Oppiiko alkoholisti koskaan raittiiksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
akoholisti on aina alkoholisti, mutta oppii kyllä olemaan juomatta
Tää ei kyllä aina pidä paikkaansa. On myös alkoholisteja, jotka pystyy muuttumaan kohtuukäyttäjäksi. Esim. minä. Mutta varmaan isoa osaan tuo että "kaikki tai ei mitään" on totta.

Toisaalta joku voisi väittää, että ei ole alkoholisti jos pystyy muuttumaan kohtuuköyttäjäksi. No minä esim. join 10 vuotta niin, että kännit 2-3 krt viikossa. Ja homma meni pahemmaksi ja pahemmaksi. Sitten oli useempi raitis kausi, mutta aina sorruin uudestaan.

Nykyään olen n. 10 vuotta ollut sellainen, että juon "hiprakat" 4-5 annosta n. 4-5 krt vuodessa. Tähän päälle ehkä toiset 4-5 krt 1-2 saunaolutta. Kertaakaan ei ole livennyt, eikä oikein ole tehnyt edes mieli.

Enkä ole tosiaan ainoa, ihmisten aivot ja addiktiot ovat erilaisia.

Mutta en mä tästä mitään ohjetta kellekkään antaisi. Suurimmalle osalle varmaan alkoholismiin on ainoa torjuntatapa täysraittius.
 
vierailija
Usein tosiaan ...an, että kyse on ensisijaisesti suhteesta päihteeseen, ei niinkään määristä. Haitallinen käyttö ja addiktio on kaksi eri asiaa, mutta näitä on varmaan suhteellisen vaikea erottaa toisistaan ennekuin aletaan seuraamaan miten helppoa vähentäminen tai lopettaminen on.
Tai jos syntyy peliriippuvaiseen yhteisöön, menee hetki kunnes sen pystyy näkemään?
 

Yhteistyössä