Valmistujaisten tarjoiluista. Saa ehdottaa =)

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Kommentoin tähän, että se nimenomaan oli sitä kanaa, ei broileria. 70-luvun lopulla tuli broilerit, ne paistettiin kokonaisina, ja se oli sunnuntairuokaa.
Yksi grillimakkara riitti neljälle lapselle: se laitettiin puoliksi ja ne halkaistiin. Sellaisen sai aina saunan jälkeen, eli kesällä vaikka joka ilta.
Limsapullo (lasinen 1/3 litran) jaettiin tasan 2 osaan.
Pehmis oli niin halpaa torin kioskilla että sellaisen sai vaikka joka viikko (nykyään raaskin ostaa omilleni jäätelökioskin pallot vain kerran kesässä).
Kaupasta haettiin jo 6-vuotiaana yksin tai samanikäisen serkun kanssa ruokaostoksia, kesällä se työnnettiin pikkuveljen rattaissa ja talvella pulkassa vedettiin kotiin. Kassalla tunsivat ja laittoivat isän tiliin, jos oli uusi kassahenkilö niin sanottiin "tilille 105".
Trip-mehut olivat kolmionmuotoisissa pakkauksisa
Ketjun aiheeseen liittymättä, Trip-purkki oli tetraedrin (=nelitahokkaan) muotoinen.



