Historioitsija Teemu Keskisarjan mielestä islamissa meni jotain pieleen satoja vuosia sitten

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Niin ei olekaan Jeesuksen syy. MInähän sanoin, että IHMISET käyttävät uskontoa oikeutuksenaan tappaa muita ihmisiä. IHMISET ovat tässä niitä, jotka tekevät väärin. Sama asaia islamissa. IHMISET tappavat toisia ihmisiä uskonnon varjolla ja käyttäen uskontoa tekosyynä. Ei islam väkivaltaisuuskaan varmasti ole Jumalan tahto. Sama Jumalahan heillä on kuin kristityilläkin.
👍
 
Niin ei olekaan Jeesuksen syy. MInähän sanoin, että IHMISET käyttävät uskontoa oikeutuksenaan tappaa muita ihmisiä. IHMISET ovat tässä niitä, jotka tekevät väärin. Sama asaia islamissa. IHMISET tappavat toisia ihmisiä uskonnon varjolla ja käyttäen uskontoa tekosyynä. Ei islam väkivaltaisuuskaan varmasti ole Jumalan tahto. Sama Jumalahan heillä on kuin kristityilläkin.
Ero on islamissa ja kristinuskossa siinä, että koska muslimit kehuvat että Koraani ei muutu missään kohtaa, niin...sitten se sotakäsky pätee kaikkiin ji_hadin muodossa.

Jeesus toppuutteli väkivaltaisuutta, ja käski rukoilemaan vihollisten puolesta.
Muhammed kirosi hadithien mukaan kristityt vielä kuolinvuoteellaankin.
 
Juu. Mun tällä hetkellä varhaisimmin tiedossa oleva sukulaiseni syntyi vuonna 1620, Luther taas syntyi 1848 eli vain yksi tai kaksi sukupolvea aiemmin. On hyvinkin mahdollista selvittää sukunsa sinne saakka.
Noo...ootko sä samanlainen kuin jokainen esi-isäsi?

Mä veikkaan että se Lutherista polveutuva on polleena sukujuuriensa takia, varmasti saanut siitä ihailua jo pienestä asti.
Mä en aattele noin. Mä en laittaisi rahojani likoon edes sen puolesta, onko Luther Taivaassa.
Juutalaisviha on asia jota Jumala ei sulata (siis juutalaisten törttöilystä saa älähtää, mutta viha on erikseen). Onneks luterilainen kirkko ei oo noudattanu sitä juutalaisvihaa.
 
Siis kristityissä maissa menee siksi paremmin, että uskonnon rooli on koko ajan pienentynyt. Kyllä kristinuskon varjolla on paljon pahaa tehty. Tavallaan jopa enemmän kuin islamin. Mutta se on kyllä totta, että nykymaailmassa islam on kyllä pahin taantumuksellinen voima. Valonpilkahduksia on siellä täällä, mutta kokonaiskuvassa todella masentavaa.

Sinällään islamin tiukka tuomitseminen vain polarisoi asioita. Islam ei muuksi muutu kymmenessä eikä sadassa vuodessa. Pelkkä viha ja vastustus ei mielestäni ole oikea keino. Mutta voin myöntää, että minulla ei ole tähän ratkaisuja. Länsimaissa kyllä noilta alueilta tuleva maahanmuutto pitää saada kuriin. Lisäksi ei pidä antaa yhtään milliä periksi radikaalimeiningille. "Maassa maan tavalla. Latteus, mutta sen mukaan on mentävä.

Harmi kun tällaiset maallistuneemmankin islamin valtiot ovat menneet takapakkia viime vuosina, esim. Turkki.
 
vierailija
Siis kristityissä maissa menee siksi paremmin, että uskonnon rooli on koko ajan pienentynyt. Kyllä kristinuskon varjolla on paljon pahaa tehty. Tavallaan jopa enemmän kuin islamin. Mutta se on kyllä totta, että nykymaailmassa islam on kyllä pahin taantumuksellinen voima. Valonpilkahduksia on siellä täällä, mutta kokonaiskuvassa todella masentavaa.

Sinällään islamin tiukka tuomitseminen vain polarisoi asioita. Islam ei muuksi muutu kymmenessä eikä sadassa vuodessa. Pelkkä viha ja vastustus ei mielestäni ole oikea keino. Mutta voin myöntää, että minulla ei ole tähän ratkaisuja. Länsimaissa kyllä noilta alueilta tuleva maahanmuutto pitää saada kuriin. Lisäksi ei pidä antaa yhtään milliä periksi radikaalimeiningille. "Maassa maan tavalla. Latteus, mutta sen mukaan on mentävä.

