Suomalaisista naisista ei ole enää äideiksi

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Itä-Helsingissä on halpoja asuntoja. Ei oo pakko asua ytimessä.

Olet muuten oikeassa, katsoin mielenkiinnosta hintoja.
Vuosaaressa löytyy kaksio 105 000 e. Löytyi muitakin.

Heti pohdin, että mikä mahtaa olla jekku.
Ehkä se voi olla tämä: Yhtiö on siirtymässä kuluja laskevaan maalämpöön, ja lisäksi katolle asennetaan aurinkopaneelit sähköntuotantoa varten.
Vastike tulee nousemaan ilmeisesti, en osaa tietenkään arvioida miten paljon.

Myöskin aina jään ihmettelemään sitä, kuinka kauan Helsingin sisällä kestää matkustaa.
Esim. tuosta Vuosaaren osoitteesta aamulla klo 7.00 44 min bussilla ja metrolla Helsingin rautatieasemalle.
ja esim. lännen alueelle yli tunti.

On siis paljon nopeampi tulla lähijunalla kehyskunnista Helsinkiin.
itse siis olen muuttanut Helsingistä 40 km päähän pienehköön kaupunkiin. Juna kulkee Pasilaan 22-25 min.
 
vierailija
Olet muuten oikeassa, katsoin mielenkiinnosta hintoja.
Vuosaaressa löytyy kaksio 105 000 e. Löytyi muitakin.

Heti pohdin, että mikä mahtaa olla jekku.
Ehkä se voi olla tämä: Yhtiö on siirtymässä kuluja laskevaan maalämpöön, ja lisäksi katolle asennetaan aurinkopaneelit sähköntuotantoa varten.
Vastike tulee nousemaan ilmeisesti, en osaa tietenkään arvioida miten paljon.

Myöskin aina jään ihmettelemään sitä, kuinka kauan Helsingin sisällä kestää matkustaa.
Esim. tuosta Vuosaaren osoitteesta aamulla klo 7.00 44 min bussilla ja metrolla Helsingin rautatieasemalle.
ja esim. lännen alueelle yli tunti.

On siis paljon nopeampi tulla lähijunalla kehyskunnista Helsinkiin.
itse siis olen muuttanut Helsingistä 40 km päähän pienehköön kaupunkiin. Juna kulkee Pasilaan 22-25 min.
Jekku on se, että idässä on liikaa ma muja.
 
vierailija
Persut ovat jo jyvittäneet ne kehitysapurahat miljoonaan muuhun käyttökohteeseen. Ei ole sellaista rahapulaa mitä ei ratkaistaisi poistamalla kehitysapua.
Siinähän se onkin, kun niitä ei ole jyvitetty mihinkään muuhun kuin kehitysapuun. Niin kauan kuin tilanne on tämä, kehitysavun lakkauttaminen on ensimmäisenä listalla kun mietitään minkä tahansa ongelman ratkaisemista.
 
Mun molemmilla tyttärillä alkoi "hoivaamisvietti" joskus 13-kesöisinä. Vanhemmalla sitä kesti parikymppiseksi, sit valmistuminen ja muut alkoivat olla tärkeämpää. Nuoremmassa on yhä toivoa, mutta kai tän hetken yhteiskunta senkin lisääntymisinnon ehtii tappaa.


Ohan tää maa ihan perseestä ku penskat pitäisi vääntää silloin ku oikeasti ois aika jo tulla isovanhemmaksi!
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Mun molemmilla tyttärillä alkoi "hoivaamisvietti" joskus 13-kesöisinä. Vanhemmalla sitä kesti parikymppiseksi, sit valmistuminen ja muut alkoivat olla tärkeämpää. Nuoremmassa on yhä toivoa, mutta kai tän hetken yhteiskunta senkin lisääntymis-innon ehtii tappaa.


Ohan tää maa ihan perseestä ku penskat pitäisi vääntää silloin ku oikeasti ois aika jo tulla isovanhemmaksi!
Ei tämä ongelma ole yksinomaan Suomen asia. Olimme kauan sitten risteilyllä italialaisten kanssa.
Illallisella keskustelimme perheasioista. Minulle kerrottiin, ettei suurella osaa italialaisista ole varaa perustaa monilapsista perhettä. Elimme silloin 1990-luvun alkuvuosia.
Italialaiset ovat lapsirakkaita ihmisiä. Miten ihmeessä lapsiperheiden asiat on siellä hoidettu huonommin kuin täällä.
Ihmettelen tämän palstan negatiivisuutta.
Tälle palstalle ei uskalla tavalliset lapsiperheet tulla kirjoittelemaan.
Eikö voisi ottaa rennommin ja kertoa ihanista pienistä ilonaiheista elämässään.
Tänään oli kiva lukea netistä Laura Pausinin kuulumisia. Hän oli ollut Euroviisuissa pois ruudusta 20 minuuttia huonovointisuuden takia. Someteksti poissaolon selityksestä on helppoa italiaa.
Jos Suomen ilmapiiri on samanlainen kuin tällä palstalla, olen huippuonnellinen etteivät aikuiset lapseni asu Suomessa. Täältä on vaikea löytää muuta kuin satukirjoja tuliaisiksi.
 
vierailija
Siinähän se onkin, kun niitä ei ole jyvitetty mihinkään muuhun kuin kehitysapuun. Niin kauan kuin tilanne on tämä, kehitysavun lakkauttaminen on ensimmäisenä listalla kun mietitään minkä tahansa ongelman ratkaisemista.
Kun persuhallitus on ensimmäisenä toimenaan lakkauttanut kehitysavun ja käyttänyt sen kohteeseen X, niin sitten ollaankin pulassa, kun rahat ovat loppu.
 
Yhteiskunta toimii just päinvastoin.
Siksi lapsilisät pitäisikin korvata veroalennuksilla. Esim. valtion tuloveron loppusummasta pois 5% jokaista lasta kohti sekä isältä että äidiltä.

Saksassa vanhemmat voivat saada osan palkastaan verottomana, jos heillä on lapsia:
Lasten vaikutus verotukseen
Myös lapset vaikuttavat verotukseen. “Kinderfreibetrag” on palkan osa, josta ei tarvitse maksaa veroja. Se on vaihtoehtoinen lapsilisälle. Vanhemmat saavat jokaista lasta kohden oman “Freibetragin”. Freibetrag muuttuu vuosittain ja on tällä hetkellä (2019) 7620 € /lapsi ja ensi vuonna 7812 € /lapsi. Eronneet saavat kukin puolikkaan vapaaosan.

Kolmella lapsella saisi siis tienata lähes 24 000 € verottomana...


 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Siksi lapsilisät pitäisikin korvata veroalennuksilla. Esim. valtion tuloveron loppusummasta pois 5% jokaista lasta kohti sekä isältä että äidiltä.

Saksassa vanhemmat voivat saada osan palkastaan verottomana, jos heillä on lapsia:
Lasten vaikutus verotukseen
Myös lapset vaikuttavat verotukseen. “Kinderfreibetrag” on palkan osa, josta ei tarvitse maksaa veroja. Se on vaihtoehtoinen lapsilisälle. Vanhemmat saavat jokaista lasta kohden oman “Freibetragin”. Freibetrag muuttuu vuosittain ja on tällä hetkellä (2019) 7620 € /lapsi ja ensi vuonna 7812 € /lapsi. Eronneet saavat kukin puolikkaan vapaaosan.

Kolmella lapsella saisi siis tienata lähes 24 000 € verottomana...
Ei tuo Saksassa ole paljoa auttanut syntyvyyteen.
 
vierailija
Itse halusin jo alaikäisenä (olikohan viidentoista) olla äiti, suurperheen äiti. Hoivavietti oli käsittämätön.

No, elämän realiteeteistä kertoi se että oma äitini ja suvun naiset maalailivat suoranaiset pirut seinälle. Kun miniminiäitiysraha on niiiiiin pieni, niin ensin koulu, mies JA vakkarityö ja vakituinen työpaikka. Ihan oikeasti, sairasta pelottelua nyt yli 15 V myöhemmin mietittynä. Kai pelkäsivät, että teiniraskaudun mutta se pelottelu oli pakko vetää niin yli etten ymmärrä??

Sitten kouluun, valmistuin, työelämään josta ei tullutkaan vakituista työpaikkaa... Nyt ikää yli 30, vakava sairaus esti lasten saannin. Jos olisinkin ollut kuuntelematta nuorena niitä pelotteluja, minulla olisi lapsi tai useampi sen ensimmäisen pojan kanssa jonka kanssa oli kiva olla.

