Voiko pikkuvauvaa jättää autoon?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Keväällä syntymässä esikoinen.

Voiko ihan pikku vauvaa jättää yksin autoon ilmojen niin salliessa (ei tietenkään helteellä tai pakkasella) noin 10-15min ajaksi?

Oma maalaisjärki sanoo kyllä, koska enhän ajon aikanakaan pysty heti vastaamaan esim. vauvan itkuun, jos olen moottoritiellä ja vauva takapenkillä, mutta jos auto on parkissa ja poistun itse autosta lyhyeksi aikaa, niin tuleeko tässä jokin laki vastaan?
 
vierailija
Ei voi jättää noin pitkäksi aikaa. Jos vauva nukkuu niin itse voisin jättää korkeintaan pariksi minuutiksi jos nopsaa pitäisi käväistä esim sisällä hakemassa jotain tai viemässä isompi lapsi päikkyyn sisälle, ei missään nimessä pidempään jos itse olisin kuulomatkan ulkopuolella. Itkuhälyttimen kanssa on sitten ihan eri asia, riippuisi esim sääolosuhteista, kuinka nopeasti pääsisi takaisin autolle jos tulee tarve ja kuinka turvallisessa paikassa auto olisi.

Kyllä motarillakin pystyy reagoimaan nopeammin jos tulee tarve.

Tämä perustuu minun maalaisjärkeeni, en tiedä mitä laki asiasta sanoo.
 
vierailija
Ei voi jättää noin pitkäksi aikaa. Jos vauva nukkuu niin itse voisin jättää korkeintaan pariksi minuutiksi jos nopsaa pitäisi käväistä esim sisällä hakemassa jotain tai viemässä isompi lapsi päikkyyn sisälle, ei missään nimessä pidempään jos itse olisin kuulomatkan ulkopuolella. Itkuhälyttimen kanssa on sitten ihan eri asia, riippuisi esim sääolosuhteista, kuinka nopeasti pääsisi takaisin autolle jos tulee tarve ja kuinka turvallisessa paikassa auto olisi.

Kyllä motarillakin pystyy reagoimaan nopeammin jos tulee tarve.

Tämä perustuu minun maalaisjärkeeni, en tiedä mitä laki asiasta sanoo.
Täällä, missä välimatkat on pitkiä, ei kyllä motarilta aina pääse pysähtymään ihan muutamassa minuutissa vaan liittymien välillä menee helpostikkin 10min.

Mitä sille lapselle käytännössä voi käydä, jos itkuun ei vastaa tuossa ajassa ja lapsi on kiinnitetty istuimeen, eli ei pääse siitä tippumaan tai laittamaan suuhunsa mitään? Onko se lapselle jollain tapaa siis vaarallista, jos jää yksin 10 minuutiksi?
Millätavalla?
Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta kun ei ole ennestään lapsia, niin oma maalaisjärki toimii näköjään eritavoin kuten pitäisi.
 
vierailija
Jos vauva jätetään USEIN itkemään yksin PITKIÄ aikoja, vauvan turvallisuuden tunteen ja kiintymyssuhteen kehitys vaarantuu. Yksittäinen kerta tuskin aiheuttaa mitään haittaa. Riippuu tietty iästä mutta kyllähän joidenkin unikoulujenkin idea on antaa vauvan itkeä kunnes nukahtaa. Itse en tähän lähtisi mutta tapoja on monia.

Itse en olisi niinkään huolissaan siitä että vauva itkee hetken itsekseen, vaan kokisin turvattomana että en kuulisi jos jotain sattuu. Olettaisin että itkunsävystä tunnistaa onko kyse tavallisesta itkusta vai onko käynyt jotain vakavaa, esim ampiainen pistänyt, jolloin hengitys voi olla vaarassa. Onhan se epätodennäköistä että jotain sattuu mutta suosittelisin vähintäänkin itkuhälyttimiä, niiden kantamat on nykyään tosi hyviä.
 
vierailija
Jos vauva jätetään USEIN itkemään yksin PITKIÄ aikoja, vauvan turvallisuuden tunteen ja kiintymyssuhteen kehitys vaarantuu. Yksittäinen kerta tuskin aiheuttaa mitään haittaa. Riippuu tietty iästä mutta kyllähän joidenkin unikoulujenkin idea on antaa vauvan itkeä kunnes nukahtaa. Itse en tähän lähtisi mutta tapoja on monia.

