Talous ei todellakaan kestä, mikä neuvoksi.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Voitteko hankkia ilpin? Onko varaavaa takkaa?
Ilpi tulossa (siihen meni talvilomamatkan budjetista puolet, noh ei muuteskaan olla menossa. Viimeksi käytä etelelässä 2017). Varaava takka on. Puuta piisaa maalla todella paljon, että ei muuta kuin metsätöihin. Pitää alkaa polttaa puuta aamuinilloin ja sitten ilpillä lämmin ilma kiertämään.

Katotaan mihin tää riittää...
 
vierailija
Meillä on vanha talo, jossa suorasähkö. Tosin 2 pönttöuunia tekee sen, että pattereissa ei ole lainkaan lämpöä. Aamulla laitetaan tulet ja illalla. Kello 6 ja kello 18. Riittää. Pari huonetta suljetaan talveksi.
 
vierailija
Meillä on vanha talo, jossa suorasähkö. Tosin 2 pönttöuunia tekee sen, että pattereissa ei ole lainkaan lämpöä. Aamulla laitetaan tulet ja illalla. Kello 6 ja kello 18. Riittää. Pari huonetta suljetaan talveksi.
Meidän kaverit osti 20 vuotta sitten ison vanhan talon. Siellä oli varmaan 4 pönttöuunia. Pitivät niitä rumina ja purkivat 3, yhden jättivät kun se oli syrjässä. Taitaa nyt kaduttaa.

Muistan, että tuolloin jo sanoin, että älkää herran töhden purkako. Sain ees sen yhden ylipuhutta jättämään...

Mun mielestä ne eivät ole edes rumia.
 
Ilpi tulossa (siihen meni talvilomamatkan budjetista puolet, noh ei muuteskaan olla menossa. Viimeksi käytä etelelässä 2017). Varaava takka on. Puuta piisaa maalla todella paljon, että ei muuta kuin metsätöihin. Pitää alkaa polttaa puuta aamuinilloin ja sitten ilpillä lämmin ilma kiertämään.

Katotaan mihin tää riittää...
Tilannehan kuulostaa suht hyvältä. Muusta kulutuksesta joutuu toki tinkimään ja tässä piileekin stagflaation riski.
 
vierailija
Meillä mies on ihan maansa (ja kohta tän talon) myynyt... tosin mitäs tästä enää saa. Ja vastustaa jopa ilmalämpöpumppua, koska "sehän syö sähköä".

Takka avotakka - puitakaan ei ole. Talon eristeet surkeat ja määräaikainen sähkösopimus loppuu ensi kuussa...

No kaipa me saadaan sitten tukea. Mä en maksa jos on sähkölasku yli 500.
 
vierailija
Tällä palstalla ei paljon näitä tarinoita kirjoiteta, vaikka luulis, että aika monta perhetta ahdingossa. SItä mä olen ihmetellyt.
Outoa porukkaa tällä palstalla.
Yksi mies käy joka päivä kehumassa tuulimyllyään.
Vieköön ensi talvi vaikka viimeiset tuhkat pesästä. Olen mennyt elämässäni paljon vaikeampien aikojen läpi.
Olen säästäväinen ihminen ja tykkään viileästä huonelämpötilasta.
Vaikeat tahrat eivät irtoa haaleassa pesukoneessa. Kannattaa laittaa tahrakohtiin pesuainetta ja hieman hangata kangasta ennen pesukoneeseen laittoa.
 
vierailija
Varmasti on vaikeaa monella. Mutta varmasti on myös paljon niitä, joilla oikeasti on varaa säästääkin, esimerkiksi niistä lomamatkoista ja turhista ajeluista. En tiedä AP:n tilannetta, mutta nyt viimeistään kannattaa sopia lasten harrastuksiin kuljetuksen niin, että jokaista laste ei viedä erikseen vaan kimppakyydillä. Ja niitä harrastuksia ei tarvitse alakouluikäisellä olla kolmea erilaista. Toki aina parempi, jos ensiksi säätetään aikuisten menoista ja vasta sitten lasten menoista, mutta ihan oikeasti tuntuu, että nykyään lapsilla on kaikilla uusimmat puhelimet, pleikka 5 ja Nintendo Switch, hienot merkkivaatteet, kolme kallista harrastusta ja joka päivä syödään herkkuja/jälkkäriä. Jälkkärin syönnin voi vähentää esim. kolmeen päivään viikossa, aikuiset voivat vähentää kahvin juontia vaikka yhdellä mukillisella päivässä, aamupalalla voidaan syödä kalliden murojen sijaan halpaa kaurapuuroa. Kaikkea säästökohteita löytyy kuin vain etsii. Olut ja tupakka tietenkin jättää pois, jos moisia paheita on. Ei ole kisaa, ei ole helppoa, mutta ei pidä valittaa rahattomuutta, ennen kuin ylimääräinen tuhlaaminen on lopetettu. Ja tämä nyt ei ole kritiikkiä ap:tä kohtaan, en tiedä onko teillä jo tosiaan säästetty näistä asioista.
 
