Valmistujaisten tarjoiluista. Saa ehdottaa =)

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Emmekä minä ja isoäiti kysyneet sinun mielipidettäsi kommenteistamme. Oletko jonkinlainen vegewannabemode?

Mutta kommenttisi ovat kyllä hyödyllisiä. Ne osoittavat sen, kuinka tuo vegaanisuus on ääriuskonto, jonka edustajat käyttäytyvät muiden ääriliikkeiden kannattajien tavoin: kova meteli kuvitellusta omasta paremmuudesta ja eri mieltä olevien vihaaminen.
En ole itse vegaani, mutta syön hyvin vähän lihaa, koska en kauheasti siitä pidä. Teen usein kasvisruokaa, joka maistuu koko perheelle tai sitten teen kasvis- ja lihaversion, koska yksi perheenjäsen on kasvissyöjä, mutta ei vegaani, eli syö kalaa, kananmunia ja maitotuotteita.

Vegaanius ei ole mikään uskonto, vaan joidenkin ihmisten valitsema elämäntapa. Saan itse asiassa valtavasti vinkkejä eräästä vegaaniryhmästä, jossa on kiva ilmapiiri ja mukana myös paljon miehiä, jopa ihan rekkakuskia. En usko, että nämä ihmiset kuvittelevat olevansa muita parempia tai että jopa vihaisivat, kuten asian ilmaisit. Ketä, se jäi epäselväksi.

Tartuin sinun ja isoäidin kommentteihin, koska ne olivat tarpeettoman negatiivisia ihan kivaan ja kenties muillekin näin juhlien alla tarpeelliseen aloitukseen.

Joskus voi jättää kommentoimatta, jos ei ole keskusteluun mitään annettavaa, muuta kuin sitä negatiivista tekstiä. Somessakin on jännä ilmiö, kun tulee joku kasvis-tai vegaaniruokaan liittyvä artikkeli tai ihan jopa resepti, monet ilmeisesti paljon lihaa ja toisaalta liian vähän tuiki tarpeellisia kasviksia syövät pillastuvat tai laittavat nauruhymiöitä ja ilmoittavat suurelkeisesti, että kyllä vaan pihviä pitää olla ja kenties vielä kuvan tirisevästä pihvistä. Niin että kuka se itsestään numeroa pitää? Ikään kuin nämä ihmiset kokisivat itsensä uhatuksi ja pelkäisivät, että se pihvi viedään heiltä pois. Ei viedä.

Olen luultavasti sinua aika paljon vanhempi ja voin kertoa, että lihaa ei todellakaan syöty lapsuudessani ja nuoruudessani niin paljon kuin nykyään jotkut syövät, eikä edes nuoruudessani ollut myynnissä sellaisia broilerivalmisteita kuin nykyään. Oli vain kokonaista kanaa pakastettuna. Hyvin pärjättiin ilman ja ruoka oli monipuolista. Itse aloin jättää lihan vähemmälle, kun muutin maahan, jossa tuoreiden kasvisten runsaus innoitti ja opin paikallisilta niitä valmistamaan. Tuolloin Suomessa ei ollut lainkaan niin monia kasviksia kuin nykyään on, ilahduttavan paljon. Mikä on sinun lempikasviksesi?
 
vierailija
En ole itse vegaani, mutta syön hyvin vähän lihaa, koska en kauheasti siitä pidä. Teen usein kasvisruokaa, joka maistuu koko perheelle tai sitten teen kasvis- ja lihaversion, koska yksi perheenjäsen on kasvissyöjä, mutta ei vegaani, eli syö kalaa, kananmunia ja maitotuotteita.
Kasvissyöjä ei syö kalaa, kananmunia ja maitotuotteita. Kasvissyöjä syö kasvisruokaa. Vegaani on kasvissyöjä, joka ei ruoan lisäksi käytä muitakaan eläinkunnan tuotteita esim. kosmetiikassa tai vaatteissa.
 
Kuulostaa hyvältä. Meillä on aina juhlissa yksi keliaakikko, jolle ostan lähikonditoriasta erikseen gluteenittoman suolaisen (muistaakseni feta-parsakaalipiirakka) ja makean palan (macarons ja valkosuklaacookiet). En itse juurikaan leivo, enkä viitsi maksaa ylimääräistä kokonaisesta gluteenittomasta tarjoilusta, joten tämä on ollut toimiva ratkaisu. Sitten on vielä serkkuni, joka ei kärjistetysti sanottuna syö mitään, mutta en jaksa enää vaivata päätäni. Syö mitä syö.
 
Kasvissyöjä ei syö kalaa, kananmunia ja maitotuotteita. Kasvissyöjä syö kasvisruokaa. Vegaani on kasvissyöjä, joka ei ruoan lisäksi käytä muitakaan eläinkunnan tuotteita esim. kosmetiikassa tai vaatteissa.
Moni kasvissyöjä syö kyllä kananmunia ja maitotuotteita, koska niitä varten ei tarvitse tappaa eläintä.
 
vierailija
Emmekä minä ja isoäiti kysyneet sinun mielipidettäsi kommenteistamme. Oletko jonkinlainen vegewannabemode?