Harmi kun tällaiset maallistuneemmankin islamin valtiot ovat menneet takapakkia viime vuosina, esim. Turkki.
👍
 
vierailija
Luther ei ymmärtänyt taivaasta edes sitä et kuu kiertää maata ja ne molemmat yhdessä kiertävät aurinko
Noo...ootko sä samanlainen kuin jokainen esi-isäsi?

Mä veikkaan että se Lutherista polveutuva on polleena sukujuuriensa takia, varmasti saanut siitä ihailua jo pienestä asti.
Mä en aattele noin. Mä en laittaisi rahojani likoon edes sen puolesta, onko Luther Taivaassa.
Juutalaisviha on asia jota Jumala ei sulata (siis juutalaisten törttöilystä saa älähtää, mutta viha on erikseen). Onneks luterilainen kirkko ei oo noudattanu sitä juutalaisvihaa.
 
Mun mielestä mentiin vikaan jo silloin kun muhammed julisti pyhässä sodassa kuolevien pääsevän taivaaseen ja saavan ne sietsemän rypälettä tai neitsyttä tai kumpia sit ovatkaan.
Heh, jotkut vääristelee onnettomasti jostain kumman syystä, kun vääntävät nuorten testosteronia tihkuvien miesten himoitsevan muka rypäleitä taivaassa taistelussa kuolemansa jälkeen 😆

Saahan niitä syödäkseen eläessäänkin.

"Kirkkohistorian emeritusprofessori Jouko Martikainen nosti tammikuun alussa Perusta-lehden teologisilla opintopäivillä esiin kysymyksen Koraanin kuvaamasta paratiisista. Martikainen toi esiin Christoph Luxenbergin väitteen, jonka mukaan Koraani ei lupaakaan uskonsa puolesta taistelevalle paratiisissa neitsyitä vaan valkoisia, kristallinkirkkaita rypäleitä. Martikaisen esitys on luettavissa kokonaisuudessaan uusimmassa Perusta-lehdessä (1/2016).

Martikainen kuvaa, miten ”dzihadistit” (kuten Martikainen sanan kirjoittaa) uskovat, että heitä odottavat taivaassa paratiisineidot eli huurit. Näitä sensuelleja ja kauniita huureja on kutakin uskovaa kohden 70, ja jokaisella huurilla on 70 yhtä kaunista sijaista."
 
vierailija
Juu. Mun tällä hetkellä varhaisimmin tiedossa oleva sukulaiseni syntyi vuonna 1620, Luther taas syntyi 1483 eli vain yksi tai kaksi sukupolvea aiemmin. On hyvinkin mahdollista selvittää sukunsa sinne saakka.

(korjasin, kirjoitin syntymävuoden väärin!)
Sukupolvi on n. 25 vuotta ja niitä on siis pyöreästi neljä per vuosisata. Luther oli suunnilleen 1400-luvun viimeistä sukupolvea ja sukulaisesi oli 1600-luvun toista sukupolvea. Välissä vielä 1500-luvun neljä sukupolvea. Luther siis syntyi viisi sukupolvea sukulaistasi aiemmin.

Sukupolvi ei ole eksakti määritelmä, mutta sillä siis ei viitata ihmisen elinikään, vaan synnytysikään. Sosiologi Karl Mannheim loi biologisen käsitteen rinnalle sosiologisen sukupolven, johon siis viitataan esim. termillä milleniaalit, mutta senkin määrittelyssä käytettiin ikää 17-25 vuotta.
 
vierailija
Jaha, jäi haaviin. Ilman edellisen viestin kopiointia siis uusi yritys ja vastaus viestiin nro 7

Etenkin ku se ehkä olikin käännösvirhe ja kyse oli "oikeasti" viinirypäleistä.

Mutta jos elinolosuhteet ovat (vanhoillisten, tiukkojen sääntöjen vuoksi) ahterista niin ehkä tulee mieleen ottaa riski. Jos kuolemanjlkeinen elämä ei voi olla neitsyittäkään olematta parempaa kuin sen hetkinen.
neitsyen tähtikuvion aikaan onhyvä rypäleidenpoiminta-aika
 

Yhteistyössä