"Perussuomalaiset vaatii pakkoruotsista luopumista – ehdoton ja aukoton ruotsin pakollisuus ei vastaa suomenkielisten tarpeita"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
SU:

"Perussuomalaiset laajentaa keskustelua pakollisesta ruotsin kielestä aiheutuvien haittojen ja epäkohtien korjaamiseksi. Perussuomalaiset muun muassa vaatii pakollisen ruotsin kielen opiskelun poistamista peruskoulussa ja mahdollisuutta suorittaa myöhemmät opinnot ilman ruotsin kielen opintoja tai osaamisen osoittamista."
 
vierailija
SU:

"Perussuomalaiset laajentaa keskustelua pakollisesta ruotsin kielestä aiheutuvien haittojen ja epäkohtien korjaamiseksi. Perussuomalaiset muun muassa vaatii pakollisen ruotsin kielen opiskelun poistamista peruskoulussa ja mahdollisuutta suorittaa myöhemmät opinnot ilman ruotsin kielen opintoja tai osaamisen osoittamista."

(y)
 
vierailija
Onko vain perussuomalaisilla näin heikoilla kantimilla "minäkuvan" rakentaminen, että se on yhdestä oppiaineesta kiinni? Ei sillä, mulle on ihan se ja sama, poistuisiko tämä "pakollisuus". Tosin olen itsekin muiden tavoin joutunut opiskelemaan aineita, joissa en ollut hyvä ja joista ei hirveän paljon ole myöhemmin ollut hyötyä (hiukan kuitenkin).

Omat lapseni opiskelevat ihan mielellään ruotsia kuten muitakin aineita, toki välillä purnaavat läksyjen paljoudesta, mutta sellaista se koulunkäynti on.

"Pakollisesta ruotsin kielestä seuraa monia haittoja. Ruotsin pakollisuus muun muassa häiritsee suomenkielisten kielellistä samastumista ja minäkuvaa, vähättelee suomen merkitystä yhteiskunnan yhteisenä kielenä sekä aiheuttaa koulun kielipainotteisen raskauden ja huonoja oppimistuloksia. "
 
vierailija
Onko vain perussuomalaisilla näin heikoilla kantimilla "minäkuvan" rakentaminen, että se on yhdestä oppiaineesta kiinni? Ei sillä, mulle on ihan se ja sama, poistuisiko tämä "pakollisuus". Tosin olen itsekin muiden tavoin joutunut opiskelemaan aineita, joissa en ollut hyvä ja joista ei hirveän paljon ole myöhemmin ollut hyötyä (hiukan kuitenkin).

Omat lapseni opiskelevat ihan mielellään ruotsia kuten muitakin aineita, toki välillä purnaavat läksyjen paljoudesta, mutta sellaista se koulunkäynti on.

"Pakollisesta ruotsin kielestä seuraa monia haittoja. Ruotsin pakollisuus muun muassa häiritsee suomenkielisten kielellistä samastumista ja minäkuvaa, vähättelee suomen merkitystä yhteiskunnan yhteisenä kielenä sekä aiheuttaa koulun kielipainotteisen raskauden ja huonoja oppimistuloksia. "
Miksi Ahvenanmaalla ei ole pakkosuomea, vaikka Suomi on kuulemma kaksikielinen ja Ahvenanmaalla asuu viiden prosentin suomenkielinen vähemmistö?
 
vierailija
Oispa mielenkiintoista nähdä, mikä seuraavaksi.

Uskonto vai historia?

Itse inhosin maatematiikkaa ja englantia mutta on niistäkin hyötyä ollut. Myönnän.
Niin, varmaan haluaisivat puuttua uskonnon ja historian opetuksen sisältöön, näinhän samanlaista ideologiaa kannattavilla on tapana.

Mä inhonsin matikkaa, tosin kun ymmärsin, niin oli kivaa. Kirjoitin jopa yo-kokeissa. On siitä ollut sitten hyötyä ihan arkisissa askareissa ja yksinyrittäjäaikana laskutusasioissa. Kielissä olin hyvä ja niitä käytänkin työssäni kaiken aikaa, myös ruotsia.

Koulu antaa hyvän yleissivistävän pohjan, ei kaikessa varmaan olekaan tarkoitus olla huippu. Tosin jotkut ovat.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Niin, varmaan haluaisivat puuttua uskonnon ja historian opetuksen sisältöön, näinhän samanlaista ideologiaa kannattavilla on tapana.

Mä inhonsin matikkaa, tosin kun ymmärsin, niin oli kivaa. Kirjoitin jopa yo-kokeissa. On siitä ollut sitten hyötyä ihan arkisissa askareissa ja yksinyrittäjäaikana laskutusasioissa. Kielissä olin hyvä ja niitä käytänkin työssäni kaiken aikaa, myös ruotsia.

Koulu antaa hyvän yleissivistävän pohjan, ei kaikessa varmaan olekaan tarkoitus olla huippu. Tosin jotkut ovat.
"inhosin"
 
vierailija
Jokaisessa valtiossa opiskellaan äidinkieltä.

