Sulatin juuri pakasteesta 400gr punalaputettua makaroonia ja lisäsin siihen 170gr voisulaa

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Voi harmi, tuo yhdistelmä on kyllä Italiassa oikea klassikko. Mä taas olen yrittänyt tykästyä korianteriin, mut ei vaan onnistu. Makuasioita
Geeniperimä vaikuttaa, maistuuko se sinusta saippualta?

Tieteen kuvalehti:

Useimpien mielestä korianteri on hyvää, mutta joidenkuiden suussa korianteri todella maistuu pahalta.

Yleensä makua kuvaillaan saippuamaiseksi. Syynä voi olla muunnos kromosomin 11 geenissä OR6A2.

Se ohjaa ihmisen kykyä aistia aldehydiyhdisteitä, joiden haju voi muistuttaa saippuaa.

vierailija
Geeniperimä vaikuttaa, maistuuko se sinusta saippualta?

Tieteen kuvalehti:

Useimpien mielestä korianteri on hyvää, mutta joidenkuiden suussa korianteri todella maistuu pahalta.

Yleensä makua kuvaillaan saippuamaiseksi. Syynä voi olla muunnos kromosomin 11 geenissä OR6A2.

Se ohjaa ihmisen kykyä aistia aldehydiyhdisteitä, joiden haju voi muistuttaa saippuaa.
Mielenkiintoista, enpä ole ennen kuullut! Niin sitä saippuan makua kuvataan, mutta en mä tiedä, mulle se vaan maistuu pahalta. Kaikki muut yrtit menevät ja käytän paljon mutta tuo on ylivoimainen :D Kotona käytän persiljaa/lehtipersiljaa, jos reseptissä on korianteria.

Mielenkiintoista, enpä ole ennen kuullut! Niin sitä saippuan makua kuvataan, mutta en mä tiedä, mulle se vaan maistuu pahalta. Kaikki muut yrtit menevät ja käytän paljon mutta tuo on ylivoimainen Kotona käytän persiljaa/lehtipersiljaa, jos reseptissä on korianteria.
Joskus alkaa tää nuppimään, tää persilja/lehtipersiljajuttu.
Persilja on joko lehti- tai juuripersiljaa.
JuurisellIsessa mausteeksi käytetään tää ulkonäöltään palsternakkaa muistuttava juuri.
Lehtipersilja taas jakautuu sileälehti- ja kähäräpersiljaan. Sileälehtinen on hyvin suosittu Välimerellisessä keittiössä, kähärä taas pohjoisenpna.
Kähärästä on sitten vielä se sammalpoimupersilja, joka on vieläkin kähäräisempi pinnaltaan.

vierailija
Joskus alkaa tää nuppimään, tää persilja/lehtipersiljajuttu.
Persilja on joko lehti- tai juuripersiljaa.
JuurisellIsessa mausteeksi käytetään tää ulkonäöltään palsternakkaa muistuttava juuri.
Lehtipersilja taas jakautuu sileälehti- ja kähäräpersiljaan. Sileälehtinen on hyvin suosittu Välimerellisessä keittiössä, kähärä taas pohjoisenpna.
Kähärästä on sitten vielä se sammalpoimupersilja, joka on vieläkin kähäräisempi pinnaltaan.
Kiitos tarkennuksesta :)

Itse asiassa tuli mieleen toinen ärsytyksen kohde, kun usein monet puhuvat "parsasta" vaikka tarkoitetaan "parsakaalia", kun taas "parsa/tankoparsa" on ihan eri kasvi ja vihannes.
Toi parsakaalijuttu mutkistui vielä entisestään, kun ne keksivät tämän varsiparsakaalin. Kukaan ei viitsi sanoa noin pitkää nimeä, vaan siitä tuli varsiparsa. Se on sitten helppo sekoittaa tankoparsaan.
Mutta varsinainen sekavihannessalaatti tulee noista sellereistä.
Niitäkin kun on kolmea muunnosta, on mukula-, varsi- ja yrttiselleri. Sen vielä hyväksyn, että mukulaselleriä sanotaan joskus juuriselleriksi, mutta sitten kun aletaan puhua leikko- , lehti- ja ruotiselleristä, alkaa jo mennä hiukkasen arvailun puolelle, mistä kasviksesta milloinkin on kyse. Varsinkin, kun asiakas itsekään ei tarkoin tiedä, mitä on ostamassa.