Itse en olisi niinkään huolissaan siitä että vauva itkee hetken itsekseen, vaan kokisin turvattomana että en kuulisi jos jotain sattuu. Olettaisin että itkunsävystä tunnistaa onko kyse tavallisesta itkusta vai onko käynyt jotain vakavaa, esim ampiainen pistänyt, jolloin hengitys voi olla vaarassa. Onhan se epätodennäköistä että jotain sattuu mutta suosittelisin vähintäänkin itkuhälyttimiä, niiden kantamat on nykyään tosi hyviä.
Kiitos selvennöksestä!

Tämän perusteella uskallan kyllä vauvan silloin tällöin jättää autoon noin lyhyeksi ajaksi!
Autoon, jonka ikkunat on kiinni, ei ampiaisetkaan kyllä pääse, eli autossa ei sopivalla kelillä voi sattua yhtään mitään ja jos sattuu niin, että auto syttyy palamaan, vauva nielaisee kielensä tai joku kolaroi parkkipaikalla autoa niin kovin, että vauvalle jotain kävisi, niin sitten saa niin olla. Luultavammin kävelen itse rattaita työntäen auton alle, kuin joku edellämainituista kävisi toteen.
 
vierailija
Siis ykskin hyvä syy, miks ei vauvaa voi ottaa autosta mukaan?
Asiat hoituu helpommin ja nopeammin kun vauvaa ei tarvitse kantaa mukana. Pysähtyy sitä sitten ajon aikana huoltoasemalle p***alle tai käy kaupasta hakemassa tarveaineita. Paljon mukavempaa jos vauvan pystyy jättämään siksi aikaa autoon. Ja varsinkin jos vauva nukkuu, niin ei tarvitsisi herättää sen vuoksi että käydään 10 minuuttia asioilla.
 
vierailija
Ei tulisi mieleenkään jättää vauvaa yksin autoon 10 minuutiksi, että kävisi vessassa. Kun vauva alkaa itkemään autossa (omani heräsi heti kun auto pysähtyi) ja vanhempia ei näy, soittaisin 112 heitteillejätöstä. Moni muu järkevä aikuinen myös. Tervetuloa lasut, oikeudenkäynnit ja syytteet, huoltajuuden menetys.

Puhumattakaan, jos auto pöllitään ja vauvasi on ties kenen huumeveikon armoilla.

Kyllä, asiat hoituvat nopeammin kun ei herätä vauvaa mukaan kannettavaksi. Kyse onkin siitä, minkä riskin olet valmis ottamaan kontollesi.
 
vierailija
Ei tulisi mieleenkään jättää vauvaa yksin autoon 10 minuutiksi, että kävisi vessassa. Kun vauva alkaa itkemään autossa (omani heräsi heti kun auto pysähtyi) ja vanhempia ei näy, soittaisin 112 heitteillejätöstä. Moni muu järkevä aikuinen myös. Tervetuloa lasut, oikeudenkäynnit ja syytteet, huoltajuuden menetys.

Puhumattakaan, jos auto pöllitään ja vauvasi on ties kenen huumeveikon armoilla.

Kyllä, asiat hoituvat nopeammin kun ei herätä vauvaa mukaan kannettavaksi. Kyse onkin siitä, minkä riskin olet valmis ottamaan kontollesi.
No vihdoin tuli vastaus alkuperäiseen kysymykseen, eli vauvan jättö autoon lyhyeksi ajaksi luokitellaan Suomen lain mukaan heitteillejätöksi? Kiitos vastauksesta, lakia en tietenkään riko.

Ainoastaan jos mikään laki tätä ei olisi estänyt, voisin lapseni jättää autoon, näen suuremmaksi riskiksi alueilla joissa itse liikun, hirvikolarin kuin huumeveikon varastamassa autoani ja silti olen valmis ajamaan autoa myös lapsi kyydissä.
 
vierailija
Oli ihan pakko nyt tulla kommentoimaan, tuolla ylempänä mainittiin unikoulu, jossa lapsen annetaan huutaa kunnes nukahtaa. Tästä on tutkimustulosta ja kasvatusoppaita, että näin nimenomaan ei ole hyvä tehdä. Kommentin kirjoittaja ei sitä tehnytkään siis, mutta jos ei ole lapsista kokemusta, koin tarpeelliseksi tulla tästä mainitsemaan. Aiheuttaa nimenomaan turvattomuuden tunteen, ei se vauva huvikseen itke yöllä, vaan sillä on joku tarve. Esim, että herää yöllä, ja aistien heikkouden vuoksi ja aivojen vielä vajaan kehityksen takia ei ymmäreä, että vanhempi on lähettyvillä = itkee että vanhempi tulisi luokse. Tai on nälkä, vaippa vaihdon tarpeessa, vatsa kipeä tmv. Vauvan itkuun tulee vastata, niin nopeasti kun se on mahdollista eri tilanteissa, koska se vauva ei tosiaan itke kiusallaan. Still face experiment -videot youtubesta viittaa samaan kategoriaan kuin tuo jos yöllä antaa vauvan huutaa yksinään. Ymmärrettävää siis tietysti jaksamisen puute ym, mutta että jos vain ajattelee, että tämä on se oikee tapa toimia ja siksi antaa huutaa, niin kasvatustyyli on -50-70-luvulta.
 
