeasti tee mistään maasta kaksikielistä.
No samalla voidaan lopettaa sitten ranskan ja saksan tarjoaminen valinnaisina. Ei niitä tarvitse kuin pieni prosentti elämässään.

Elämässä pärjää 6.luokan matikkatasolla jos ei opiskele insinööriksi/lääkäriksi, joten yläasteen matikka pois.
 
vierailija
No samalla voidaan lopettaa sitten ranskan ja saksan tarjoaminen valinnaisina. Ei niitä tarvitse kuin pieni prosentti elämässään.

Elämässä pärjää 6.luokan matikkatasolla jos ei opiskele insinööriksi/lääkäriksi, joten yläasteen matikka pois.
Voi kun tuo sun maaninen pakkoruotsikiima saa sun pienen pään sekaisin.

Ei kukaan ole kieltämässä opiskelemasta ruotsia, vaan sallimassa vapaan kielivalinnan.
Ruotsia, saksaa, ranskaa tai espanjaa, mitä nyt itse kukin katsoo tarpeelliseksi opiskella.
 
Voi kun tuo sun maaninen pakkoruotsikiima saa sun pienen pään sekaisin.

Ei kukaan ole kieltämässä opiskelemasta ruotsia, vaan sallimassa vapaan kielivalinnan.
Ruotsia, saksaa, ranskaa tai espanjaa, mitä nyt itse kukin katsoo tarpeelliseksi opiskella.
Ei mulla mitään hurjaa hinkua pakkoruotsia kohtaan, mutta yläasteella on paljon turhia osasia, jotka voi poistaa.
-yläasteen matikka
-valinnaiset saksa/ruotsi joita ei tarvita elämässä
-maantieteestä pikkunippelitiedot

TEILLÄ on pakkoruotsin vastustamiskiima. Jatkuvasti pakkoruotsin vastaisia aloituksia täällä.
Ette ole huolissanne Suomen englantilaistumisesta?

Mutta jos te kehutte olevanne suomalaisuutta puolustavia, niin maantieteellisesti me ollaan lähempänä ruotsin/baltian/venäjänkielisiä maita, kuin englanninkielisiä.

Miksette huomioi maantieteellisiä seikkoja?
 
vierailija
Ei mulla mitään hurjaa hinkua pakkoruotsia kohtaan, mutta yläasteella on paljon turhia osasia, jotka voi poistaa.
-yläasteen matikka
-valinnaiset saksa/ruotsi joita ei tarvita elämässä
-maantieteestä pikkunippelitiedot

TEILLÄ on pakkoruotsin vastustamiskiima. Jatkuvasti pakkoruotsin vastaisia aloituksia täällä.
Ette ole huolissanne Suomen englantilaistumisesta?

Mutta jos te kehutte olevanne suomalaisuutta puolustavia, niin maantieteellisesti me ollaan lähempänä ruotsin/baltian/venäjänkielisiä maita, kuin englanninkielisiä.

Miksette huomioi maantieteellisiä seikkoja?
Kuinka monessa maassa on pakkoruotsi ja kuinka monessa maassa on pakkoenglanti?
 
vierailija
No samalla voidaan lopettaa sitten ranskan ja saksan tarjoaminen valinnaisina. Ei niitä tarvitse kuin pieni prosentti elämässään.

Elämässä pärjää 6.luokan matikkatasolla jos ei opiskele insinööriksi/lääkäriksi, joten yläasteen matikka pois.
Olet liian fiksu sortuaksesi noin heikkoon argumentaatioon. Ymmärrät taatusti pakon ja vapaaehtoisuuden eron. Se on hyvin oleellinen tässä kysymyksessä. Ja ymmärrät varmasti sen, että matematiikka on universaalia yleissivistystä ja ruotsi ei ole, vaan hyvin paikallinen kieli. Se on hyvin oleellinen ero myöskin.
 