vierailija
Toi parsakaalijuttu mutkistui vielä entisestään, kun ne keksivät tämän varsiparsakaalin. Kukaan ei viitsi sanoa noin pitkää nimeä, vaan siitä tuli varsiparsa. Se on sitten helppo sekoittaa tankoparsaan.
Mutta varsinainen sekavihannessalaatti tulee noista sellereistä.
Niitäkin kun on kolmea muunnosta, on mukula-, varsi- ja yrttiselleri. Sen vielä hyväksyn, että mukulaselleriä sanotaan joskus juuriselleriksi, mutta sitten kun aletaan puhua leikko- , lehti- ja ruotiselleristä, alkaa jo mennä hiukkasen arvailun puolelle, mistä kasviksesta milloinkin on kyse. Varsinkin, kun asiakas itsekään ei tarkoin tiedä, mitä on ostamassa.
Totta! Tosin varsiparsakaalista käytetään myös sanaa broccolini. Mut hei joo tuo selleri.. kun juuri päätin tehdä "juuriselleristä" keittoa niin ihan piti tarkistaa, että kai kyseessä on mukulaselleri ja olihan se :D

Sä tiedät paljon, oletko alalla? No ei tartte vastata, mutta arvostan aina eksaktia tietoa ja uuden oppiminen on hyödyllistä ja kivaa, joten kiitos sinulle :)

Totta! Tosin varsiparsakaalista käytetään myös sanaa broccolini. Mut hei joo tuo selleri.. kun juuri päätin tehdä "juuriselleristä" keittoa niin ihan piti tarkistaa, että kai kyseessä on mukulaselleri ja olihan se

Sä tiedät paljon, oletko alalla? No ei tartte vastata, mutta arvostan aina eksaktia tietoa ja uuden oppiminen on hyödyllistä ja kivaa, joten kiitos sinulle
En ole enää alalla, utta suurin piirtein puoli vuosisataa tuli vihanneksienkin kanssa takutuksi.

En ole enää alalla, utta suurin piirtein puoli vuosisataa tuli vihanneksienkin kanssa takutuksi.

Sä muuten osaisitkin ehkä auttaa!

Ku ipanan linnut syövät tuoretta, salatteja, yrttejä ja melkis mitä vaan vihreää, niin mitä voisi helpoiten kasvattaa noin 18 asteen lämpötilassa ikkunalaudalla. Toki avuksi saadaan myös kasvivaloja jos tarvs.

Sä muuten osaisitkin ehkä auttaa!

Ku ipanan linnut syövät tuoretta, salatteja, yrttejä ja melkis mitä vaan vihreää, niin mitä voisi helpoiten kasvattaa noin 18 asteen lämpötilassa ikkunalaudalla. Toki avuksi saadaan myös kasvivaloja jos tarvs.
Ekaksi tuli mieleen vihanneskrassi. Se itää nopeasti ja on helppo viljellä lähes missä vain. Ainoa, mikä arvelluttaa, on se, jääkö niille lintusille mitään sen jälkeen, kun olet itse tuota maistanut.
Mutta itse asiaan. Otat jonkin laakean astian, esim lautasen, levität sen pohjalle, jos et halua käyttää multaa, pari kerrosta talouspaperia. kylvät siemenet siihen ja pidät kosteana. Idätysajaksi kylvöksen suojaksi kannattaa laittaa suojamuovi. Noin viikon kuluttua kylvös on vihertynyt. Sen jälkeenkin sitä on hyvä suihkutella.
Riippuen siitä, miten suureksi kasvuston annat tulla ja miten nopeasti siitä korjaat satoa, ajoitat sitten seuraavan kylvöerän.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-

Yhteistyössä