vierailija
Oli ihan pakko nyt tulla kommentoimaan, tuolla ylempänä mainittiin unikoulu, jossa lapsen annetaan huutaa kunnes nukahtaa. Tästä on tutkimustulosta ja kasvatusoppaita, että näin nimenomaan ei ole hyvä tehdä. Kommentin kirjoittaja ei sitä tehnytkään siis, mutta jos ei ole lapsista kokemusta, koin tarpeelliseksi tulla tästä mainitsemaan. Aiheuttaa nimenomaan turvattomuuden tunteen, ei se vauva huvikseen itke yöllä, vaan sillä on joku tarve. Esim, että herää yöllä, ja aistien heikkouden vuoksi ja aivojen vielä vajaan kehityksen takia ei ymmäreä, että vanhempi on lähettyvillä = itkee että vanhempi tulisi luokse. Tai on nälkä, vaippa vaihdon tarpeessa, vatsa kipeä tmv. Vauvan itkuun tulee vastata, niin nopeasti kun se on mahdollista eri tilanteissa, koska se vauva ei tosiaan itke kiusallaan. Still face experiment -videot youtubesta viittaa samaan kategoriaan kuin tuo jos yöllä antaa vauvan huutaa yksinään. Ymmärrettävää siis tietysti jaksamisen puute ym, mutta että jos vain ajattelee, että tämä on se oikee tapa toimia ja siksi antaa huutaa, niin kasvatustyyli on -50-70-luvulta.
Niin näitä kasvatusmetodeja on toki joka lähtöön ja jokainen kasvattaa itselleen sopivalla tavalla jälkikasvunsa kunhan noudattaa lakia. Itse en aio kasvatusmetodeja edes lueskella, pyrin vain selvittämään mikä laissa on kiellettyä, kuten nyt tämä lapsen autoon jättö.

Itse uskon siihen, että jokainen pystyy jälkikasvunsa kasvattamaan ilman sen erikoisempaa ohjeistusta, niin on tehty jo vuosi tuhansia, eiköhän se kasvattajan vaisto sieltä herää kun lapsi syntyy. Kasvatusmetodit voivat poiketa henkilöstä riippuen paljonkin, mutta niin kauan kun noudatetaan Suomessa Suomen lakia, niin jokainen kasvattaa juuri kuten itse parhaaksi kokee.

Luonto opettaa.
 
vierailija
Unikoulun on alkujaan keksinyt ex-sotamies. Näihin aikoihin miespuoliset viisaat ihmiset alkoivat myös ehdotella, että naisten pitäisi siirtyä sivummalle vauvojen ja lasten kasvatuksessa koska he eivät siitä tiedä riittävästi. Unikoulun perimmäisiä ajatuksia on, että vauva oppii huonoille tavoille, jos se saa itkulla tahtonsa periksi. Mikä on ihan järjetöntä, koska eihän vauva muutoin osaa kommunikoida. Pitäiskö lapsen tai aikuisenkin, joka sanoo vaikka että mahaan sattuu, tai että pelottaa, saada osakseen välinpitämättömyyttä? Vauva kertoo saman asian itkemällä koska ei osaa muuta.

Unikoulussa ajatus on justiin, ettei opeteta lasta siihen että itkemällä saa huomiota, mikä on täysin vastakohta ajatukselle kiintymyssuhteen muodostumisesta (jos ei tuttu, googlaa Bowlby, ja esim. Jari Sinkkonen kirjoittaa asiasta myös, ja hänen kirjoja voin suositella muutenkin tueksi vanhemmuuteen) eikä kyllä johda toivottuihin tuloksiin. Itku voi lopulta loppua, kun pitkään tätä tekee, mutta se taas merkitsee sitä että lapsi kokee, ettei vanhempi ole hänen tukenaan ja turvanaan, on turha kutsua äitiä tai isää, koska apua ei ole tulossa. Turvattomalla kiintymyssuhteella on negatiivisia vaikutuksia etenkin lapsuudessa ja nuoruudessa mm. ihmissuhteiden muodostumiseen ja ylläpitoon liittyen, mutta osalla vaikeudet jatkuu myös aikuisuuteen. Kun siis törmää käsitteeseen unikoulu, kannattaa huolella katsoa, mitä se siinä sen hetkisessä merkityksessään pitää sisällään.
 
