Kuinka hyvätuloinen/varakas olet

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
1. Mitä omistat? Mikä on omaisuutesi arvo - velat ?
2 Mitkä on taloutesi yhteiset bruttotulot ?
3 Minkä ikäinen olet, entäs avo/aviopuolisosi?

Minulla siis tämä tilanne:

1. Omistan kämpän, tai siis pankki. Kun asuntojen hinnat laskee, niin arvo - velat varmaan suunnilleen 0. Säästöjä ei nimeksikään, mutta vähän pahan päivän varalle. Eli ensi talveen.
2. Bruttotulot meillä 45 000. Mä kokopäivätöissä ja mies osa-aika. Mies pyrkii kyllä löytämään vakiduunia ja sitten mennään heittämällä yli 50 000.
3. Ikää meillä 32 jq 33v.
 
vierailija
Omistan jotain 35000€ arvosta. Säästöjä on jokin 10000€ Velkoja ei ole.
Puoliso omistaa n15000€ ja sil on säästössä varmaan 25000€. Sil on velkaa joku pari kymppiä.
Yhteiset tulot sattuu jonnekin 60-70t/e väliin.
Mä oon 36 ja puoliso 41.
 
vierailija
Voisko mustatkin vastata? Kiinnostaisi tietää. Ei tartte tarkkaan kertoa, mutta kumminkin.

Itellä tää tilanne (huom! suuri osa perintönä, mutta toki perintöveroja maksettu). Mieheni ja minun vanhempani elävät vielä. Miehen puolelta ei tule paljon mitään. Minun puolelta tulee jotain, mutta vanhempani ovat ison osan jo antaneet ennakkoperintänä ja/tai perinnöstä luopumalla. Me ei voitu luopua kun ei lapst olleet silloin vielä syntyneet.

Omistukset

1. Omakotitalo pk-seudun lähellä 500 000
2. Kesämökki Uudellamaalla 300 000
3. Sijoitusasunto (miehen ja mun entinen kämppä) Helsingissä 300 000
4. Maa-metsätontti periferiassa 100 000
5. Osakkeita 100 000

Velkaa ei yhtään. Omaisuus siis 1,3 miljonaa!

Palkkatulot meillä yli 150 ke/vuodessa. Tuosta toki maksetaan aika iso osa veroa. Nettona jää alta 100 ke. Että aika paljon tässä muuta yhteiskuntaa rahoitetaan.

Ikää mulla 38v, miehellä 47v.
 
Mulla on enemmän omaisuutta mitä velkoja/ulosottovelkoja ja tienaan enemmän mitä tän päivän uutisoinnin keeskivertosuomalainen. Ja kuulun myös siinä mainittuun "hyvätuloisimpien" ikäryhmään.

Täst on sit vissiin vain tie alaspäin kun ikäännyn :D
 
vierailija
Voisko mustatkin vastata? Kiinnostaisi tietää. Ei tartte tarkkaan kertoa, mutta kumminkin.

Itellä tää tilanne (huom! suuri osa perintönä, mutta toki perintöveroja maksettu). Mieheni ja minun vanhempani elävät vielä. Miehen puolelta ei tule paljon mitään. Minun puolelta tulee jotain, mutta vanhempani ovat ison osan jo antaneet ennakkoperintänä ja/tai perinnöstä luopumalla. Me ei voitu luopua kun ei lapst olleet silloin vielä syntyneet.

Omistukset

1. Omakotitalo pk-seudun lähellä 500 000
2. Kesämökki Uudellamaalla 300 000
3. Sijoitusasunto (miehen ja mun entinen kämppä) Helsingissä 300 000
4. Maa-metsätontti periferiassa 100 000
5. Osakkeita 100 000

Velkaa ei yhtään. Omaisuus siis 1,3 miljonaa!

Palkkatulot meillä yli 150 ke/vuodessa. Tuosta toki maksetaan aika iso osa veroa. Nettona jää alta 100 ke. Että aika paljon tässä muuta yhteiskuntaa rahoitetaan.