 
En ole itse vegaani, mutta syön hyvin vähän lihaa, koska en kauheasti siitä pidä. Teen usein kasvisruokaa, joka maistuu koko perheelle tai sitten teen kasvis- ja lihaversion, koska yksi perheenjäsen on kasvissyöjä, mutta ei vegaani, eli syö kalaa, kananmunia ja maitotuotteita.
Sekoitat käsitteitä. Ei lihasta kieltäytyminen tee ihmisestä kasvissyöjää. Tuolla perusteella minäkin olen ajoittain pitkäänkin kasvissyöjä.
Vegaanius ei ole mikään uskonto, vaan joidenkin ihmisten valitsema elämäntapa. Saan itse asiassa valtavasti vinkkejä eräästä vegaaniryhmästä, jossa on kiva ilmapiiri ja mukana myös paljon miehiä, jopa ihan rekkakuskia. En usko, että nämä ihmiset kuvittelevat olevansa muita parempia tai että jopa vihaisivat, kuten asian ilmaisit. Ketä, se jäi epäselväksi.
Uskonnot ovat ihmisten itselleen luomia henkisiä elämäntapoja. Äärimmillään vegaanit vihaavat vääräuskoisia. Se ilmenee äänekkäänä paheksumisena tai yrityksinä rajoittaa lihansyöntiä esim. kouluissa tai tilaisuuksissa, joihin he osallistuvat vieralna.
Tartuin sinun ja isoäidin kommentteihin, koska ne olivat tarpeettoman negatiivisia ihan kivaan ja kenties muillekin näin juhlien alla tarpeelliseen aloitukseen.
Niin, oliko sinusta tuon vegaaniuden kutsuminen uskonnoksi negatiivista? En arvostellut niitä, jotka haluavat syödä vain kasviperäistä ravintoa, vaan tuoda esille, ettei maailmankatsomukseen liittyvien ruokarajoitteiden huomioiminen ole yhtä tärkeää kuin allergioiden tai muiden terveyteen liittyvien esteiden.
Joskus voi jättää kommentoimatta, jos ei ole keskusteluun mitään annettavaa, muuta kuin sitä negatiivista tekstiä. Somessakin on jännä ilmiö, kun tulee joku kasvis-tai vegaaniruokaan liittyvä artikkeli tai ihan jopa resepti, monet ilmeisesti paljon lihaa ja toisaalta liian vähän tuiki tarpeellisia kasviksia syövät pillastuvat tai laittavat nauruhymiöitä ja ilmoittavat suurelkeisesti, että kyllä vaan pihviä pitää olla ja kenties vielä kuvan tirisevästä pihvistä. Niin että kuka se itsestään numeroa pitää? Ikään kuin nämä ihmiset kokisivat itsensä uhatuksi ja pelkäisivät, että se pihvi viedään heiltä pois. Ei viedä.
Sekä kasvikset että eläinproteiini ovat tuiki tarpeellisia ja ihmisen lajityypillistä ravintoa, olemme sekasyöjiä. Mutta tuosta pillastumisesta olen samaa mieltä, molempiin suuntiin. Lihansyöjän ei siis ole syytä pillastua kasvistarjonnasta eikä kasvissyöjän tarjolla olevasta lihasta.
Olen luultavasti sinua aika paljon vanhempi ja voin kertoa, että lihaa ei todellakaan syöty lapsuudessani ja nuoruudessani niin paljon kuin nykyään jotkut syövät, eikä edes nuoruudessani ollut myynnissä sellaisia broilerivalmisteita kuin nykyään. Oli vain kokonaista kanaa pakastettuna. Hyvin pärjättiin ilman ja ruoka oli monipuolista. Itse aloin jättää lihan vähemmälle, kun muutin maahan, jossa tuoreiden kasvisten runsaus innoitti ja opin paikallisilta niitä valmistamaan. Tuolloin Suomessa ei ollut lainkaan niin monia kasviksia kuin nykyään on, ilahduttavan paljon. Mikä on sinun lempikasviksesi?
Ikääsi en tunne, mutta olet ehkä minua ennakkoluuloisempi, minuunkin luulit tekeväsi vaikutuksen tuolla rekkamiesmaininnalla. Minä olen lapsesta asti syönyt paljon kasviksia (fiksut vanhemmat) ja muutenkin hyvin monipuolisesti, luultavasti sinua monipuolisemmin. Teen perheelleni myös kasvisaterioita (joissa ei käytetä mitään typeriä eläinproteiinijäljitelmiä) ja harrasteviljelen monipuolisesti, tietäisit sen jos olisit seurannut palstan puutarhakeskusteluja. Suosikkejani ovat ehkä kaalit, punajuuri, kurpitsat ja paprikat. Hedelmistä/marjoista arvostan eniten omenoita, kirsikoita, punaherukoita ja mustikoita. Vältän ulkomailta tuotujen kasvisten käyttöä ympäristö- ja laatusyistä, en tosin niitä ostakaan kuin talvella jonkin verran.
Vieraille tarjoan aina ruokaa, joka huomioi heidät (myös niille vegaaneille ja jopa kasvatetusta lihasta kieltäytyville, heille pitää siis olla riistaa tai villikalaa). Suvussa/tuttavapiirissä on paljon allergikkoja, jotkut aika vaikeitakin tapauksia, muutaman kerran tehon kautta käyneitä kun tarjolla on ollut väärää ruokaa (ei siis koskaan minun luonani)

Tuossa auringonlaskun aikaan kävin kasvihuoneessa kastelemassa paprikan, chilin, munakoison, karviaiskoison ja tomaatin taimet (reilut 100 kpl). Kylmä kevät haittaa, avomaan tomaatit pitäisi jo saada ulos. Muutoin näyttää aika hyvältä, ensimmäiset vihannesten taimet itäneet ja satoa on taas luvassa reilusti. Lahjoitettavaa riittää vieraileville vegaaneille ja aasialaistuttavillekin (rakastavat tuoreita chilejä).

Vastakysymykseni: mikä on lempisimpukkasi/-äyriäisesi?
 
Entäpä sun aasialaiset kun eivät haluakkaan perunaa tarjoamasi läskisoosin kanssa vaan haluavatkin riisiä ja kasviksia?

Sivumennen mainiten, aasiassa on useita ruokia joissa käytetään samaa sainkylkeä.


Mä saattaisin tehdä tahmeanmakeaa ja tulista chili-paprika-sipuli-kylkisiivu-paistosta ja lisukkeeksi testaisin perunanuudelit.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es

Yhteistyössä