Olet liian fiksu sortuaksesi noin heikkoon argumentaatioon. Ymmärrät taatusti pakon ja vapaaehtoisuuden eron. Se on hyvin oleellinen tässä kysymyksessä. Ja ymmärrät varmasti sen, että matematiikka on universaalia yleissivistystä ja ruotsi ei ole, vaan hyvin paikallinen kieli. Se on hyvin oleellinen ero myöskin.
Pyh. Matikka universaalia pakkopullaa.

Jos kehut olevasi SUOMALAINEN, niin miksi puhut ylistäen universaaliudesta, eikös meidän kannata katsoa lähikulmat?

Mun mielestä EU:n vaihtoehtona olisi ollut aivan huikea, edes etäisen protestanttinen Pohjoismaiden Unioni, vaikka Ruotsin ma_muintoilu olisi sen pilannutkin.

Mutta Pohjoismaat on ryppäänä maailman menestyneimmät maat. Aivan huikeita, rauhallisia, työteliäitä ihmisiä.
 
vierailija
Pyh. Matikka universaalia pakkopullaa.

Jos kehut olevasi SUOMALAINEN, niin miksi puhut ylistäen universaaliudesta, eikös meidän kannata katsoa lähikulmat?

Mun mielestä EU:n vaihtoehtona olisi ollut aivan huikea, edes etäisen protestanttinen Pohjoismaiden Unioni, vaikka Ruotsin ma_muintoilu olisi sen pilannutkin.

Mutta Pohjoismaat on ryppäänä maailman menestyneimmät maat. Aivan huikeita, rauhallisia, työteliäitä ihmisiä.
Universaalia kuitenkin, vaikka pakkopullaa olisikin. Matematiikka kuuluu yleissivistykseen kaikissa maissa ja kaikilla kansoilla ja se on kaikkien maailman koulujen opetusohjelmassa. Ruotsi ei ole.
 
Miksi
Ihmeessä
Juuri
Pakkoruotsi
On
Teidän
Kohteenanne?

Aletaanko puhua "löysät pois"-meiningillä paljosta muustakin turhasta peruskoulussa?

Kuka tarvitsee Indonesian väkilukua elämässään? DNA-juosteen aminohappojen kirjainsarjaa?

Kuka Sari sairaanhoitaja tai Pertti bussikuski laskee siniä, cosinia ja tangenttia tai 3.asteen yhtälöitä KOSKAAN?
 
Mä olen tätä mieltä.

-Englannistaminen v-ttuun koko Suomesta. Ammattinimikkeet suomeksi, eikä mitään "business controlleria" tai "multitaskaamista" ja "striikkien katkeamista".
Palvelu suomeksi, ma_mut opetelkoot suomen kunnolla, myös rannikolle kotoutettavat ma_mut joille ei saa antaa ruotsia pääkieleksi.

-Englantia voi opettaa isoimpana ylimääräisenä kielenä, vaikka 2 viikkotunnilla, mutta sitten 1 viikkotuntien pakollinen teho-opetus jokaiseen näistä:
Ruotsi
Viro
Venäjä.

Kuulkaas, mä oon suomalaisempi kuin te persut. :)
 
vierailija
Ilman pakkoruotsia suomalaiset opiskelisivat suomea, enkkua, saksaa/ranskaa/espanjaa.

Rantahurrit edelleen ruotsia, suomea ja enkkua.

Pakkoruotsin ainoa tarkoitus on kaventaa suomalaisten mahdollisuutta opiskella hyödyllisiä kieliä.
No tuohan sanottiin ihan äöneenkin silloin kun pakkoruotsi tuli peruskouluun vastoin alkuperäisiä suunnitelmia. Lässytykset kaksikielisyydestä ja palveluista ym. on keksitty myöhemmin peittelemään pakkoruotsin todellista tarkoitusta eli suomenkielisten kieltenopiskelun tahallista yksipuolistamista, jotta eivät muka pääsisi kielellisesti parempaan asemaan kuin ruotsinkieliset, joiden on käytönnössä opiskeltava suomea tässä suomenkielisessä maassa, oli muodollista pakkoa tai ei.
 

Yhteistyössä