Miksi Ruotsissa ei ole pakkosuomea vaikka siellä on isompi suomenkielinen vähemmistö kuin Suomessa ruotsinkielinen? Muistettakoon se, että Suomessa ruotsinkieliset ovat maahanmuuttajia ja Ruotsissa suomenkieliset ovat alkuperäisasukkaita.
Tiesitkö, että suomenkielisen koulun perustaja pidetty henkilö oli ruotsinkielinen fennomaani?
 
vierailija
"En usko, että ruotsinkielisyys (tai ”ruotsalaisuus”) Suomesta häviäisi, vaikka se menettäisikin asemansa, mutta mielestäni tätä ei tulisi kuitenkaan edesauttaa.

Päinvastoin, ruotsinkieliseen vähemmistöön liittyy lukuisia hyvin positiivisia ja kannatettavia seikkoja, joista suomenkielisen enemmistön sietäisi ottaa mallia.
Ruotsinkieliset voittavat suomenkieliset esimerkiksi avioliittojen pysyvyydessä, terveydentilassa ja onnellisuudessa. -

-- Ymmärrän toki, että yksikään edellä tarjoamani argumentti ruotsin kielen aseman säilyttämisen puolesta ei nykyaikaisen eetoksen mukaan ole validi – jokainen voidaan kumota erinäisillä rationaalisuutta edustavilla argumenteilla, ja näitä ruotsin lyöjillä rutkalti riittää.

Se, mitä omastani jäljelle jää, ei kuitenkaan ole irrationaalisuutta, vaan kykyä tarkastella maailmaa ja yhteiskuntaa hyväksi havaitun sabluunan kautta.

Kaikkea ei voi eikä pidä redusoida siihen, miltä tällä hetkellä näyttää tai tuntuu tai mikä on helppoa ja kätevää.

Vastustan ruotsin kielen alasajoa ensisijaisesti konservatiivisista syistä.

Vaikka sen poistamisesta olisi todennäköisesti myös jotakin hyötyä, olisivat haitat suuremmat. "

Politiikan tutkija Riikka Purra

 
vierailija
Onko vain perussuomalaisilla näin heikoilla kantimilla "minäkuvan" rakentaminen, että se on yhdestä oppiaineesta kiinni? Ei sillä, mulle on ihan se ja sama, poistuisiko tämä "pakollisuus". Tosin olen itsekin muiden tavoin joutunut opiskelemaan aineita, joissa en ollut hyvä ja joista ei hirveän paljon ole myöhemmin ollut hyötyä (hiukan kuitenkin).

Omat lapseni opiskelevat ihan mielellään ruotsia kuten muitakin aineita, toki välillä purnaavat läksyjen paljoudesta, mutta sellaista se koulunkäynti on.

"Pakollisesta ruotsin kielestä seuraa monia haittoja. Ruotsin pakollisuus muun muassa häiritsee suomenkielisten kielellistä samastumista ja minäkuvaa, vähättelee suomen merkitystä yhteiskunnan yhteisenä kielenä sekä aiheuttaa koulun kielipainotteisen raskauden ja huonoja oppimistuloksia. "
Itse en hirveästi välitä minäkuvasta missään asiassa. Siinä mielessä siitä keskustelu on minulle yhdentekevää. Tiedostan toki sen, että se tuntuu olevan kovin tärkeä asia esim. kun puhutaan seksuaalivähemmistöistä. En ymmärrä sitä, mutta hyväksyn sen.

Mutta se on sanottava kun tässä nyt sitten piikitellään persuja minäkuvan heikkoudesta, että onhan se aika historiatonta vähätellä asiaa. Kuten tuossa totesin, itse en ymmärrä, mutta hyväksyn faktana sen, että Yhdysvaltojen mustalle väestönosalle orjuus on tärkeä asia. Mutta siinä puhutaan satojen vuosien takaisesta asiasta. Ei mustilla jenkeillä ole mitään tekemistä tämän päivän nigerialaisten kanssa, mutta niin vaan keksitään päästä etnisiä nimiä ja käytetään afrikkalaiselta näyttäviä koruja. Tai entäpä Suomen saamelaiset? Itku on kova mm. siitä, että pitkien etäisyyksien ja pienen väestön Lapissa lapset erotettiin perheistään ja pakotettiin sisäoppilaitoksiin oppivelvollisuuden perusteella. Tämä oli ihmisoikeusloukkaus eikä persujen arvostelijoilla varmasti ole mitään sanomista sen suhteen, että saamelainen vielä tänäkin päivänä itkee moisesta asiasta.

Mutta kun sitten mietitään pakkoruotsia, joka siis edelleen tänä päivänä koskee meitä kaikkia, niin siitä ei saisi puhua. Sitä ei saisi vastustaa, vaikka se on selvästi maailmanlaajuinen poikkeus ja haittaa suomenkielisten lasten yhteiskunnallista asemaa. On heikkoa itsetuntoa kun vastustaa sitä, että lapsille opetetaan pakolla valloittajien kieli. Totta kai tuollainen vaikuttaa minäkuvaan! Siis hyvänen aika, jos on oikeutettua surra sitä, että joku tuntematon esi-isä joutui orjaksi afrikkalaisessa sodassa 400 vuotta sitten, niin kai sitäkin saa surra, että oma esi-isä joutui pakkovärvätyksi vieraan vallan sotaan 200 vuotta sitten? Ihan samat pakkoruotsalaistoimet ovat suomalaisia koskeneet kuin suomalaistamistoimet saamelaisia, mutta vain toisella ryhmällä kyseessä on ihmisoikeusloukkaus. Toinen ryhmä on vaan minäkuvaltaan heikko ja valittaa tyhjänpäiväisistä asioista.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä