Eläinproteiini-fani Lispetin ja sekasyöjä-Echon ruokadebatti, muutkin voi osallistua

Mites sä selität sen että täysjyväkuitu ehkäisee paksusuolensyöpää?

Ja kyllä, suolisto tarvitsee sopivaa haastetta. Mikrobeja, kuitua, hedelmälihaa. Sen takia usein sanotaan että hedelmiä ei sais mehustaa, vaan vetää niitä hedelmäsiivuina, eli hedelmäliha tulee mukaan.
Ei varmaan ehkäise siinä vaiheessa kun sulla on IBD.
Hedelmistä saa liikaa hiilareita/fruktoosia kun sinulla on tulehdukset päällä.
 
Tuo "hiljainen tulehdus" on joku muotitermi jota tungetaan joka paikkaan.

Jos sulla ei muuta ongelmaa elämässäs ole, niin ainakin hiljainen tulehdus sulla on pakko olla.
Siis mä ymmärrän että jos jollain paljon hiivaa ja sokeria vetävällä on tulehdus, mutta kun rypsiöljykin on pahis jo.


Miten sitä mitataan, kellä on enemmän ja kellä vähemmän hiljaista tulehdusta? Katotaanko sitä suusta/pyllystä sisään ja urkitaan, näyttääkö sisätilat tulehtuneilta?
Ei ole. Ihan perustietoa.

Ai rypsiöljy on jo pahis?😁
Kyllä se on ollut huonoa ihmiselle jo pitkään. Tiedätkö miten rypsiöljy tehdään? Mikä järki siinä on?

Siis etkö sinä ole tietoinen suomalaisten sairauksista? Ei nyt puhuta sinusta tai minusta. Ei läheskään kaikki sairaudet ole perinnöllisiä ja jos alttius on niin sitä paremmalla syyllä tulisi syödä kunnon ravintoa.

Jatkuvat tulehdukset johtavat sairauksiin, muun muassa syöpiin jne. Metaboliset oireyhtymät ovat kyllä ihan nykypäivää. Eikä mikään ihme kun katsoo markettiin ja näkee miten ihmiset syövät! Edelleen: kokoravintoa hyvin hyvin pieni osa ja hirveän suuri variaatio roskaa.

Luuletko että näitä roskatuotteiden myyjiä kiinnostaa ihmisten terveys siinä kohtaa kun lisäävöt tietoisesti roskaansa koukuttavia aineita tms?

Nyt puhutaan siis suuresta ihmismassasta, ei sinun tutusta tms. Puhutaan suomalaisten ylipainosta/lihavuudesta ja sairaalloisesta lihavuudesta (ei enää mahduta standardikokoisiin arkkuihin edes) jne.
Eikä siinä liikuntakaan ihmeitä tee jos markettien roskatuotteet sisältävät huonoja aineita.
 
Ei ole. Ihan perustietoa.

Ai rypsiöljy on jo pahis?
Kyllä se on ollut huonoa ihmiselle jo pitkään. Tiedätkö miten rypsiöljy tehdään? Mikä järki siinä on?

Siis etkö sinä ole tietoinen suomalaisten sairauksista? Ei nyt puhuta sinusta tai minusta. Ei läheskään kaikki sairaudet ole perinnöllisiä ja jos alttius on niin sitä paremmalla syyllä tulisi syödä kunnon ravintoa.

Jatkuvat tulehdukset johtavat sairauksiin, muun muassa syöpiin jne. Metaboliset oireyhtymät ovat kyllä ihan nykypäivää. Eikä mikään ihme kun katsoo markettiin ja näkee miten ihmiset syövät! Edelleen: kokoravintoa hyvin hyvin pieni osa ja hirveän suuri variaatio roskaa.

Luuletko että näitä roskatuotteiden myyjiä kiinnostaa ihmisten terveys siinä kohtaa kun lisäävöt tietoisesti roskaansa koukuttavia aineita tms?

Nyt puhutaan siis suuresta ihmismassasta, ei sinun tutusta tms. Puhutaan suomalaisten ylipainosta/lihavuudesta ja sairaalloisesta lihavuudesta (ei enää mahduta standardikokoisiin arkkuihin edes) jne.
Eikä siinä liikuntakaan ihmeitä tee jos markettien roskatuotteet sisältävät huonoja aineita.
Kokoravinto? Eikös tomaatti ja avokado ole kokoravintoa myös?
 
  • Vau!
Reactions: Lispetti
Mun mielestä on levollista tietää ja tärkeää ymmärtää, että voit itse vaikuttaa terveyteesi ihan älyttömästi ravinnon ja esim. syöntitiheyksien sääyelyn avulla.
Hermosto, hormoonit yms. näihin kaikkiin vaikuttaa saamasi ravinto ja kuinka usein tankkaat.

