Mitkä on noi professorin 3 ruoka-ainetta mitä välttelee?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nää on ihan turhia ohjeita. Olen itse BMI 40. Meillä koko perhe syönyt luomuruokaa ja itse tehty ruoka. Emme käytä lainkaan eineksiä. Leipänä vain aito ruisleipä (ei muita viljoja), jota minä syön 0-2 viipaletts päivässä. Aamupalana kaurapuuro veteen tehtynä, ei voisilmää. Päivällisenä esim. lohta tai kanaa. Emme osta esim. valmiiksi marinoituja ruokia vaan maustamne itse. Ei uppopaisteta eikä muutenkaan paisteta ruokaa. Paljon syödään keittoja. Kahvi kahvina kahvileipöö/pullaa ei syöty varmaan vuoteen. Ei syödä sipsejä, karkkeja ei juoda limsaa tai mehuja. Konjakkia voidaan ottaa 2 cl talvella, jos tuntuu, että flunssa tulossa. Näin toimittu ji yli 10 v. Paino ei ole minulla koskaan pudonnut. Olen nyt 2 vuotta harrastanut pyöräilyä, noin 50 km/vko keskimäärin. Ei vaikutusta painoon. Kävin aikanaan työterveydessä ravitsemusterapeutilla ja hän katsoi 2 vko ruokapäiväkirjaani. Sanoi, että joko valehtelen tai syön liian vähön. En tosiaan valehtele, ei tässä plösössä ruumiissa ole kiva olla muutenkin naisia ja läskejä koko ajan syyllistetään ja pidetään tyhmänä (minulla kaksi akateemista tutkintoa ja asiantuntijatyössä). Hän määräsi enemmän välipaloja. Noudain 2 vko hänen ohjettaan. Paino nousi 5 kg. On eri asia lihoa, kun syö sokeria, vehnää ja eineksiä/lisäaineita, kuin lihoa muista syistä. Itse uskon, että minulla tämä johtuu stressistä ja siitå, että vaadin työltäni ja itseltäni paljon. On varmaan lepohormoonien puutos.
 
vierailija
Munakas kaurapuuroa tilalle!
Vatsa ei minulla kestä munakasta aamulla. Keitetty kananmuna onnistuu. Kaurapuurossa taas on hyviä kuituja ja kaura edistää muutoinkin mm. kolesterolitasapainoa (vaikka minulla sekin normaali).
Pidän ruokaqn liittyvää keskustelua harhaanjohtavana ja kapeakatseisena. Ruokakeskustelu tarkoittaa syöjän syyllistämistä ilman, että todellisuudessa mietitään yhtään, mikä on syynä. On totta, että osa syö väärin, mutta on myös niitä, jotka syö oikein. Keskustelu ruoasta pn vain jonkin ryhmän kyvyttömyyttä tunnistaa ruoan merkitystä, mutta se ei ole koko totuus, vain todennäköisyys.
 
vierailija
Liika sokeri, liika suola ja huonolaatuiset rasvat ovat ainakin pahoja.
Sokeria meillä ei ruokaan laiteta, kahvileipiö ei syödä eikä kahvissa käytetä sokeria. Rasvaa ei laiteta kuin leivön päälle ja sitä leipää kun syön 0-2 viipaletta/pv. Jodioitua merisuolaa käytämme ruoassa, mutta emme erityisen paljoa, ehkä normaalisuolaista. Pitää paikansa, että se voi silti ylittää ravitsemussuositukset, mutta ei taida yksin johtaa BMI40:een.
 
Nää on ihan turhia ohjeita. Olen itse BMI 40. Meillä koko perhe syönyt luomuruokaa ja itse tehty ruoka. Emme käytä lainkaan eineksiä. Leipänä vain aito ruisleipä (ei muita viljoja), jota minä syön 0-2 viipaletts päivässä. Aamupalana kaurapuuro veteen tehtynä, ei voisilmää. Päivällisenä esim. lohta tai kanaa. Emme osta esim. valmiiksi marinoituja ruokia vaan maustamne itse. Ei uppopaisteta eikä muutenkaan paisteta ruokaa. Paljon syödään keittoja. Kahvi kahvina kahvileipöö/pullaa ei syöty varmaan vuoteen. Ei syödä sipsejä, karkkeja ei juoda limsaa tai mehuja. Konjakkia voidaan ottaa 2 cl talvella, jos tuntuu, että flunssa tulossa. Näin toimittu ji yli 10 v. Paino ei ole minulla koskaan pudonnut. Olen nyt 2 vuotta harrastanut pyöräilyä, noin 50 km/vko keskimäärin. Ei vaikutusta painoon. Kävin aikanaan työterveydessä ravitsemusterapeutilla ja hän katsoi 2 vko ruokapäiväkirjaani. Sanoi, että joko valehtelen tai syön liian vähön. En tosiaan valehtele, ei tässä plösössä ruumiissa ole kiva olla muutenkin naisia ja läskejä koko ajan syyllistetään ja pidetään tyhmänä (minulla kaksi akateemista tutkintoa ja asiantuntijatyössä). Hän määräsi enemmän välipaloja. Noudain 2 vko hänen ohjettaan. Paino nousi 5 kg. On eri asia lihoa, kun syö sokeria, vehnää ja eineksiä/lisäaineita, kuin lihoa muista syistä. Itse uskon, että minulla tämä johtuu stressistä ja siitå, että vaadin työltäni ja itseltäni paljon. On varmaan lepohormoonien puutos.
Nukutko kunnolla ja tarpeeksi, ja minkälaatuista sun unes on?

