Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mä just mietin, mitä tänään laittaisi ruuaksi. Alkaa olla jo vähän nälkä. Tosin kohta pitää viedä koirakin ulos, joten ehkä käytän sen eka ulkona ja sitten ruuanlaittoon.
Mä harvoin teen ulkomaisen reseptin mukaan, mut tämmösen tsatsiki-grillilohi-reseptin bongasin. Mua muutenki kiinnostaa "whole food"-ruoka eli missä mikään ei oo prosessoitua. :)


Nooo, kyllä sitä välillä silti tulee kiskottua vaikka mitä prosessoituja ihanuuksia :sneaky:
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja *¿*
Mä harvoin teen ulkomaisen reseptin mukaan, mut tämmösen tsatsiki-grillilohi-reseptin bongasin. Mua muutenki kiinnostaa "whole food"-ruoka eli missä mikään ei oo prosessoitua.


Nooo, kyllä sitä välillä silti tulee kiskottua vaikka mitä prosessoituja ihanuuksia
Toi vaikuttaa hyvältä Mulle tuli tänään Cittarin tilaus ja olinkin laittanut siihen tsatsiki-ainekset. Pakastimessa olis lohta. Hmmm.....
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja Echo
Nonni!

Varsinainen grilli meillä on jossain ulkorakennuksessa, autonrenkaiden takana. Nyt en jaksais sitä sieltä repiä. Katotaan pääseekö yhtään samoihin makuihin kotiuunilla.
Mä kaivoin jo grillin jokin aika sitten pihalle ja pari kertaa on grillattukin, mutta sitten tuli taas kylmä. Huomenna aloitan yhden entisen palstalaisen kanssa "retroruokaviikon" eli muistellaan lähinnä 70-luvun ruokia ja tehdään niitä. Mä kun olen häntä vanhempi, lasken retroksi myös lapsuuteni ruuat eli 60-luvun ruuat. Ne on kyllä kaikki just nimenomaan "whole woodia"
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja Echo
Mä kaivoin jo grillin jokin aika sitten pihalle ja pari kertaa on grillattukin, mutta sitten tuli taas kylmä. Huomenna aloitan yhden entisen palstalaisen kanssa "retroruokaviikon" eli muistellaan lähinnä 70-luvun ruokia ja tehdään niitä. Mä kun olen häntä vanhempi, lasken retroksi myös lapsuuteni ruuat eli 60-luvun ruuat. Ne on kyllä kaikki just nimenomaan "whole woodia"
70-luvun ruuat...mimmosia ne on? :)
 
70-luvun ruuat...mimmosia ne on?
Kaalilaatikkoa, läskisoosia, maksalaatikkoa, kalakeittoa, kesäkeittoa, hernekeittoa, spagettia ja jauhelihakastiketta, paistettuja silakoita, silakkalaatikkoa, Janssonin kiusausta jne. 70-luvulla Suomeen tuli myös katkaravut ja avocadot. Katkarapukasari oli yksi 70-luvun ruoka, jota sai ravintoloistakin.

Mä kaivoin mun keittokirjahyllystäni vuonna 1971 painetun Kodin keittokirja - kirjan ja selailin sitä 60-luvulla syötiin vielä kanaa, mutta 70-luvulla tuli jo nopeammin kypsyvä broileri. Niin täytetyt (jauhelihalla) paprikat oli kans 70-luvulla.
 
Kaalilaatikkoa, läskisoosia, maksalaatikkoa, kalakeittoa, kesäkeittoa, hernekeittoa, spagettia ja jauhelihakastiketta, paistettuja silakoita, silakkalaatikkoa, Janssonin kiusausta jne. 70-luvulla Suomeen tuli myös katkaravut ja avocadot. Katkarapukasari oli yksi 70-luvun ruoka, jota sai ravintoloistakin.