Mun käsityksen mukaan mennään vaan hakemaan lääkkeitä jos tulee jotakin vaivaa. Mitäs jos kokeilisi vaikka vähentää hiilareita ja aloittaisi pätkäpaaston. Jo tällä voi saada erittäin merkittäviä muutoksia.:)
 
Mun mielestä on levollista tietää ja tärkeää ymmärtää, että voit itse vaikuttaa terveyteesi ihan älyttömästi ravinnon ja esim. syöntitiheyksien sääyelyn avulla.
Hermosto, hormoonit yms. näihin kaikkiin vaikuttaa saamasi ravinto ja kuinka usein tankkaat.

Mun käsityksen mukaan mennään vaan hakemaan lääkkeitä jos tulee jotakin vaivaa. Mitäs jos kokeilisi vaikka vähentää hiilareita ja aloittaisi pätkäpaaston. Jo tällä voi saada erittäin merkittäviä muutoksia.
Älä jauha kakkelia. Ei nykyään ole että "mennään hakemaan vaan lääke", ehkä keski-ikäisillä miehillä on sitä, mutta kyllä porukka on terveystietoisempaa kuin ennen. Kuntosalit on suosittuja, juoksuharrastus jne.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Taopas Lispe kalloosi Lispe yks asia. Se on liikunnan puute, joka sairastuttaa.

Just tänään oli Iltiksessä artikkeli kävelyn huikeista terveysvaikutuksista, ja mä oon kans ne huomannut. Kävely puolittaa ruuan kans tehtyjen terveysvirheiden vaikutukset.

Kai jos aina makaa, niin ruokavaliovirheet korostuu.

Eikä joku rypsiöljy vaikuta hyvässä laihdutusvireessä mitään. Mä laihdun ja voin hyvin, kun nää seuraavat on kunnossa, ja tässä järjestyksessä, vaikka vetäisin puoli litraa rypsiöljyä koneistoon:
1) riittävä ja oikeanaikainen uni
2) ateriat 3 tunnin välein
3) ateriat monipuolisia, mutta vain leipälautasmallilla
4) päivittäin 45 min.-60 min.reipas lenkki.

Kun nuo 4 on kunnossa, saa syödä vaikka pieniä kiviä. :)
 
Et sä Lissu ole ainoa virkeä. Mä oisin virkeä, jos vaan olis aikaa keskittyä hyväksi havaitsemaani, aika Pippa Laukan tyyliseen malliin:monipuolinen ruoka ja liikunta. Kun tulen lenkiltä, teen vielä suursiivouksen päälle.

Mutta nyt on elämässä sen verran kiirettä ja huolenaiheita, että en jaksa. Unet on jääneet vähiin myös. Mutta jahka tästä noustaan, niin sitten taas mentiin.
 
Älä jauha kakkelia. Ei nykyään ole että "mennään hakemaan vaan lääke", ehkä keski-ikäisillä miehillä on sitä, mutta kyllä porukka on terveystietoisempaa kuin ennen. Kuntosalit on suosittuja, juoksuharrastus jne.
Juuri oli juttua medikalisaation haitoista…

No eipä näytä olevan hyötyä kun koko ajan ylipaino lisääntyy?
 
Et sä Lissu ole ainoa virkeä. Mä oisin virkeä, jos vaan olis aikaa keskittyä hyväksi havaitsemaani, aika Pippa Laukan tyyliseen malliin:monipuolinen ruoka ja liikunta. Kun tulen lenkiltä, teen vielä suursiivouksen päälle.

Mutta nyt on elämässä sen verran kiirettä ja huolenaiheita, että en jaksa. Unet on jääneet vähiin myös. Mutta jahka tästä noustaan, niin sitten taas mentiin.
Tee omat sulle sopivat säännöt, Laukka tekee omansa.

Se pätkäpaastokin toisi jo niin paljon hyvää.

Kuules kurppa, sanoi kurppa toiselle. Me ei olla enää mitään nuoria muikkeleita, nyt täytyy alkaa syömään niin että tuntuu hyvältä ja että jaksaa. Ja ottaa huomioon näitä hormoonimuutoksiakin. Mieli tasaantuu kummasti ja ajatus rullaa priimasti kun ei mätä niitä hiilareita liikaa.

Jätä nyt hiivatti ne rypsit ja rapsit summuut kakat ja vaihda ne johonkin muuhun!🧐

Aion tehdä kaikkeni että vouhotat mun kanssa täällä palstalla vielä ysikymppisenäkin!!!!😂 Palsta sukupolvenvaihdos tarvitsee vielä meitä vanhuksia joku päivä! Ettei vaan käänny sukupuolenvaihdokseksi😂😂😂
 
Viimeksi muokattu:
No noilla eläisi autiolla saarella jo pitkälle.
Mutta miks pitäis olla kokoravintoa? Kuka siten on sanonut? Luonto itsekin tarjoaa muutakin kuin hirven pakaraa, siellähän on hyvin monipuolinen ruokapöytä, meitä varten.
No eläinperäisestä ravinnosta ihminen saa hyvin energiaa.

