Kannattaako hankkia oma metsäpalsta polttopuita varten?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
On aikas harvinaista tuo sähköllä kuivaus.
Miksi kukaan siihen sähköä kuluttaisi kun luonto hoitaa homman ilmaiseksi.
Ne, jotka klapeja myyvät, tekevät niitä joka vuosi jonkinlaisen erän. Val iina kuivumassa saattaa siis olla parinkin vuoden klapit kerralla.
Ei tällaisia markkinoita klapimiehillä ole ollut vuosikausiin.
Telkkarissa näin. Meillä kuivaa ahava kevättuuli
 
On aikas harvinaista tuo sähköllä kuivaus.
Miksi kukaan siihen sähköä kuluttaisi kun luonto hoitaa homman ilmaiseksi.
Ne, jotka klapeja myyvät, tekevät niitä joka vuosi jonkinlaisen erän. Val iina kuivumassa saattaa siis olla parinkin vuoden klapit kerralla.
Ei tällaisia markkinoita klapimiehillä ole ollut vuosikausiin.
Pääkaupunkiseudulla myytiin kuutiota melkis parinsadan hintaan tänä syksyllä. Kuljetus toki päälle vielä.


Ja neljänkymmenen litran klapisäkit kaupoissa, tokmannilla ja muissa maksoivat jopa 11.90 kipale.


Kyllä noita on jo voitu kuivatellakin...
 
Pääkaupunkiseudulla myytiin kuutiota melkis parinsadan hintaan tänä syksyllä. Kuljetus toki päälle vielä.


Ja neljänkymmenen litran klapisäkit kaupoissa, tokmannilla ja muissa maksoivat jopa 11.90 kipale.


Kyllä noita on jo voitu kuivatellakin...
En kiellä, kun ei ole todistusaineistoa, mutta noissa lukemissa ihan ilmakuivatut täälläkinpäin liikkuu.
Eroja tulee sitten siinä, kuka milläkin hinnalla kuljettaa.
Mut ihan sivusta seuranneena oon kyllä sitä mieltä, että hiukkasen noi hinnat on yläkantissa, jos kustannuksia ja työpalkkoja ajatellaan. On vähäsen semmonen "sadessaan susikin syö"- meininki.
Mut mitäs tosta, kun tilanne rauhoittuu, asettuvat hinnatkin asialliselle tasolle.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
5 hehtaarin ensiharvennus metsäpalsta riittää monessa tapauksessa kotitarve polttopuumetsäksi. Valmiina ostettu klapi kalliimpaa kuin tukkipuu. Oman metsän tukkipuun polttaminenki on halvempaa kuin valmiin klapin ostaminen kun polttopuun tekee itse.
Hyvä olla palsta mahdollisimman lähellä kotia sekä tie palstalle jotta voi kerätä suoraan puuta auton peräkärryyn. Muuten puiden kuljetus rankoina koneurakoitsijalla itse voi tehdä rangat kourakasoihin palstalle.
Kuljetuskalustoon ei juurikaan kannata sijoittaa auton perökärryä enempää ja sehän on monella jo valmiina.
Minä teen itelle joka vuosi 15-20 kuutiota polttopuuta moottorisahalla ja kirveellä. Hyvin onnistuu.
Kotiin puun kuljettaa koneurakoitsia joskus kuljetan auton peräkärryllä esim tien laidasta kaatamiani puita.

Metsälehden sivuilta voi saada tietoa.
Metsäpalstoista on tänäpäivänä kova kysyntä ja hinnat nousussa.
Metsän uudistaminen on ainoa toimenpide mikä on avohakkuun jälkeen pakollinen muut metsänhoito toimenpiteet on vapaa-ehtoisia.
 
vierailija
5 hehtaarin ensiharvennus metsäpalsta riittää monessa tapauksessa kotitarve polttopuumetsäksi. Valmiina ostettu klapi kalliimpaa kuin tukkipuu. Oman metsän tukkipuun polttaminenki on halvempaa kuin valmiin klapin ostaminen kun polttopuun tekee itse.
Hyvä olla palsta mahdollisimman lähellä kotia sekä tie palstalle jotta voi kerätä suoraan puuta auton peräkärryyn. Muuten puiden kuljetus rankoina koneurakoitsijalla itse voi tehdä rangat kourakasoihin palstalle.
Kuljetuskalustoon ei juurikaan kannata sijoittaa auton perökärryä enempää ja sehän on monella jo valmiina.
Minä teen itelle joka vuosi 15-20 kuutiota polttopuuta moottorisahalla ja kirveellä. Hyvin onnistuu.
Kotiin puun kuljettaa koneurakoitsia joskus kuljetan auton peräkärryllä esim tien laidasta kaatamiani puita.

Metsälehden sivuilta voi saada tietoa.
Metsäpalstoista on tänäpäivänä kova kysyntä ja hinnat nousussa.
Metsän uudistaminen on ainoa toimenpide mikä on avohakkuun jälkeen pakollinen muut metsänhoito toimenpiteet on vapaa-ehtoisia.
(y)
 

Yhteistyössä