Joskus mietin, että vaikka suhde olisikin hajonnut/hajosikin niin niiden nuoruusvuosien aikana (17-20 V) oli elämäni parhaat vuodet tulla äidiksi. Sääli, etten nähnyt kristallipallossa tulevaa. Mutta kyllä, nykyään vaaditaan naisilta liikaa ennen äidiksi tuloa. Pitää olla koulutus, työ, omakotitaloa jne.

Siksi itse lykkäsin lasten hankintaa, kunnes sain kuulla lääkäriltä ettei enää onnistu:(
 
  • Surullinen
Reactions: m1es
vierailija
Itse halusin jo alaikäisenä (olikohan viidentoista) olla äiti, suurperheen äiti. Hoivavietti oli käsittämätön.

No, elämän realiteeteistä kertoi se että oma äitini ja suvun naiset maalailivat suoranaiset pirut seinälle. Kun miniminiäitiysraha on niiiiiin pieni, niin ensin koulu, mies JA vakkarityö ja vakituinen työpaikka. Ihan oikeasti, sairasta pelottelua nyt yli 15 V myöhemmin mietittynä. Kai pelkäsivät, että teiniraskaudun mutta se pelottelu oli pakko vetää niin yli etten ymmärrä??

Sitten kouluun, valmistuin, työelämään josta ei tullutkaan vakituista työpaikkaa... Nyt ikää yli 30, vakava sairaus esti lasten saannin. Jos olisinkin ollut kuuntelematta nuorena niitä pelotteluja, minulla olisi lapsi tai useampi sen ensimmäisen pojan kanssa jonka kanssa oli kiva olla.

Joskus mietin, että vaikka suhde olisikin hajonnut/hajosikin niin niiden nuoruusvuosien aikana (17-20 V) oli elämäni parhaat vuodet tulla äidiksi. Sääli, etten nähnyt kristallipallossa tulevaa. Mutta kyllä, nykyään vaaditaan naisilta liikaa ennen äidiksi tuloa. Pitää olla koulutus, työ, omakotitaloa jne.

Siksi itse lykkäsin lasten hankintaa, kunnes sain kuulla lääkäriltä ettei enää onnistu
:(
 
vierailija
Lasketko itsesi syrjäytyneeksi?
Harmi, että näin on käynyt. Avoimet keskustelupalstat ovat kaikkien luettavissa vuosikymmeniä. Kun minusta joskus aika jättää, kirjoitukseni ovat pitkään netissä luettavissa.
Moni kirjoittaja tällä palstalla herättää minussa inhon väristyksiä.
Tässäkin ketjussa niitä riittää.
Stoltenberg sanoi Nato-kirjeiden vastaanottamisensa jälkeen, että tänään on hyvä päivä. Tälle viikolle luvataan lämmintä. Pihassa lakaisukone siivoaa kulkureittejä.
Sellaisen lakaisukoneen kun saisi myös mielensä sopukoihin.
Ylellä puhuttiin Naisten linja-asioista. Haastateltava oli eniten huolestunut ikääntyneiden naisten kohtaamasta väkivallasta. He eivät osaa hakeutua avun piiriin. Puhelinpalveluun kaivataan lisää vapaaehtoisia.
Kävin muutama vuosi sitten ystäväkirssin. Haluan vain kirjoittaa netissä ja jättää muut jutut väliin. Olen jo osani tehnyt ja haluan viettää leppoisia eläkepäiviä isoäitinä.
Kaikki perhemuodot ovat samanarvoisia, ja elämänsä voi elää monella tavalla.
Kenenkään ei pidä jumittua konservatiivisiin arvoihin.
Netissä olemme kaikki nimettöminä samalla kalkkiviivalla,
Työtön on yhtä arvokas kuin Suomen suurin veronmaksaja.
Demokraattisessa maassa ihmisiä ei laiteta paremmuusjärjestykseen.
Lapseni lähettävät minulle paljon kuvia ja videoita Family Albumin kautta.
Keskustelemme albumissa monilla kielillä.
Iloitaan elämästä ja toivotaan Eurooppaan rauhaa ja elämäniloa.
Hyvyydellä ja myönteisellä ajattelulla elämä kantaa.
Ja vielä yksi asia. Hymyilkää pienten lasten äideille ja lapsille.
 

Yhteistyössä