Mieti minkä kasan syöt salaattia jos pitäisi saada iso määrä energiaa. Vedät pikku pihvin niin se on siinä.
Lisäksi hormoonitoiminta ei ole normaalia jos et saa riittävästi oikeita rasvoja=ei kasvirasvat/siemenöljyt. Etkä sä saa siitä tomaatista ja avokadosta rautaa etkä paljon muutakaan mitä eläinperäisestä ravinnosta.

Muun muassa sardinit ovat terveellisiä koska pikku kala ja runsaasti omega 3 (jossa mukana EPA&DHA joita ihminen kykenee hyödyntämään). Jos ei vaikka kassilohi kiinnosta vähentyneen omega 3 vuoksi. Villilohtahan täällä ei liiemmin enää saakaan.
 
No eläinperäisestä ravinnosta ihminen saa hyvin energiaa.

Mieti minkä kasan syöt salaattia jos pitäisi saada iso määrä energiaa. Vedät pikku pihvin niin se on siinä.
Lisäksi hormoonitoiminta ei ole normaalia jos et saa riittävästi oikeita rasvoja=ei kasvirasvat/siemenöljyt. Etkä sä saa siitä tomaatista ja avokadosta rautaa etkä paljon muutakaan mitä eläinperäisestä ravinnosta.

Muun muassa sardinit ovat terveellisiä koska pikku kala ja runsaasti omega 3 (jossa mukana EPA&DHA joita ihminen kykenee hyödyntämään). Jos ei vaikka kassilohi kiinnosta vähentyneen omega 3 vuoksi. Villilohtahan täällä ei liiemmin enää saakaan.
Ei salaatinlehdestä mitään saakaan, mutta kasvikunnasta just avokado, tomaatit, pähkinät, VILJA (😊) auttaisivat autiolla saarella jo pitkälle.
 
Ei salaatinlehdestä mitään saakaan, mutta kasvikunnasta just avokado, tomaatit, pähkinät, VILJA (😊) auttaisivat autiolla saarella jo pitkälle.
Nyt loppu se pullan puputtaminen! Tästä lähin syöt sitä ainoastaan karkkipäivänä niin kuin muutkin herkut!😠

Itse saat kuitenkin valita päivän!!!!🤗
Minkäs päivän valitset?🧐

Mä oon vielä muutaman kuukauden ilman ja pidän sitten karkkipäivän lauantaisin.😬
 
Ja jos jouduttaisi autiolle saarelle niin punottais korit ja lähdettäisi penkomaan rapuja ja kotiloita ja kyhättäis kalastusvälineet. Me millään salaateilla elettäis!🙄😁
 
Nyt loppu se pullan puputtaminen! Tästä lähin syöt sitä ainoastaan karkkipäivänä niin kuin muutkin herkut!

Itse saat kuitenkin valita päivän!!!!
Minkäs päivän valitset?

Mä oon vielä muutaman kuukauden ilman ja pidän sitten karkkipäivän lauantaisin.
Mitä mun pulla edelleenkään tähän ketjuun liittyy? En mä sitä tuohon vilja-sanaan sisällytä. Ei autiolla saarella pullalla eläisi, vaan täysjyväkauralla ja -rukiilla. :)
 
No eläinperäisestä ravinnosta ihminen saa hyvin energiaa.

Mieti minkä kasan syöt salaattia jos pitäisi saada iso määrä energiaa. Vedät pikku pihvin niin se on siinä.
Lisäksi hormoonitoiminta ei ole normaalia jos et saa riittävästi oikeita rasvoja=ei kasvirasvat/siemenöljyt. Etkä sä saa siitä tomaatista ja avokadosta rautaa etkä paljon muutakaan mitä eläinperäisestä ravinnosta.

Muun muassa sardinit ovat terveellisiä koska pikku kala ja runsaasti omega 3 (jossa mukana EPA&DHA joita ihminen kykenee hyödyntämään). Jos ei vaikka kassilohi kiinnosta vähentyneen omega 3 vuoksi. Villilohtahan täällä ei liiemmin enää saakaan.
Miten vaikka koko ikänsä oliivioljyä vetävän italialaisen/kreikkalaisen mamman hormonitoiminta on häiriintynyt? :unsure:
 
Mitä mun pulla edelleenkään tähän ketjuun liittyy? En mä sitä tuohon vilja-sanaan sisällytä. Ei autiolla saarella pullalla eläisi, vaan täysjyväkauralla ja -rukiilla. :)
Et sä niillä eläis. Ujuttaisin salaa lihaa sun kaurapirtelöihis!😏
Silleen susta saa parhaiten tehot irti ja jää aikaa muuhunkin kuin ruuanhakuun!
Pitäshän meidän rakentaa asumukset ja muut!🧐
 

Yhteistyössä