Ikää mulla 38v, miehellä 47v.
Voi kiitos sinä ihana, epäitsekäs ja vilpitön elättäjä, joka on syntynyt kultalusikka perseessä ja kehtaa vielä valittaa! Oi sinä autuas hyväntekijä, joka rahoittaa niin pyyteettömästi ilman mitään hyötyä meitä vähäosaisia, jotka potkitaan sossun luukulle heti ensimmäisestä taantuman merkistä!
 
vierailija
Voi kiitos sinä ihana, epäitsekäs ja vilpitön elättäjä, joka on syntynyt kultalusikka perseessä ja kehtaa vielä valittaa! Oi sinä autuas hyväntekijä, joka rahoittaa niin pyyteettömästi ilman mitään hyötyä meitä vähäosaisia, jotka potkitaan sossun luukulle heti ensimmäisestä taantuman merkistä!
No enpä nyt sano, että olen syntynyt kultalusikka perseessä. Ei mun vanhemmat mitään rikkaita oo, miehen vanhemmat suorastaan köyhiä. Yrittäjiä, jotka jäivät velkaloukkuun 90-luvulla.

Ihan itse on korkeakoulut käyty. Se on Suomessa kaikille "ilmaista" (eli ei ite tartte maksaa).

Siis toki me on saatu, etenkin minä, hyvät eväät elämään, mutta eipä tää tilanne itestään ole syliin tippunut.

Ja mä jopa suht. mielellä maksan veroni. Enemmän mua häiritsee tupa-triplaverotus. Eli kun sijoitellaan korkeasti verotettuja pääomatuloja, niin sitten noista sijoitustuloista napsastaan taas lisää.
 
vierailija
Voi kiitos sinä ihana, epäitsekäs ja vilpitön elättäjä, joka on syntynyt kultalusikka perseessä ja kehtaa vielä valittaa! Oi sinä autuas hyväntekijä, joka rahoittaa niin pyyteettömästi ilman mitään hyötyä meitä vähäosaisia, jotka potkitaan sossun luukulle heti ensimmäisestä taantuman merkistä!
Onkos se tuon kovatuloisen perheen vika? Heidän ansiostaan tuo hyvinvointiyhteiskunta sentään jotenkin pysyy pystyssä. Jos kaikki olisi kaltaisiasi, niin eipä olis mitään jaettavaa.

Todennäköisesti tuon hyväosaisen perheen vanhemmat ovat tehneet kovan työn, että pääsivät tuohon asemaan. Ja todennäköisesti heidän lapsensa myös tulevat sen tekemään.

Suomessa se on vähän eri kuin vaikka jenkeissä, jossa yliopistoihin pääsee vain isolla rahalla - tai sitten jos on ihan huippu. Mutta kun suurin osa ei ole "ihan huippu", niin siitä lopusta porukasta yliopistoon voi mennä vaan ne, joilla on rahaa.
 
Oon tainnut tämmöisen jo vastata, enkä nyt viitti kauheen tarkkaan vastata. Mutta vähemmän kuitenkin kuin tuolla viestin #4-kirjoittajalla. Olen kyllä yrittänyt sijoitella fiksusti rahojani, mutta joskus on menty ylöspäin ja joskus alaspäin. Voin sen sanoa, että muutaman virheratkaisun takia omaisuuteni arvo on huomattavasti pienempi kuin tasan vuosi sitten. Mutta enemmän kuin 3 vuotta sitten... Koronan aikana tuli tehtyä osakemarkkinoilla paljon hyviä ratkaisuja, mutta myös paljon virheitä.

Velkaakin mulla on, talosta ja tiluksista, mutta tarvittaessa voin ne maksaa pois. Korkokattoa ei ole, joten voipi olla, että tämä tulee kyseeseen kun seuraava korontarkastus tulee ensi kesänä.

Nuo kultalusikat perseessä-jutut on kyllä aika typeriä. Tottakai se tausta vaikuttaa ihmiseen paljon, mutta Suomessa vähemmän kuin suurimmassa osassa maailmaa. Tässä on hyvät ja huonot puolensa.
 
vierailija
Nooh mulle kävi vähän samanlailla kun jack dawsonille kesällä juotiin shamppanjaa rikkaiden pöydässä haha
Pääsitkö juomaan shampanjaa rikkaiden pöytään? Mites silleen? Menikö kaveris rikkaan miehen kanssa naimisiin?

Itelläkin on vähän kokemusta "oikeesti rikkaista". Täytyy sanoa, että oman kokemukseni perusteella tuossa porukassa on enemmän kusipäitä kuin tavallisissa kansalaisissa. Tai sitten vaan on osunut vääriä ihmisiä vastaan.