Mä kaivoin mun keittokirjahyllystäni vuonna 1971 painetun Kodin keittokirja - kirjan ja selailin sitä 60-luvulla syötiin vielä kanaa, mutta 70-luvulla tuli jo nopeammin kypsyvä broileri. Niin täytetyt (jauhelihalla) paprikat oli kans 70-luvulla.
Mulla on Maija keittää/Maija heittää/Maijalla keittää -kirja, mut se on aika pelottava.
Just kun oli 50-60-luvulla alkanu tulla värikuvat, niin joku suttunen siika/lahna jonka viereen on tökätty kananmuna ja sitruuna, näyttää kuvissa aika jänskältä. :unsure: :LOL:

Sit ne kakut on kivan nimisiä. Tappiokakku, Pula-ajan kakku :eek:
 
  • Tykkää
  • Haha
Reactions: Elena777 ja *¿*
Mulla on Maija keittää/Maija heittää/Maijalla keittää -kirja, mut se on aika pelottava.
Just kun oli 50-60-luvulla alkanu tulla värikuvat, niin joku suttunen siika/lahna jonka viereen on tökätty kananmuna ja sitruuna, näyttää kuvissa aika jänskältä.

Sit ne kakut on kivan nimisiä. Tappiokakku, Pula-ajan kakku
Mun siskolla on vanha keittokirja, jossa on ohjeet mm utarevellille ja tappaissopalle

Tohon sun "whole foodiin" vielä, niin mä pyrin tekemään ihan kaiken ruuan just sen periaatteen mukaan. Olen parin viime vuoden aikana hurahtanut erilaisiin juureksiin. Keltajuuri ja raitajuuri on mun feivörit. Toki mäkin syön sekä välillä käytän prosessoituja raaka-aineita, mutta koska ruuanliatto on mun lempipuuhieni listalla top 1, niin mieluusti käytän aikaani kokkailuun. Yksi syy, miksi en ole palstalla pahemmin enää käynyt, on se, että Mummeliisa - R.I.P. - ei ole enää täällä eikä taida Booty Peppikään pahemmn käydä. Kaikki ruoka-aiheiset ketjut on jääneet pois, joten siirryin Facebookin ruokaryhmiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mun siskolla on vanha keittokirja, jossa on ohjeet mm utarevellille ja tappaissopalle

Tohon sun "whole foodiin" vielä, niin mä pyrin tekemään ihan kaiken ruuan just sen periaatteen mukaan. Olen parin viime vuoden aikana hurahtanut erilaisiin juureksiin. Keltajuuri ja raitajuuri on mun feivörit. Toki mäkin syön sekä välillä käytän prosessoituja raaka-aineita, mutta koska ruuanliatto on mun lempipuuhieni listalla top 1, niin mieluusti käytän aikaani kokkailuun. Yksi syy, miksi en ole palstalla pahemmin enää käynyt, on se, että Mummeliisa - R.I.P. - ei ole enää täällä eikä taida Booty Peppikään pahemmn käydä. Kaikki ruoka-aiheiset ketjut on jääneet pois, joten siirryin Facebookin ruokaryhmiin.
Utarevelli. :eek:

Mä menin sanattomaksi.

Nyt en kysy reseptiä, sori. :ROFLMAO:
 
Utarevelli.

Mä menin sanattomaksi.

Nyt en kysy reseptiä, sori.
Mä kuule ymmärrän oikein hyvin Tappaissopan toinen nimihän on muuten verimykykeitto. En osaa sanoa, millaisia traumoja aiheutin lapsilleni, kun - aika usein - uhkailin heitä verimykykeitolla. Eli kun eivät tietyssä iässä oikein totelleet, uhkasin laittavani ruuaksi verimykykeittoa. Uhkaus tehosi ja muksut tottelivat. Pitääkin joku päivä kysyä (ovat nyt jo yli kolmekymppisiä), jäikö pahojakin traumoja.

**muoks** Ja koskaan en siis tehnyt verimykykeittoa.
 
  • Tykkää
  • Haha
Reactions: Boobis ja Echo
Mä kuule ymmärrän oikein hyvin Tappaissopan toinen nimihän on muuten verimykykeitto. En osaa sanoa, millaisia traumoja aiheutin lapsilleni, kun - aika usein - uhkailin heitä verimykykeitolla. Eli kun eivät tietyssä iässä oikein totelleet, uhkasin laittavani ruuaksi verimykykeittoa. Uhkaus tehosi ja muksut tottelivat. Pitääkin joku päivä kysyä (ovat nyt jo yli kolmekymppisiä), jäikö pahojakin traumoja.

**muoks** Ja koskaan en siis tehnyt verimykykeittoa.
Lapsraukat 😳
 

Yhteistyössä