Väistämissäännöt

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Taas on jokavuotinen kampanja menossa että kuka väistää ja saako mennä pyörällä tai skuutilla. Kun on mukamas niin hirveän vaikeaa. Ei ole, vaan on täysin selvä asia. Mutta jos on epäselvää, niin tässä ketjussa voi kysyä. Setä sitten kertoo miten se asia menee.
 
vierailija
Kevyelle liikenteelle ja ajoneuvoille on eri väistämissäännöt. Polkupyörät noudattavat niitä väistämissääntöjä mitkä pyörätien kyltin olevuus tai ei-olevuus heille kullakin tiellä määrää. Myös autoilijoiden pitää hoksata, että missä roolissa pyöräilijät milloinkin liikkuvat.
 
vierailija
Kevyelle liikenteelle ja ajoneuvoille on eri väistämissäännöt. Polkupyörät noudattavat niitä väistämissääntöjä mitkä pyörätien kyltin olevuus tai ei-olevuus heille kullakin tiellä määrää. Myös autoilijoiden pitää hoksata, että missä roolissa pyöräilijät milloinkin liikkuvat.
Kevyt liikenne on ajoneuvoliikennettä. Pyörä, mopo, potkulauta ja vastaavat ovat kaikki ajoneuvoja. Jalankulku ei ajoneuvoliikennettä.
 
vierailija

Miten se voi olla niin vaikeaa? Siis miten? Kuinka on mahdollista, että kun vuodesta toiseen joka kesä on 50 yllä olevan kaltaista lehtijuttua ja ihmiset käyvät ihan koulua ajokortin saadakseen, niin silti "tilanne, jossa ajorata ylitetään suojatietä pitkin, on edelleen monelle epäselvä kulkujärjestyksen suhteen".

Ja mitä ihmettä tämäkin on? "Samoin 89 prosenttia vastaajista tiesi, että autoilijan on väistettävä suojatiellä myös pyörää taluttavaa. Tässä tapauksessa taluttaja vastaa jalankulkijaa". Ei se vastaa jalankulkijaa, vaan se on jalankulkija. Sehän kulkee jalan! Ihminen, joka kävelee ja vetää samalla matkalaukkua on jalankulkija. Ihminen, joka kävelee ja viheltää samalla on jalankulkija. Ihminen, joka kävelee ja taluttaa pyörää on jalankulkija.
 
vierailija

Miten se voi olla niin vaikeaa? Siis miten? Kuinka on mahdollista, että kun vuodesta toiseen joka kesä on 50 yllä olevan kaltaista lehtijuttua ja ihmiset käyvät ihan koulua ajokortin saadakseen, niin silti "tilanne, jossa ajorata ylitetään suojatietä pitkin, on edelleen monelle epäselvä kulkujärjestyksen suhteen".

Ja mitä ihmettä tämäkin on? "Samoin 89 prosenttia vastaajista tiesi, että autoilijan on väistettävä suojatiellä myös pyörää taluttavaa. Tässä tapauksessa taluttaja vastaa jalankulkijaa". Ei se vastaa jalankulkijaa, vaan se on jalankulkija. Sehän kulkee jalan! Ihminen, joka kävelee ja vetää samalla matkalaukkua on jalankulkija. Ihminen, joka kävelee ja viheltää samalla on jalankulkija. Ihminen, joka kävelee ja taluttaa pyörää on jalankulkija.
Vielä kun fillaristit tajuaisivat olevansa ajoneuvonkuljettajia, eivätkä jalankulkijoita, vaikka jaloilla sitä fillaria polkevat.
 
  • Tykkää
Reactions: dual
vierailija
Vielä kun fillaristit tajuaisivat olevansa ajoneuvonkuljettajia, eivätkä jalankulkijoita, vaikka jaloilla sitä fillaria polkevat.
Suurin osa tajuaa ainakin Helsingissä. Liikenne menee varsin sujuvasti. Ongelmia aiheuttavat lähinnä autoilijat, jotka pysähtelevät suojateiden eteen ilman syytä sekä jalankulkijat, jotka eivät astu suojatielle ennen kuin se puolen kilometrin päästä lähestyvä auto on pakotettu pysähtymään kokonaan. Itse en tosin enää nykyään pysähdy suojatieseisojien kohdalla, pl. pienet lapset. Aikuinen, joka pysähtyy jalkakäytävälle ei selvästikään ole aikeissa ylittää katua.
 