Itse olen melko tavallinen. Omaisuus velkojen jälkeen ehkä 20-30 k€. Tulot meillä bruttona ehkä 70 000 €.... Kun ei oo lukupäätä niin ei oikein mahiksia päästä parempipalkkaisiin hommiin, että onko se sitten oma vika?
 
vierailija
No enpä nyt sano, että olen syntynyt kultalusikka perseessä. Ei mun vanhemmat mitään rikkaita oo, miehen vanhemmat suorastaan köyhiä. Yrittäjiä, jotka jäivät velkaloukkuun 90-luvulla.

Ihan itse on korkeakoulut käyty. Se on Suomessa kaikille "ilmaista" (eli ei ite tartte maksaa).

Siis toki me on saatu, etenkin minä, hyvät eväät elämään, mutta eipä tää tilanne itestään ole syliin tippunut.

Ja mä jopa suht. mielellä maksan veroni. Enemmän mua häiritsee tupa-triplaverotus. Eli kun sijoitellaan korkeasti verotettuja pääomatuloja, niin sitten noista sijoitustuloista napsastaan taas lisää.
Suurin osa perintöä, niin ah, köyhiltä vanhemmilta! Just tommosta elitistä p** suollat. Olisin toki mennyt ilmaiseen kouluun, jos olis ollu varaa, mut peruskoulusta suoraan töihin ja siinä rinnalla amis meni jotenkin.
Sähän nyt pystyit vaikka asumaan yhdessä perintökohteessa opiskeluaikana :D
 
vierailija
Onkos se tuon kovatuloisen perheen vika? Heidän ansiostaan tuo hyvinvointiyhteiskunta sentään jotenkin pysyy pystyssä. Jos kaikki olisi kaltaisiasi, niin eipä olis mitään jaettavaa.

Todennäköisesti tuon hyväosaisen perheen vanhemmat ovat tehneet kovan työn, että pääsivät tuohon asemaan. Ja todennäköisesti heidän lapsensa myös tulevat sen tekemään.

Suomessa se on vähän eri kuin vaikka jenkeissä, jossa yliopistoihin pääsee vain isolla rahalla - tai sitten jos on ihan huippu. Mutta kun suurin osa ei ole "ihan huippu", niin siitä lopusta porukasta yliopistoon voi mennä vaan ne, joilla on rahaa.
Ei ole, mutta tuollainen elitistinen kakan suolto ärsyttää. Oikeasti tienataan hippa enemmän, kuin noi ja omaisuuttakin yhtä paljon, mut me ollaan oikeasti tehty tuo raha nollasta, eikä perintöjä ole ollut.
Nyt en siis todellakaan kritisoinut kenenkään varallisuutta, vaan tuota yhteiskunnan elättämiskommenttia. Käy säkin vähän kouluja, nii opit lukeen.
 
vierailija
Pääsitkö juomaan shampanjaa rikkaiden pöytään? Mites silleen? Menikö kaveris rikkaan miehen kanssa naimisiin?

Itelläkin on vähän kokemusta "oikeesti rikkaista". Täytyy sanoa, että oman kokemukseni perusteella tuossa porukassa on enemmän kusipäitä kuin tavallisissa kansalaisissa. Tai sitten vaan on osunut vääriä ihmisiä vastaan.

Itse olen melko tavallinen. Omaisuus velkojen jälkeen ehkä 20-30 k€. Tulot meillä bruttona ehkä 70 000 €.... Kun ei oo lukupäätä niin ei oikein mahiksia päästä parempipalkkaisiin hommiin, että onko se sitten oma vika?
Alkaa enemmän lipua muuten siihen, et amislaiset tienaa sekä aiemmin, että enemmän, kuin kukaan lukenut. Kun vertaa suurempaa väestön osaa ja jättää sydänkirurgit laskematta.
 
vierailija
Suomessa se on vähän eri kuin vaikka jenkeissä, jossa yliopistoihin pääsee vain isolla rahalla - tai sitten jos on ihan huippu. Mutta kun suurin osa ei ole "ihan huippu", niin siitä lopusta porukasta yliopistoon voi mennä vaan ne, joilla on rahaa.
Suomessa yliopistoihin menee ihan liikaa porukkaa ja samoin lukioihin, heille kun ei sitten oikein löydy koulutusta vastaavaa työtä.
 
vierailija
Pääsitkö juomaan shampanjaa rikkaiden pöytään? Mites silleen? Menikö kaveris rikkaan miehen kanssa naimisiin?