vierailija
Niin näitä kasvatusmetodeja on toki joka lähtöön ja jokainen kasvattaa itselleen sopivalla tavalla jälkikasvunsa kunhan noudattaa lakia. Itse en aio kasvatusmetodeja edes lueskella, pyrin vain selvittämään mikä laissa on kiellettyä, kuten nyt tämä lapsen autoon jättö.

Itse uskon siihen, että jokainen pystyy jälkikasvunsa kasvattamaan ilman sen erikoisempaa ohjeistusta, niin on tehty jo vuosi tuhansia, eiköhän se kasvattajan vaisto sieltä herää kun lapsi syntyy. Kasvatusmetodit voivat poiketa henkilöstä riippuen paljonkin, mutta niin kauan kun noudatetaan Suomessa Suomen lakia, niin jokainen kasvattaa juuri kuten itse parhaaksi kokee.

Luonto opettaa.
Tälläinen varmaan pätee ainakin normaalisti, mutta jos on traumaa tai muuta, tai jos pyrkii katkaisemaan ylisukupolviset huonot tavat, eikä ole varma miten, on hyvä tsekata jotain oppaita. Kun ei mene ääripäihin. Osalle oppaista on apuja, ja osalle ei. Osa ehkä tarvisi niitä, muttei käytä. En siis sano mitä juuri sinun pitäisi tehdä, enhän edes tunne sinua tai tapaasi kasvattaa. Mutta näin yleisesti oppaiden puolesta puhujana ja lasten ja perheiden parissa työskentelevänä. Joskus tarvitaan apua.
 
vierailija
Tälläinen varmaan pätee ainakin normaalisti, mutta jos on traumaa tai muuta, tai jos pyrkii katkaisemaan ylisukupolviset huonot tavat, eikä ole varma miten, on hyvä tsekata jotain oppaita. Kun ei mene ääripäihin. Osalle oppaista on apuja, ja osalle ei. Osa ehkä tarvisi niitä, muttei käytä. En siis sano mitä juuri sinun pitäisi tehdä, enhän edes tunne sinua tai tapaasi kasvattaa. Mutta näin yleisesti oppaiden puolesta puhujana ja lasten ja perheiden parissa työskentelevänä. Joskus tarvitaan apua.
Tässä on hyvä pointti, mutta itse en koe tätä tarpeelliseksi, sillä en tavoittele täydellistä vanhemmuutta ja täydellistä tapaa kasvattaa.

Uskon maalaisjärkeen ja vanhemman hoivaviettiin ja traumoja varmasti on jokaisella ja niistä tuskin kukaan täysin pääsee eroon. Itseään kannattaa hoitaa jos traumat aiheuttavat omaan eloon negatiivisia vaikutuksia, on lapsia tai ei.

Minulle lapsen saanti on luonnollinen jatkumo elämään, enkä koe, että lapsen kasvatus voisi olla ydintiedettä. Rakkautta ja rajoja, jotka varmasti tulevat hyvin luonnostaan.

Pidetään lapsen kasvatus positiivisena asiana ja vain yhtenä elämän osa-alueena ilman että siitä kehkeytyy suurta mörköä ja stressin aihetta 😊

Mitä tuohon unikouluun tulee, en tiedä sen toimintaperiaatteita enkä aio siihen tutustua. Kotona vastaan lapsen itkuun silloin kun itse koen, että lapsi tarvitsee minua, sen miten usein, näen kun lapsi on syntynyt. Saattaa olla että luonto ohjaa minut lapsen luokse joka äänähdyksestä tai voi myös olla, että luonto ohjaa minut antamaan lapsen joskus itkeskellä hetkisen ilman että reagoin siihen. Mikä tahansa on oma tuntemukseni aion sitä seurata, vaikka se minusta tekeekin 2020-luvulla epäsuositun vanhemman.

Kuten sanottu, lakia en Suomessa riko, eli ne kasvatusmetodit, jotka rikkoo lakia, jätän pois vaikka luonto-ohjaisi niin toimimaan, mutta muutoin aikeeni on mennä täysin luontoni mukaan. Ongelmia voi toki tulla ja jos ylitsepääsettömiä sellaisia ilmenee, haen niihin tietenkin apua.
 

Yhteistyössä