Jos yöunet on huonot, ei ihminen laihdu.
 
vierailija
Sokeria meillä ei ruokaan laiteta, kahvileipiö ei syödä eikä kahvissa käytetä sokeria. Rasvaa ei laiteta kuin leivön päälle ja sitä leipää kun syön 0-2 viipaletta/pv. Jodioitua merisuolaa käytämme ruoassa, mutta emme erityisen paljoa, ehkä normaalisuolaista. Pitää paikansa, että se voi silti ylittää ravitsemussuositukset, mutta ei taida yksin johtaa BMI40:een.
Niin ja oliiviöljy toimii meillä rasvana, kun laitan uuniin vaikka kasviksia tai lorautan sitä kalan päälle. Salaatissa emme käytä salaatinkastikkeita.
 
vierailija
Nukutko kunnolla ja tarpeeksi, ja minkälaatuista sun unes on?

Jos yöunet on huonot, ei ihminen laihdu.
Tämä nukkuminen on sellaista, että nukun kyllä usein 7-8 h, mutta kun stressi on pahimmillaan, saatan herätä töllä klo 03 ja sitten en nuku muutamaan tuntiin. Stressiä en tavallaan edes ole vielä muutoin huomannut, ylherääminen saattaa olla ensioire. Siiten pitää vähentää työtahtia ja muutaman päivän päästä uni palautuu. En kyllä ole aina virkeä aamuisin, käytän kuorsauksesta johtuen CPAP-laitetta, mikä auttoi unen laatuun, mutta ei ratkaissut sitä kokonaan. Uniapneaa ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Sokeria meillä ei ruokaan laiteta, kahvileipiö ei syödä eikä kahvissa käytetä sokeria. Rasvaa ei laiteta kuin leivön päälle ja sitä leipää kun syön 0-2 viipaletta/pv. Jodioitua merisuolaa käytämme ruoassa, mutta emme erityisen paljoa, ehkä normaalisuolaista. Pitää paikansa, että se voi silti ylittää ravitsemussuositukset, mutta ei taida yksin johtaa BMI40:een.
Puolita omat ruoka-annoksesi, liiku enemmän ja vältä syömistä klo 18 jälkeen.
 
vierailija
Puolita omat ruoka-annoksesi, liiku enemmän ja vältä syömistä klo 18 jälkeen.
Käytin vuoden verran Yatzio-sovrllusta ja punnitsin kaikki ruokani. Sen mukaan 1800 kcal päiväsaanti. Jos pudotan kcal esim. 1600:aan, tahtoo nenä vuotaa koko ajan verta (ilman, että nenään osuu mikään).
Meillä iltapv-ruoka klo 16-18, sen jälkeen en syö, jotta ei närästä yöllä.
 
vierailija
Liiku enemmän on joka tapauksessa hyvä ohje. Tuo pylräily on ollut kivaa. Työpäivät kun venyy klo 18-20 asti, ei aina jaksa enää lähteä enää ulos, kotityötkin kun odottaa ja nukkumaan pitäisi päästä klo 22. Taukojumppaa (yle, jumppa) olen koittanut pitää ja tosiaan tuo pyöräily.
Työn tekoa jos vähentäisi, se antaisi aikaa. Tämä on oikeasti osin ihan itsestäni kiinni. Minun pitäisi antaa asioiden mennä eteenpäin vähän vasemmalla kädellä, säästyisi aikaa, mutta natinko enää työstä, jossa päästän asiat käsistäni läpi puutteellisina. Vaatii uutta ajattelua siitä, mikä riittää ja kykyä kestää siitä saatava palaute.
 
vierailija
[QUOTE="vierailija, post: 340682saman tien kananmunia. Otankin tämän vakkariruokavalioon. Jos saisi koliinit/cholinit kohdilleen, jos sekin vaikuttaisi.
[/QUOTE]
Meillä on mennyt jo 12 vuotta 3 luomukananmunaa aamuisin ja ollaan oltu terveitä. Ei edes pakollista flunssaa ole ollut.
 

Yhteistyössä