Itelläkin on vähän kokemusta "oikeesti rikkaista". Täytyy sanoa, että oman kokemukseni perusteella tuossa porukassa on enemmän kusipäitä kuin tavallisissa kansalaisissa. Tai sitten vaan on osunut vääriä ihmisiä vastaan.

Itse olen melko tavallinen. Omaisuus velkojen jälkeen ehkä 20-30 k€. Tulot meillä bruttona ehkä 70 000 €.... Kun ei oo lukupäätä niin ei oikein mahiksia päästä parempipalkkaisiin hommiin, että onko se sitten oma vika?
No ei mut jo pikku poikana ihailin jack dawsonia. Mäkin oon joutunut nukkuun ulkona öitä tai rappukäytävissä. Ni toi oli hauska kun se sanoi on upeaa kun ei tiedä ketä tapaa ja kenen kaa bondaa. Nooh kesällä me hampit istuttiin terassilla ja siihen tuli mies joka heitti mittääs poijjaat tilataan. Ni sit se vislas tarjoilialle et alotetaan shoteilla ja kaljan pitää virrata tasaiseen tahtiin. Joo oli hiukan törkeä tarjoilialle. Shottei tuli koko ajan lisää ja sit se sano kun mentiin yläkertaan et otetaanko shamppanjaa ja ne oli kalliita osti mullekkin oman pullon. Nojoo se höpötti paljon omistamastaan firmasta ja oli aika paljon itseään täynnä. Hokas jollekkin nuorelle tytölle 19v et hän laittaa sulle kymppitonnin tosta noin vaan tilille. Sen nuoren tytön vastaus ihastutti mua sanoi ettei tarvii ku haluaa itte tienaa rahansa. Sit oon ollu rapujuhlissa jossa oli mukavaa.
 
Ei ole, mutta tuollainen elitistinen kakan suolto ärsyttää. Oikeasti tienataan hippa enemmän, kuin noi ja omaisuuttakin yhtä paljon, mut me ollaan oikeasti tehty tuo raha nollasta, eikä perintöjä ole ollut.
Nyt en siis todellakaan kritisoinut kenenkään varallisuutta, vaan tuota yhteiskunnan elättämiskommenttia. Käy säkin vähän kouluja, nii opit lukeen.
Silti pitää arvostaa sitä, että tuossa nimenomaan nostettiin tuo asia esiin, että "perittykin on". Aika usein me hyväosaiset (kai nyt näin voin sanoa itsestäni) laitetaan kaikki ansio itsellemme.

Tuota hyvin elitististä ajattelua kyllä tulee vastaan paljon Suomessakin. Ja toki se usein naamioidaan sellaiseksi, että "ollaan kiitollisia blaa blaa blaa", mutta todellisuudessa ajattelu on toisin.

Itse uskon, että suurin osa tästä ylimpien desiliien porukoista (tulot ja/tai omaisuus) ajattelevat, että tällainen yhteiskunta on ja sen pitääkin olla. Ja että loppupeleissä haluavat konservatiista politiikkaa, koska haluavat säilyttää asemansa. Sinällään aika luonnollista, kyllä mäkin haluan säilyttää oman asemani... Mutta oon kai sitten sen verran tyhmä, että en suostu ajattelemaan yhteiskuntaa vain omien etujen puolustamisen lähtökohdasta.
 
Alkaa enemmän lipua muuten siihen, et amislaiset tienaa sekä aiemmin, että enemmän, kuin kukaan lukenut. Kun vertaa suurempaa väestön osaa ja jättää sydänkirurgit laskematta.
No tää nyt on ihan täyttä paskaa. Just tästä oli tutkimus ja osoitti täysin päinvastaista.

Ei silti etteikö ihan amis-pohjalta voi tienata hyvinkin, etenkin verrattuna monien alojen akateemisiin pätkäduunareihin.

Mutta amikset toimii pääosin tekniikan alalla. Ja jos tekniikan alan palkkoja verrataan, niin erot kumminkin selkeät. Toki paperiteollisuudessa menee aika pitkään, että dippainssi saa kiinni tuloissa sen paperiduunarin. Mutta paperiduunareitakin on aika paljon vähemmän nykyään kuin ennen.
 

Yhteistyössä