Hölmöläiset metsässä...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Jep. Kaadetaan kaikki puut ja möyritään suot pilalle. Kyllä ne muutamaksi vuodeksi tuo lämpöä, mutta mitäs sitten sen jälkeen? Juu, uutta turvetta ei tarvitse odottaa kuin 3000 vuotta. Mutta eipä silloin enää muutenkaan elämää ole
Silloinkin muutama vuosi sitten, kun turvetta vielä laajemmin käytettiin energian tuotantoon, uutta turvetta muodostui joka vuosi enemmän kuin mitä talteen kerättiin ja käytettiin.
Nyt turvekoneista suuri osa hävitetty.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis ja Lispetti
  • Rakkaus
Reactions: m1es
Mielenkiintoista keskustelua turpeestakin:

 
vierailija
poppeli kasvoi ekana kesänä- risusta lähti alkuun - 140cm. Istutettiin maahan ja hyvin talvehtikin. Suojattiin jäniksiltä verkolla. Muistakaa kerätä tuulen taittamat risut veteen juurtumaan-aina uudenkuun jälkeen
Laitappa niitä poppeleita 1000 taimea kasvamaan niin sitten ok. Poljin syksyllä 700 kuusentainta ja edellisenä laitettiin 1500.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Ei ainakaan täälläpäin, siitä pitäähuolen liian suuri peura-ja kauriskanta. Juuri tuo ikä, ensimmäisestä kymmeneen vuoteen, oikeastaan viisi ensimmäistä, on se kaikkein hitain kehitysvaihe.
Harmin paikka. Meillä kasvaa männyntaimia, jotka ovat itse itäneet ja olen putsannut pari kertaa kesässä kaikkien ympäriltä heinät ym pois. Viisvuotiaat pärjäävät ilmankin
 
Harmin paikka. Meillä kasvaa männyntaimia, jotka ovat itse itäneet ja olen putsannut pari kertaa kesässä kaikkien ympäriltä heinät ym pois. Viisvuotiaat pärjäävät ilmankin
Siellä ei taida sitten olla hirviä. Tuossa 10-20- vuotiaat ovat niiden suosiossa sarvien hankaamispuina. Sitä nuorennista syödään kasvainsilmut ja usein myös menneen kesän kasvukin.
 

Yhteistyössä