vierailija
Lyhennysvapaat käyttöön, jos mahdollista. Ilmeisesti kaksi autoa käytössä. Olisiko mahdollista saada niistä säästöä? Ison auton vaihtaminen pieneen pudottaa polttoaine- ja vakutuusmaksukuluja ja varsinkin kun vaihtaa vanhaan, joka ei kaskoa tavitse, tulee säästöä useampi satanen vuodessa. Jos ette ole kaikkia säästökeinoja ottanut ruoan suhteen vielä käyttöön, niin nyt olisi aika suunnitella. Edulliset resptit ylös ja alatte suunnitella kauppareissut niin, että saatte punalaputettuja tuotteita ja mieluiten tupla-alennuksella. Pakkanen täyteen näitä. Lämpötila on syytä pitää totuttua alhaisempana talvella. Sitä varten kunnon sisäkengät ja oloasut kaikille. Työpaikkaruokailun vaihto omiin eväisiin? Tupakoinnin lopettaminen.
Mulla on aina ollut omat eväät kun työpaikkaruoasta olis tullut migreeni
 
vierailija
Varmasti on vaikeaa monella. Mutta varmasti on myös paljon niitä, joilla oikeasti on varaa säästääkin, esimerkiksi niistä lomamatkoista ja turhista ajeluista. En tiedä AP:n tilannetta, mutta nyt viimeistään kannattaa sopia lasten harrastuksiin kuljetuksen niin, että jokaista laste ei viedä erikseen vaan kimppakyydillä. Ja niitä harrastuksia ei tarvitse alakouluikäisellä olla kolmea erilaista. Toki aina parempi, jos ensiksi säätetään aikuisten menoista ja vasta sitten lasten menoista, mutta ihan oikeasti tuntuu, että nykyään lapsilla on kaikilla uusimmat puhelimet, pleikka 5 ja Nintendo Switch, hienot merkkivaatteet, kolme kallista harrastusta ja joka päivä syödään herkkuja/jälkkäriä. Jälkkärin syönnin voi vähentää esim. kolmeen päivään viikossa, aikuiset voivat vähentää kahvin juontia vaikka yhdellä mukillisella päivässä, aamupalalla voidaan syödä kalliden murojen sijaan halpaa kaurapuuroa. Kaikkea säästökohteita löytyy kuin vain etsii. Olut ja tupakka tietenkin jättää pois, jos moisia paheita on. Ei ole kisaa, ei ole helppoa, mutta ei pidä valittaa rahattomuutta, ennen kuin ylimääräinen tuhlaaminen on lopetettu. Ja tämä nyt ei ole kritiikkiä ap:tä kohtaan, en tiedä onko teillä jo tosiaan säästetty näistä asioista.
Tupakoimattomuudella säästää sen 300€ kuukaudessa. Vuodessa liki 4000€.
 
Me suljettaan pari huonetta talveksi siten, että niissä pidetään lämpötila noin kymmenessä asteessa. Bensa-ahmatti auto meni jo keväällä seisontaan ja tilalle tuli pieni vähän käytetty, joka säästää joka kuukausi silti, vaikka sen kuukausilainaerää on reilut kaksisataa euroa.

Aion myös vaihtaa paksummat verhot ikkunoihin ja toisesta pakastimesta luovumme talveksi. Sitä on turha oitää päällä kun itse kuitenkin ollaan reissussa eikä marjoja ja sieniä siis tarvitse säilöä yhtä runsaasti kuin aiemmin.

Myös reissubudjettia karsittiin siten, että yöpymiset maksavat korkeintaan 35 euroa per vuorokausi. Näin jää vuorokaudessa 15 euroa enemmän (viime talveen verrattuna) ruokaan koska veikkaanpa, että espanjassa on hintataso noussut yhtälialla kuin täällä.

Mutta joo. Eipä tuokaan riitä kasvaneita kuluja kattamaan. Meillä on onneksi jokunen tonni hätärahastoa ja koska voidaan itse päättää, miten paljon ylitöitä (lain puitteissa toki) tehdään ni onhan meillä helpompi tilanne.


Temppiä! Toivottavasti tilanne ei kestä pitkään. -Tai jos kestää, niin toivottavasti keksivät PIAN uusia tapoja avustaa siinä, että saadaan asumisen energiakulut siedettävälle tasolle.
 

Yhteistyössä