vierailija
Tämä osaa kyllä ituttaa.
(y)

Opettakaa lapsenne kulkemaan liikenteessä. Ei autoilija aja päälle tahanllaan ja kun se hidastaa vauhtiaan, se on merkki siitä että jalankulkija on varmasti havaittu. Jalankulkijalla on aina "etuajo-oikeus" suojatiellä. Käyttäkää sitä oikeutta ja näyttäkää autoilijoille aikeenne suuntaamalla määrätietoisesti sinne suojatielle.
 
vierailija
Vielä kun fillaristit tajuaisivat olevansa ajoneuvonkuljettajia, eivätkä jalankulkijoita, vaikka jaloilla sitä fillaria polkevat.
Miksi sitten fillarit on ohjattu jalankulkijoiden joukkoon lähes joka paikassa, jos kerran ovat ajoneuvoja? Eikö ajoneuvoilla kuuluisi ajaa ajorataa?

Ihan yleisestikin ihmiset tajuavat roolinsa lähinnä käytännön elämän kautta eikä abstraktien pykälien kautta. FIllarien käytännön rooli on olla kevyttä liikennettä. Jopa ihan virallisissa katupiirroksissa lukee kevyt liikenne.
 
vierailija
Miksi sitten fillarit on ohjattu jalankulkijoiden joukkoon lähes joka paikassa, jos kerran ovat ajoneuvoja? Eikö ajoneuvoilla kuuluisi ajaa ajorataa?

Ihan yleisestikin ihmiset tajuavat roolinsa lähinnä käytännön elämän kautta eikä abstraktien pykälien kautta. FIllarien käytännön rooli on olla kevyttä liikennettä. Jopa ihan virallisissa katupiirroksissa lukee kevyt liikenne.
Tuo on samanlaista ihmettelyä kuin että tuleeko autosta jalankulkija, jos jalankulkija kävelee pientareella. Jos pyöräilet yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, pyöräilet edelleen pyörätiellä, mutta siellä vaan saa jalankulkija mennä seassa. Jalkakäytävällähän sinä et saa pyöräilläkään.
 
vierailija
Tuo on samanlaista ihmettelyä kuin että tuleeko autosta jalankulkija, jos jalankulkija kävelee pientareella. Jos pyöräilet yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, pyöräilet edelleen pyörätiellä, mutta siellä vaan saa jalankulkija mennä seassa. Jalkakäytävällähän sinä et saa pyöräilläkään.
Kadut jakaantuvat normaalitapauksessa siihen mitä kutsutaan autotieksi ja siihen mitä kutsutaan kevyenliikenteenväyläksi tai kevliksi. Ajoneuvot ajavat autotiellä ja pyöräilijät, kävelijät ja muu kevyt liikenne liikkuvat kevyenliikenteenväylällä. Jos kevyenliikenteenväylä on autoille sallittu niin se on harvinainen poikkeustapaus ja siksi kukaan ei erehdy luulemaan autoja kevyeksi liikenteeksi. Autotiellä ajava pyöräilijä on myös harvinainen poikkeustapaus ja siksi juuri kukaan ei koe, että pyöräilijät olisivat ajoneuvoja.
 
vierailija
Kadut jakaantuvat normaalitapauksessa siihen mitä kutsutaan autotieksi ja siihen mitä kutsutaan kevyenliikenteenväyläksi tai kevliksi. Ajoneuvot ajavat autotiellä ja pyöräilijät, kävelijät ja muu kevyt liikenne liikkuvat kevyenliikenteenväylällä. Jos kevyenliikenteenväylä on autoille sallittu niin se on harvinainen poikkeustapaus ja siksi kukaan ei erehdy luulemaan autoja kevyeksi liikenteeksi. Autotiellä ajava pyöräilijä on myös harvinainen poikkeustapaus ja siksi juuri kukaan ei koe, että pyöräilijät olisivat ajoneuvoja.
Kevyenliikenteenväylä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Tai sitten sen on eritelty pyörätie ja jalkakäytävä. Oleellista tässä on se, että pyöräilet pyörätiellä etkä jalkakäytävällä. Ja sinä olet todennäköisesti ainut ihminen maailmassa, joka ei ymmärrä tai halua hyväksyä sitä, että polkupyörä on ajoneuvo.
 