Mutta kommenttisi ovat kyllä hyödyllisiä. Ne osoittavat sen, kuinka tuo vegaanisuus on ääriuskonto, jonka edustajat käyttäytyvät muiden ääriliikkeiden kannattajien tavoin: kova meteli kuvitellusta omasta paremmuudesta ja eri mieltä olevien vihaaminen.
(y)
 
vierailija
Moni kasvissyöjä syö kyllä kananmunia ja maitotuotteita, koska niitä varten ei tarvitse tappaa eläintä.
Näinpä juuri, se nimitys on tarkemmin lakto-ovovegetaristi, niin ja sit vissiin se "pesco"-etuliite, jos syö kalaa. Mä kun olen nuoreni ilmoittanut johonkin tapahtumaan, jossa ruokavaliota kysytään, niin laitan yksinkertaisemmin "lihaton ruokavalio".
 
Näinpä juuri, se nimitys on tarkemmin lakto-ovovegetaristi, niin ja sit vissiin se "pesco"-etuliite, jos syö kalaa. Mä kun olen nuoreni ilmoittanut johonkin tapahtumaan, jossa ruokavaliota kysytään, niin laitan yksinkertaisemmin "lihaton ruokavalio".
Itseindentifikaation aikana jokainen saa käyttää sitä nimitystä itsestään mitä haluaa. Vaikkapa vegaani-nimitystä, vaikka söisi joskus kakkua, minkä valmistukseen on käytetty kananmunia.
 
vierailija
Kuulostaa hyvältä. Meillä on aina juhlissa yksi keliaakikko, jolle ostan lähikonditoriasta erikseen gluteenittoman suolaisen (muistaakseni feta-parsakaalipiirakka) ja makean palan (macarons ja valkosuklaacookiet). En itse juurikaan leivo, enkä viitsi maksaa ylimääräistä kokonaisesta gluteenittomasta tarjoilusta, joten tämä on ollut toimiva ratkaisu. Sitten on vielä serkkuni, joka ei kärjistetysti sanottuna syö mitään, mutta en jaksa enää vaivata päätäni. Syö mitä syö.
Ihanaa, kun on paikkoja, joista tuollaisia saa!

Meillä oli viime juhlissa keliaakikko ja sen lisäksi hänellä pitää olla laktoositon ruokavalio. Tein "feta"kasvispiirakan gluteenittomalla valmispohjalla ja fetaksi laitoin vegaanista fetaa, joka oli itse asiassa oikein hyvää, sanoo tämä, joka rakastaa juustoja :D
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Itseindentifikaation aikana jokainen saa käyttää sitä nimitystä itsestään mitä haluaa. Vaikkapa vegaani-nimitystä, vaikka söisi joskus kakkua, minkä valmistukseen on käytetty kananmunia.
Se on totta, mutta tuo on kai se virallinen nimitys. Mun nuorelta on kysytty sit varmuuden vuoksi, syökö kalaa, ja joo siis syö. Kaikkea muuta mutta ei lihaa.
 
vierailija
Moni kasvissyöjä syö kyllä kananmunia ja maitotuotteita, koska niitä varten ei tarvitse tappaa eläintä.
Sitten heitä kutsutaan lisämääreillä ovo- ja laktovegetaristi eli eivät ole ihan puhtaasti kasvissyöjiä. Odotan sitä päivää kun tullaan täysi ympyrä ja ensimmäinen uniikki lumihiutale ilmoittautuu ylpeästi carnivegetaristiksi eli kasvissyöjäksi, joka syö myös lihaa. Näitä on jo ulkomailla, mutta Suomessa en ole - ilmeisesti hieman paremman yleisen sivistystason takia - vielä moisiin törmännyt.
 
Sitten heitä kutsutaan lisämääreillä ovo- ja laktovegetaristi eli eivät ole ihan puhtaasti kasvissyöjiä. Odotan sitä päivää kun tullaan täysi ympyrä ja ensimmäinen uniikki lumihiutale ilmoittautuu ylpeästi carnivegetaristiksi eli kasvissyöjäksi, joka syö myös lihaa. Näitä on jo ulkomailla, mutta Suomessa en ole - ilmeisesti hieman paremman yleisen sivistystason takia - vielä moisiin törmännyt.
He ovat kutsuneet itsenään kasvissyöjiksi ja sillä tavalla muidenkin pitäisi heitä kutsua. Carnivegetaristi kuulostaa hassulta, mutta jokainen saa tietysti identifioitua kuten haluaa.
 
vierailija
Tuollainen se vasta onkin.

Joo, olette kaikki uniikkeja lumihiutaleita, mutta me muut opimme sen jo n. 20 vuotta sitten. Siis kollektiivisesti kulttuurina. Ei siitä tarvitse ihan joka kerta muistuttaa. Jos joku haluaa silti olla eri mieltä, niin hänellä on siihen oikeus.
En oikein saanut kiinni tästä kommentista ja kenestä "teistä" sinä puhut?
 
Moni kasvissyöjä syö kyllä kananmunia ja maitotuotteita, koska niitä varten ei tarvitse tappaa eläintä.
Tämä.
Jos joku ei halua tukea eläimen tappamista, niin sen ymmärrän.

Mutta kananmunan äheltäminen ei kirpaise sitä kanaa kuin vähän, ja lehmäkin haluaa siitä maidosta yleensä eroon, ja on helpottunut kun pinkeät utareet eivät ole niin kireät.
(Toki jalostuksesta ja tehomaataloudesta voidaan olla montaa mieltä)

Eli kasvissyöjät ja vegaanit joutaisivat syömään juhlissa kananmunaa ja ehkä maitoa/margariinia/voita sisältävää kakkua ja esim. riisipiirakoita.

Mä en ilkeäis vaatia emäntää taipumaan johonki paleo-ornitologi-jurakautis-ruokavaliooni jos semmonen ois, allergiat erikseen...
 
  • Tykkää
Reactions: m1es ja Palstapesu

Yhteistyössä