vierailija
Kevyenliikenteenväylä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Tai sitten sen on eritelty pyörätie ja jalkakäytävä. Oleellista tässä on se, että pyöräilet pyörätiellä etkä jalkakäytävällä. Ja sinä olet todennäköisesti ainut ihminen maailmassa, joka ei ymmärrä tai halua hyväksyä sitä, että polkupyörä on ajoneuvo.
Katugallupissa monikaan ei tiennyt, että liikennemerkki "ajoneuvolla ajo kielletty" koskee myös polkupyöriä.
 
vierailija
Katugallupissa monikaan ei tiennyt, että liikennemerkki "ajoneuvolla ajo kielletty" koskee myös polkupyöriä.
Tai sitten moni ei vain välittänyt asiasta. Väistämissäännöt ovat tärkeitä juuri sen takia, että noudattamalla niitä tunnollisesti muut liikenteessä liikkuvat voivat pakottaa myös pyöräilijät noudattamaan sääntöjä. Tällä on turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parantava vaikutus.
 
vierailija
Tai sitten moni ei vain välittänyt asiasta. Väistämissäännöt ovat tärkeitä juuri sen takia, että noudattamalla niitä tunnollisesti muut liikenteessä liikkuvat voivat pakottaa myös pyöräilijät noudattamaan sääntöjä. Tällä on turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parantava vaikutus.
Säännöillä on oltava kunnon perusteet jotta ihmiset kokevat ne mielekkäiksi. Jos säännöt ovat tuulesta temmattuja eivätkä vastaa arkista kokemusta siitä, että mikä on järkevää ja kohtuullista, niin ihmiset noudattavat sääntöjä vain pakottamalla ja tiukasti valvomalla. Sellaiseen valvontaan ja pakottamiseen taas ei ole resursseja.
 
vierailija
Suurin osa tajuaa ainakin Helsingissä. Liikenne menee varsin sujuvasti. Ongelmia aiheuttavat lähinnä autoilijat, jotka pysähtelevät suojateiden eteen ilman syytä sekä jalankulkijat, jotka eivät astu suojatielle ennen kuin se puolen kilometrin päästä lähestyvä auto on pakotettu pysähtymään kokonaan. Itse en tosin enää nykyään pysähdy suojatieseisojien kohdalla, pl. pienet lapset. Aikuinen, joka pysähtyy jalkakäytävälle ei selvästikään ole aikeissa ylittää katua.
Pakko odottaa, että auto pysähtyy. Muuten viereistä kaistaa ajava ei tajua, että siellä on jalankulkija. Jos tajuaa siltikään. Autoilijana sun on vain pakko pysähdellä välillä. Koeta kestää!! :D
 
vierailija
Ehkä kuitenkin olisi parasta ensin 'katsoa, kuin katua', olin sitten oikeassa, tai en? Ihan jokainen meistä 'töppäilee' joskus, myös liikenteessä
Eikös se uusi ennakointivelvollisuus anna oikein laillisen luvan tähän.
Suomalainen liikennekulttuuri on vähän asenteella, aja kokoajan täydellisesti.
Ei mua haittaa, jos edellä ajava vaihtaa vilkkua oikealle ja vasemmalle tai jarruttelee. Eikä haittaa, jos ajaa ympyrässä miten sattuu, jos ei aja kylkeen..

Ehkä se vanha asenne joutuu romukoppaan..
 
vierailija
Eikös se uusi ennakointivelvollisuus anna oikein laillisen luvan tähän.
Suomalainen liikennekulttuuri on vähän asenteella, aja kokoajan täydellisesti.
Ei mua haittaa, jos edellä ajava vaihtaa vilkkua oikealle ja vasemmalle tai jarruttelee. Eikä haittaa, jos ajaa ympyrässä miten sattuu, jos ei aja kylkeen..

Ehkä se vanha asenne joutuu romukoppaan..
Miten niin aja koko ajan täydellisesti? Esim. autoilijat eivät ajaessaan noudata suojatiesääntöjä ja pyöräilijät taas eivät useimpia muitakaan sääntöjä.
 
vierailija
Säännöillä on oltava kunnon perusteet jotta ihmiset kokevat ne mielekkäiksi. Jos säännöt ovat tuulesta temmattuja eivätkä vastaa arkista kokemusta siitä, että mikä on järkevää ja kohtuullista, niin ihmiset noudattavat sääntöjä vain pakottamalla ja tiukasti valvomalla. Sellaiseen valvontaan ja pakottamiseen taas ei ole resursseja.
Onneksi liikennesäännöt ovat järkeviä ja mielekkäitä useimmiten.
 

Yhteistyössä